• 0

Flevodam; wonen, werken en reizen

45_resized_2.jpg

 

Hallo allemaal,

 

In de landelijke discussie over het verbeteren van de verbinding Amsterdam-Almere kreeg ik de indruk dat het aanvoeren van bezwaren de boventoon voert. Ik ben op zoek gegaan naar een oplossing die misschien een meerwaarde oplevert. Een oplossing in de traditie van de Deltawerken en onze creativiteit mét water.

 

Je kunt bijgevoegde PDF downloaden als je geïnteresseerd bent.

 

Je kan de oplossing ook in Google Earth bekijken. Hiervoor moet je eerst het gratis Google Earth installeren en daarna het 3d model van Flevodam:

http://bbs.keyhole.com/ubb/showthreaded.php/Cat/0/Number/617560/an/0/page/0#617560

 

Het lijkt me leuk als dit slechts een startpunt zou zijn want als je er langer over nadenkt zijn er heel veel leuke ideeën te bedenken rondom dit idee. Bijvoorbeeld dat elke toren door een andere architect wordt ontworpen.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

 

Groeten van Gerard

Flevodam_Eng.pdf

Gerard Petersen

ScheepsbouwKunst

voor Maritieme Productontwikkeling

06-26532891

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het heeft iets van het plan voor woningen op de afsluitdijk.... beidewel goede ideen. Ik voorzie hier al drie problemen:

-de parkeerbalans: de kosten voor ondergrondse parkeergarages zouden hier erg hoog zijn( ivm opdrijven),dus moeten de eilanden groter worden om aan de parkeerbehoefte te voldoen.

-de reistijd van nood- en hulpdiensten, plus dat ze maar van twee zijden bereikbaar zijn (de meeste korpsen willen vier).

-de belemmering voor de recreatievaart: er moet een naviduct of een hoge brug komen voor zeiljachten (als in de dijk Enkuizen-Lelystad).

 

Hier staat ook een mooie oplossing: http://www.zwarts.jansma.nl/article-1300-nl.html

Link naar reactie
  • 0

Op zich best een heel leuk idee, ik denk ook een mooiere oplossing dan de "oplossingen"die nu aangedragen worden.

 

Technisch, Justus heeft het over opdrijven, ja en.... dus ...

De technoboeren van TNO hebben recent een (mislukte ? ) proefgedaan met een drijvende weg, in Maasbommel staan drijvende huizen.

Mix het door elkaar en je hebt een drijvende woon-werk-weg oplossing.

Vooral in de provincies waar geheid moet worden zit soms meer dan 50% van de bouwkosten onder de grond, dus tel uit je winst.

Leuk als zoiets nog een beetje meedrijft op de wind cq stroming, elke dag een ander uitzicht. En met het stijgen van de waterspiegel hebben deze eenheden nergens last van.

 

Verder het zal aan mij liggen, maar met mijn simpele Noord Hollandse nuchterheid denk ik, wat heeft Amsterdam wat in Almere niet heeft.

 

Hoewel jouw oplossing deels ook wooneenheden omvat begrijp ik niet zo goed wat al die mensen 's morgens in hun auto doen op weg naar een kantoorplek in Amsterdom. Voor buitenlandse begrippen kan ook Utrecht of zelfs Nijmegen nog wel door voo reen suburb van Amsterdom, dus die status zoals Philips wenste ?? Dan denk ik dus, waarom staan de kantoren niet in Almere, maar dat zal wel te simpel zijn.

En met dat Almere een voormalige verkeerdminister heeft, is het natuurlijk logisch om in voertuigbewegingen te denken in plaats van in kantoor niet bewegingen. 8)

 

Link naar reactie
  • 0

-de parkeerbalans: de kosten voor ondergrondse parkeergarages zouden hier erg hoog zijn( ivm opdrijven),dus moeten de eilanden groter worden om aan de parkeerbehoefte te voldoen.

-de reistijd van nood- en hulpdiensten, plus dat ze maar van twee zijden bereikbaar zijn (de meeste korpsen willen vier).

-de belemmering voor de recreatievaart: er moet een naviduct of een hoge brug komen voor zeiljachten (als in de dijk Enkuizen-Lelystad).

Op basis van aannames trek je conclusies. Als ik wil zie ik ook alleen maar problemen en doe ik lekker niks meer. Zie je ook kansen waar je enthousiast van wordt?

 

Groeten van Gerard

Gerard Petersen

ScheepsbouwKunst

voor Maritieme Productontwikkeling

06-26532891

Link naar reactie
  • 0

Op zich best een heel leuk idee, ik denk ook een mooiere oplossing dan de "oplossingen"die nu aangedragen worden.

 

Technisch, Justus heeft het over opdrijven, ja en.... dus ...

De technoboeren van TNO hebben recent een (mislukte ? ) proefgedaan met een drijvende weg, in Maasbommel staan drijvende huizen.

Mix het door elkaar en je hebt een drijvende woon-werk-weg oplossing.

Vooral in de provincies waar geheid moet worden zit soms meer dan 50% van de bouwkosten onder de grond, dus tel uit je winst.

Leuk als zoiets nog een beetje meedrijft op de wind cq stroming, elke dag een ander uitzicht. En met het stijgen van de waterspiegel hebben deze eenheden nergens last van.

 

Verder het zal aan mij liggen, maar met mijn simpele Noord Hollandse nuchterheid denk ik, wat heeft Amsterdam wat in Almere niet heeft.

 

Hoewel jouw oplossing deels ook wooneenheden omvat begrijp ik niet zo goed wat al die mensen 's morgens in hun auto doen op weg naar een kantoorplek in Amsterdom. Voor buitenlandse begrippen kan ook Utrecht of zelfs Nijmegen nog wel door voo reen suburb van Amsterdom, dus die status zoals Philips wenste ?? Dan denk ik dus, waarom staan de kantoren niet in Almere, maar dat zal wel te simpel zijn.

En met dat Almere een voormalige verkeerdminister heeft, is het natuurlijk logisch om in voertuigbewegingen te denken in plaats van in kantoor niet bewegingen. 8)

Dankjewel voor je reactie. Drijvende eilanden lijkt me best een leuke uitdaging.

Ik snap persoonlijk ook niet zo goed waarom iedereen naar Amsterdam wil. Ik zie dat maar als een gegeven. Mocht dat in de toekomst ooit minder worden dan is de brug niet helemaal overbodig omdat het wel de woonfunctie kan blijven vervullen.

Gerard Petersen

ScheepsbouwKunst

voor Maritieme Productontwikkeling

06-26532891

Link naar reactie
  • 0

Dankjewel voor je reactie. Drijvende eilanden lijkt me best een leuke uitdaging.

Ik snap persoonlijk ook niet zo goed waarom iedereen naar Amsterdam wil. Ik zie dat maar als een gegeven. Mocht dat in de toekomst ooit minder worden dan is de brug niet helemaal overbodig omdat het wel de woonfunctie kan blijven vervullen.

 

Ik denk dat er gewerkt moet worden aan een stukje bewustwording ten aanzien van het reizen, en of het nu wel echt noodzakelijk is.en een brandstofprijs van 3 euro per liter. 8)

Misschien kun je iets doen met de combinatie wonen en werken, dat de ene toren kantoor en of werkruimte is en de volgende woontoren.

Ik vind het een leuk plan en zoals je zelf al zegt, als het reizen vervalt dan heeft het altijd nog een woonfunctie.

 

Het probleem hulpdiensten is mogelijk op te lossen met snelle interventieboten, tijdens WWII waren er al torpedoboten die 70km per uur en meer konden varen, waarschijnlijk ben je met de boot sneller ter plaatse dan met een wielvoertuig.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat er gewerkt moet worden aan een stukje bewustwording ten aanzien van het reizen, en of het nu wel echt noodzakelijk is.en een brandstofprijs van 3 euro per liter. 8)

Misschien kun je iets doen met de combinatie wonen en werken, dat de ene toren kantoor en of werkruimte is en de volgende woontoren.

Ik vind het een leuk plan en zoals je zelf al zegt, als het reizen vervalt dan heeft het altijd nog een woonfunctie.

 

Het probleem hulpdiensten is mogelijk op te lossen met snelle interventieboten, tijdens WWII waren er al torpedoboten die 70km per uur en meer konden varen, waarschijnlijk ben je met de boot sneller ter plaatse dan met een wielvoertuig.

 

Het lijkt me leuk als er ook kantoren of ateliers in de torens komen. Dus zeker een mix van wonen werken, kinderopvang, scholen etc. Elke toren kan zodoende een eigen accent krijgen. Misschien kan er halverwege een shopping mall komen. Fantaseer er maar op los.

 

Qua hulpdiensten zijn er natuurlijk allerlei opties. Waar een wil is, is een weg.

 

Het idee achter de Flevodam is een creatie die meer biedt dan een brug alleen. Ik wordt ook niet enthousiast van een brug voor alleen maar auto's.

 

Gerard

Gerard Petersen

ScheepsbouwKunst

voor Maritieme Productontwikkeling

06-26532891

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 233 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.