• 0

Starter met BTW nummer gezeur

:) Veel praktischer kon ik het niet neerzetten :)

 

Ik zal mij kort even voorstellen:

Ik ben Stephan Smit, 21 jarige 4e jaar Bedrijfskunde student, die al een jaar of 15 actief deelneemt aan wedstrijdzwemmen.

 

Ik ben sinds begin van deze week begonnen met een eenmanszaak in zwemartikelen (Kvk & Belastingdienst bezocht). Ik heb mijn productmix rond, en bestel al mijn producten in het buitenland, maar binnen de EU. (Zweden, Duitsland en Belgie).

 

Ik wil zo snel mogelijk met de verkoop van mijn producten beginnen en heb gisteren alle bestellingen de deur uitgedaan met mijn 'geschatte' btw nummer (nav een topic hier over je btw nummer is NL sofi nr B01, is namelijk mijn eerste eenmanszaak).

 

Daar ligt nu momenteel mijn probleem, de Zweed mailt mij terug met het bericht dat mijn btw nummer niet geldig is in Nederland. Nu kan dit wel kloppen aangezien ik de belastingdienst heb gebeld met de vraag "hoelang duurt het nog" antwoord "tot 8 weken". Dit was geen optie voor mij, en ben na flink zoekwerk hier op het topic gestuit waarin het verhaal over je hoogstwaarschijnlijke btw nummer staat.

 

Probleem:

- Ik wil zo snel mogelijk mijn producten binnen hebben

- Ik heb nog geen officieel btw nummer, wel een 'hoogstwaarschijnlijke NL sofinummer B01 " (aan elkaar geschreven zonder puntjes e.d.)

- Mijn leverancier stuurt niets zolang het nummer niet geldig is

 

Oplossing: Wie kan mij hier mee helpen ???

 

(Na het bliksembezoek bij de belastingdienst neem ik aan dat zij automatisch mij het btw nummer toesturen?, alleen duurt dit veel te lang...)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Let je dan wel op of er geen minimum bedrag geld voor een eventuele teruggaaf.

 

En hoewel het flauw is van de BD, ben je natuurlijk wel andersom begonnen, door eerst te gaan bestellen en dan pas BTW perikelen te gaan regelen.

 

Over het algemeen, is mijn ervaring dat de BD zowiezo maar een week of 2 nodig heeft om een BTW nummer toe te kennen. De regel is i.d.d. 6 tot 8 weken, maar mijn ervaring is tussen de 2 tot 3 weken, en dan hebben we het ook nog eens over een van de "slechtste" inspecties, en tevens een van de grootste Inspectie Amsterdam.

Online boekhouden en dienstverlening in één met you book. Online abonnement, inclusief all-in administratieve dienstverlening al voor € 69,00 excl. BTW per maand!

Link naar reactie
  • 0

Sowieso kan je de klant misschien een link sturen waar de aanvraagmethode beschreven staat op een site van de belastingsdienst? Dan snapt die ook hoe die wachttijd werkt.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Het is gelukt naar aanleiding van een van m'n vorige post in dit topic over het 'verzoek om teruggave btw' formulier. Ik heb de voorwaarden nog even doorgelezen en deze zijn van toepassing op mijn situatie.

 

Ik heb mijn leveranciers de nota laten opmaken incl BTW, en deze heb ik ook betaald. (het is wel een extra investering van bijv. 25% btw in Zweden :-\ )

 

Link naar reactie
  • 0

Over het algemeen, is mijn ervaring dat de BD zowiezo maar een week of 2 nodig heeft om een BTW nummer toe te kennen. De regel is i.d.d. 6 tot 8 weken, maar mijn ervaring is tussen de 2 tot 3 weken, en dan hebben we het ook nog eens over een van de "slechtste" inspecties, en tevens een van de grootste Inspectie Amsterdam.

 

Hmm, wij hebben intussen 4 weken vol... Inspectie randmeren. Of we maar op de facturen willen zetten dat ze voorlopig zijn en dan ze later een factuur met BTW nummer nagestuurd krijgen. We zullen maar denken aan het KvK-bericht dat er op dit moment extreem veel starters zijn (zoals wij :-) )

Link naar reactie
  • 0

Interessante topic! Ik heb ook een vraagje met betrekking tot deze kwestie. Ik ben een film productie bedrijf begonnen. Ik wil mijn camera bij een winkel in Engeland kopen. Met een internationaal BTW nummer hoef ik daar geen BTW af te dragen. Echter, dit nummer heb ik nog niet, en net als de auteur van dit artikel kan dat even duren.

 

Wat ik even wil weten is of je altijd buitenlandse btw kunt terugvragen? En kan iedereen een internationaal btw nummer aanvragen of zijn daar voorwaarden aan verbonden? Ik sta op het punt om mijn btw-nummer aanvraag in te dienen, graag hoor ik of ik nog speciale handelingen moet verrichten voor een internationaal btw nummer.

 

Als ik er zeker van kan zijn dat ik de BTW hoe dan ook terug kan vragen, kan ik de aankoop snel afhandelen. In Nederland moet ik ook op mijn BTW wachten. Dus dat is niet zo'n ramp.

 

Ik wil er alleen zeker van zijn dat ik het wel terugkrijg. De camera die ik koop is dus voor gebruik in mijn bedrijf, en niet voor wederverkoop hier in Nederland.

Link naar reactie
  • 0
Wat ik even wil weten is of je altijd buitenlandse btw kunt terugvragen?

 

Ja (als je btw-plichtig wordt bevonden), maar het is wel wat gedoe. Dat moet je namelijk doen bij de buitenlandse belastingdienst, met een formulier en een hoedanigheidsverklaring die je kunt aanvragen bij de Nederlandse belastingdienst. Vervolgens duurt het vele maanden voor je de terugbetaling daadwerkelijk ontvangt.

 

Wat ik niet weet is of de datering in het buitenland eventueel een probleem is (factuurdatum vóór start btw-plicht).

Link naar reactie
  • 0

Hmmm, dat moet ik misschien even navragen bij de belastingdienst. Misschien dat ik sowieso even ga wachten als het 2-6 weken duurt. Scheelt een hoop geregel en onzekerheid.

 

Maar moet ik nog iets speciaals aanvinken op het formulier van de belastingdienst dat ik bij KvK heb gekregen?

 

Ik ga ze sowieso even bellen.

Link naar reactie
  • 0

Je moet bij de belastingdienst toch een BTW nummer aan vragen. Toen ik me inschreef bij de KvK kreeg ik een formulier van de belastingdienst dat ik moest invullen en opsturen. Wat mijn te verwachte inkomsten en uitgaven zijn, adresgegevens etc. Ik neem aan dat dit formulier is om een BTW nummer aan te vragen. Mijn vraag is of ik via dat formulier een internationaal BTW nummer kan krijgen ofdat ik hier weer een ander formulier voor nodig heb.

Link naar reactie
  • 0

Je moet bij de belastingdienst toch een BTW nummer aan vragen.

 

Dat wil zeggen, je moet een startende onderneming aanmelden. De belastingdienst bepaalt vervolgens of die btw-plichtig is.

 

Mijn vraag is of ik via dat formulier een internationaal BTW nummer kan krijgen ofdat ik hier weer een ander formulier voor nodig heb.

 

Als je btw-plichtig bevonden wordt dan krijg je één btw-nummer en dat is zowel nationaal als internationaal.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 213 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.