• 0

Is een huurcontract onderhandelbaar?

Ik ben op zoek naar een geschikte locatie voor mijn op te starten bedrijf. Nu ben ik op zoek naar regelgeving en gebruiken rondom het huren van een bedrijfspand. Daarbij kwam ik op de site van het starterscentrum. Hierop stond het volgende:

 

......u gaat het contract aan voor een bepaalde tijd. Deze bepaalde tijd is meestal 5 jaar maar kan (na toestemming van de kantonrechter!) ook b.v. 4 jaar zijn. Deze periode wordt daarna verlengd tot 10 jaar, de zogenaamde optieperiode. Behalve als u zich niet als goed huurder gedraagt zit de verhuurder dus altijd 10 jaar aan het huurcontract vast. Onderstaand gaan we van een huur van 5 jaar uit, met 5 optiejaren.....

 

Nu is mijn vraag: Zijn deze contracten werkelijk wettelijk vastgelegd of is het gewoon als een normaal contract onderhandelbaar?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dit is gewoon onderhandelbaar, net als eventuele aanpassingen aan de inrichting, aanpassingen aan de indeling, het aantal parkeerplaatsen, de huurprijs van niet-effectieve ruimte (gangpaden, ontvangstruimten) enzovoort.

 

Let hier dus wel op, als je denkt flink te gaan groeien, spreek dan bijvoorbeeld twee jaar af met een optie op nog eens 3 jaar. Het kan lang niet overal omdat de verhurende partij ook akkoord moet gaan (en die niet altijd zo flexibel zijn, is mijn ervaring), maar je moet dit gewoon als een onderhandelingsspel zien.

Link naar reactie
  • 0

Jeroen heeft gelijk, je kunt hier zeker goede afspraken over maken.

 

Zeker in de huidige periode met veel leegstand kun je vaak goede deals maken. Als je plannen hebt om (snel) te groeien, zorg er dan voor dat je een termijn korter dan 5 jaar afspreekt. 2 of 3 jaar (zoals Jeroen ook al voorstelt) is hierbij vaak erg goed mogelijk.

 

Succes!

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

Let ook goed op de opzegtermijnen. Ik heb pas een contract gezien van een ondernemer welke 2 jaar van te voren moest opzeggen. Dit hield in dat hij in zijn eerste termijn van 3 jaar al na 1/3e van de huur moest weten of hij moest opzeggen of niet. Dat is niet echt lekker als je daar aan vast zit.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Vanwege de manier waarop de vastgoedboeren calculeren (de waarde van het onroerend goed wordt bepaald door de gevraagde huurprijs (ook al staat het onroerend goed jaren leeg) en hun beloning hangt af van de waarde(stijging) van hun portefeuille), lukt het in het algemeen gemakkelijker in de onderhandelingen extras te verkrijgen (zoals een verbouwing op kosten van de verhuurder of de verhuurder die de inrichting betaalt of een huurvrije periode), dan dat het lukt de huurprijs omlaag te krijgen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 83 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.