• 0

Aandelen in een BV

Ik ben volledig in loondienst en ik kan 10% aandelen in een binnenkort op te richten BV ‘krijgen’.

Er wordt een holding opgericht waaronder een werkmaatschappij hangt waarvan ik 10% eigenaar word.

 

Er is veel over te lezen maar toch heb ik een aantal vragen over deze vorm.

 

 

1)   Als ik het goed begrijp ben ik totaal niet persoonlijk aansprakelijk mocht het niet goed gaan zolang ik maar geen (officiële) bestuurlijke functies uitoefen.

Klopt dit? Ik ga daarbij vanuit dat deelnemen aan een aandeelhouders vergadering niet onder een bestuurlijke functie valt.

 

2)   Als ik in de toekomst toch werkzaamheden wil gaan uitoefenen voor de BV zonder daar in loondienst te treden wat zou dan een goede constructie voor zijn?

a.   Eenmanszaak. Maar wat doet dit voor mijn aansprakelijkheid op mijn privé vermogen?

b.   Zou oprichten van een werkmaatschappij onder de holding met 10% van de aandelen een oplossing zijn? Voor mij is echter niet duidelijk hoe dat in zijn werk zou gaan.

 

3)   Welke rechten heb je als aandeelhouder in de BV wat betreft stemrecht of beslissingen over het wel of niet uitbetalen van dividend? Zijn dat zaken die in ‘standaard’ statuten vastliggen?

 

 

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

Als er nog vragen zijn dan hoor ik dat graag.

 

Patrick

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

2) Als ik in de toekomst toch werkzaamheden wil gaan uitoefenen voor de BV zonder daar in loondienst te treden wat zou dan een goede constructie voor zijn?

Opdrachtgever-opdrachtnemer, detachering vanuit een andere werkgever, via een uitzendbureau.

 

a. Eenmanszaak. Maar wat doet dit voor mijn aansprakelijkheid op mijn privé vermogen?

Die is er.

 

b. Zou oprichten van een werkmaatschappij onder de holding met 10% van de aandelen een oplossing zijn? Voor mij is echter niet duidelijk hoe dat in zijn werk zou gaan.

Voor mij is niet 100% duidelijk op welke constructie je doelt en voor welk probleem dat een oplossing zou zijn.

 

3) Welke rechten heb je als aandeelhouder in de BV wat betreft stemrecht of beslissingen over het wel of niet uitbetalen van dividend? Zijn dat zaken die in ‘standaard’ statuten vastliggen?

De feitelijke statuten van de betreffende BV zijn meer van belang dan `standaard' statuten.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben volledig in loondienst en ik kan 10% aandelen in een binnenkort op te richten BV ‘krijgen’.

Er wordt een holding opgericht waaronder een werkmaatschappij hangt waarvan ik 10% eigenaar word.

Hoe zit dit precies?

  • Richt jij een holding op en neem je voor 10% deel in de werkmaatschappij?
  • Richt een andere aandeelhouder in de werkmaatschappij een holding op en neem je voor 10% deel in de werkmaatschappij?
  • Of neem je misschien voor 10% deel in de holding?

 

1) Als ik het goed begrijp ben ik totaal niet persoonlijk aansprakelijk mocht het niet goed gaan zolang ik maar geen (officiële) bestuurlijke functies uitoefen.

Klopt dit?

De aandeelhouder is niet aansprakelijk. Een bestuurder kan eventueel aansprakelijk zijn voor mismanagement.

 

2) Als ik in de toekomst toch werkzaamheden wil gaan uitoefenen voor de BV zonder daar in loondienst te treden wat zou dan een goede constructie voor zijn?

a. Eenmanszaak. Maar wat doet dit voor mijn aansprakelijkheid op mijn privé vermogen?

b. Zou oprichten van een werkmaatschappij onder de holding met 10% van de aandelen een oplossing zijn? Voor mij is echter niet duidelijk hoe dat in zijn werk zou gaan.

Ik denk dat eerst eens wat verduidelijking dient te worden gegeven op de bovenstaande vraag over de constructie.

 

3) Welke rechten heb je als aandeelhouder in de BV wat betreft stemrecht of beslissingen over het wel of niet uitbetalen van dividend? Zijn dat zaken die in ‘standaard’ statuten vastliggen?

In de statuten is bepaald wat voor aandelen er zijn. Dat is bepalend voor de stemrechten.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Ik zal proberen het een en ander te veruidelijken.

 

Ik neem voor 10% deel in de werkmaatschappij die door iemand anders wordt opgericht (zowel holding als werkmaatschappij).

 

Als ik het goed begrijp zou het oprichten van een persoonlijke holding een te overwegen keuze zijn als ik toch wil deelnemen aan bestuurlijke activiteiten dan wel aan werkzaamheden voor de werkmaatschappij.

 

Wat zijn daar de verdere voordelen en nadelen van?

Verplicht salaris (dga) vanuit de persoonlijke holding ja/nee?

Kosten oprichting, etc.

 

 

Ook begrijp ik uit de reacties dat ik persoonlijk niet aansprakelijk ben zolang er geen mismanagement gevoerd wordt.

Wordt dit bepaald op bedrijfniveau? Met andere woorden als de andere aandeelhouders de fout in gaan buiten mijn weten om in hoeverre ben ik dan daarvoor aansprakelijk?

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 205 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.