• 0

Help, ik maak teveel winst!

5 jaar terug ben ik gestart als makelaar. Na 2 jaar zwarte sneeuw te zien, is het zaakje stillekes aan beginnen te draaien.

Nu 5 jaar later, gaat het stukken beter en huren we eindelijk een kantoor waar we nogal zwaar in geinvesteerd hebben.

Binnen een 2 tal weken is de opening.

Spijtig genoeg heb ik geen boekhouding meegekregen en heb ik iemand de papieren netjes aangeeft.

 

Net terug van de boekhouder, groot probleem, 80 000 euro winst.

Waarvan 35% op het einde van het jaar moet worden afgegeven...

Kan iemand met meer verstand van boekhouding mij even uitleggen hoe dit kan na zo'n grote investeringen? Want al de gelden steken momenteel in het kantoor en het is me een vraagteken hoe we aan 80.000 winst komen......

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Joke,

 

Teveel winst klinkt op een startersforum als een luxe-probleem. ;D

 

Je geeft zelf eigenlijk het antwoord al.

 

Je hebt goed gedraaid en veel geïnvesteerd. De bedragen die je hebt geïnvesteerd (dat zijn uitgaven boven de 450 euro) komen echter niet in 1 jaar ten laste van de winst en mag je dus niet meteen in mindering brengen op de goede omzet.

Je hebt meerdere jaren profijt van de gekochte spullen en daarom komen de investeringen over meerdere jaren als kosten ten laste van je winst. Gevolg is dat je (afhankelijk van het afschrijfsysteem dat je boekhouder kiest) de komende jaren telkens een vast bedrag ten laste van je winst mag brengen.

 

Voor jouw financiën betekent het dat je nu meer belasting betaalt en de komende jaren minder. Voor dit gevolg van investeren had je boekhouder je wat mij betreft wel even mogen waarschuwen...

 

Is het zo duidelijker?

 

Karen

 

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

zo is het inderdaad iets duidelijker....

Van mijn boekhouder kreeg ik het antwoord, ik heb ze verdiend dus moet je moet niet klagen en de belastingen er maar op betalen...

Maar ik heb ze momenteel niet om ze af te geven...dus dat word de komende maanden werken voor de staat.

Maar echte tips waardoor ik dat kan beperken kreeg ik niet....

Op de vraag om een auto te kopen of leasen kreeg ik het antwoord, als die auto geen noodzaak is , koop hem dan maar niet...

Zijn er dingen die ik desnoods kan doen om in de toekomst niet zulke bedragen te moeten afgeven....

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

 

Zijn er dingen die ik desnoods kan doen om in de toekomst niet zulke bedragen te moeten afgeven....

 

 

Dat heb je inmiddels al gedaan want de investeringen van dit jaar vormen de komende ... jaar een kostenpost voor je bedrijf, waardoor je dan minder belasting betaalt.

Je moet het nu alleen even voorschieten en dat klinkt waarschijnlijk simpeler dan het in de praktijk zal zijn. Als je boekhouder volgend jaar gebruik maakt van de uitstelregeling voor de belastingaangifte over 2006, hoef je pas ergens midden 2007 het geld op te hoesten. Tenzij je inkomen te hoog is geschat, maar dat had je volgens al eerder moeten merken.

 

Wat je verder kunt doen om nu minder belasting te betalen is afhankelijk van de rechtsvorm van je bedrijf. Als je een eenmanszaak hebt, kun je eventueel geld reserveren voor je pensioen (beter bekend als oudedagsreserve, waarover hier volgens mij vaker is geschreven, gebruik de zoekfunctie even).

Als je een BV hebt kunnen de deskundigen hier op het forum je een dezer dagen wellicht aan wat 'reserveerideetjes' helpen.

 

Als je even laat weten wat voor rechtsvorm je bedrijf heeft, komen er misschien nog wat tips los.

 

Succes

 

Karen (die niet onder de indruk is van het EQ van je boekhouder)

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Als je al zulke botte antwoorden krijgt van je boekhouder zou ik er maar eens over na gaan denken om een nieuwe boekhouder te zoeken die voor en met jou denkt ipv het werk verricht zonder enig meedenken.

Strongwood Investigations

 

bedrijfsrecherche - juridische dienstverlening - particulier recherche - risk management - advocaat ondersteuning

Link naar reactie
  • 0

Ik lees de vraag meer als "hoe kan het dat ik 80k winst heb terwijl er niets op mijn bankrekening staat?"

 

Dat krijg je als je investeert. Die investeringen mag je dan niet als kosten nemen, dat moet je uitsmeren over de komende tig jaar. Dus kwa cash heb je verlies (meer geinvesteerd dan je hebt) maar kwa "verlies en winst" heb je 80k winst. En dat is waar de belastingdienst naar kijkt.

 

Ik vind dat ook bespottelijk. Je moet nu belasting betalen over geld dat je helemaal niet hebt en over vijf jaar hoef je geen belasting te betalen over geld dat je dan uiteindelijk wel hebt. Ik blijf er bij dat je al het geld dat je in een boekjaar uitgeeft, ook als "uitgave" of "investering" moet kunnen boeken. En dat je dus de belasting betaalt als je het geld ook echt cash hebt.

 

Link naar reactie
  • 0

pragmatisch als altijd weet ik wel een oplossing:

maak dit jaar 80.000 euri kosten en betaal die pas volgend jaar ;-)

 

mijn verstandige antwoord:

zorg dat je enige kennis opdoet van boekhouden en belastingen (laat het bijvoorbeeld je boekhouder goed uitleggen) en hou met de consequenties rekening bij het nemen van je beslissingen als ondernemer. Dat is (helaas) noodzakelijk.

Link naar reactie
  • 0

Misschien is de regeling 'willekeurig afschrijven' voor starters van toepassing. Die is juist voor dit probleem bedoeld. Als je daaronder valt en aan de voorwaarden voldoet, dan kun je de startinvesteringen in de eerste jaren naar eigen inzicht afschrijven, om zo de investeringen snel als kosten te nemen, minder winst te maken en minder belasting te betalen.

Link naar reactie
  • 0

Misschien is de regeling 'willekeurig afschrijven' voor starters van toepassing. Die is juist voor dit probleem bedoeld. Als je daaronder valt en aan de voorwaarden voldoet, dan kun je de startinvesteringen in de eerste jaren naar eigen inzicht afschrijven, om zo de investeringen snel als kosten te nemen, minder winst te maken en minder belasting te betalen.

 

Deze regeling geldt meen ik de eerste drie jaar. Joke29 is 5 jaar bezig, dus dat zal vermoedelijk niet meer lukken...

 

@Joke29: in je eerste post zeg je dat je 'geen boekhouding hebt meegekregen' (van vorige eigenaar???), en verder geef je ook aan dat je weinig verstand hebt van boekhouden / financiële zaken mbt ondernemen. Zorg datje snel basiskennis hierover opbouwt, anders blijf je afhankelijk van een niet zo communicatieve boekhouder...

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Als ik me niet vergis mag je die 3 jaar wel enigszins flexibel inzetten in de eerste 5 jaar.

 

Dit maak ik ook op uit een reactie van 2thepoint (expert) in een ander topic:

STARTERSAFTREK (ook persoonlijk) mag je drie keer aftrekken gedurende de eerste 5 jaar van de start van de onderneming.....dus als je het de eerste twee jaar niet haalt mag je dat de volgende 3 jaren nog wel......

 

startersaftrek over 5 jaar

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Lijkt mij dat je met zulke cijfers toch wel die 35% zou kunnen lenen bij een bank? Betaal je in iedergeval minder rente dan bij de fiscus...

 

PS... om alles even goed op een rijtje te hebben: Wat is de rechtsvorm van je kantoor eigenlijk? En hoe komt jou boekhouder aan 35%?

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Het gaat over een spaanse S.L.sociedad limitada.

En daar zou een 35% op de winst op te betalen zijn.

De vorige jaren met verlies gewerkt, vorig jaar voor het eerst zonder verlies, en dit jaar goed verkocht.

De opbrengsten die nog moeten binnenkomen zullen voor de spaanse staat zijn, of inderdaad een leningske nemen....

Belastingen, iets waar we blijkbaar niet onderuit kunnen, maar in de toekomst misschien beter een bedrijfsrevisor onder de arm nemen?

Link naar reactie
  • 0

Ik ben niet helemaal thuis in de spaanse rechtsvormen, maar het lijkt mij dat daar toch ook dingen als

-Investeringsaftrek

-Verrekenbare verliezen

zullen zijn....? Dan zou je je winst kunnen compenseren met verliezen uit voorgaande jaren en zo op een lagere "belastbare" winst uitkomen..

 

Egbert Punter

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.