• 0

Starten als werknemer of freelancer?

over 1 maand ben ik afgestudeerd en kan ik aan de slag bij 2 bedrijven, beide in deeltijd (2 en 3 dagen). Het betreft hier voornamelijk creatief werk zoals website / flyer en poster design. Nu heb ik voorgestelt om mij als zelfstandig ondernemer (freelancer) te laten inhuren, daar dit voor hun voordeliger is en voor mij (daar je de eerste paar jaar tot een bepaald bedrag geen belasting betaald). Ook heb ik begrepen dat wil je je minimaal 3 verschillende werkgevers moet hebben om niet als verkapte werknemer te boek te staan bij de belastingsdienst. Die derde werkgever kan ik via een bevriend bedrijf wel regelen denk ik zo.

 

Wat denken jullie dat in mijn geval het beste is als oplossing. (Ik kan dus ook als werknemer aangestel worden, als ik dat zou willen).

 

Dank

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Freelancen is prima, maar het is een pittige keuze. Het betekent voortdurende inkomensonzekerheid, veel dingen zelf regelen (administratie, factureren en incasseren, belastingen, verzekeringen) etc. Als je dat wilt dan zou ik het doen, zo niet dan zou ik het laten.

 

Het belastingvoordeel is niet zo groot als je misschien denkt. Wanneer je als zelfstandig ondernemer wordt gezien dan krijg je zelfstandigenaftrek en een tijdje startersaftrek, maar verder betaal je eigenlijk dezelfde inkomstenbelasting als een werknemer. In plaats van werknemerspremies moet je je eigen risico's en verzekeringen dragen, dus dat is niet echt een groot voordeel.

 

Wel is het zo dat je als freelancer (als je het goed doet) beter betaald kunt krijgen dan als werknemer.

 

Je spreekt bij freelancen overigens niet van werkgevers, maar van opdrachtgevers.

Link naar reactie
  • 0
(daar je de eerste paar jaar tot een bepaald bedrag geen belasting betaald).

 

Is dat zo???? Volgens mij betaal je altijd belasting. Wel zijn er heffingskortingen, maar als je daar onder blijft, heb je weinig te eten vrees ik...

 

De vraag is wat je wilt en waarom. Een baan (of 2 part time banen, in jouw geval), of werken als freelancer.

 

Ik zou niet kiezen om freelancer te worden omdat dat goedkoper zou zijn voor je opdrachtgever(s). Als freelancer loop je meer risico, dus zijn je tarieven hoger dan als je vast in dienst bent. En moet je jezelf verzekeren, ipv de sociale verzekeringen.

 

Kijk eens op http://www.freelance-it.nl/ (weliswaar voor IT ers, maar ook algemene info over freelancen).

 

Succes!

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

had begrepen dat je als beginnende zelfstandige een zelfstandigenaftrek of startersaftrek zou kunnen krijgen (volgens mij betaal tot de eerste 15.000 euro geen belasting). En dat voor 3 jaar. Dit is voormij eigenlijk de belangrijkste motivatie, daar een vlugge rekensom opleverd dat dit mij per jaar +/- 2000 euro kan opleveren. Voor zulk een bedrag ik me wel verzekeren.

Link naar reactie
  • 0

had begrepen dat je als beginnende zelfstandige een zelfstandigenaftrek of startersaftrek zou kunnen krijgen (volgens mij betaal tot de eerste 15.000 euro geen belasting). En dat voor 3 jaar. Dit is voormij eigenlijk de belangrijkste motivatie,

Het belastingvoordeeltje van de zelfstandigenaftrek en startersaftrek is zelden of nooit een doorslaggevend argument om te gaan freelancen. Er komt zoveel meer bij kijken dan werknemer zijn, dat die paarduizend euro belastingvoordeel daarbij in het niet vallen.

 

Niet lullig bedoeld, maar het feit dat je de twee regelingen die je als doorslaggevend voordeel ziet niet precies kent, is een duidelijk signaal dat je nog een hoop uitzoekerij te wachten staat. Geeft niks, gewoon doen. Freelancen is prima.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou ook nog mee laten wegen dat je starter bent op de (arbeids) markt. Je kent dus nog niet alle ins en outs van het vak.

 

Combineer dat met de afhankelijkheid van je twee huidige werk/opdrachtgevers en er is een valide reden om niet meteen in het diepe te springen.

 

Mocht je onverhoopt geen opdrachten meer krijgen van je huidige twee opdrachtgevers (als zelfstandige heb je geen ontslagbescherming) en je zult moeten concurreren in een markt waar al veel door de wolf geverfde concurrenten rondlopen.

 

Wil je absoluut niet afschrikken, maar alleen meegeven ter overweging.

 

Succes

 

Rob

Link naar reactie
  • 0

Ik zou ook nog mee laten wegen dat je starter bent op de (arbeids) markt. Je kent dus nog niet alle ins en outs van het vak.

 

Combineer dat met de afhankelijkheid van je twee huidige werk/opdrachtgevers en er is een valide reden om niet meteen in het diepe te springen.

 

Mocht je onverhoopt geen opdrachten meer krijgen van je huidige twee opdrachtgevers (als zelfstandige heb je geen ontslagbescherming) en je zult moeten concurreren in een markt waar al veel door de wolf geverfde concurrenten rondlopen.

 

Wil je absoluut niet afschrikken, maar alleen meegeven ter overweging.

 

Succes

 

Rob

 

Als freelancer kan je dezelfde overeenkomsten/contracten aangaan als dat je er gaat werken als werknemer.

 

Dat ze bijvoorbeeld abonneren op je 'strippenkaart' van je. Elke maand betalen ze je een vast bedrag (bijvoorbeeld 500eur), en voor dat bedrag mogen zij je 10 uur gratis inhuren.

 

Als je er gaat werken als werknemer wil ook niet zeggen dat je een onbepaalde contract krijgt ;)

Link naar reactie
  • 0

Wel heb je als freelancer de voordeel dat je producten ex btw kan kopen.

Bijvoorbeeld als je een tv koopt voor 1000ex btw, scheelt dat je 190 euro ;)

 

Dat dacht ik niet...

 

Alleen voor producten die met je bedrijf te maken hebben, kun je de BTW terugkrijgen. Dus voor een tv alleen als die een duidelijk bedrijfsdoel heeft, en niet in je huiskamer staat... En krijg je niet alleen de BTW terug, maar mag je die kosten ook nog of in een keer aftrekken vande belasting, of afschrijven over meerdere jaren.

 

Alles BTW vrij kopen zou wel mooi zijn, maar dan werd iedereen ondernemer en konden ze de BTW wel afschaffen.

 

Ongetwijfeld is hier misbruik van te maken. Tot de eerstvolgende fiscale controle! ;D :o :P

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 252 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.