• 0

Wel of geen BTW op Duitse factuur voor diensten?

Ik heb al e.e.a. gevonden hier, maar het volgende is mij niet helemaal duidelijk (en bij de belasting konden ze mijn geen antwoord geven en verwezen ze mij naar de Duitse belastingdienst ???).

 

Ik maak gebruik van een business center in Duitsland. Nu heb ik een factuur ontvangen MET BTW. Is dat terecht omdat de dienst die ze aan mij verlenen in Duitsland uitgevoerd wordt (dus eigenlijk geen ‘levering’ plaatsvindt)?

Als dat zo is, moet mijn BTW nr. niet op de factuur staan?

 

De tweede factuur van hun is dan weer zonder BTW, het gaat hier om een soort ‘instap fee’ zeg maar. Waarom ze daarover weer geen BTW berekenen is mij ook niet duidelijk.

 

Alvast bedankt.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Interessante vraag.

 

Over facturen uit het buitenland in het algemeen: mits de belastingdienst in Nederland je als ondernemer voor de omzetbelasting heeft aangemerkt, kun je BTW die je in het buitenland moet betalen altijd aftrekken als voorbelasting bij de aangifte omzetbelasting. Er is niemand die jou er op zal aanspreken wanneer blijkt dat het duitse bedrijf in kwestie de Duitse BTW-regels onjuist heeft toegepast, de Nederlandse belastingdienst weet ook wel dat je die BTW gewoon hebt betaald (mits aantoonbaar). Als het Duitse bedrijf een fout heeft gemaakt behoren zij die zelf recht te zetten en hoor jij een creditfactuur te ontvangen.

Link naar reactie
  • 0

Sorry, had je tweede vraag even over het hoofd gezien.

 

Over het al dan niet (laten) vermelden van de BTW-nummers van afnemers op facturen bestaat nogal wat onduidelijkheid. De belastingdienst wil altijd graag de BTW-nummers weten van de bedrijven cq. personen waarmee jij zaken doet zodat zij e.e.a. eenvoudig kunnen controleren (bijvoorbeeld voor het verlenen van een teruggave van de betaalde omzet/voorbelasting - het vergelijken van administratieve gegevens volstaat dan), maar in de praktijk is dit niet altijd mogelijk. Vaak weet je de BTW-nummers van jouw afnemers niet.

 

Het laten vermelden van jouw BTW-nummer op de facturen van leveranciers is dan ook alleen voor jouw eigen belang. In dit geval heeft jouw leverancier geen verplichting om dit te doen, maar bedenk dat de Nederlandse belastingdienst facturen van buitenlandse bedrijven zonder jouw BTW-nummer in geval van ernstig wantrouwen kan weigeren als grondslag voor een teruggave van de omzetbelasting!

 

Om een lang verhaal kort te maken: vraag gewoon even of zij jouw BTW-nummer alsnog op de facturen willen plaatsen. Voor hun een kleine moeite en dan weet je zeker dat je hierover geen gesteggel krijgt met de fiscus. Dit geldt zeker omdat je blijkbaar in de toekomst ook nog een aantal facturen van dit bedrijf zult ontvangen.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

BRON:

http://www.kvk.nl/artikel/artikel.asp?artikelID=39154&SectieID=3

 

De binnengrenzen van de EU-lidstaten zijn opgeheven, u hoeft dus geen douane-aangifte meer te doen. Controles vinden onder andere in uw boekhouding plaats. De volgende administratieve handelingen zijn verplicht:

 

  • U moet uw BTW-identificatienummer voor elke verwerving aan uw leverancier opgeven. U kunt uw BTW-identificatienummer opvragen bij uw eigen Belastingdienst.
  • Controleer of uw BTW-identificatienummer en het nummer van uw leverancier staan vermeld op de factuur die u ontvangt van uw leverancier. Het is verstandig om het BTW-identificatienummer van uw leverancier te controleren bij het kantoor van de Belastingdienst waarbij u aangesloten bent.
  • Registreer de verwerving apart in uw administratie per BTW-identificatienummer
  • Na ontvangst van de factuur (of uiterlijk op de 15e dag van de maand na de maand waarin de levering heeft plaatsgevonden), doet u aangifte bij de Belastingdienst van een intracommunautaire verwerving. U gebruikt hiervoor het formulier ‘Aangifte omzetbelasting’ (vraag 4b). .

www.adviesbureau-sloep.nl Back-end marketing

Link naar reactie
  • 0

Interessante vraag.

 

Over facturen uit het buitenland in het algemeen: mits de belastingdienst in Nederland je als ondernemer voor de omzetbelasting heeft aangemerkt, kun je BTW die je in het buitenland moet betalen altijd aftrekken als voorbelasting bij de aangifte omzetbelasting.

Is dat zo? Ik meen dat BTW die in het buitenland betaald is alleen in het betreffende land terug te vragen is. In dit geval dus bij de duitse belastingdienst.

 

Anders zou ook heel het systeem van BTW verleggen bij intracommunitaire leveringen voor joker in het leven geroepen zijn.

 

Als zij gewoon de BTW in rekening hebben gebracht is jouw BTW nummer ook niet nodig, voor hen is dat eender als wanneer ze aan een partikulier leveren (al dan niet in het buitenland). In de praktijk is het BTW nummer van de afnemer op de factuur alleen nodig wanneer de BTW verlegd is.

 

 

White Bream voor elektronica ontwikkeling
Link naar reactie
  • 0

Normaal ontvang je een factuur uit het buitenland zonder BTW en geeft je die apart op aan de belastingdienst als intracommunautaire levering. Zelfde geldt voor verstuurde rekeningen. Er zijn uitzonderingen.

 

Persoonlijk moest ik Belgische BTW betalen over een rekening van een beurs. Ik moest daarnaast incidentele BTW afdragen over de beursinkomsten (aan consumenten) en kon ook de Belgische BTW van bepaalde kosten (ik dacht reis en verblijfskosten) aftrekken. In mijn geval bleef er per saldo een klein bedrag over wat ik van de Belgische belastingdienst terug kreeg.

 

 

Link naar reactie
  • 0

De goede lezer had het al opgemerkt, maar het advies van Bill KLOPT NIET!

Duitse BTW die je betaald kun je alleen terugvragen......in Duitsland!

Je kunt deze niet aftrekken als voorbelasting.

 

En je service-center berekend je terecht BTW omdat de diensten inderdaad in Duitsland verricht worden. En sommige instapfee's worden niet als dienst gezien en zijn dus zonder BTW.

 

Je hebt twee oplossingen; Steeds met een speciaal formulier de duitse BTW terugvragen, of een Duits BTW-nummer aanvragen bij FinanzAmbt in KLEVE....voordeel van de tweede optie is dat je je geld sneller terughebt, nadeel is dat je wel steeds aangifte moet doen ook al heb je in een periode niets aan te geven.....

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Goed nieuws voor iedereen die binnen de EU zaken doet: Het terug vragen van BTW in het land van de leverancier hoeft straks niet meer.

 

Internationaal Nieuws

Hilversum, dinsdag 04 december 2007 18:34 UTC

 

 

BTW in eigen land voor Europese bedrijven

 

Brussel (4 december) - Bedrijven mogen vanaf 2010 de btw van hun buitenlandse facturen in eigen land verrekenen. Dat hebben de ministers van Financiën van de EU-lidstaten besloten. Nu moeten bedrijven de buitenlandse btw-bedragen nog terugvragen in het land waar de factuur vandaan komt. Kleine bedrijven laten dat vaak zitten; ze vinden dat te veel rompslomp.

 

Mediabedrijven zijn nog vijf jaar uitgezonderd van de nieuwe regeling. Zij betalen tot 2015 btw in het land van vestiging. Daarmee is tegemoetgekomen aan de wensen van Luxemburg, omdat het land anders te veel belastinginkomsten van onder meer zender RTL zou missen.

 

(Gevonden op de site van de wereldomroep)

 

http://64.233.183.104/search?q=cache:yBNNLLBzVg8J:surinaams.caribiana.nl/news/international/5544776/BTW-in-eigen-land-voor-Europese-bedrijven+btw+verrekenen+antillen+nederland&hl=nl&ct=clnk&cd=1&gl=nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.