• 0

Prachtig product maar geen bescherming

Hallo,

 

Ik ben sinds enige tijd bezig met het opstellen van een business plan voor een uniek en innovatief product voor de consumentenindustrie.

 

Het is een relatief eenvoudig technisch product, met een zeer grote doelgroep (500.000 stuks op jaarbasis moet zeker haalbaar zijn) en een redelijke marge (enkele euro's per product). Het probleem is echter dat het idee al is gepatenteerd in Japan en voor zover ik kan achterhalen is er niets mee gedaan (is van een uitvinder pur sang, die meer dan 100 ideeen heeft gepatenteerd). Ik kan het dus op geen enkele manier meer beschermen.

 

Wanneer ik het als zelfstandig bedrijf op de markt zou brengen, dan zou binnen de kortste keren een grote speler het product na-maken en mij zonder enige moeite wegconcurreren.

 

Ik ben er echter van overtuigd dat dit product een enorme potentie heeft en wil er dus mee verder, maar hoe kan ik dit nu het beste aanpakken, zodat ik er zelf ook nog een leuke cent aan over houdt??

 

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!!

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

In welke richting moeten we denken?

Een verbruiksartikel of iets duurzaams?

 

Waarom zou een groot bedrijf jou willen (of kunnen) wegconcurreren?

 

Ga van je eigen kracht uit en geef de concurrentie er een flinke kluif aan om je bestrijden. Prijs is lang niet de enige mogelijkheid om klanten te krijgen/houden.

Angst is een slechte raadgever.

www.adviesbureau-sloep.nl Back-end marketing

Link naar reactie
  • 0

Het gaat om een duurzaam gebruiksartikel.

 

Hierbij moet ik wel vermelden dat de markt na een jaartje of 4 waarschijnlijk wel redelijk verzadigd is.

 

Een groot bedrijf kan mij wegconcurreren, omdat ze:

 

- bestaand distributienetwerk hebben

- eenvoudig kunnen na-maken

- goedkoper kunnen produceren door schaalvoordelen

- snel geld mee kunnen verdienen

 

De consument zal het product kopen op basis van de prijs.

Link naar reactie
  • 0

Je geeft zelf al een aantal zaken aan waarom het voor een grote speler wellicht niet interessant is om jouw product te produceren:

 

Hierbij moet ik wel vermelden dat de markt na een jaartje of 4 waarschijnlijk wel redelijk verzadigd is.

 

Prachtig product maar geen bescherming

 

- eenvoudig kunnen na-maken

 

Waar zie jij de meeste kans dat een "overname van jouw product" door een grote jongen zou kunnen plaatsvinden?

Link naar reactie
  • 0

Het gaat om een duurzaam gebruiksartikel.

 

Dit behoeft geen nazorg?

 

Hierbij moet ik wel vermelden dat de markt na een jaartje of 4 waarschijnlijk wel redelijk verzadigd is.

 

Een doorontwikkeling is niet mogelijk?

 

Een groot bedrijf kan mij wegconcurreren, omdat ze:

 

- bestaand distributienetwerk hebben

- eenvoudig kunnen na-maken

- goedkoper kunnen produceren door schaalvoordelen

- snel geld mee kunnen verdienen

 

Er zijn geen mogelijkheden het onaantrekkelijker te maken?

 

De consument zal het product kopen op basis van de prijs.

 

Dan zal je moeten zorgen dat dat niet zo is, dus meerwaarde bieden.

 

Overigens, als het product zo gangbaar zal zijn, waarom probeer je het artikel niet met of via een groot bedrijf aan de man te brengen?

www.adviesbureau-sloep.nl Back-end marketing

Link naar reactie
  • 0

- Het behoeft geen nazorg

 

- Doorontwikkeling is niet mogelijk

 

- Meerwaarde is hier niet van toepassing

 

Overigens, als het product zo gangbaar zal zijn, waarom probeer je het artikel niet met of via een groot bedrijf aan de man te brengen?

 

Dit lijkt me een mogelijke oplossing, maar het gaat hier om een niet beschermd product.... Hoe kan ik er voor zorgen dat ik er dan persoonlijk van mee kan profiteren?? Hoe kan ik een bedrijf benaderen zodat ik er zeker van ben dat ze niet met idee er vandoor gaan??

 

 

Link naar reactie
  • 0

Lees Calimeromarketing van Karen Romme eens door, dat boek(je) geeft voldoende inspiratie om in te zien dat ook kleien bedrijven grote slagkracht kunnen hebben.

 

Vergis je niet in de traaghed van grote organisaties, ze mogen dan veel budget hebben, maar varen als een super tanker die echt niet voor elk markt de koers gaan veranderen.

Wat jiij als klapper ziet kan voor hun een onbeduidende niche markt zijn.

 

Hier geld vooral dat snelheid van belang is.

Werk een strategisch plan uit en ga aan de slag, ondernemen is ook gewoon doen, sommige beren moet je niet over nadenken.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het helemaal met je eens, maar dan kom ik op het volgende punt; voor de ontwikkeling en productie van dit product heb ik financiering nodig... En financiers willen zekerheid...

 

Zekerheid is nou juist wat ik (zo lijkt het) niet kan bieden:

- niet beschermd

- eenvoudig na te maken

- tijdelijke markt

 

Ik heb het tot nu toe grote spelers genoemd, maar nog gevaarlijker is waarschijnlijk een minder grote, flexibele speler met een enorm, bestaand distributienetwerk...

 

Daarnaast zit ik met een financieringsgat; de fabrikant wil meteen geld zien en mijn afnemers willen een betalingstermijn....

 

Link naar reactie
  • 0

Het is een typisch product dat bij de Blokker verkocht zou worden inderdaad...

 

Dit is onder andere een partij die ik een belangrijke rol bij de distributie in zag nemen, maar doen zij ook aan de daadwerkelijke productie en de ontwikkeling van producten??

 

 

Nee Blokker is gewoon een dozendenker, die ontwikkelen echt niks zelf, zij kopen hun handel in bij tussenhandel of rechtstreeks van een fabrikant. Volgens mij stappen ze ook rustig in het vliegtuig met "jouw" idee en stappen in China een fabriek binnen om het te laten maken.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou toch beginnen met het schrijven van een octrooi en dit vervolgens gewoon indienen. Het biedt weinig bescherming omdat het product niet nieuw is maar er zijn voldoende mensen die, voorlopig althans, hun handen niet willen branden. Je mag gewoon "patent pending" op het product zetten.

 

Dan zou ik eens heel goed kijken, samen met anderen, of het product te verbeteren is, dat is namelijk bijna altijd het geval, en met deze verbeteringen het octrooi aanscherpen.

 

Prijs is nooit de enige drijfveer om iets te kopen.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Michael,

 

Bedankt voor je vraag want dat stelt mij in staat om je proberen uit te leggen dat je, zoals zo veel (potentiële) entrepreneurs op het verkeerde spoor zit. Let wel op dat dit mijn mening is als voormalig venture capitalist maar niet noodzakelijkerwijs van alle investeerders en zeker niet de enige waarheid.

 

Veel “early stage” investeerders zijn van mening dat het beschermen van producten in eerste instantie weinig nut heeft. Het grootste probleem is namelijk niet het voorkomen van namaak maar veeleer klanten krijgen, de entree op de markt dus. Ook zijn veel investeerders van mening dat een hoog marktaandeel de beste bescherming is. En als je namaak al wilt tegenhouden zijn juridische acties duur terwijl juist geld schaars is als beginnend, klein bedrijf. Bovendien is namaak uiteindelijk toch bijna niet tegen te houden, zelfs niet door grote kapitaalkrachtige bedrijven. Dat zie je aan bv. China waar vrijwel alles te krijgen is maar vooral namaak.

 

Let op: het bovenstaande geldt niet voor investeerders in zgn. Life Sciences, bijvoorbeeld biotechnologie. Het verschil met andere sectoren is dat in Life Sciences het ontwikkelingstraject erg lang is (meestal vele jaren) en markten erg groot (enkele tientallen miljarden Euro). Octrooibescherming in Life Sciences is essentieel voor alle investeerders in deze sector.

 

Ik zou je willen adviseren om eerst te beginnen met het volledig bouwen van je businesscase: zoek naar commerciële partijen die je kunnen helpen het product op de markt te brengen. Veel, erg veel netwerken dus. Verkoop ook maar eens de eerste producten in je regio of wellicht direct al in heel Nederland. Laat maar eens zien dat er echt vraag is naar je product en bewijs dat je kunt ondernemen d.w.z. iets uit niets maken. Uit wat je totnogtoe Uit wat je totnogtoe hebt verteld concludeer ik dat dit al moeilijk genoeg is.

 

Succes ermee!

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je met een ondernemer moet gaan praten over een samenwerking, er schort nogal het een en ander aan je redenaties, naar mijn idee.

 

- Je wilt internationaal ondernemen

- Je denkt aan een afzet van 20.000 stuks of meer per jaar

- Er zijn ca. 5 miljard mensen op aarde

- In 4 jaar is de markt verzadigd

 

4 jaar x 20.000 stuks = ......... nee, sorry, ik ben geen boekhouder, maar kom net niet aan 5 miljard.

 

========

 

Je geeft aan dat er geen doorontwikkeling kan plaatsvinden:

 

Ik neem aan dat de uitvinder van de punaise dat ook dacht, tot er een ondernemer bedacht dat plasticdopjes wel aan zouden slaan ..........

 

========

 

Je zegt dat er geen meerwaarde geboden hoeft te worden:

 

Juist die instelling geeft al aan dat je geen ondernemer bent, hoe langer hoe meer komt het accent op meerwaarde te liggen.

 

========

 

Je praat over een verbruiksartikel met een marge van enkele euro's:

 

Waar is dat op gebaseerd? Heb je je ontwerp al gemaakt en laten testen? Heb je de eindgebruiker al kennis laten maken met je product?

Kortom, heb je al een marktonderzoek laten uitvoeren of uitgevoerd?

 

voor de ontwikkeling en productie van dit product heb ik financiering nodig... En financiers willen zekerheid...

 

Waar baseer je je verwachtingen op? Je geeft zelf aan dat je product nog ontwikkeld moet worden.

 

=========

 

Samengevat:

Bereid je eerst eens gedegen voor, eer je in paniek raakt.

Oriënteer je op de markt en je product.

Ga eens praten met, bij voorkeur verschillende, ondernemers.

Maak een ondernemingsplan of zoek een samenwerking met een gevestigde partij.

 

Succes

www.adviesbureau-sloep.nl Back-end marketing

Link naar reactie
  • 0

Allereerst: Dank voor al jullie reacties!!!!

 

 

4 jaar x 20.000 stuks = ......... nee, sorry, ik ben geen boekhouder, maar kom net niet aan 5 miljard.

 

Haha...dat is toch bijna 5 miljard ;-)

 

Nee, die 20.000 stuks ging over de regionale markt (Nederland) op jaarbasis. Het is waarschijnlijk ook wel een schatting aan de lage kant, maar ik wil mijn kansen niet te hoog inschatten..

 

De doelgroep is overigens niet de totale wereldbevolking, maar een deel daarvan. Het product is namelijk een aanvulling of toevoeging bij een reeds bestaand product.

 

Je geeft aan dat er geen doorontwikkeling kan plaatsvinden:

 

Toen ik dit postte, wist ik inderdaad meteen al dat ik er naast zat... sterker nog... ik heb nu al een mogelijke doorontwikkeling bedacht!

 

Je zegt dat er geen meerwaarde geboden hoeft te worden:

 

Juist die instelling geeft al aan dat je geen ondernemer bent, hoe langer hoe meer komt het accent op meerwaarde te liggen.

 

Dat is wel erg recht voor zijn raap :-\ Maar je hebt wel een punt...

 

Kom ik meteen met een wedervraag:

Als we het voorbeeld van de punaise nou eens aanhouden.... Hoe zou ik als bedrijf dat punaises verkoopt, meerwaarde kunnen bieden??

 

Je praat over een verbruiksartikel met een marge van enkele euro's

 

Dit is gebaseerd op het gezonde verstand en geredeneerd vanuit de klant. Het product dient namelijk als vervanging voor een ander product. En de marge is gebaseerd op de verkoopprijs, die aantrekkelijk zou zijn voor de klant om te kiezen voor mijn product. Het is dus gedacht vanuit de markt; nu moet inderdaad nog onderzocht worden of het ook geproduceerd kan worden voor een prijs die een dusdanige marge kan opleveren. (Nu heb ik deze voorlopig geschat..)

 

Maak een ondernemingsplan of zoek een samenwerking met een gevestigde partij.

 

Dit laatste lijkt mij een zeer goede oplossing voor een groot deel van mijn problemen, onder andere het distributie- en wellicht het financierings-probleem, maar dan rijst bij mij meteen de vraag:

 

"Hoe kan ik een dergelijke partij benaderen, zodat ze er niet met mijn idee vandoor gaan, zonder mij hierin te laten delen??"

 

Ik ben in principe goed van vertrouwen, maar ik ben meerdere keren gewaarschuwd dat ik niet te goedgelovig moet zijn; vooral niet als er geld in het spel komt...

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als we het voorbeeld van de punaise nou eens aanhouden.... Hoe zou ik als bedrijf dat punaises verkoopt, meerwaarde kunnen bieden??

Maak punaise met ledjes en mini-eiwekkertje zodat je in 1x ziet welke taken op je prikbord spoed hebben. Er zijn zoveel ideeen te bedenken!

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Goed idee om bij de NOVU langs te gaan. Zij zitten in Weesp. tel 0294-232862. De NOVU heeft al jaren ervaring met ogenschijnlijk fantastische nieuwe producten, die om wat voor reden dan ook, toch niet zo gemakkelijk in de markt kunnen worden geintroduceerd. Zij kennen veel uitvindingen, die er om vragen om goed op de markt te worden gezet. Misschien kan jij jouw product combineren met een paar van zulke uitvindingen. Bij de grote winkelketens kom je als particuliere uitvinder met één product vaak voor een gesloten deur. Zij werken het liefst met gevestigde leveranciers. Dat levert voor de grote winkelketens als Blokker minder risico. Er is in ons land trouwens een ontstellend gebrek aan vermarkters van uitvindingen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 264 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.