• 0

Ondernemer in spé is bang domme belastingfouten te begaan, HELP!:)

Hallo,

zoals het onderwerp al verraad ben ik een ondernemer in spé en erg bang de belastingzaken fout aan te pakken terwijl ik voor mijn doen een grote opdracht voor m'n kiezen ga krijgen.

Ik hoop dat ik hier raad kan krijgen hoe ik deze situatie belastingtechnisch het best kan gaan aanpakken.

 

Voor de kleinste tip ben ik al zeer dankbaar!

 

De situatie zit als volgend in elkaar;

 

Een vriend van mij en ik gaan samen een opdracht uitvoeren. Wij worden gefinancierd door subsidiegelden. In totaal 50.000,- excl btw. Dit gaat in 1jaar over 4 gelijke termijnen verspreid worden. Zoals het er nu uitziet gaan de eerste 2 betalingen in 2006 plaatsvinden en de overige 2 in 2007.

Ik ontvang in totaal 28.750,- mijn collega 21.250,- (ivm ideeengeld krijg ik een groter gedeelte.)

Wij zijn van plan 8500,- in totaal aan materiaalkosten kwijt te zijn, de rest zijn gemaakte uren.

 

Verdere noemenswaardige inkomsten verwacht ik niet te hebben de komende 2 jaar.

 

Het leek ons het beste om ons in te gaan schrijven als VOF.

 

Verder tast ik volledig in het duister hoe ik deze situatie het best kan gaan aanpakken.

Ik ben bang om met mijn onervarenheid veels te veel belasting te gaan betalen door de aangifte 'niet slim' in te vullen.

 

-Is het bijvoorbeeld slimmer om erop aan te dringen de betaling verspreid over een langere periode te krijgen ?

-Is een andere bedrijfsvorm interessanter?

-Kan ik door toepassing zelfstandiger-/& startersaftrek volledig de belasting ontlopen?

 

Simpelweg; hoe zou een expert deze situatie aanpakken?

 

Ik hoop van harte dat iemand mij een goede tip zou kunnen geven.

 

Vriendelijke groet,

Peter

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je kunt ervoor kiezen om gewoon een boekhouder te zoeken. Geen accountant, die is te duur, maar een boekhouder. In mijn eerste jaar kostte me dat 300 euro,en bespaarde me veel moeite en geld. De aangifte voor ondernemers is er niet eenvoudiger opgeworden (er moet een complete, sluitende boekhouding 'achter hangen' en lijkt in de verste verte niet op je aangifte particulier.

Link naar reactie
  • 0

Dan kan de boekhouder je wellicht (expertise moet idd ook fiscaal zijn?) ook vertellen over het gevaar dat de opdracht wordt gezien als werkgever-werknemer relatie. Als dit jullie enige opdrachtgever is, zal dat gevaar groot zijn en wordt je door de belastingdienst wellicht helemaal niet als ondernemer gezien!

 

Belangrijk punt lijkt me.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Dan kan de boekhouder je wellicht (expertise moet idd ook fiscaal zijn?) ook vertellen over het gevaar dat de opdracht wordt gezien als werkgever-werknemer relatie. Als dit jullie enige opdrachtgever is, zal dat gevaar groot zijn en wordt je door de belastingdienst wellicht helemaal niet als ondernemer gezien!

 

Belangrijk punt lijkt me.

 

Dit noemen ze fictief loondienstverband. ;)

Online boekhouden en dienstverlening in één met you book. Online abonnement, inclusief all-in administratieve dienstverlening al voor € 69,00 excl. BTW per maand!

Link naar reactie
  • 0

Wat is het nadeel van een 'fictief loondienstverband'?

Moet ik dan denken aan zaken als het niet kunnen toepassen van de zelfstandige- & /startersaftrek?

 

Het liefst zou ik dus geen boekhouder inschakelen:) Ik wil erg graag proberen het zelf te doen, vandaar dat ik hier tips probeerde te verkrijgen.

Maar het kan natuurlijk dat het gewoon echt te complex is om zelf te doen (als het niet je grootste hobby is:))

Link naar reactie
  • 0

Bij een fictief diesntverband vind de Belastingdiesnt dat je eigenlijk geen zelfstandige bent, maar dat je relatiemet je opdrachtgever een stiekem diesntverband is omdat jij voor niemand anders werkt. Je opdrachtgever krijgt dan de rekening als zijnde 'werkgever' voor jouw werk gepresenteerd. Die isdan dus lekker de Sjaak, dus dat kun je beter voorkomen. Zoek op de site van de BD maar eens op fiectiefdienstverband en VAR (verklaring ArbeidsRelatie). Met de VAR kun je het probleem ondervangen. (Zie reactie Edward hieronder :-X )

 

Doe jezelf een plezier, en schakel een boekhouder in, tenzij je een finaciele achtergrond hebt. Van de zomer heeft iemand gepost dat de handleiding aangifte voor ondernemers inmiddels 227 pagin's dik is....

 

Lees bijvoorbeeld ook dit draadje.

Link naar reactie
  • 0

Zoek op de site van de BD maar eens op fiectiefdienstverband en VAR (verklaring ArbeidsRelatie). Met de VAR kun je het probleem ondervangen.

 

 

Correctie, maar dit is niet juist. Met een VAR ondervang je de problematiek van het fictieve dienstverband niet. Daar komt echt meer bij kijken. De VAR is alleen maar een verklaring die de belastingdienst aflegt op basis van de informatie die de aanvrager zelf heeft aangeleverd. Wanneer de Fiscus bij controle van de opdrchtgever constateert dat deze er een vermoeden is van een fictief dienstverband dan kan de opdrachtgever geen enkel recht ontlenen aan de VAR en is deze het papier niet waard waarop het afgedrukt is.

 

Wanneer opdrachtgever en opdrachtnemer willen voorkomen dat er sprake is van een fictief dienstverband, dan zullen deze zoveel als mogelijk in het contract de zelfstandigheid van de opdrachtnemer moeten benadrukken en dit in de dagelijkse relatie ook zoveel mogelijk moeten laten blijken. Dat wil onder meer zeggen: geen gezagsverhouding, geen verantwoordingsverplichtingen, de mogelijkheid tot vervanging (laten) bieden ,etc... Het gaat om een complex van factoren die de Belastingdienst beoordeelt bij de vraag of er sprake is van een fictieve dienstbetrekking. Per geval zul je de risico´s moeten minimaliseren.

 

Wanneer er slechts sprake is van één opdrachtgever lijkt het niet erg waarschijnlijk dat een VAR wordt afgegeven door de Belastingdienst.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 97 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.