• 0

Personal Holdings met daaronder Gmbh

Hallo iedereen,

 

Sinds kort ben ik voornemens op een verhuurbedrijf op te straten in Duitsland. De bedoeling is dat ik dit doe met 2 partners. We hebben al het een en ander uitgepluist en we zijn tot de conclusie gekomen dat we kiezen om alledrie een PH op te starten in Nederland. Daaronder willen we de Duitse Gmbh plaatsen. In Duitsland geldt het concernrecht... mijn vraag is of wij als concern aangezien worden, of dat we elk als afzonderlijke bedrijfseenheid worden gezien, zodat het concernrecht op ons niet van toepassing is. Op internet is hierover niet veel concrete informatie te vinden, misschien kan iemand met ervaring hierover oordelen. Alvast hartelijk dank.

 

Dennis Tjoonk

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Misschien zou je voor ons eens de belangrijkste aspecten kunnen aangeven. Wat voor effecten heeft het zijn van concern voor de Duitse regelgeving?

Met de gekozen constructie lijkt me op zich niets mis. Mijn persoonlijke voorkeur zou echter uitgaan naar 3 PH's met een NL tussenholding en daaronder de Duitse deelneming.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Dennis,

 

Sinds kort ben ik voornemens op een verhuurbedrijf op te straten in Duitsland. De bedoeling is dat ik dit doe met 2 partners.

 

Sinds hoe kort praten we hier?

 

Hebben jullie je (Heeft één van jullie zich) al eens laten informeren bij de Nederlandse KvK of die in de Duitse regio waar jullie van plan zijn te starten.

 

Gaan jullie alleen de Duitse markt bespelen of is het de bedoeling hier alleen belastingtechnisch voordeel uit te halen?

Link naar reactie
  • 0

Hallo iedereen,

 

Alvast bedankt voor de reacties,

Eerst zal ik even kort toelichten hoe dit concernrecht in elkaar zit:

 

10.4.1 Het concernbegrip

 

Door de wet op de openbare vennootschappen wordt een concern als volgt bepaald:

‘Een heersende onderneming met één of meerdere ondergeschikte ondernemingen onder een uniform bestuur van de heersende onderneming’ (§18 AktG).

 

Het centrale kenmerk van het concern is de samenvatting van juridisch zelfstandige ondernemingen onder een uniform bestuur. Het uniform bestuur is een onbepaald rechtsbegrip, de wetgever heeft met opzet geen concretisering van dit begrip gedaan.

 

De ondergeschikte Onderneming (Concernonderneming):

 

Ondernemingen kunnen ieder identificeerbare rechtsdragers zijn, de voorschriften uit §291 Aktg zijn rechtstreeks van toepassing op de ondergeschikte onderneming. De §291 van de wet op de aandelen bevat het volgende:

 

‘Ondernemingsverdragen zijn verdragen, waardoor een onderneming of een Gmbh, de leiding van zijn of haar onderneming (beheersingsverdrag), ondergeschikt maakt aan een andere onderneming. Ook laat zij haar gehele winst over aan de andere onderneming (contract van winstverwijdering).’

 

De heersende onderneming:

 

Er is sprake van een heersende onderneming, als een rechtsdrager gelijktijdig invloed kan uitoefenen op twee of meerdere ondernemingen. Hierbij bestaat altijd het gevaar van economische belangenverstrengelingen. Er kan ook sprake zijn van een heersende onderneming als een onderneming met minder dan 50% van de aandelen, samen met andere betrouwbare partners, een meerderheid kan vormen (BGHZ 69, 107, 114, 135 en 334).

 

Uit bovenstaande blijkt volgens mij dat de GmbH als concernonderneming gezien wordt.

 

Het Duitse concernrecht onderscheidt drie vormen van concernrecht, onderstaande kan op ons van toepassing zijn:

 

Het Vertragskonzern:

 

Een verdragsconcern wordt door een beheersverdrag opgericht. Een beheersverdrag gerechtigt een heersende onderneming de bestuurders van de ondergeschikte onderneming ten aanzien van de koers van de onderneming aanwijzingen te geven.

Dit instructierecht is omvattend en geldt ook voor nadelige aanwijzingen, tenzij ze de concerninteresse tegenspreken of een bedreiging vormen voor de ondergeschikte onderneming. Voor het opstellen van een beheersverdrag is een drievierde meerderheid van de aandeelhouders nodig. Bij een verdragsconcern heeft de heersende onderneming volledige zeggenschap over de ondergeschikte onderneming.

 

Ik denk dat ik er grotendeels al uit ben, ik heb echter nog wel een vraagje over de constructie met een tussenholding. Wat is hierbij het voordeel wat behaald wordt? Is het niet zo dat door zo'n tussenholding juist alleen maar administratieve rompslomp binnen wordt gehaald?

 

We hebben inmiddels ook een afspraak met de Nederlands Duitse kamer van koophandel gemaakt, het leek ons alleen handig om eerst zelf wat informatie te zoeken op internet en op dit forum.

 

Met vriendelijke groet,

 

Dennis Tjoonk

Link naar reactie
  • 0

Bij wijzigingen in aandeelhouders hoef je bijv. niet het aandeelhoudersregister in Dui aan te passen. Dat zijn dan zaken die je in NL kan regelen.

Bij repatriëring van geld naar NL (div) gaat eea eerst naar de tussenholding, alwaar het beschikbaar blijft voor investeringen ed. Je hebt dan maar één AVA nodig voor het anders aanwenden van deze gelden. Indien het geld in de PH's zit dan moet iedere PH een beslissing nemen... etc.. NB: Ik zou deze zaken nog even met een jurist en fiscalist checken om de beste situatie te kiezen. suc6

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 280 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.