Erelijst

Populaire inhoud

Toont inhoud met de hoogste reputatie op 18-01-19 in alle zones

  1. Hallo Eser, Helaas een (te) vaak voorkomend probleem waar verschillende redenen voor zijn en waar meestal de kleinere klanten mee te maken krijgen. Over de oorzaken en ook de oplossingen hiervoor kun je een boek schrijven. Contracten werken misschien hier in Europa goed omdat je hier eenvoudiger kunt procederen dan in China. In China echter ligt dat allemaal wat moeilijker. Je zult een Chinese advocaat nodig hebben. Ook als je wint, betaal je je eigen kosten bij een proces. Onderstaand, in het kort, de belangrijkste oorzaken en "medicijnen" hiertegen. 1. De concurrentie onder de Chinese leveranciers is momenteel enorm en in deze tijd is iedere order nodig om er zeker van te zijn dat ze de fabriek ook over een paar maanden nog draaiende kunnen houden. Dat kan alleen met een dikke orderportefeuille. "Hebben is hebben en krijgen is de kunst" denken veel leveranciers. Ze beloven je, tegen beter weten in, alles wat je maar wilt om de order én de aanbetaling te krijgen want dan kun je geen kant meer op. Vaak krijg je, op het laatste moment en alleen als je er zelf om vraagt, pas te horen dat er een machine is stuk gegaan en de productie daardoor vertraagd is of komen ze met een ander smoesje dat je niet kunt controleren. 2. Als de productie van jouw order ingepland is voor een bepaalde datum en er komt een order van een grote vaste klant binnen, wordt die er vaak tussen geschoven. Men wil die grote klant niet kwijt aan de concurrentie. Ook orders die ze alleen kunnen krijgen als ze die tussen andere orders schuiven én waarvoor de betaling met een Letter of Credit, eventueel met boetebeding, geregeld is, krijgen voorrang. Hoe kun je zoiets voorkomen of tenminste beperken? Familie en vrienden zullen ze niet snel bedriegen. In de eerste plaats is het belangrijk dat je een goede, vriendschappelijke verhouding hebt met je Chinese zakenpartners. Dat je als het ware "lid van de familie" bent. Een eerste stap in die richting is het persoonlijk bezoek aan de leverancier op een beurs of aan de fabriek. Dat laatste doet vaak wonderen. Niet zelden wordt je door de eigenaar uitgenodigd voor een etentje met zijn hele familie en de belangrijkste managers. Toon interesse en geef complimenten maar spreek niet over zaken tenzij ze er zelf over beginnen. De beste zaken doe je de volgende dag op kantoor. Belangrijk bij ieder gesprek: Een Chinees verliest niet graag zijn gezicht. Een gulden regel: Wordt nooit grof en beledig hem niet. Zeker niet in het bijzijn van anderen. Kun je niet naar een beurs of naar de fabriek, probeer dan het contact met de leverancier niet alleen dmv mails te onderhouden. Die krijgen ze tientallen per dag. Communiceer met een chat-programma zoals b.v. Skype. Ze vinden het helemaal te gek als je QQ of WeChat hebt. Dan heb je de mogelijkheid wat meer over de ander te weten te komen en kun je op die manier een vriendschappelijk band opbouwen. Niet zelden sturen ze na een poosje al foto's van hun kinderen en delen ze lief en leed. Als je helemaal zeker wilt zijn dat ze levertijden aanhouden, betaal dan alleen dmv een Letter of Credit waar een uiterste leverdatum en eventueel nog een boetebeding, in de vorm van een oplopende korting, afhankelijk van de duur van overschrijding van de overeengekomen levertijd, in staat. Kost echter weer extra geld en loont alleen de moeite bij grotere orders. Bovendien willen veel leveranciers dat niet meer omdat ze de aanbetaling nodig hebben om materiaal te kopen.
    3 punten
  2. Beste Kroesnoff, De stakingsvrijstelling wordt verminderd met de stand van de FOR aan het begin van het boekjaar, ongeacht of je de FOR wel of niet gaat afstorten. Zie lid 3 sub b van artikel 3.129 Wet ib https://maxius.nl/wet-inkomstenbelasting-2001/artikel3.129 Dus als je de FOR voor het begin van het boekjaar al omgezet hebt in een lijfrente, heb je dat probleem niet. Bewijst weer eens dat staken van je onderneming niet iets is, wat je zomaar doet, maar nauwkeurige fiscale planning vereist. Odeon
    1 punt
  3. Er zijn nog veel meer overwegingen die je zou moeten maken, anders dan het probleem met retouren. Denk aan je software, logistiek, marketing, enz. Volgende week is er in de Jaarbeurs een beurs voor (beginnende) webwinkels, de Webwinkel Vakdagen. Wellicht daar heen om ideeën op te doen en te kijken hoe andere webwinkels de boel runnen?
    1 punt
Deze erelijst is ingesteld op Amsterdam/GMT+02:00
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.