Persoon,
Zelf heb ik gelukkig (nog) geen ervaring met dergelijke bedrijven. Ik mag hopen dat daar geen verandering in komt en vertrouw erop dat de naam en aard van mijn onderneming voldoende afschrikwekkende werking heeft.
Het verbaast mij overigens dat ondernemers überhaupt reageren op vragen van dergelijke bedrijven. In dat kader mijn advies:
Leg het initiatief voor het contact met advertentieverkopers altijd bij uzelf, reageer niet op vragen van een derde;
Onbekend = onbemind. Neemt een onbekende verkoper van een obscuur blaadje contact op en u bent niet geïnteresseerd, ga er niet op in;
Uiteraard kan het voorkomen dat u wordt benaderd door interessante opties, vraag dan eerst om verifieerbare gegevens (het blad zelf, de website, statistieken, oplagen, e.d.);
Wordt u als ondernemer geconfronteerd met uitspraken die u in het verleden zou hebben gedaan, maak deze verifieerbaar. Confronteer de verkoper maar met het feit dat hij voor u een onbekende is en vraag wanneer dat contact zou moeten hebben plaatsgevonden;
Indien u informatie verschaft, geef dan nooit meer gegevens als strikt noodzakelijk is. Een derde heeft niets nodig met uw advertentiebudget, uw financiële situatie, etc.. Sterker nog bedrijven die zich schuldig maken aan de praktijken in deze topic, verkopen soms gegevens door;
Teken nooit iets dat onbekend is. Het klinkt onvriendelijk, staat onpersoonlijk, maar de meeste gedupeerden laten zich tot betaling vermurmen omdat zij iets getekend hebben en menen daar niet meer onderuit te kunnen;
De uitsmijter. Blijft een aasgier u lastig vallen, draai de rollen om. Val hem of haar lastig met uw oude fiets of koffiezetapparaat dat u graag aan hem kwijt wilt (gegarandeerd succes);
Het beste advies is evenwel om zelf het initiatief te nemen en vriendelijk doch dringend te bedanken voor telefonische verkoop.