• 0

Realistisch 249,000 lenen op basis van ondernemingsplan?

Misschien wel een domme vraag? Maar is het realistisch te denken dat je een bedrag van 249,000 euro kan lenen op basis van een ondernemingsplan?

 

Er is namelijk een kinderdagverblijf te koop (dus alle aanpassingen/voorzieningen al aanwezig waar je dan ook niet meer in hoeft te investeren als je denkt aan brandveiligheid en kindvriendelijk aangepast/ingericht), op een heel aantrekkelijke locatie.

Veel parkeermogelijkheid. En aangezien de hier al bestaande kinderdagverblijven blijven uitbreiden ben ik er zeker van dat "mijn" kinderdagverblijf binnen no-time vol zit.

 

Geeft de bank zo´n hoge lening aan een pas startend kinderdagverblijf?

Vooral omdat de investering de aankoop van het pand betreft. Inrichting en dergelijke financier ik zelf wel met behulp van investeerdertjes uit mijn omgeving :)

 

Waarschijnlijk een domme vraag. Maar ik dacht zo uit de ervaringen die iedereen hier heeft valt er waarschijnlijk al wat over te zeggen of dit haalbaar is of niet.

Of dat je gelijk weggelachen wordt bij de bank.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

hypotheek?

daarnaast zal de bank, naast de waarde van het onderpand, ook je businessplan wel willen zien.

praat maar eens alles door met je accountant/boekhouder.

succes!

Ik neem aan dat je met waarde van het onderpand dan gewoon het pand bedoelt? En een accountant/boekhouder moet ik nog zoeken als mijn plan meer gestalte heeft gekregen.

 

Weet je wat ik me eigenlijk afvraag, of beginnende ondernemers allemaal HBO niveau hebben en al van nature weten wat er in zo´n ondernemingsplan moet staan of dat ik werkelijk blond ben. :P

Ik ben een doener, harde werker, soms workaholic ;) heb touwtjes graag in eigen handen, maar een plan schrijven is een ander vakgebied ;D

 

Hoe ver ga je met een ondernemingsplan? De prognoses die je daarin verwerkt, kan je uit de gemeentebevolkingsregister halen. Moet je die werkelijk staven met feiten? Of kan je daar gewoon je eigen verwachting neer zetten en de cijfers daarbij?

Of verwijs je naar andere kinderdagverblijven, naar hun uitbreidingen en wachtlijsten om de staven dat je eigen kinderdagverblijf zeker gaat lopen?

Dat er ook onkosten (eten, schoonmaak, luiers e.d.), onderhoud en dergelijke begroot moeten worden lijkt me logisch.

Maar qua de kosten van dat moet toch altijd bijgesteld worden, want dat kan je op voorhand niet zo nauwkeurig berekenen.

 

Misschien is het beter om je ondernemingsplan te maken zoals ik denk dat het moet en dan laten lezen door een boekhouder?

Het zal misschien helpen als ik eens een voorbeeld ondernemings/business plan kan bekijken, zodat ik weet hoe precies/nauwkeurig je alles moet omschrijven.

 

In het simpelste geval zou ik denken:

 

Doel, beleid omschrijving.

 

Wat onderscheidt mijn dagverblijf van anderen, welke meerwaarde kan ik bieden in vergelijking tot andere dagverblijven.

 

Aantal kinderen per maand (omgerekend in dagdelen)

Wat je per dagdeel voor vergoeding vraagt. minus onkosten voeding e.d.

 

Afschrijving materialen.

 

Aflossing

 

Werven, hoe werf ik toekomstige klanten (kinderen)

 

Dan prognose voor komend jaar (jaren)?

 

Zit ik zo een beetje in de juiste richting? ???

Link naar reactie
  • 0

 

 

Weet je wat ik me eigenlijk afvraag, of beginnende ondernemers allemaal HBO niveau hebben en al van nature weten wat er in zo´n ondernemingsplan moet staan of dat ik werkelijk blond ben. :P

 

De beste handleiding vooreen ondernemingsplan die ik ken kun je vinden op de site van ondernemingsplanwedstrijd New Venture . Ik hoop dat je engels goed is. Misschien niet makkelijk, wel goed.

 

Je kunt er ook één vinden op de site van het imk ,maar die is heel feitelijk en opsommingsgericht, terwijl NV veel meer op visie en onderbouweing gericht is. In de handleiding van NV staat ook veel wat op jou niet van toepassing zal zijn, maar je kunt er een prima plan mee ontwikkelen.

 

Als je hier de zoekfunctie met het trefwoord 'ondernemingsplan' gebruikt, zul je zien dat er veel ondernemers zijn die niet van nature weten wat er allemaal in moet ;D

 

In de grote steden heeft de ING-bank een ondernemersteam wat je kan ondersteunen.

Link naar reactie
  • 0

Er staan verschillende verwijzingen op de sit enaar businessplannen, de betere boekwinkel heeft ook boeken die als leidraad kunnen dienen.

 

Als ik je reactie zo lees ben je al aardig bezig met de dingen op een rijtje zetten, gebruik het ondernemingsplan als leidraad zodat je geen dingen vergeet zoals bv gemeentelijke regelgeving, vergunningen, marketingplan enz..

 

Het is gewoon een kwestie van eraan beginnen.

 

Succes

Link naar reactie
  • 0

Is het pand ook op een andere manier te gebruiken, bijvoorbeeld gedeeltelijk als woonruimte? Scheelt in de kosten die je nu zelf voor huur/hypotheek kwijt bent.

 

Of inderdaad zoals hierboven gevraagd wordt is het pand niet te huren

en alleen het "bedrijf" zonder onroerend goed overneembaar?

Zo heb je een veel lagere investering nodig, je hoeft immers alleen de inboedel, goodwill en de kinderen over te nemen.

 

Werven, hoe werf ik toekomstige klanten (kinderen)

 

Snoep , heel veel snoep, chips en prik! ;)

Link naar reactie
  • 0
Hoe ver ga je met een ondernemingsplan?

Zover als nodig is om je doel te bereiken. In jouw geval kennelijk: om een lening van 249.000 te krijgen.

 

De prognoses die je daarin verwerkt, kan je uit de gemeentebevolkingsregister halen. Moet je die werkelijk staven met feiten? Of kan je daar gewoon je eigen verwachting neer zetten en de cijfers daarbij?

Ik kan je niet volgen. In het bevolkingsregister staan toch uitsluitend feiten? Welke persoonlijke verwachting koester jij die niet gedeeld wordt door het CBS e.d.?

 

Of verwijs je naar andere kinderdagverblijven, naar hun uitbreidingen en wachtlijsten om de staven dat je eigen kinderdagverblijf zeker gaat lopen?

Om te staven dat er kennelijk voldoende vraag in de markt is.

 

Dat er ook onkosten (eten, schoonmaak, luiers e.d.), onderhoud en dergelijke begroot moeten worden lijkt me logisch.

Mij ook. Dus die neem je op in het plan.

 

Maar qua de kosten van dat moet toch altijd bijgesteld worden, want dat kan je op voorhand niet zo nauwkeurig berekenen.

Vraag dan snel advies aan een Albert Heijn-caissière in plaats van een accountant :D

 

Het zal misschien helpen als ik eens een voorbeeld ondernemings/business plan kan bekijken, zodat ik weet hoe precies/nauwkeurig je alles moet omschrijven.

Dat lijkt me een goed plan.

 

Afschrijving materialen.

Investeringen schrijf je af, materialen zijn kosten.

 

hoe werf ik toekomstige klanten (kinderen)

Ik zou de ouders werven, die hebben meer te besteden. Bovendien hebben die meer kinderen om bij jullie onder te brengen ;)

 

Dan prognose voor komend jaar (jaren)?

Minimaal het aantal jaren dat nodig is om de lening af te lossen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 211 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.