• 0

BV - software ook inbreng natura?

Ik overweeg een BV op te richten met mijn zakelijk partner. Het afgelopen jaar heb ik een softwaresysteem ontwikkelt, wat wij vervolgens, vanuit de op te richten BV, willen gaan vermarkten.

 

Wanneer mijn zakelijk partner zijn aandelen in geld volstort, is het dan voor mij mogelijk mijn deel van de aandelen (E9000) in natura te volstorten, namelijk door inbreng van de ontwikkelde software? En zo ja, welke stappen dien ik hiervoor te ondernemen?

 

Dank en groet,

 

Lionel.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Lionel,

 

Ik heb onlangs exact hetzelfde gedaan.

 

Wat je moet doen is onderbouwen wat jouw software waard is, dit is uiterst lastig. Ik raad je daarbij vooral aan te kijken naar de behaalde winst in de afgelopen jaren aangevuld met een onderbouwing van het potentieel voor de toekomst. Hiermee moet je naar je accountant gaan en de accountant moet erkennen dat hetgeen je zegt klopt. Dit is uiteraard niet makkelijk (ze zijn meestal niet thuis in wat je doet en waarom iets die waarde vertegenwoordigd). Een onafhankelijke taxatie is het alternatief, maar dit is duur. Deze verklaring van je accountant is nodig voor de belastingdienst aangezien zij jouw inbreng moeten erkennen als zijnde de inbreng voor je BV (en een eventueel stamrecht).

 

In mijn geval deed de belastingdienst erg moeilijk omdat de revenue in de afgelopen jaren relatief gezien meevielen t.o.v. de waarden. Het toekomst potentieel werd zeer moeizaam door de belastingdienst erkent (blijkbaar was het moeilijk te begrijpen dat je eerst zeer veel tijd in een product moet investeren voordat je er echt op grote schaal de vruchten kan plukken), waardoor ik uiteindelijk 30.000 euro lager in waarden uit kwam. Voor het restant van het bedrag is een stamrecht aangevraagt.

 

Maar goed met die erkenning dat de software meer waard is dan de 18.000 euro voor de leg bij de BV, kun je dus inderdaad de software als inbreng laten beschouwen. Je accountant (of notaris) kan dit ongetwijfeld verder uitleggen.

 

Groeten,

 

Koen

Slampaq Solutions B.V. - All-round internet partner:

» Content Management Systemen » E-commerce / Webshops » Webdesign » Zoekmachine Optimalisatie » Webapplicaties » Maatwerk software ontwikkeling » Secure Windows ASP.NET hosting «

Link naar reactie
  • 0

Lionel,

zoals Koen al zegt kan dat prima. Ik heb het lang geleden ook 's gedaan. Het beste kun je door een accountant met verstand van software een waardering van je software laten maken. De kans is groot dat die waarde veel hoger uitkomt dan € 9000. Dan moet je zelf kiezen of je het dan toch maar op € 9000 zet voor het gemak, of dat je het op een andere manier wilt "boeken". Je accountant kan je daar alles over vertellen.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 189 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.