• 0

Zou iemand mijn product/formule willen kopen?

Dag, ik wil graag een hypothetische vraag voorleggen die belangrijk is voor een businessplan wat ik momenteel schrijf:

 

Laten we voor het voobeeld zeggen dat in een markt opereer waarin ik de enige leverancier/aanbieder ben van gokkasten. Er is dus geen concurrentie en die komt er voorlopig ook niet.

Het is mijn bedoeling gokkasten te plaatsen in cafetaria en de winst uit de gokkast 50/50 te delen met de eigenaar van de snackbar waar de gokkast zal komen te staan.

 

Nu mijn vraag: willen eigenaren van patatzaken een gokkast van mij kopen en vervolgens de gokopbrengsten met mij delen?

Of redeneren zij dat ik die gokkast maar lekker op eigen kosten bij hen moet plaatsen als ik er ook winst uit wil?

 

De instap-fee van 2450 euro zal door de patatboer na circa 9 maanden terugverdiend zijn met zijn winstdeling uit de gokkast. M.a.w: na 9 maanden gaat hij geld verdienen, namelijk ruim 3250 per jaar.

 

Doet ie het of doet ie het niet?

 

 

 

(voor de duidelijkheid, het betreft een voorbeeld. Morele bezwaren tegen gokken zijn dus niet relevant)

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

 

Er is misschien geen directe concurrent, maar er zijn altijd vergelijkbare producten. Betreft het een automaat: wat doen andere operators van vending machines? Verkoop je water: hoe wordt frisdrank verkocht?

 

Bovendien concurreer je met andere bestedingen. Die euro besteed aan jouw product wordt elders wellicht bespaard. Kun je aantonen dat het additionele omzet is?

 

Het hangt met andere woorden van de omstandigheden af wat het beste verhaal is. Kun je niet een keuze bieden? Investeer nu versus lease-a-tomaat!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Laten we voor het voobeeld zeggen dat in een markt opereer waarin ik de enige leverancier/aanbieder ben van gokkasten. Er is dus geen concurrentie en die komt er voorlopig ook niet.

 

Waar ligt die markt?

 

Nu mijn vraag: willen eigenaren van patatzaken een gokkast van mij kopen en vervolgens de gokopbrengsten met mij delen?

Of redeneren zij dat ik die gokkast maar lekker op eigen kosten bij hen moet plaatsen als ik er ook winst uit wil?

 

Als je de gokkast niet GRATIS plaats kun je het wel vergeten. En en 50/50 verhouding zul je ook niet kunnen slijten.

 

JvH en Janssen-Hahnraths (Fair Play) beslaan denk ik zo'n 80% van de Nederlandse markt als het gaat om plaatsing van gokkasten bij de patatboer en het uitbaten van speelhallen.

 

In sommige gevallen is het zo dat de gokkasten gratis geplaatst worden en de winsten uit deze gokkasten vrijwel volledig naar de uitbater van het cafe/snackbar gaan.

 

In princype is het verkrijgen van een exploitatie vergunning (à 5000 Euro als ik mij niet vergis) hier in Nederland makkelijk, de plaatsing wordt veelal een probleem omdat er, omwille van die gratis plaatsing, vaak langdurige contracten afgesloten zijn met de uitbaters van deze cafes/snackbars. Daarnaast moet je hier in Nederland rekening houden met strenge wetgeving op dit gebied.

 

Als je meer informatie zoekt over exploitatie en eisen kun je ook eens kijken op de website van de VAN het overkoepelend orgaan van de speelautomaten branche.

 

Vergeet daarnaast niet als het om gokkasten gaat dat jij verantwoordelijk bent voor de ijking, de reparaties en dergelijke.

 

Daarnaast moeten het wel hele mooie gokkasten zijn als jij er 2750 Euro voor moet betalen.

Link naar reactie
  • 0

Probeer eens de franchising-formule.

 

Hoi Carrera,

 

daar zit ik dus aan te denken. Wat ik leer van deze discussie is dat mijn potentieele afnemers zullen denken dat ik vanaf dag 1 heel veel geld ga verdienen aan een product wat zij voor mij financieren. Ook al gaat het hen zelf aardig geld opleveren, zij zullen moeite hebben met de gedachte dat ik mogelijk over hun rug nog makkelijker mijn geld verdien.

 

Die perceptie moet ik dus weg zien te nemen bij presentatie van mijn concept.

 

Misschien moet ik er een tweede model naast presenteren waarbij ik het apparaat zelf financier, echter kan ik dan niet meer dan 50 euro per maand betalen voor huur van de plek in de winkel.

 

Link naar reactie
  • 0
Ik verkoop een uniek product tezamen met een formule wat verder nergens anders te koop is. Het apparaat levert iemand gegarandeert geld op, ca 300 euro per maand, zonder dat hij daar iets voor hoeft te doen (behalve 2 keer per week het geld uit het apparaat halen)

 

Dat geld zal hij zeker elke avond eruit moeten halen anders liggen z'n ruiten aan diggelen. ;)

 

Hoe redeneren we nu? Wie wil er mij 2450 euro betalen om ook 300 euro per maand te gaan verdienen met niksdoen? Het werk wordt door mij gedaan. Het apparaat heeft een technische levensduur van 5 jaar. Maw, de komende 5 jaar ga je 18.000 euro aan inkomsten krijgen.

 

Niemand, omdat het model wat je schetst niet realistisch is. Om terug te komen op de gokkast, als de patatboer z'n gokkast wil kopen om te exploiteren dient hij zelf ook in het bezit te zijn van een exploitatie vergunning. Of het nu om een gokkast, photoplay of ander behendigheidsspel gaat je krijgt in alle gevallen te maken met zeer complexe regel en wetgeving.

 

Neem van mij aan, je moet een hele lange adem hebben wil je in deze markt binnendringen.

 

Ik mag toch als aanbieder van een risicoloze geldgenerende formule verlangen dat men een instapfee betaald?

 

Klinkt als een aanprijzing voor een MLM concept. ;) Bij een 50-50 winstverhouding heb je niets te willen.

 

Jij zet iets in mijn zaak. Daar verdien ik wat aan en daar verdien jij wat aan. Als ik daar dan ook nog voor moet gaan betalen, zonder dat het van mij is. Dat krijg je niet verkocht.

 

Je zult je business model moeten aanpassen aan de markt. Kijk naar bedrijven als Cafebar / Autobar en anderen. Zij hanteren in veel gevallen gratis plaatsing en onderhoud, maar delen wel in de winst of worden betaald voor de producten in de automaten.

Link naar reactie
  • 0
Ik verkoop een uniek product tezamen met een formule wat verder nergens anders te koop is. Het apparaat levert iemand gegarandeert geld op, ca 300 euro per maand, zonder dat hij daar iets voor hoeft te doen (behalve 2 keer per week het geld uit het apparaat halen)

 

Hoe redeneren we nu? Wie wil er mij 2450 euro betalen om ook 300 euro per maand te gaan verdienen met niksdoen? Het werk wordt door mij gedaan. Het apparaat heeft een technische levensduur van 5 jaar.

Maw, de komende 5 jaar ga je 18.000 euro aan inkomsten krijgen.

 

Ik mag toch als aanbieder van een risicoloze geldgenerende formule verlangen dat men een instapfee betaald?

 

 

graag jullie reacties,

 

groeten Oculaire

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het is en blijft de vraag wat de garantie is. Je zegt "levert gegarandeerd EUR 300/maand op". Gebaseerd op wat? Ik neem aan op een X klanten van de zaak waar je het apparaat wilt plaatsen.

 

Compenseer jij je klanten als die EUR 300 niet gehaald wordt? Dan is het echt risicoloos ;)

 

Blijkbaar is het niet mogelijk voor je zelf de investering te doen, en simpelweg ruimte te huren voor je apparaat. Dan is het zaak een paar retailers te vinden die obv een proefperiode zo'n apparaat plaatsen. Dat zien ze vanzelf dat het werkt.

 

Op termijn kun je dan denken aan 2 aanbiedingen: of je huurt ruimte bij een retailer, of ze doen mee in risico en de omzet. Kunnen ze zelf kiezen uit eigen ervaring met dat apparaat.

 

Ben inmiddels erg benieuwd wat je daarmee verkoopt?

 

Succes!

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Tja volgens mij blijft onze gokkasten uitbater hadnekkig over enkele opmerkingen van medeforummers heen lezen.

 

Nog even los van hoe snel ik als frietboer van de gokkast rijk wordt weet ik als frietboer gerust wel dat elke klant een bepaalt bedrag te besteden heeft.

Als die gokkast ervoor zorgt dat mijn klanten twee frikandelen minder bestellen tegen 80% winst voor mij, en dat geld in die gokkast gooien waar ik na nvesteringsaftrek echt geen 50% aan over hou, maar eerder 20% , hoe dom moet je als frietboer zijn om daar in te tuinen.

 

Er zijn al zoveel mensen geweest die hun swat analyse afgeraffeld hebben en denken dat ze geen concurrentie hebben, ik heb nog nooit meegemaakt dat er voor een bepaald product geen alternatief is, of dat men domweg daar zijn geld niet aan uitgeeft maar aan iets anders.

 

Door de andere partij te vragen mee te investeren verleg je ook het risico als ondernemer, jouw klanten voelen dat en zullen op deze manier niet met je in zee willen.

Je geeft er onbewust ook mee aan dat je eigenlijk niet gelooft in je product, want waarom heb je anders die meeinvestering van je klant nodig.

 

Een ander scenario is dat jij de kast gratis neerzet, en de uitbater van het cafetaria een lagere opbengst krijgt, ga weer even terug naar de twee frikandellen en je weet al welke keus de frietboer maakt.

 

Ga in jou geval eens terug naar de basis van jouw product, wat is er zo uniek aan, en waarom denk je dat de frietboer de beste plek is ?

Bij de frietboer staat dat ding er omdat mensen hun tijd even doden tijdens het wachten of een gokje willen wagen.

Nou geef je fantasie de vrije loop, waar staan nog meer mensen te wachten, buiten winkelrijen zijn er natuurlijk ook plekken als bushaltes, stations, enz. enz.

Ja ik weet dat gokkasten niet overal mogen staan, de topicposter schreef duidelijk dat het een metafoor is, en omdat we niet weten waar het dan wel omgaat moet hij het vorige voorbeeld zelf maar invullen.

Link naar reactie
  • 0

Een bak met geld betalen om vervolgens het risico te lopen dat bepaalde doelgroepen je onderneming weren, want dit is het gevolg als er een gokkast in je onderneming staat..

 

Vaak is het zo dat je bij het plaatsen van een gokkast een compleet andere groep mensen aantrekt wat in vele gevallen niet de bedoeling is.

Link naar reactie
  • 0

Misschien moet ik er een tweede model naast presenteren waarbij ik het apparaat zelf financier, echter kan ik dan niet meer dan 50 euro per maand betalen voor huur van de plek in de winkel.

 

Wat gebeurt er met die 300 Pleurie winst per maand dan?

 

Die 300 euro houdt ik nu zelf omdat ik nu zelf ook de investering voor 100% moet doen. De ondernemer betaal ik nu slechts een vaste huurprijs per maand.

Link naar reactie
  • 0

Wat ik leer van deze discussie is dat mijn potentieele afnemers zullen denken dat ik vanaf dag 1 heel veel geld ga verdienen aan een product wat zij voor mij financieren.

 

Als je die gegarandeerde 300 euro per maand contractueel vastlegt zullen er waarschijnlijk ook minder bezwaren zijn.

Het zal gaan om een indicatie. Op sommige locaties zal het 250 euro opleveren op andere 350 per maand.

Link naar reactie
  • 0

Een bak met geld betalen om vervolgens het risico te lopen dat bepaalde doelgroepen je onderneming weren, want dit is het gevolg als er een gokkast in je onderneming staat..

 

Vaak is het zo dat je bij het plaatsen van een gokkast een compleet andere groep mensen aantrekt wat in vele gevallen niet de bedoeling is.

 

Het is geen gokkast, het betreft een dienst.

Link naar reactie
  • 0

Ik verkoop een uniek product tezamen met een formule wat verder nergens anders te koop is. Het apparaat levert iemand gegarandeert geld op, ca 300 euro per maand, zonder dat hij daar iets voor hoeft te doen (behalve 2 keer per week het geld uit het apparaat halen)

 

Hoe redeneren we nu? Wie wil er mij 2450 euro betalen om ook 300 euro per maand te gaan verdienen met niksdoen? Het werk wordt door mij gedaan. Het apparaat heeft een technische levensduur van 5 jaar.

Maw, de komende 5 jaar ga je 18.000 euro aan inkomsten krijgen.

 

Ik mag toch als aanbieder van een risicoloze geldgenerende formule verlangen dat men een instapfee betaald?

 

 

graag jullie reacties,

 

groeten Oculaire

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het is en blijft de vraag wat de garantie is. Je zegt "levert gegarandeerd EUR 300/maand op". Gebaseerd op wat? Ik neem aan op een X klanten van de zaak waar je het apparaat wilt plaatsen.

 

Compenseer jij je klanten als die EUR 300 niet gehaald wordt? Dan is het echt risicoloos ;)

 

Blijkbaar is het niet mogelijk voor je zelf de investering te doen, en simpelweg ruimte te huren voor je apparaat. Dan is het zaak een paar retailers te vinden die obv een proefperiode zo'n apparaat plaatsen. Dat zien ze vanzelf dat het werkt.

 

Op termijn kun je dan denken aan 2 aanbiedingen: of je huurt ruimte bij een retailer, of ze doen mee in risico en de omzet. Kunnen ze zelf kiezen uit eigen ervaring met dat apparaat.

 

Ben inmiddels erg benieuwd wat je daarmee verkoopt?

 

Succes!

 

Hallo Fred,

 

je slaat de spijker op de kop. Ik kan het helaas niet zelf financieren. Echter zou ik dat wel het liefst doen, dan hoef ik minder opbrengst te delen.

 

Ik kom er nu gaandeweg achter, door de reacties hier, dat ik in elk geval genoodzaakt ben de testlocaties zelf te financieren.

 

Als het werkt kan ik inderdaad diverse samenwerkingsmodellen voorleggen.

 

0 investering = 50 euro per maand revenu

1225 investering = 135 euro per maand revenu

2450 investering = 300 euro per maand revenu

 

Ik hoop dat ik je binnenkort kan zeggen wat het is. Het gaat om iets wat ik zelf bedacht heb. Op dit moment laat ik een testmodel bouwen.

 

Link naar reactie
  • 0

Tja volgens mij blijft onze gokkasten uitbater hadnekkig over enkele opmerkingen van medeforummers heen lezen.

 

Nog even los van hoe snel ik als frietboer van de gokkast rijk wordt weet ik als frietboer gerust wel dat elke klant een bepaalt bedrag te besteden heeft.

Als die gokkast ervoor zorgt dat mijn klanten twee frikandelen minder bestellen tegen 80% winst voor mij, en dat geld in die gokkast gooien waar ik na nvesteringsaftrek echt geen 50% aan over hou, maar eerder 20% , hoe dom moet je als frietboer zijn om daar in te tuinen.

 

Er zijn al zoveel mensen geweest die hun swat analyse afgeraffeld hebben en denken dat ze geen concurrentie hebben, ik heb nog nooit meegemaakt dat er voor een bepaald product geen alternatief is, of dat men domweg daar zijn geld niet aan uitgeeft maar aan iets anders.

 

Door de andere partij te vragen mee te investeren verleg je ook het risico als ondernemer, jouw klanten voelen dat en zullen op deze manier niet met je in zee willen.

Je geeft er onbewust ook mee aan dat je eigenlijk niet gelooft in je product, want waarom heb je anders die meeinvestering van je klant nodig.

 

Een ander scenario is dat jij de kast gratis neerzet, en de uitbater van het cafetaria een lagere opbengst krijgt, ga weer even terug naar de twee frikandellen en je weet al welke keus de frietboer maakt.

 

Ga in jou geval eens terug naar de basis van jouw product, wat is er zo uniek aan, en waarom denk je dat de frietboer de beste plek is ?

Bij de frietboer staat dat ding er omdat mensen hun tijd even doden tijdens het wachten of een gokje willen wagen.

Nou geef je fantasie de vrije loop, waar staan nog meer mensen te wachten, buiten winkelrijen zijn er natuurlijk ook plekken als bushaltes, stations, enz. enz.

Ja ik weet dat gokkasten niet overal mogen staan, de topicposter schreef duidelijk dat het een metafoor is, en omdat we niet weten waar het dan wel omgaat moet hij het vorige voorbeeld zelf maar invullen.

 

Hallo TechNico,

dank voor je reactie, ik leer weer bij. Het product mag dus geen concurrentie vormen voor de andere inkomsten van de uitbater.

 

Dat is mooi, want dat doet het product niet tot nauwelijks. Ik begin langzaam aan overtuigd te raken dat mijn idee niets te maken heeft met het businessmodel van de gokkast, omdat de gokkast wel degelijk concurrerend werkt op de producten van de uitbater zoals je schrijft, in jouw voorbeeld de frikandellen.

 

Excuses dat ik het idee nog even voor me houdt, maar anders gaat een ander het morgen doen, al is het niet heel makkelijk overigens.

Link naar reactie
  • 0
Ik kan het helaas niet zelf financieren.

 

Kijk dat wilde ik horen. (reusje voor je eerlijkheid)

 

Even voor de duidelijkheid. Wil je je klanten overhalen dan zul je toch zo'n "pseudogokkast" moeten aanschaffen. Je kunt niet met wat papier komen en dan zeggen "kan ik even vangen".

 

Daarnaast zul je ervanuit moeten gaan dat je deze "pseudogokkast" eerst eens op proef een maand bij je toekomstige klant plaatst, wellicht leg je daar nog geld op toe om hem überhaupt te mogen plaatsen.

 

Als deze "pseudogokkast" daadwerkelijk, iets wat je zeer zeker goed moet kunnen onderbouwen, zoveel revenue oplevert dan heb je geen probleem om wat geld los te peuteren bij een bank. (Er vanuitgaand dat het geen gokkast is, want uit ervaring weet ik dat ze moeilijk gaan doen als het wel een gokkast is)

 

Ga ook nog eens even na of je je hier aan de wet en regelgeving houdt.

Link naar reactie
  • 0
omdat de gokkast wel degelijk concurrerend werkt op de producten van de uitbater

 

Dit is niet waar.

 

Als je wat onderzoek hiernaar doet en wat cijferwerk opvraagt zul je erachterkomen dat de plaatsing van een (2) gokkast(en) en/of behendigheidsautomaat, in de huidige door exploitanten gevolgde opstelling, een positieve bijdrage levert aan de winst. Anders zouden er nergens gokkasten staan. ;)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik kan het helaas niet zelf financieren.

 

Kijk dat wilde ik horen. (reusje voor je eerlijkheid)

 

Even voor de duidelijkheid. Wil je je klanten overhalen dan zul je toch zo'n "pseudogokkast" moeten aanschaffen. Je kunt niet met wat papier komen en dan zeggen "kan ik even vangen".

 

Daarnaast zul je ervanuit moeten gaan dat je deze "pseudogokkast" eerst eens op proef een maand bij je toekomstige klant plaatst, wellicht leg je daar nog geld op toe om hem überhaupt te mogen plaatsen.

 

Als deze "pseudogokkast" daadwerkelijk, iets wat je zeer zeker goed moet kunnen onderbouwen, zoveel revenue oplevert dan heb je geen probleem om wat geld los te peuteren bij een bank. (Er vanuitgaand dat het geen gokkast is, want uit ervaring weet ik dat ze moeilijk gaan doen als het wel een gokkast is)

 

Ga ook nog eens even na of je je hier aan de wet en regelgeving houdt.

 

hallo Wim,

ik zal mijn financieel plan aanpassen en rekening houden met een testfase.

Het liefst wil ik alles zelf financieren, dat zal me het meest opleveren uiteindelijk. Je hebt waarschijnlijk gelijk dat de bank best wil meedoen als ik goede opbrengsten van 5 apparaten kan laten zien.

 

Nu zoek ik alleen nog een oplossing hoe ik de eerste 5 "pseudogokkasten" ga bekostigen..

Link naar reactie
  • 0

Misschien ben je ook teveel bezig met push-marketing en zou je meer aan pull moeten doen. Zorg dat de uitbater overtuigd wordt van het nut of de wenselijkheid van het apparaat door anderen. Bijvoorbeeld zijn klanten die vragen waarom ie geen gokkast heeft.

 

Dat zou ik inderdaad graag willen bereiken. Dat zal marketing en tijd vergen.

Link naar reactie
  • 0

Nou, ik ben er wel uit na het lezen van de vele reacties en de nodige overdenkingen als resultaat daarvan.

 

Mijn conclussies zijn:

 

-geen uitbater zal zomaar in het model stappen zonder enige vorm van garantie inkomsten

-als ik zorg dat de klant van de uitbater vraagt naar het product worden de kansen op medefinanciering door uitbater beter.

-uitbater dient te zien dat ik ook moet investeren in het model en niet over zijn rug makkelijk geld verdien

-product mag niet te sterk concurrerend zijn op de overige producten van de uitbater.

-kosteloze testperiodes zullen gegund moeten worden aan de uitbaters

-uitzoeken regelgeving / wettelijke beperkingen

 

Mag ik jullie allen hartelijk danken voor de reacties, het heeft me zeer geholpen.

 

Groeten,

 

Oculaire

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

@ Oculaire:

 

Even een kleinigheid. Waarom noem je jezelf Oculaire. Heeft het product soms daarmee te maken? Iets met ogen, lenzen, brillen, optiek, verrekijkers, sterrekijkers, satellieten, spionage-apparatuur, etc.? ;)

 

Ben heel nieuwsgierig wat je eigenlijk op de markt probeert te brengen, maar zoals je inmiddels heb kunnen lezen moet je je business-model goed aanpassen.

Link naar reactie
  • 0

@ Oculaire:

 

Even een kleinigheid. Waarom noem je jezelf Oculaire. Heeft het product soms daarmee te maken? Iets met ogen, lenzen, brillen, optiek, verrekijkers, sterrekijkers, satellieten, spionage-apparatuur, etc.? ;)

 

Ben heel nieuwsgierig wat je eigenlijk op de markt probeert te brengen, maar zoals je inmiddels heb kunnen lezen moet je je business-model goed aanpassen.

 

je zit een beetje in de richting :-) , maar Oculaire is gewoon verzonnen, ik vond het simpelweg beter klinken dan bijvoorbeeld Blindganger ;-)

 

 

Link naar reactie
  • 0

@ Oculaire:

 

Even een kleinigheid. Waarom noem je jezelf Oculaire. Heeft het product soms daarmee te maken? Iets met ogen, lenzen, brillen, optiek, verrekijkers, sterrekijkers, satellieten, spionage-apparatuur, etc.? ;)

 

Ben heel nieuwsgierig wat je eigenlijk op de markt probeert te brengen, maar zoals je inmiddels heb kunnen lezen moet je je business-model goed aanpassen.

 

je zit een beetje in de richting :-) , maar Oculaire is gewoon verzonnen, ik vond het simpelweg beter klinken dan bijvoorbeeld Blindganger ;-)

 

 

 

Iedereen gebruikt hier nick-names. Ze geven soms een indicatie van wat ze doen. Ik zit bv. in de telecommunicatie. 8)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 211 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.