Je leverancier in Bangladesh werkt met een lokale forwarder, (dat is een tussenpersoon die de documenten voor transport opmaakt en het contact met de reder onderhoud) deze forwarder werkt waarschijnlijk samen met een forwarder in Rotterdam. Deze forwarder ontvangt de documenten, heeft contact met een declarant, (dat is een tussenpersoon die de importtarieven uitrekent en contact heeft met de belastingdienst) en houd contact met jouw over de levering van de container.
Nu zijn er 2 opties:
FCL (Full container load):
De forwarder werkt samen met een container transporteur, en maakt namens die transporteur een afspraak met je over de levering van de container. Er komt dus een vrachtwagen naar je toe met de container, je hebt 2 uur de tijd om de container te lossen. Ben je langer bezig dan betaal je een vergoeding per extra uur lostijd. Waarschijnlijk staat je handel niet op pallets, zorg dus dat je die zelf hebt.
LCL: (Less then container load)
De forwarder werkt samen met een lokaal losbedrijf die de container in Rotterdam lost, die zoeken jouw spullen bij elkaar en regelen een vervoerder die dat op pallets naar je magazijn brengt.
LCL kan je meestal zelf ophalen bij het losbedrijf. Je kunt nooit een LCL container zelf lossen omdat er ook goederen van andere partijen in de container zitten.
Dit hele proces wordt door de forwarder begeleid en gefactureerd, samen met de eventuele importheffing.