Ik lees hier een beetje: de klant probeert je te naaien.
Als ze ongeschikt voor gebruik zijn, wat moet de klant er dan mee, ook tegen de halve prijs? Hooguit wederverkopen, gebruiken lijkt volgens hun eigen zeggen niet mogelijk. Het zou kunnen dat de producten wel bruikbaar zijn maar niet degelijk genoeg om zo lang mee te gaan als de klant verwachtte, maar dat zegt ie niet.
Deze klant lijkt het meteen maar twee aanvalshoeken te kiezen, die feitelijk niet compatible met elkaar zijn: misgelopen omzet/winst omdat het product niet voldoet, of omdat het wel voldoet maar 4 dagen later geleverd werd dan oorspronkelijk ingeschat.
Logisch gezien zou je kunnen redeneren dat, indien wel op tijd geleverd, de klant niets met het product kon omdat het ongeschikt was, en het daardoor ook zou hebben geretourneerd. In dat geval is de verlate levering van geen enkel gevolg voor de omzet/winst van de klant.
Aan de andere kant lijkt deze klant best gebruik te willen maken van het product, zolang ze maar 50% korting krijgen, en in dat geval blijkbaar geheel willen afzien van enige compensatie voor derving van omzet/winst.
Ergens denk ik dat je klant juridisch niet zo sterk staat door deze tegenstrijdige klachten en verzoeken. Hadden ze domweg 1 van de 2 problemen gekozen om over te klagen dan stonden ze al sterker, maar het lijkt er een beetje op dat ze problemen 'zoeken'.
Maar goed, wat moet je ermee? Je zou kunnen aanbieden dat ze het hele spul mogen retourneren, en dat jullie de gecombineerde verzendkosten heen en terug 50/50 delen, en je dat bedrag in mindering brengt op de terugbetaling. Een klant die daadwerkelijk ontevreden is over het product zal dat aanbod waarschijnlijk ervaren. Even aangenomen dat ze al betaald hebben kunnen ze dan weinig anders, tenzij ze willen procederen over 100-150 euro transportkosten.
Die gevraagde 50% korting zou ik verder negeren: als iets helemaal niet werkt, waarom zou je er dan alsnog de helft voor betalen?