LiveWIRE 2003 van start

Aanbevolen berichten

Goed nieuws voor innovatieve starters: voor LiveWIRE 2003 is de werving weer begonnen.

LiveWIRE biedt coaching aan innovatieve starters tot 35 jaar. Om in aanmerking te komen moet je beschikken over een innovatief idee en binnen niet al te lange tijd daadwerkelijk van start gaan of niet langer dan een jaar geleden van start zijn gegaan.

Naast coaching biedt LiveWIRE een wedstrijd met een hoofdprijs van Euro 10.000,-.

Meer info op www.livewire.nl

drs. Bernd W. Mintjes

Maxwell Group (van idee naar onderneming)

 

Kapitaaltrein bijeenkomsten over risicokapitaal

Link naar reactie
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ik vind het nog steeds een leuk initiatief wat ooit vanuit Shell geboren is. Inmiddels is ook LiveWire meer gespitst op innovatief.

NewVenture doet dit ook.

 

Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen LiveWire en NewVenture ? Behalve dan dat LiveWire de leeftijd gebonden is?

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Er zijn een paar verschillen en een aantal overeenkomsten. LiveWire wordt georganiseerd door Syntens en New Venture door de Stichting New Venture. New Venture heeft een hoger prijzengeld, en trekt daarmee meer concurentie aan (voor de deelnemers). Voor zover ik het nu kan beoordelen (correct me if I'am wrong Bernd) is New Venture veel meer een echte wedstrijd met hele businessplannen, waarnaast ook coaching en feedback gegeven wordt en LiveWire is meer een stimuleringsprogramma voor jonge startende ondernemers, met veel begeleiding, waar een wedstrijdelement aan gekoppeld is.

 

Overigen zijn de doelen van de twee wedstrijden identiek (stimulering van ondernemerschap)

 

Op "Innovatief" richten ze zich allebei. Maar innovatief betekend dat je iets doet dat een ander nog niet doet. Of op een manier zoals een ander het nog niet doet. New Venture is naast innovatief ook wat meer High Tech georienteerd. De marketinginspanning richt zich in hoge mate op de universiteiten, kennisinstellingen en R&D afdelingen van grote bedrijven.

 

Wat betreft de telatingscriteria: Bijde wedstrijden hanteren het criterium "innovatief" en "Starter" en LiveWire ook het criterium "Jong".

 

Zelf bespeur in een trent dat LifeWire zich meer richt op MKB en hoge scholen en dat New Venture zich meer richt op Grootbedrijf en universiteiten. Of die trent zich door zal zetten weet ik niet, maar het zou goed zijn als de wedstrijden zich wat duidelijker profileerden (ten opzichte van elkaar).

 

Misschien aardig als de betrokkenen zich hier eens over uitspraken?

 

The floor is yours ......

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Het zou goed zijn als de wedstrijden zich wat duidelijker profileerden (ten opzichte van elkaar).

 

Mee eens Nils ! En waar ik ook nieuwsgierig naar ben is, worden LiveWire deelnemers geadviseerd mee te doen aan NewVenture en vice versa (mocht er al een onderscheid in profilering zijn).

 

Samenwerking tussen Syntens en NewVenture is wel aanwezig, want óók in NewVenture zitten Syntens-coaches, dus ga ik er vanuit dat er geen belangenverstrengeling en concurrentie is?

 

Ik vraag me daarnaast af waarom Shell het project bij Syntens heeft ondergebracht en niet is gaan samenwerken met NewVenture. Of heeft dit meer te maken met het feit "mijn eigen kindje beschermen".

 

Ben benieuwd ..........................

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Wat Shell betreft, zij sponseren LiveWire geloof ik in een heel aantal landen. Het is naar ik meen ook hun initiatief. Bij New Venture is het initiatief door McKinsey genomen en is Shell 1 van de sponsors (wel een belangrijke overigens)

 

Voor zover ik weet is er geen competentiestrijd tussen NV en LW. Er wordt volgens mij nog niet gezegd: "U kunt beter met de andere wedstrijd meedoen". Dat is aan de deelnemers zelf. Er zijn ook deelnemers die aan beide wedstrijden deelnemen.

 

Wat mij betreft zit LiveWire prima bij Syntens. Er wordt veel zorg aan besteed. Samenvoeging met New Venture lijkt me geen voordeel opleveren. Een beetje meer focus mag wel en "doorverwijzen" zou helemaal mooi zijn, alhoewel dat ook weer gevoelig ligt.

 

Wie weet, komt het er nog eens een mooie samenwerking van.

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Toch - als ik de beschrijving van Nils een beetje volg - vind ik het verschil tussen LV en NV erg beperkt. Misschien is een stukje stroomlijning waar VNO-NCW toch zo de mond van vol heeft - hier ook wel gewenst. Shell is vast lid van VNO-NCW. Nou, ga eens praten met Shell en doe zelf eens iets aan stroomlijnen en bundelen van instrumenten, zou ik zeggen aan VNO-NCW.

Je reis naar de toekomst wordt een succes als je alleen die dingen uit het verleden meeneemt die je positieve energie geven. Michael Lewis, 2000.

Link naar reactie
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ohhhh ik had nog niet eens aan VNO-NCW gedacht, maar daar is Shell vast lid van inderdaad.

 

In LW en NV zit Shell allebei ... en een écht duidelijk verschil in beide zie ik dus niet ...

 

Heb dus nog steeds mijn vraagtekens ....

Wellicht dat Bernd hierop terug kan komen en zal ik NV vragen hierop te reageren !

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Leuke discussie.

Was even een paar dagen college geven in Groningen, dus daarom een wat verlate reactie.

In grote lijnen geeft Nils goed weer hoe het zit met LW en NV.

Ter aanvulling: Syntens heeft de organisatie van Livewire in 2002 overgenomen van een ander buro, mede omdat Syntens de capaciteit heeft om landelijk de doelgroep te coachen. Dit coachen doen wij ook bij New Venture (vanaf het begin van NV). Alleen bij NV zijn wij een van de partijen welke coaching en advies leveren. En bij Livewire wordt je altijd door een Syntens adviseur gecoacht.

Overigens is het goed om te vermelden dat Syntens het coachen van innovatieve (jonge) bedrijven gewoon als haar taak ziet, onafhankelijk of het bedrijf wel/niet mee doet aan Livewire of New Venture. Doorverwijzen naar het andere initiatief gebeurt dan ook regelmatig.

Zelf (mijn persoonlijke) mening is dat New Venture zich iets meer richt op de universitaire wereld (wetenschappers en studenten), meer techno-innovatieve starters kent, meer plannenmakers (nog geen ondernemers) en de wedstrijd an sich meer centraal stelt (het gaat om het creeren van een startersklimaat) en dat Livewire meer een doorsnede kent van de starterswereld, minder innovatiever, maar vaak wel verder in de start gevorderd.

Wat mij betreft zijn de initiatieven aanvullend en zorgen zij (en vele andere initiatieven) voor een positief startersklimaat.

 

drs. Bernd W. Mintjes

Maxwell Group (van idee naar onderneming)

 

Kapitaaltrein bijeenkomsten over risicokapitaal

Link naar reactie

Ben het erg met Bernd eens.

 

LW en NV moet je niet op één hoop gooien. Naarmate er meer High Tech projecten aan New Venture mee doen hebben de "gewone" innovatieve bedrijven minder kans. Dat is frustrerend. Als je weet dat je niet kunt winnen, doe je niet meer mee.

 

Samenwerking of gezamenlijke marketingacties is natuurlijk wel erg gewenst. Maar het moet raar lopen wil het daar niet van komen, hè Bernd?

 

Groeten,

Nils

 

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Kijk, het samenwerken op zo'n forum lukt al aardig!

Daar staan alle initiatieven ook keurig gerangschikt en werken vanuit nagenoeg alle organisaties mensen mee, dus wat dat betreft kan het virtueel prima (samenwerken).

Ik ben overigens sterk voor een gezamenlijke campagne om een beter startersklimaat te krijgen en meer innovatieve mensen te bewegen ondernemer te worden!

drs. Bernd W. Mintjes

Maxwell Group (van idee naar onderneming)

 

Kapitaaltrein bijeenkomsten over risicokapitaal

Link naar reactie
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Bernd ... dat vind ik ook dé gedachten!

Helaas is nog niet iedereen dit van mening, maar wellicht zijn ze er nog niet echt aan toe. Time will tell.

 

In ieder geval bedankt Nils en Bernd om voor mij makkelijker het onderscheid voor ogen te hebben tussen LW en NV.

 

Ik adviseer nl. iedere startende ondernemer mee te doen aan 1 van de 2 wedstrijden. Omdat dit starters een hele mooie opportunity geeft om hun bedrijfsidee voor te leggen aan coaches.

Maar als ik dan de vraag kreeg "wat is het verschil" dan wist ik niet meer te melden dan het bedrag van de prijs.

 

Ik moet hier wel eerlijk melden, dat ik eigenlijk nog niet écht een onderscheid zie in beide. Want wat betreft high tech innovatie of gewone innovatie, dan nog zijn de starters zowel bij New Venture als Syntens uitgenodigd om aan de wedstrijden mee te doen. Daar wordt in mijn ogen niet echt een onderscheid gemaakt. Kans van winning chances hebben de "normale" innovatievelingen dan meer bij Syntens.

Een ander punt is dat je je bij Syntens constant aan kunt melden en dat New Venture specifieke data heeft om je in te schrijven.

Maar zal Syntens de high tech deelnemers adviseren aan New Venture mee te doen? En zal van de binnenkomende aanmeldingen bij New Venture geadviseerd worden ... ga eens bij Syntens praten? Ik heb daar mijn vraagtekens bij ... maar ... nogmaals ... time will tell ?

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
Maar zal Syntens de high tech deelnemers adviseren aan New Venture mee te doen? En zal van de binnenkomende aanmeldingen bij New Venture geadviseerd worden ... ga eens bij Syntens praten? Ik heb daar mijn vraagtekens bij ... maar ... nogmaals ... time will tell ?

 

Komt wel. Wordt aan gewerkt. Nog ff geduld. ;)

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Geduld ... tsja ...

 

Maar wellicht ligt het aan de tijd van het jaar. In december denk ik dan ... wat hebben we met zijn allen bereikt .... en in januari denk ik meestal .... nieuwe ronde nieuwe kansen ... we hebben nog een heel jaar en een hoop te doen, met nog zeeën van tijd en geduld !

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Tsja Kermie,

 

We raken een beetje off-topic, maar ja. In december kijk je zeker achterom. En dan denk je, war hebben we allemaal berijkt.

 

Als je het op een rijtje zet valt het allemaal vies tegen. Je bent moe, Was het jaar hoopvol begonnen. Hebt 10 tallen goede ideen van de grond proberen te trekken en wat is daar van over? Niks! >:( Nou ja, bijna niks. :-\ Nou als je het goed bekijkt, toch wel iets. :o Misschien niet veel, maar wel goed. :( Alhoewel, je klantjes zijn erg tevreden. ::) Wat hebben al die anderen eigenlijk gepresteerd. ;)Ik ben geweldig! :DIk heb meer mensen blij gemaakt dan wie dan ook! 8)

 

Zo, ben je nu weer door je winterdepressitje heen 8)

 

:-* nils

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Thanxxxxx ... zo overleef ik inderdaad de winterdepressie ... totdat de voorjaarsmoeheid weer zijn intreden doet ;D

 

Maar toch heh ... (ondanks dat ik onwijs geduldig ben) ... is straks de sneltrein weg voordat ik ingestapt ben ::) ?

 

Maar ff zonder dolleh .... sommige goede ideeën hebben nu eenmaal een lang traject ... een traject wat sneller gaat als men eerst bekijkt wat/waar iets al leeft en waar/wat er nog nodig is.

Alvoren allemaal BIJNA hetzelfde te doen (al dan niet vernieuwend) ? In een locomotief zitten is best leuk ... zie je nog eens wat van je omgeving ;D

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Dat doorverwijzen gebeurt echt:

Syntens adviseurs coachen elk jaar zo'n 20-40 NV kandidaten en wij merken dat bij Livewire een deel van de kandidaten doorstroomt vanuit NV na een of twee rondes NV. De motivatie om over te stappen is vaak dat het bedrijf zoveel enrgie vraagt dat ze niet hun plannen geheel kunnen uitwerken en nu gewoon veel praktische vragen hebben.

Inderdaad kunnen kandidaten altidj instappen in de caoching van Livewire, dus ook na afloop van NV. Ooit was het idee om de top 40 van NV zowiezo coaching aan te bieden door Syntens. Wellicht moeten we dat weer eens opppakken.

drs. Bernd W. Mintjes

Maxwell Group (van idee naar onderneming)

 

Kapitaaltrein bijeenkomsten over risicokapitaal

Link naar reactie
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Bernd,

 

Een zeer positief antwoord ... stemt mij vrolijk !

 

Ooit was het idee om de top 40 van NV zowiezo coaching aan te bieden door Syntens. Wellicht moeten we dat weer eens opppakken.

 

Is toch een TOP idee, waarom is dat idee van "ooit" nog niet tot uitvoering gekomen?

 

En nog 1 vraagjes. Kan het en komt het wel eens voor dat mensen zowel aan LW meedoen én aan NV ?

 

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Wat ik mij er nog van herinner speelde het zich af in de eerste editie van NV. Het idee was dat kandidaten na de laatste ronde van NV doorgingen in een coachingstraject bij Syntens. Dus eigenlijk als een soort vervolg van de wedstrijd, zodat de continuiteit gewaarborgd wordt van de plannen.

In die editie kon dat niet meer gerealiseerd worden, en sinds die tijd weet ik eigenlijk niet waarom het er niet meer van gekomen is.

Een van de problemen toendertijd was wel dat wij coaching bieden aan innovatieve gestarte bedrijven en aan pre-starters via LiveWIRE. Je houdt dus een soort categorie over van pre-starters boven de 35 waar ik even geen oplossing voor weet. Zijn ze gestart of staan ze op het punt van starten dan kunnen ze in een coachingstraject bij Syntens.

Lijkt mij dus nog steeds een prima plan.

 

Ik weet uit ervaring dat er bedrijven zijn die aan beide initiatieven meedoen. Kan geen kwaad, als je maar voldoende tijd overhoudt voor datgene waar je het voor doet: ondernemen.

 

drs. Bernd W. Mintjes

Maxwell Group (van idee naar onderneming)

 

Kapitaaltrein bijeenkomsten over risicokapitaal

Link naar reactie
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Beste Marc,

 

Bedankt voor het delen van je ervaring met ons. Gebleken is dat vele starters behoefte hebben aan coaching op diverse facetten (meestal de niet-technologische aspecten van het ondernemerschap).

Door het plaatsen van jou belevenis met Syntens maak je anderen duidelijk dat er diverse ingangen zijn die je hiermee kunnen ondersteunen.

Ik stimuleer daarom ook iedereen om eens met de "hulptroepen" te gaan praten.

 

Succes met je onderneming !

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.