• 0

in hoeverre is een mailing via email, strafbaar

hallo mede HL'ers..

 

Ik heb een soortgelijk draadje niet kunnen vinden, dus vandaar, maar als deze er wel is, mag deze weer op slot.

 

 

ik heb ten behoeve van mijn startend bedrijf een email gestuurd naar bedrijven in de regio.

 

maar naast de positieve reacties heb ik ook een enkele reactie gehad dat dit als ongewenst ervaren werd.

 

uiteraard zal ik ieder die een dergelijk mailtje stuurt mijn excuses terugsturen..

 

maar in hoeverre kan dit nu eigelijk... een mailing sturen..?

 

alvast bedankt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Lastig onderwerp. E-mail wordt nog eerder dan post als ongewenst beschouwd bij veel mensen/bedrijven, terwijl het als communicatiemiddel veel directer en sneller werkt dan een brief.

 

Zolang je je mailing persoonlijk maakt (dus niet: Geacht bedrijf, blabla, maar Geachte heer van ....) wordt de mailing wellicht minder snel als ongewenst opgevat. Hoe persoonlijker de benadering, hoe minder irritatie (net als bij een offline mailing).

 

Ik geloof niet dat het versturen van een mail aan een bedrijf opzich verboden is,.

 

Lees anders even de mooie wikipedia pagina waar ik het volgende stukje vond:

 

Niet ieder initiatief van mensen of organisaties om een contact te leggen is spam. Spam onderscheidt zich van andere vormen van commerciële communicatie doordat - om de doelgroep te bereiken - een bericht wordt gestuurd aan een groep die zeer veel groter is dan de potentiële doelgroep. Omdat deze afbakening te maken heeft met de proporties, zou je verwachten dat het moeilijk is om te bepalen of een bericht spam is of niet. Vanwege de enorme schaal waarop spammers opereren is het in de meeste gevallen echter zeer duidelijk.

 

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Spam

Link naar reactie
  • 0
Ik heb een soortgelijk draadje niet kunnen vinden, dus vandaar, maar als deze er wel is, mag deze weer op slot.

 

Ze zijn er wel, een heleboel. Zoek maar eens op spam. Dat is namelijk niet alleen die mail uit Mongolië over erectiepillen, maar alle ongevraagde commerciële zooi die in je mailbox belandt. Als afzender kom je niet meteen in het cachot, maar justitie gaat nu wel achter de grotere spammers aan. Dat heeft weer tot gevolg dat kleinere spammers een domme indruk maken.

 

"Maar mijn mail was toch geen spam..." ::)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

ja het is inderdaad lastig onderwerp... spam is is dus pas spam als je een hele groote groep (zegge 1000) mailtjes zomaar verstuurt.. ja ik had er nog geen 50 maja.. niet in een specifieke brache..

 

dan snap ik ook ineens ni meer hoe die speciale email marketing bedrijven dit doen.. :-X :-\

Link naar reactie
  • 0

Ik kan me niet voorstellen als jij zelf bedrijven heb opgezocht en de bijbehorende email adressen dat zoiets ooit strafbaar zou zijn. Uiteraard vinden sommige mensen dit ongewenst, dat hou je toch. Maar zolang je de aanhef persoonlijk houdt zie ik sowieso geen problemen. Ik denk wel dat wanneer je positieve reacties kleiner zijn dan de negatieve reacties dat je voor jezelf moet gaan afwegen of dit de beste aanpak is.

 

Laatst werd ik door een bedrijf gebeld of ze mij éénmalig een aanbieding mochten sturen via de mail, dat vond ik zeer netjes maja niet iedereen heeft de tijd en budget om 100 mensen te (laten) bellen. Een week laten belde ze terug wat ik er van vond, zo heb je meteen een leuk klanten onderzoekje.

Link naar reactie
  • 0

maar in hoeverre kan dit nu eigelijk... een mailing sturen..?

Op dit moment mag dat juridisch gezien niet naar particulieren, maar nog wel naar bedrijven (met dank aan VNO/NCW, not). AIHMGH heeft de minister aan de kamer toegezegd een wijziging van de Telecomwet voor te bereiden om ook ongevraagde e-mail aan bedrijven te verbieden.

 

Een correcte manier om dit te doen is ervoor te zorgen dat de ontvangers jouw e-mail willen ontvangen. Bijvoorbeeld door er een gewaardeerde nieuwsbrief van te maken, waarop men zich kan abonneren.

Link naar reactie
  • 0

Wat ik ook wel gezien heb is dat je een mailing ontvangt met een antwoord formulier waar al een postzegel op geplakt is (of antwoordnummer), waarin je in een klein formulier kunt aankruisen dat je wel of geen interesse hebt. Zo kreeg ik het idee dat het geen spammer was.

Link naar reactie
  • 0
Een correcte manier om dit te doen is ervoor te zorgen dat de ontvangers jouw e-mail willen ontvangen. Bijvoorbeeld door er een gewaardeerde nieuwsbrief van te maken, waarop men zich kan abonneren.

 

Blijft de vraag wel hoe je die doelgroep benadert? Eerst wil je toch dat ze weten dat je bestaat, en door ze een email te sturen (al dan niet in de vorm van een nieuwsbrief) loop je al de kans dat dit als spam gezien wordt...

 

Op zich wel goed om na te denken over de waarde die je ze geeft ('brengen'), in plaats van alleen maar te 'halen'. 'Breng' mailtjes scan ik vluchtig, 'haal' mailtjes afzenders gaan op de spam lijst.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Een goeie vraag waar veel ondernemers mee worstelen. In dit document een aantal goeie tips om e-mailadressen te verzamelen en hoe er verstandig en slim mee om te gaan. Heel veel succes!

 

Met vriendelijke groet,

 

RegioProviders

Michel van Uden

 

bedankt!

 

Ik moet zeggen dat ik dit de beste manier vond om budgetloos toch iets van me te laten kunnen horen.

 

Maar geachte forum leden, mischien leuk om deze draad te wijzigen in "wat was nu de leukste/meest effectieve manier waarop een bedrijf u ooit benadert heeft"

Link naar reactie
  • 0
mischien leuk om deze draad te wijzigen in "wat was nu de leukste/meest effectieve manier waarop een bedrijf u ooit benadert heeft"

 

ja, heel leuk.

 

nog veel leuker is de zoekfunctie, dan vind je ca dertig vergelijkbare onderwerpen.

 

het allerleukste: ik doe dit topic dicht. ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 106 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.