• 0

van freelance naar project-overeenkomst

Een tijdje geleden heb ik besloten om een freelance opdracht aan te nemen, via een detacheerder, in de IT-branche (programmeren).

 

Na een periode van 3 maanden moest er verlengd worden. Deze verlenging liet ca. 14 dagen op zich wachten en bleek een verlenging te zijn van slechts een maand. Ik vond het vervelend dat de officiele verlenging zo lang op ziet liet wachten, terwijl ik gewoon hard aan het werk was. Daarbij kwam ook nog eens dat de opdrachtgever een beetje last had van stress en zomaar mijn urenstaat niet meer wilde ondertekenen (wat overigens weer recht gezet is met veel moeite).

 

Na het verstrijken van deze maand is de detacheerder ertussenuit gestapt en zou mijn contract omgezet worden naar een project-contract. Nu is de verlengingsperiode wederom 1 maand, maar zit ik alweer een tijd te wachten op het project-contract. Omstreeks 20 sept. was bekend dat er nog een maand kwam, maar nog steeds (5 okt.) heb ik geen contract.

 

Ik begin dit een beetje zat te worden en vraag me ook af of er risico's aan kleven. Hoe zit dit bijvoorbeeld met (juridische) aansprakelijkheid wanneer er iets mis gaat? Is het normaal dat zulke verlengingen pas komen wanneer het aanvangstijdstip ruim is overschreden?

 

Kortom, graag hoor ik wat advies!

 

[titel aangepast - mod]

- www.beyondlogic.nl -

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Ik begin dit een beetje zat te worden en vraag me ook af of er risico's aan kleven. Hoe zit dit bijvoorbeeld met (juridische) aansprakelijkheid wanneer er iets mis gaat?

 

Dat hangt van veel omstandigheden af. UItgangspunt is dat wanneer er aan de inhoud van schriftelijk vastgelegde afspraken niet wordt getornd en na verloop van de contractperiode de overeenkomst stilzwijgend wordt voortgezet, de condities van de "oude" overeenkomst in stand blijven.

 

Om problemen met urenstaten te minimaliseren is het raadzaam om deze iedere week af te laten tekenen.

 

Is het normaal dat zulke verlengingen pas komen wanneer het aanvangstijdstip ruim is overschreden?

 

Idealiter zijn de contractuele verplichtingen afgestemd voor aanvang van de uitvoering van de overeenkoms. Het gebeurt echter met grote regelmaat dat dit soort verlengingen lang op zich laten wachten.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

 

Uitgangspunt is dat wanneer er aan de inhoud van schriftelijk vastgelegde afspraken niet wordt getornd en na verloop van de contractperiode de overeenkomst stilzwijgend wordt voortgezet, de condities van de "oude" overeenkomst in stand blijven.

 

Een aandachtspunt is dat ik momenteel in de overgangsfase zit tussen het contract van de detacheerder (wat op 1 oktober afgelopen is) en een nieuw project contract, wat per 1 oktober in zou gaan.

 

Om te verduidelijken, het was: klant -> automatiseerder -> detacheerder -> ik

 

En het wordt: klant --> automatiseerder --> ik

 

Ik krijg dus een compleet nieuw contract, maar ik heb het nog steeds niet. Urenstaten per week aftekenen wordt niet geaccepteerd door de automatiseerder. Daarbij kreeg ik ook nog eens te horen dat de automatiseerder een betalingsperiode hanteert van ca. 6 weken.

 

Ik begin het gevoel te krijgen dat het tijd wordt dat ik zelf eens wat eisen ga stellen, maar ik ben te nieuw in dit wereldje om te bepalen waar 'de normaal' ligt.

 

Idealiter zijn de contractuele verplichtingen afgestemd voor aanvang van de uitvoering van de overeenkoms. Het gebeurt echter met grote regelmaat dat dit soort verlengingen lang op zich laten wachten.

 

Het is geen verlenging, maar een nieuw en andersoortig contract! Verandert dit de zaak?

 

- www.beyondlogic.nl -

Link naar reactie
  • 0

Blijft hetzelfde verhaal. Als je niet tijdig een nieuw contract krijgt, begin je niet. Waarom risico lopen? Blijkbaar is het administratieve proces bij die automatiseerder traag. Dat hoeft niet jouw probleem te zijn. Als je druk op de ketel zet word je niet populair, maar wel serieus genomen. het is in het belang van de automatiseerder dat zijn klanttevreden is, en dat wordt lastiger als jij niet werkt.

 

Verder kun je je urenstaten laten aftekenen door de projectleider van de automatiseerder. Dan heb je in ieder geval iets.

 

Al met al is het zaak om heldere afspraken te maken met deze automatiseerder, en met name jouw risico af te dekken dat je werkt zonder contract.

 

Of je een 6 weekse betalingstermijn wilt accepteren is aan jou. Je kunt ook je tarief verhogen ;D.

 

Succes!

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je advies. Ik heb de druk afgelopen vrijdag iets verhoogd. Dat ik daarmee niet populair wordt heb ik inmiddels in de gaten, echter had ik het contract wel binnen 15 minuten in de mailbox. Geen idee of dat de planning was, of dat de druk iets geholpen heeft.

 

Het contract is nog wel voor wat aanpassingen vatbaar, dus het zal ongeveer klaar en gereed zijn als de maand voorbij is. Ik heb echter een toezegging gedaan dat ik wel door wilde, dus ik maak deze maand af. Daarna ga ik wat stricter worden om dit soort gedoe te voorkomen.

 

Tarief verhogen is ook een goed idee! :)

 

Bedankt voor de tips en adviezen!

- www.beyondlogic.nl -

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.