• 0

Extra belastingvoordeel voor starter met gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid

Wilde dit even uitlichten voor degene die dit aan zou kunnen gaan.

 

Gedeeltelijk arbeidsongeschikten die een bedrijf willen starten, krijgen een extra fiscaal voordeel. Voorwaarde hierbij is dat zij minimaal 800 uur per jaar werken.

 

Dit blijkt uit de begroting van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid voor 2007. Gedeeltelijk arbeidsongeschikten krijgen in het eerste jaar een aftrekpost van 12.000 Euro. In het tweede jaar is dat 8.000 Euro en in het derde 4.000 Euro.

 

Starters die gedeeltelijk arbeidsongeschikt zijn, hoeven 425 uur minder te werken dan de standaardeis die op minstens 1225 uur werken per jaar ligt.

 

Uit de begroting voor 2007 van Sociale Zaken en Werkgelegenheid : investeren in mensen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mooi gegeven, dit stuk is meegenomen in een wetsvoorstel van 19-09-2006, en moet nog wel worden aangenomen.

 

ter info een stuk van het wetsvoorstel zoals ministerie van financien dit heeft ingediend.

 

De startersaftrek bij arbeidsongeschiktheid is een specifieke regeling voor de startfase van een onderneming waarbij betrokkene een arbeidsongeschiktheidsuitkering geniet. Daarbij is van belang dat deze startersaftrek niet hoger kan zijn dan de genoten winst. Bij de vaststelling van de hoogte van het bedrag van de startersaftrek bij arbeidsongeschiktheid is gekozen voor aflopende, ronde bedragen, namelijk € 12 000 in het eerste jaar, € 8 000 in het tweede jaar en € 4 000 in het derde jaar. Voorts geldt een verlaagd urencriterium van 800 uur. Het bedrag van de startersaftrek bij arbeidsongeschiktheid en het geldende urencriterium staan los van de reguliere ondernemersfaciliteiten. De bedragen zijn derhalve niet op de bedragen van deze faciliteiten afgestemd.

 

Hier een link naar het volledige wetsvoorstel: Belastingplan 2007

Online boekhouden en dienstverlening in één met you book. Online abonnement, inclusief all-in administratieve dienstverlening al voor € 69,00 excl. BTW per maand!

Link naar reactie
  • 0

Interessant. Geldt dat ook voor arbeidsgehandicapten?

 

Moest even een bewoording voor "arbeidsgehandicapten" vinden:

 

"Personen voor wie het uitzicht op het verwerven en behouden van een arbeidsplaats -en op vooruitgang op die plaats- langdurig en aanzienlijk beperkt is, als gevolg van een aantasting van de mentale, psychische, lichamelijke of zintuiglijke mogelijkheden (die door een daartoe bevoegde instantie is vastgelegd)."

 

Ik kan hier geen eenduidig antwoord op geven omdat je hier te maken hebt met verschillende "gradaties" in beperkingen. Zo geld voor de Wajong-uitkering geloof ik een voorwaarde die zegt dat om in aanmerking te komen de aanvrager "voor minstens 25% arbeidsongeschikt" moet zijn.

 

Het zou wel een mooi gegeven zijn als de meerderheid van deze mensen hier ook voor in aanmerking zou komen. Al zal de mate waarin iemand "mentaal of psychisch" beperkt is bij velen wel weer vragen oproepen.

 

"gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid" zouden we in deze vorm dus op verschillende manieren kunnen interpreteren.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij, geld deze regeling alleen voor mensen die een inkomen genieten (lees uitkering ontvangen), die krachtens de Wet op de arbeidsongeschiktheid (WAO/WIA) wordt uitgekeerd. Volgens mij is de WAJONG en uitkeringen op grond van arbeidsgehandicapten een andere wet. En hoeven dus ook niet per definitie voor aftrek in aanmerking komen.

 

Maar ik moet er bij vermelden, dat dat een vermoeden van mijzelf is en niet een zekerheid. Dus als er mensen 100% uitsluitsel kunnen geven dan gaarne.

 

 

Online boekhouden en dienstverlening in één met you book. Online abonnement, inclusief all-in administratieve dienstverlening al voor € 69,00 excl. BTW per maand!

Link naar reactie
  • 0

Met bovendstaand zat ik ook in de knel. De betrokken overheidsinstanties zullen daar zeker uitsluitsel over kunnen geven.

 

Op de site van Breed Platform Verzekerden en Werk is voor geinteresseerden een heleboel te vinden m.b.t. wetgeving e.d.

 

Wellicht nog interessant m.b.t. arbeidsgehandicapten. CBS cijfers

 

Quote SP (Marijnissen) m.b.t. de herkeuringen van arbeidsongeschikten:

‘UWV lijkt Lourdes wel!’

topic>

 

Dus als er mensen 100% uitsluitsel kunnen geven dan gaarne.

 

100% uitsluitsel kan ik ook niet geven.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de antwoorden. Dit soort potjes leveren soms zoveel gedoe op, voordat er helder is wie er aanspraak op zou kunnen maken en hoe. Niet alleen bij de "gebruikers", maar ook bij de "uitgevers".

Ik heb het vermoeden dat het in heel veel gevallen daardoor gewoon niet wordt aangesproken.

 

 

Groet,

Mieke

 

www.outbox.nl

Link naar reactie
  • 0

@ Mieke, dat klopt, zoals gewoonlijk is er zoveel "mist" in de ambetlijke molen, dat er over een paar jaar wel weer financiele voordeeltje uit de la van de minister van financien komt rollen, ;D

 

Zou Zalm daarom zoveel geld overhouden :P

 

@Win, 100% was misschien wel een beetje opportunistisch van me, 50% dan ;)

Online boekhouden en dienstverlening in één met you book. Online abonnement, inclusief all-in administratieve dienstverlening al voor € 69,00 excl. BTW per maand!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 130 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.