• 0

Topdrukte: hoe blijf je scherp en fit?

De komende paar maanden zal ik het loeidruk hebben met mijn onderneming. Ik zit zo goed als volgeboekt tot het einde van het jaar en dat betekent dat ik de komende paar maanden in de hoogste versnelling zal moeten draaien.

 

Het werk dat ik doe is mentaal intensief. Complex materie, politiek gevoelig, vaak in omgevingen die verre van overzichtelijk zijn. Ik moet dus eigenlijk altijd erg geconcentreerd zijn, scherp, en snel en goed werk leveren. Het voelt - misschien klinkt dit raar - een beetje als topsport, maar dan mentaal.

 

Ik probeer nu - zeker nu de winter eraan komt, mijn 'favoriete' periode - mezelf in optimale conditie te brengen en te houden. Dus ik sport drie/vier keer in de week (ook lekker om niet steeds in je hoofd te zitten), eet gezond (met dank aan mijn vrouw) en probeer zoveel mogelijk te slapen (minimaal 6 uur).

 

Wat doen jullie doen om scherp en fit te blijven, zeker over langere periodes?

 

 

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat doen jullie doen om scherp en fit te blijven, zeker over langere periodes?

 

Veel hardlopen, dat helpt erg. Maar kom je voorbij een bepaald punt, dan wil dat soms niet meer zo lukken. Wel heb ik altijd dat ik op momenten dat ik het erg druk heb, ook des te meer andere dingen doe. Hoe meer ik op HL post, hoe drukker ik het heb, en hoe meer stress.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hi Ilja, misschien niet helemaal dezelfde situatie:

 

Vorige week had ik een eerste bespreking voor mijn afstuderen met mijn professor en begeleiders. Ik had hard gewerkt om het voor te bereiden en was redelijk gerust dat het wel goed zou komen.

 

De meeting zelf viel zwaar tegen: de professor nam het direct over en was vervolgens een half uur fanatiek aan woord. Ik heb niet mijn verhaal kunnen vertellen en uiteindelijk, na de bespreking, bleef ik nogal confused achter. Had ik nou zulke dikke bagger verkocht?

 

Omdat ik werkelijk geen idee had wat ik moest gaan doen (handig, zo'n bespreking met mensen die je helpen) heb ik m'n dummy gepakt en ben ik Rotterdam in gelopen. Uiteindelijk ben ik in hotel NY geland en heb daar van 11.00 tot 15.00 gezeten. Lekkere cappucino met een appeltaartje, lekkere lunch met een vers justje en een kop thee toe. Kansloos duur, maar dat mocht van mezelf.

Maar toen ik daar 5 minuten zat kon ik al lachen om de mensen om me heen en de dingen die op het water gebeurde. Ik begon constructief te malen en dingen op te schrijven die sense maakte (tenminste, dat hoop ik :) ). Er rolde een strak en helder battleplan uit en uiteindelijk kon ik het hele verhaal van die prof. een plaats geven.

 

Hmz.. wat heeft dit nu met je vraag te maken? Af en toe geen f*ck doen helpt bij mij. Langs de Maas zitten en uitkijken over het water wekt een soort chemisch proces op waar ik (geestelijk) productief van wordt. Het strand is ook zo'n plek. Geef mij water een veel ruimte en ik ga los ;)

www.booreiland.nl | Graphique très chic!

Link naar reactie
  • 0

Mooi geformuleerd Doubleart, kansloos duur hihi.

 

Ik denk dat de essentie van jouw verhaal is dat je je druk moet maken over de dingen die belangrijk zijn, dat je moet zorgen dat je goed voorbereid voor de komt, maar nog veel belangrijker is het om af en toe even te breken met alle bestaande patronen.

 

Door in hotel NY rustig mensen te observeren en te lachen (lachen scheid bepaalde stofjes af die heel goed voor je zijn), heb je je geest de ruimte gegeven om de dingen op een afstand te bekijken, zeg maar te ontfocussen. Hotel NY was voor jou die ruimte die je even helemaal losrukte uit bestaande verbanden.

 

De boodschap die ik eruit lees is dat je af en toe moet zorgen dat je even totaal ontfocussed, om zo je brein de ruimte te geven met de dingen des levens te schuiven. Zoek daarvoor een plek die geen verbinding heeft met je dagelijkse gedoe, maar doe eens gek, ga naar het strand als het stormt, loop door een park waar je nooit komt en neem de omgeving in je op, je geest zal ontspannen en vervolgens beginnen met de opruiming.

 

Jouw verhaal heeft dus wel degelijk iets met het onderwerp te maken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Met reglemaat hardlopen, maar dan ook echt met regelmaat doen en veel totaal verschillende dingen tegelijk c.q achtereenvolgens te doen werkt bij mij tegen alle adviezen in op één of andere manier het beste. Volg daarbij alleen projecten die in beweging komen dat geeft ongelovelijk veel energie en plezier.

 

 

Perry

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

 

Hmz.. wat heeft dit nu met je vraag te maken? Af en toe geen f*ck doen helpt bij mij. Langs de Maas zitten en uitkijken over het water wekt een soort chemisch proces op waar ik (geestelijk) productief van wordt. Het strand is ook zo'n plek. Geef mij water een veel ruimte en ik ga los ;)

 

Voor mij geld hetzelfde. Hoe drukker ik het heb, en hoe meer ik moet presteren, hoe meer vrije tijd ik heel bewust inplan. Begin dit jaar heb ik drie quick trips ingepland, op tijdstippen dat ik de grootste drukte verwachtte. Na zo'n weekend in mijn tent of op mijn zeilbootje (echt bootje, 6 m. hout met een tent erboven ;D ) kan ik er twee keer zo hard tegenaan, en ben in die tijd dubbel zo productief.

 

Veel en hard werken verlaagd de productiviteit. Efficentie kan betekenen: 's ochtends zeilen, om 's middags een topontwerp te maken, wat lekker op het water is bedacht.

 

Het effect hiervan werd van de zomer aangetonnd toen een medeondernemer een dagje mee ging zeilen. Een week later stonden we een zeilboot te bekijken die hij wilde kopen.... (overigens neit gedaan, moest teveel aan gebeuren, en dat gaat weer neit samen met ondernemen, been here, done that).

Link naar reactie
  • 0

koop een boot en werk je dood.....

voor mij geld hetzelfde, voor mij is niets anders zo ontspannend als een zeiltripje...

Alleen onttwerp op het water bedenken gaat voor mij niet op, aan het eind van de tocht blijkt steevast dat ik helemaal niet aan werk heb gedacht...

wat is het voor een bootje?

Chris

Link naar reactie
  • 0

Voor mij is dat na een week keihard werken een avond keihard ontspannen. Ik heb het geluk een vriendin op afstand te hebben waar ik gelukkig ook niet al te makkelijk op internet kan om "even snel" m'n e-mail te checken.

 

Voor mij die ontspanning dus zaterdag lekker een beetje shoppen in de stad, lekker wat eten en zaterdagavond lekker stappen. En dat gaat meestal wel gepaard met het nuttigen van een aantal alcoholische drankjes. Zondag rond een uur of 12 weer wakker en beetje rustig dagje houden waarbij ik zondagavond vaak het werk voor maandag weer allemaal voorbereid zodat ik er maandagochtend niet hoef te beginnen maar meteen doorkangaan waar ik zondagavond gebleven ben.

 

Verder probeer ik te sporten maar ik kan me er vaak niet goed toe zetten en daarnaast blijf ik aan werk denken tijdens het sporten.

 

Boek lezen heb ik geprobeerd maar dan nog blijf ik aan werk denken.

Films kijken werkt wel erg goed!

 

Succes met je drukke tijd!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.