Erelijst

Populaire inhoud

Toont inhoud met de hoogste reputatie op 22-01-20 in alle zones

  1. Het is een mooie dogmatische discussie. Het lijkt erop alsof Higerlevel aan juridische wetenschapsbeoefening doet. Naar aanleiding van de post van Ward: de uitspraak van de Hoge Raad gaat over de vraag of een hosting wel of niet een duurovereenkomst is. Als het inderdaad een (oneindige) duurovereenkomst is, dan kom je in een (mooi) leerstuk terecht. Ik betwijfel echter of een normale hosting een (oneindige) duurovereenkomst is. Dat is ongebruikelijk bij dergelijke overeenkomsten, maar het is natuurlijk niet uitgesloten. De toelichting van Maxn geeft een aanwijzing dat de overeenkomst gewoon blijft doorlopen. Uitgaande van de domeinregistratie is dat logisch. Er moet dan specifiek opgezegd worden om van de overeenkomst af te komen. Dit lijkt overigens ook op wat bij verschillende lidmaatschappen van bijvoorbeeld verenigen normaal is: je betaalt wel vooruit (of aan het begin van het jaar), maar opzeggen moet apart. Een aanwijzing van wat bedoeld en/of begrepen is, kan zijn wanneer de betreffende verleningsfactuur wordt verzonden. Als deze verstuurd wordt als het nieuwe jaar reeds begonnen is, dan zou dat een aanwijzing zijn dat het factureren losstaat van het verlengen. Indien daarentegen de factuur (ruim) voor het nieuwe jaar verstuurd wordt, kan hier wel een correlatie uit gehaald worden. Nog een argument voor het automatisch doorlopen: in Nederland is het ongebruikelijk om de systematiek van verlengen van de overeenkomst door middel van betalen van de factuur te hanteren. Een argument tegen: bij verschillende diensten over internet, of andere telecom diensten, is het juist gebruikelijk om "vooraf" te betalen. Niet betalen, is einde overeenkomst. Wat mij betreft kun je beide kanten op beredeneren.
    3 punten
  2. In dat "andere recente" topic was wel sprake van van toepassing verklaarde en verstrekte algemene voorwaarden; dat maakt deze vraag al veel hypothetischer, net als de kennelijk aanname dat een contract dat verdwenen is moet worden opgevat alsof het nooit bestaan heeft. In het geval van het andere topic vermoed ik dat vraagsteller het bestaan van algemene voorwaarden genoeg aannemelijk kan maken, en dat de bepalingen over betaling en opzeggingen daarin onverminderd van toepassing zijn.
    2 punten
  3. Is het nog gelukt? Anders helpt deze tip misschien nog: als je als controlevraag ‘wat is je initiële wachtwoord’ hebt gekozen, moet je hetzelfde antwoord geven als wat je ingevuld hebt toen de je de controlevraag uitkoos. Dit hoeft niet het originele initiële wachtwoord te zijn zoals het in de brief staat. We controleren niet op het wachtwoord wat we je ooit verzonden hebben, maar op wat je zelf als antwoord op de controlevraag ingevoerd hebt. Mocht het echt niet lukken om je wachtwoord per e-mail te achterhalen, dan is bellen naar de BelastingTelefoon de enige optie: 0800-0543. Toesturen kan dan tot 10 werkdagen duren. Ronald Webcareteam Belastingdienst
    2 punten
  4. Je loon moet op 75% van een vergelijkbaar marktconform loon liggen. Dat je fee hoger is, is in beginsel geen probleem. Stel dat je van 110k fee, 60k loon en bijvoorbeeld nog 10k kosten dus 40k winst in je holding overhoudt, dan betaalt je holding daarover nog 16,5% vpb. Resteert netto voor aflossing 33k. Dan nog 10k dividend uit de werk BV. Totaal 43k voor aflossing lening. Dus dik 4 jaar bezig met aflossen. Overigens komt de prijs voor je aandelen (300k voor 33%) mij wel erg hoog over als het dividend 10k is... dat impliceert dat je 30 jaar doet over het terugverdienen van je koopsom...!?
    1 punt
  5. Wat gebruikelijk is, is hier wel een lastige. Bij hosting wordt vaak ook een domein afgenomen, en vroeger hanteerde SIDN (verantwoordelijk voor de uitgifte van .nl domeinen) de regel dat die altijd tot wederopzegging liepen. Zonder een door de klant ondertekend opheffingsformulier mocht een provider het domein niet opzeggen. Om die reden hanteerde veel providers dat dan ook maar voor de rest van de diensten. Tegenwoordig is dat niet meer het geval, en wisselt het per provider. Maar je zou dus net zo goed ook kunnen beargumenteren dat het om historische redenen juist heel gebruikelijk binnen de branche is dat juist wel automatisch verlengd wordt.
    1 punt
  6. Hosting is een duurovereenkomst voor onbepaalde tijd. De Hoge Raad heeft de opzegging daarvan in 2018 verduidelijkt. Via Kennedy Van der Laan: Hoge Raad verduidelijkt opzegging duurovereenkomsten
    1 punt
  7. Als ik het goed zie, dan hebben we het over een soort overeenkomst die niet speciaal in de wet is geregeld. Dan val je terug op de generieke regels. Waarbij - zo begrijp ik - het ook niet over een consument als klant gaat. Er is een overeenkomst, alleen de inhoud staat niet op schrift. Althans het geschrift is weg. Er zijn geen algemene voorwaarden. Wat zijn partijen dan overeengekomen? Voor de beantwoording van die vraag komt het aan op de zin die partijen in de gegeven omstandigheden over en weer redelijkerwijs van elkaar mochten verwachten. Daarbij kan mede van belang zijn tot welke maatschappelijke kringen partijen behoren en welke rechtskennis van zodanige partijen kan worden verwacht. De contractuele relatie zal uitgelegd en ingevuld moeten worden. Wat is normaal/gebruikelijk? Wat mochten ze van elkaar verwachten? Zelf vind ik het relevant dat de betaling vooruit gebeurt. Voor mij suggereert dat de overeenkomst ieder jaar door de betaling verlengd wordt. Dus niet betalen, is niet verlengd. Dit is ook de systematiek die ik ken van buitenlandse tijdschriften. Dan is er dus ook geen sprake van opschorting als er niet betaald wordt, maar eenvoudigweg van een niet continueren van de overeenkomst. Maar het kan ook best anders zijn. Wat mocht de klant in deze situatie verwachten? En wat mocht de hoster in dit geval verwachten?
    1 punt
  8. De DHPA heeft het in zijn Code of Conduct (onder aan de pagina) behoorlijk vaak over continuïteit, al blijft het redelijk vaag. Zo moet er een beleid voor de borging van continuïteit zijn, maar ja, een beleid kan ook betekenen dat jij je klant in de AV zegt bij niet-betaling meteen te zullen afsluiten. Interessant is ook dat er wettelijke verplichtingen kunnen zijn om een deel van de diensten meteen af te sluiten, bijvoorbeeld bij vermoeden van inbreuk op auteursrecht.
    1 punt
Deze erelijst is ingesteld op Amsterdam/GMT+02:00
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.