• 0

Verdeling tussen freelancer & projectaannemer..wat is aannemelijk?

Ik vroeg me af wat een redelijke verdeling is voor het bedrijf(projectaannemer) wat een project binnen sleept en de freelancer (of een bedrijf) die het namens de projectaannemer realiseert/bouwt.

 

Onderbouw graag ook even je reactie.

 

Ben benieuwd naar jullie mening/ervaring!

 

Bedankt,

 

rida

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Vanwaar deze vraag eigenlijk, wat is de achtergrond ervan? :)

 

Verder hangt het helemaal af van de omvang van het project, hoeveel de projectaannemer er zelf in moet steken qua tijd/geld/risico, de lopende afspraken en zeker ook welke branche. Er is vanalles mogelijk, onderhandelen staat doorgaans vrij.

 

Oke zal het even uitzetten:

 

Ik ben ondernemer en zit in de IT branche. Maak voornamelijk websites en -applicaties. Ik heb vaak dat ik even teveel projecten krijg, dan heb ik een vriend die dan de website maakt namens mijn bedrijf. Hij zelf stuurt mij een factuur en reken wij het zo af.

 

Van te voren spreken we wel af hoeveel tijd hij kwijt is zodat ik mijn offerte naar de klant toe kan motiveren.

 

We hebben samen duidelijke afspraken staan in ons freelance contract.Echter vroeg ik me af welke verdeling is redelijk?

 

75% - 25% Freelancer - Projectaannemer

is dit redelijk?

 

dank je.

Link naar reactie
  • 0

in principe is dit vrij simpel, in mijn ogen dan,

 

stel jij verkoopt een product of dienst aan een klant voor 1000 euro ex btw en huurt een externe in om de dienst te ontwikkelen.

Je wilt natuurlijk winst maken, zeg 10%, en je hebt zelf nog wat kosten eraan (aquistitie,administatie ed) zeg nog eens 10%, dan houdt je dus 800 euro budget over om het uit te besteden.

 

Dat zou dan het bedrag zijn wat de aannemer factureerd aan jou voor het project.

De percentages kan je natuurlijk naar eigen behoefte aanpassen, maar uiteindelijk is het natuurlijk belangrijk dat je zelf ook nog wat op verdient.

 

Een andere interessante discussie is trouwens, vertel je het je klant dat je een externe inhuurt voor zijn project? ik denk dat dat aan de situatie ligt ook.

 

grt martijn

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hmm oke, en dat is een minimale aanname? hoe moet ik dat zien? bedankt alvast voor je reactie.

Eerder een max. Bij de contacten die ik het in dit verband gaat het bv van 65 naar 70 euro of 70 naar 75. Wanneer de markt een flink stuk krapper wordt (vraag>>aanbod) dan wordt dat wat meer natuurlijk.

Diverse online freelance opdrachtverhandelaars rekenen als fee 10% van projectsom.

 

33% erop voor simpel doorschuiven zou ik zelf in elk geval nooit mee akkoord gaan. Het verhaal veranderd natuurlijk als jij ook verantwoordelijkheden houdt binnen het project. Wie draait er bv op voor uitloop bij fixed-price, wie communiceerd met opdrachtgever (projectbewaking), garandeer je tijdige betaling aan je onderaannemer, etc?

 

Vergeet niet dat je klant ook snel weet wat 'jouw jongen' kost. Een volgende keer huren ze hem dus direct in. 25% is per slot van rekening best de moeite om contracten en overeenkomsten voor te negeren.

White Bream voor elektronica ontwikkeling
Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet hoe het in de IT gaat, maar over het algemeen geldt dat een "aannemer" van projecten, die het contract in handen heeft en verantwoordelijk is voor levering, kwaliteit en betaling zo'n 30% van de omzet houdt. Dat is dus iets heel anders als "doorschuiven" waarbij de doorschuiver geen enkel risico loopt en waarvoor 10% heel redelijk klinkt.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Daarnaast kan je ook stellen dat het niet interessant is om alleen maar 'doorschuiver' te zijn, want zoals eerder gemeld kan je klant dan rechtstreeks naar de freelancer toe.

 

In zo'n deal zal je toch moeten proberen een stukje toegevoegde waarde in te bouwen. Dan kan je tegenover de freelancer de verdeling verdedigen en tegenover de klant duidelijk maken waarom hij bij jou moet kopen.

 

Ronnie

--

Carsulae advisering aan het MKB

http://www.carsulae.nl

Link naar reactie
  • 0

 

Recent voorbeeld. 65 euro voor de uitvoerder, 15 voor het bureau, prijs voor de klant 80 E. Ex. Dat is dus ongeveer 20%. Maar dan heeft het bureau er ook zijn werk aan; papierwerk en incasso, bemiddeling en begeleiding, en, niet onbelangrijk, continuiteit. Het bureau heeft genoeg klanten om een goede stroom opdrachten in stand te houden.

 

Dat zijn een paar factoren die het bedrag en de verhouding bepalen. In mijn ervaring ligt de verhouding tussen de 10 en de 20% voor het bureau, maar 5% heb ik ook meegemaakt. Als je een klant graag wilt houden met het oog op de toekomst, of als je je freelancer graag wilt houden dan kan het nodig zijn om een keer water bij de wijn te doen.

 

Met 25% zou ik als freelancer zelf niet accoord gaan en de 5% moet je zien te vermijden. Maar ja, het blijft een tactisch spelletje.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.