• 0

stakingswinst

Beste dames, heren,

Ik wil graag een vraag stellen over de stakingwinst. Mijn vader heeft een bedrijf(je) wat al sinds mijn jeugd zo op het randje van faillissement draait. Hij is nu bijna 65 en wil(/moet) het dus gaan afbouwen/opheffen/verkopen.

 

Hij heeft een resthypotheek op het bedrijfspand van 130000 euro. En schulden bij crediteuren/bank en zo (40000 euro).

 

Hij kan het pand waarschijnlijk voor zo'n 2 ton verkopen (ik rond de bedragen uiteraard ff wat af voor het gemak, gaat meer om het idee).

Volgens mijn vader is zijn stakingswinst dan 180000 euro, omdat zijn boekwaarde van pand en inboedel en zo maar 20.000 euro is. Daar wil belastingdienst dus al gauw 80000 euro van hebben (box 1 als ik het goed begrijp op de diverse sites)

 

Dan heeft hij 1 ton over voor hypotheek aflossing & crediteuren betalen, maar dan komt hij dus 70.000 euro te kort.

 

Nu begrijp ik dat je iets met lijfrente polissen kunt doen om die stakingswinst te drukken, maar is dat hier de oplossing?

 

Want als hij als zijn schulden heeft afgelost heeft ie van de 2 ton feitelijk maar 30.000 euro over om nog een lijfrentepolis van te nemen.

Toch?

 

Of heb ik het begrip boekwaarde van het bedrijf helemaal verkeerd begrepen en kun je daar ook iets met die schulden/hypotheek mee doen?

 

Ik begrijp ook uit diverse sites dat stakingwinst ingewikkelde materie is waar je advies bij moet vragen. Maar hoe vind je nu een adviseur die goed is in deze materie?

(mijn vader bezuinigd natuurlijk al tig jaar op alle kosten, dus doet boekhouding en zo zelf. Alleen een accountant voor de jaarrekening geloof ik. Dus ik weet soms niet of hij de juiste info heeft. Daarom probeer ik op deze manier even advies van derden te krijgen.)

 

Hartelijk dank voor jullie reacties.

groet

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het staken van een onderneming moet uiteraard zorgvuldig gebeuren en bied zeker mogelijkheden om de stakingswinst (en niet de normale winst of verlies) om te zetten in een lijfrente (stamrechtrechtvrijstelling)

 

uitgaande van uw gegevens komt er globaal het volgende sommetje uit:

Boekwaarde pand 20.000

Verkoopwaarde 200.000 min aflossing hypotheek 70.000 = opbrengst 130.000 Boekwinst 130.000

Af: overige i.v.m. staking af te lossen schulden (finaciering bank) stel 40.000

(crediteuren betalingen vallen binnen het normale winstregime, wel valt het eindbedrag van de zakelijke bankrekening die naar prive wordt overgebracht in de stakingswinst. Ik stel dit bedrag voor het gemak om bij uw cijfers aan te sluiten op schuld nihil).

 

Blijft als stakingswinst 130.000 (pand) min 40.000 (bankschuld)= 90.000 min stakingsvrijsteling 3.630 = stakingswinst 86.370.

Dit bedrag kan vervolgens aan een verzekeringsmaatschappij worden overgemaakt voor de aankoop van de lijfrente. Deze lijfrente verminderd vervolgens het belastbaar inkomen weer met 86.370

Per saldo in het jaar van staken geen heffing over de stakingswinst.

uiteraard worden de lijfrente uikteringen weer normaal in BOX I belast.

 

Wordt er geen lijfrente aangekocht dan moet maximaal 52% over de stakingswinst worden voldaan. Uiteraard hebben op het inkomen vervolgens over de normale winst/verlies, eigen woning etc.

 

Gezien uw opmerking in de eerste regel, ga ik er hier vanuit dat er geen FOR verlichting bestaat.

 

advies, laat u wel goed bijstaan bij de afwikkeling van de onderneming / IB aangifte, want als de zaken niet goed worden geregeld, kan er een hoop misgaan en vervolgens veel geld kosten.

Het bovenstaande is dan ook alleen bedoeld om u een indruk te geven van de werking van de stakingswinst in relatie tot de lijfrente.

 

Fred Londema. Administratiekantoor Frelo, Kortenhoef

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

hallo gmork,

 

Ik denk dat je gelijk hebt. De stakingswinst bedraagt 180.000 euro (verkoopopbrengst minus boekwaarde - ervan uitgaande dat hypotheek en overige schulden en andere balansposten voor de juiste bedragen in de balans staan en geen verborgen overwaarde hebben) en is belast in box I, met een maximaal tarief van 52%.

 

Wel kun je het eenmalige hoge belastbaar inkomen middelen (dit is de zgn. fiscale term). Middeling houdt kort gezegd in dat het gemiddelde inkomen van drie jaren wordt berekend. Over dit gemiddelde inkomen wordt dan de inkomstenbelasting in de drie jaren herrekend. Het verschil tussen de werkelijk betaalde inkomstenbelasting en de inkomstenbelasting bij een gespreid inkomen wordt op verzoek terugbetaald (na aftrek van een drempel van € 545). Nadeel is dat middeling plaatsvindt nádat eerst de eenmalige hoge belasting is betaald. Oftewel: eerst alles betalen en later een (beperkt?) gedeelte terug ontvangen.

 

Ook voor wat betreft de lijfrente heb je gelijk. Je kan de belastingdruk verlagen met het aankopen van een lijfrente. Maar dat geld moet er dan wel zijn om daadwerkelijk aan een verzekeraar te betalen. Zoals jij zelf al aangeeft blijft er na verkoop pand 30.000 Euro in de kas over, terwijl dan nog de belastingclaim aanwezig is. Mijn advies is dan ook om dit geld niet in een lijfrente te stoppen, maar vooralsnog achter de hand te houden voor het geval inderdaad zoveel belasting betaald moet worden.

 

Verder als advies denk ik, zoek eerst alles tot de bodem uit zodat je de juiste informatie hebt en laat je bijstaan door een goede adviseur. Wellicht zijn er non-profit organisaties voor dit soort situaties, zodat niet gelijk een hoog uurtarief van toepassing is.

 

Succes.

 

gert jan smit

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Vanwege de leeftijd is er geen verplichting om te stoppen/staken meet de onderneming.

De stakingswinst bedraagt inderdaad € 180.000. Er bestaat nog wel een (klein) bedrag aan stakingsvrijstelling. De hoogte van het bedrag is afhankelijk van jaar van staking.

De oplossing kan gezocht worden in een lijfrente. Het afstorten van een lijfrente bij een verzekeringsmaatschappij zou ik persoonlijk niet doen vanwege de lage rendement. Een goede alternatief is het inbrengen van de eenmanszaak in een besloten vennootschap. Dus je vader richt een besloten vennootschap en brengt de onderneming is. In bepaalde situaties hoeft er bij de oprichting geen kapitaal gestort te worden. Voor de boekwinst die gemaakt wordt kan een lijfrente bij de "eigen" onderneming worden bedongen. Voor zover ik kan beoordelen geldt er ook een vrijstelling voor de overdrachtsbelasting. Dit is een veel goedkopere oplossing om zonder meer met de fiscus af te rekenen of een lijfrente bij een verzekeringsmaatschappij af te sluiten.

Succes Rob

Link naar reactie
  • 0

Ik heb even iets niet niet helemaal goed gelezen. Ik ging er vanuit dat er een hypotheekschuld van 70.000 was, maar deze wordt niet genoemd.

Overigens als er andee chulden binnen de onderneming zijn op het moment van staken dan heben deze invloed op de stakingswinst. vanuit dat oogpunt was mijn opstelling m.i. wel correct.

De stakingswinst is uiteindelijk "de waarde van de onderneming op het moment van staken. Schulden die afgelost moeten worden, voorraden e.d. hebben dus wel degelijk invloed.

 

Fred Londema, Administratiekantoor Frelo, Kortenhoef

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Beste Fred,

Het ligt eraan ofdat de schulden betrekking hebben op de staking. Anders hebben deze geen invloed op het stakingsresultaat. Het is beste is om een "normale" balans en winst- en verliesrekening te maken. Vervolgens ga je beoordelen wat de waarden van de bezittingen en schulden zijn.

Het verschil tussen de "stakingswaarde" en de boekwaarde vormt het stakingsresultaat. Afhankelijk van de waarde van de materiële vaste activa moet bekeken worden ofdat er een onafhankelijke deskundige (makelaar, garagebedrijf) de waarde moet vaststellen. Als het om relatief lage bedragen gaat is het onzinnig om een taxatierapport te laten maken.

Daarnaast kun je ook nog te maken met goodwill van de onderneming. De goodwill kan op verschillende manieren berekend worden.

Link naar reactie
  • 0

Beste Rob,

 

Je hebt daar natuurlijk gelijk in. Alleen posten die direct met de staking (verkoop) van de onderneming te maken hebben vallen hieronder. Ik gaf dit heel in het kort ook (bij de crediteuren) al aan.

uiteraard moet de waarde van het pand (en alle overige aktiva) correct worden vastgesteld. Bij verkoop (pand/aktiva aan derden niet zijnde directe familie) zal de verkoopprijs door de belastingdienst worden geaccepteerd en geen verdere waardebeplaing nodig. In andere situtaties kan een onafhankelijke taxatie wel nodig kunnen zijn.

 

Uitgaande van staking d.m.v. liquidatie, wat gezien de jarenlange kennelijke verliessituatie vermoedelijk het gevalzal zijn, heb ik alle andere omstandigheden, zoals goodwill hier buiten beschouwing gelaten. Maar wel het advies gegeven om de staking deskundig te laten begeleiden, waarbij alle zaken op basis van de administratie aan de orde komen.

verder wat het mijn bedoeling om een korte relatie te laten zien tussen stakingswinst en lijfrente, hetgeen m.i. het uitgangspunt van de vraag was.

Maar in ieder geval toch bedankt voor je commentaar, het is tenslotte een forum.

 

Fred Londema

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Beste Fred, het leuke van deze forum is dat we van gedachte kunnen wisselen en wellicht nieuwe ideeen kunnen opdoen.

 

Groetjes,

 

Rob

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk bedankt voor de reacties! Nuttig leesvoer.

 

We zijn druk bezig het allemaal uit te zoeken en er een deskundige bij te zoeken.

 

Overigens: mocht het op die lijfrente uitkomen omdat andere alternatieven niet haalbaar/mogelijk zijn, is dan de maximum leeftijd waarop die stakingswinst-lijfrente regeling van de belastingdienst geldig is 65 jaar?

 

Dat heeft iemand ons verteld, maar de meningen lijken verdeeld.

(Nou ja, ik zal maar even de belastingdienst bellen. In plaats van nog meer van jullie tijd te vragen ;) ) Dank nogmaals.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 219 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.