• 0

waardebepaling & terugkopen van aandelen wat komt erbij kijken?

Allen,

 

Graag wil ik jullie vragen om jullie kennis op het gebied van aandelenterugkoopformules & waardebepalingen hier nader uiteen te zetten. Er wordt namelijk veel over 'terugkoopregelingen en waardebepalingen gesproken maar niet iedere startende ondernemer begrijpt precies in detail wat er wordt bedoeld.

 

voorbeeld case:

 

Een investeerder steekt 100.000,- Euro in je onderneming en bezit daardoor 30% van de aandelen. Over 3 jaar wil jij deze 30 % terugkopen.

 

1)  wat voor formules zijn gangbaar om deze aandelen terug te kopen?

2)  Welke dingen moet je weten om de formule toe te passen?

3)  hoe bereken je het rendement dat de investeerder over zijn ingebrachte kapitaal na 3 jaar heeft behaald?

 

Graag je antwoord zoveel mogelijk uitschrijven zodat we er als startende ondernemer allemaal iets van kunnen leren.

 

Groeten,

 

pepsimax

 

-<<<>>>-

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

De regel over waardebepaling is dat er geen regels zijn.

 

Over het voorbeeld:

Investering: 100.000

Duur: 3 jaar

Aandelen: 30%

Gewenst rendement: 30%

 

Stel je kan aan dividenden 20.000 uitkeren aan de investeerder.

Rendement is nog lang niet gehaald. Op basis van deze gegevens wil de investeerder circa 2,2 x zijn initiele inleg terug (100.000 x 1,3^3). De kopende partij zal derhalve de inleg ad 100.000 plus een tegemoetkoming voor het risico (rendement) ad 100.000 moeten betalen. Per saldo ontvangt de investeerder 220.000 (een rendement van 30%).

 

Voor dergelijke berekeningen heb je een aantal variabelen:

- looptijd

- aandelen %

- gewenst rendement

- verkoopwaarde (wordt vaak bepaald middels een k/w)

- dividend capaciteit

 

 

 

Arjan Brienen

Senior Associate

First Dutch Capital

Link naar reactie
  • 0

JA ja, moeilijke vraag.

 

Het antwoord is overigens heel makkelijk. ;D

 

Als een investeerder 30% van je aandelen heeft, en je wil hem uitkopen, moet je hem 30% van de huidige waarde van je onderneming uitkeren.

 

En wat is de waarde van je onderneming? Daar zijn twee manieren voor om dat te berekenen.

- De beleggerswaarde: je maakt de toekomstige kasstromen contant tegen een rente en risico premie.

- De marktwaarde: Als ik die 30% nu eens door zou verkopen, wat kan ik er dan voor krijgen.

 

Bij een hause economie is de marktwaarde meestal hoger dan de beleggerswaarde en bij een basse economie is de beleggerswaarde meestal hogen dan de marktwaarde.

 

Transacties met aandeelhouders vinden bijna altijd plaats tegen marktwaarde. Het moeilijke aan dit makkelijke antwoord is natuurlijk: Hoe bepaal je de marktwaarde?

 

Meestal wordt dan een soort makelaar ingeschakeld die kijkt naar recente vergelijkbare transacties. En als er nauwelijks transacties plaats vinden, zoals nu het geval is, is de marktwaarde erg laag. De aandeelhouder die nu wil verkopen krijgt dus ook weinig voor zijn aandelen. Die aandeelhouder kan dan ook beter wachten tot de markt wat opleeft.

 

Het "inkopen" van aandelen van investeerders kan nooit volgens vooraf afgesproken rendementsformules gaan. Dat staat haaks op het principe van het verstrekken van "Risicodragend Vermogen". De lol dat RV is dat pas aan het eind van de rit blijkt hoeveel de participatie waard is. Die waarde wordt dan bepaald door het succes van het bedrijf en de stemming op de kapitaalmarkt voor dat soort investeeringen.

 

Het moeilijk van dit makkelijke antwoord is ook, dat je investeerder waarschijnlijk andere verwachtingen heeft van zijn investering en dat je de "waarde" van je onderneming niet aan hem kan verkopen. Als dat niet lukt, laat je hem toch lekker zitten? Volgens mij kan een aandeelhouder je niet dwingen zijn aandelen terug te kopen. Tenzij je zelf zo'n afspraak het hem hebt gemaakt (hetgeen niet zo slim is :-\)

 

Anyway, ik hoop dat je wat aan het antwoord hebt, zo niet dan hoor ik het wel.

 

Groeten,

Nils

 

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 142 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.