Het is echt een stuk minder spannend dan je denkt
Het is een stuk minder complex als jij denkt als jij een blik erwtensoep (vergelijk baar met jou booster pack) haalt bij de supermarkt zat die ook in een doos met 12 blikken (vergelijkbaar Booster box) en die doos stond op een rolcontainer of een pallet met X dozen. (Booster case) kortom tot nu toe hebben we het over 1 artikelnummer met verschillende verpakkingseenheden.
Dat is iets om op te letten bij de keuze van je voorraadadministratiepakket dat je op 1 artikelnummer verschillende verpakkingseenheden op voorraad kan nemen. Zo blijft je voorraad overzichtelijke en weet je toch exact hoeveel packs je in huis hebt.
Je kunt aan een pack gewoon een vaste waarde (vaste verrekenprijs) hangen bijv de 2,78 die jij noemde in je uitleg. Elk pack neem je dan op voorraad tegen 2,78 per stuk. Het kan zijn dat je bij de inkoop van een case extra korting krijgt je betaald dan misschien 96 euro per box * 6 = 576 euro en 216 packs = 2,66 per pack je zou dan een "boekwinstje" 24 euro kunnen nemen. Andersom zou je ook kunnen zeggen dat de prijs per pack van de cases de standaard prijs is dus 2,66 euro per pack. In dat geval is je voorraadwaarde per box 36 x 2,66 = 95,76 en als je dan een box inkoopt tegen 100 euro dan heb je 4,24 (her)waarderingsverlies.
Als je de packs gaat open maken kan het lastig worden. Maar het goede nieuws is dat hoeft niet. Je mag gewoon zeggen er zitten 10 kaarten in dus elke kaart is 2,66 /10 = 26,6 cent. uiteraard maak je voor elke unieke kaart een artikel als je gaat uitpakken dan haal je dus een pack uit voorraad en daarna boek je de losse kaarten in voor 26,6 cent elk.
Hoe je dat doet ligt een beetje aan je boekhoudpakket maar dit is geen probleem je voorraadwaarde blijft voor en na het uitpakken 2,66 voor 10 kaarten alleen staan ze nu op 10 verschillende artikelnummers.
Het maakt niks uit dat je common kaarten maar voor 25 cent kan verkopen en rare kaarten voor een paar euro. Je maakt dan dus verlies op de common kaarten die je verkoopt en je maakt winst op de rare kaarten, en dat is ook weergave van de realiteit.
Je bent niet verplicht bij het inboeken van de losse kaarten een andere (inkoop)waarde aan de meer waardevolle kaarten te hangen.
Het mag overigens wel, dat je een rare kaart de waarde geeft van 50cent en de common kaarten maar 25 of 20 cent maakt. Enige probleempje is dan dat je bij elk pack een verschil krijgt tussen de standaardwaarde van 2,66 en de optelsom van de combinatie. Zouden er 10 common kaarten in zitten a 20 cent dan maak je 66 waarderingsverlies maar als er 2 rare kaarten in zitten en 8 common dan maak je weer ca 1 euro waardingswinst. Dan krijg je als je 200 packs uitpakt toch wel veel boekverschillen
Ik zou dus geneigd zijn om ook per kaart gewoon een standaard inkoopprijs te gebruiken. Hierdoor krijg je niet allerlei kleine winstjes bij uitpakken van de kaarten. En realiseer je de winst of het verlies pas als de kaarten worden verkocht.
Alleen voor de kaarten die je ter certificering opstuurt daarvoor kun je wel een nieuwe inkoopprijs of beter kostprijs bepalen. Alle kosten die je maakt voor die ene unieke kaart kun je toerekenen aan zijn inkoopwaarde. Daarna is het aan jou om dat ding zo goed mogelijk te verkopen. En juist omdat je zoveel aandacht besteed aan die kaarten en ze uniek maakt met certificaat en beschermende verpakking creeer je eigenlijk een nieuw product. Net zoals een meubelmaker ook zijn materiaal en uren tot de kostprijs van zijn stoel die hij per serie maakt uitrekent en tegen die waarde op voorraad neemt.
Het is een heel verhaal, maar dit is echt vrij goed te doen, enige wat je moet doen is zorgen dat je een boekhoudpakket neemt die goed kan omgaan met deze voorraadmutaties, dat is immers je "core business" elk boekhoudpakket kan verkoopfacturen maken en inkoopfacturen boeken en bankafschriften verwerken.
Maar lang niet alle zijn in staat goede voorraadadministratie te doen.. Dus ofwel jou boekhoudpakket moet dat goed kunnen of je moet een webshop pakket hebben die dit kan afhandelen