• 0

"Meer open source bij de overheid"

Ja, dit was het onderwerp van een motie die Groen Links vorige week of die week daarvoor indiende. De motie werd aangenomen, met één belangrijke tegenstander: de VVD.

 

Het wordt een interessante tijd voor IT'ers die iets met de overheid te maken hebben. Ook open source moet hier nu meer bekeken worden en dat geeeft perspectieven!

 

Ik moet zeggen dat ik hier wel blij mee ben (aangezien ik zelf maatwerk projecten uitvoer waarin ik op veel plaatsen open source software gebruik om specifieke problemen op te lossen). Wat denken jullie van deze ontwikkeling...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zijn de relaties en belangen tussen commerciele bedrijven en de overheid niet teveel met elkaar verweven om dit ook daadwerkelijk te bewerkstelligen?

Hoeveel bedrijven zijn ingeschakeld om gevoelige informatie te archiveren, documenteren, back-uppen, verwerken, intepreteren?

In hoeveel bedrijven heeft de overheid direct of indirect een belang?

Bovendien: hoe zal het door de ICT-sector opgenomen worden wanneer de overheid deze zet doet?

 

Onverstandig (danwel onstrategisch) standpunt van de VVD vind ik, want het beconcurrreren van closed source initiatieven door open source initiatieven zal de concurrentie ten goede komen en daardoor de kwaliteit van BEIDEN en daardoor het economisch voordeel. (Overigens; hoe vaak wordt open source geript, aangepast en in closed source geimplementeerd zonder dat iemand daar een woord over zegt? Ondertussen gewoon uren op de factuurtjes zetten...? I could tell you, but they know where I live! ;))

Of ben ik nou suf? Moet ik nog een kop kofffie nemen en zie ik het dan helderder?

 

Ik vind het voorstel wel een leuke knuppel in het hoen(!) d'r hok ;)

om ideeele en commerciele redenen.

Dient meerdere doelen vind ik.

 

Annedien

 

 

Link naar reactie
  • 0

Overigens; hoe vaak wordt open source geript, aangepast en in closed source geimplementeerd zonder dat iemand daar een woord over zegt? Ondertussen gewoon uren op de factuurtjes zetten...?

 

Het hangt van de license van die opensource software af of je het zomaar mag inbouwen in een commercieel product. Vaak is het opensource deel maar een onderdeeltje van een geheel protect.

 

Wanneer echter de ingebouwde functionaliteit wordt verkocht als 'zelf ontwikkeld' met bijbehorende rekening is er domweg sprake van fraude. En de klant komt er op een gegeven moment achter... als zijn locale IT'er eraan gaat prutsen bijvoorbeeld ;)

 

Een nette manier van factureren: implementatie- en aanpassingskosten rekenen met reeele uren.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 96 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.