Erelijst

Populaire inhoud

Toont inhoud met de hoogste reputatie op 12-03-20 in alle zones

  1. De opgesomde punten zijn voor een startende onderneming, die halverwege het jaar is begonnen, deels niet relevant of doorslaggevend voor het wel of niet hebben van een onderneming. Geen of een negatief eigen vermogen hebben, kan zelfs met een winst van 100.000 euro het geval zijn, als je al het geld dat op bankrekening binnenkomt privé opneemt. De hoogte - of beter gezegd de laagte - van de omzet en winst heeft ook geen invloed op de zelfstandigenaftrek en de startersaftrek als het daarvoor geldende urencriterium goed onderbouwd kan worden. Daarbij moet rekening gehouden worden dat de zelfstandigenaftrek (en de extra startersaftrek) niet hoger kan zijn dan de winst. De niet-gerealiseerde zelfstandigenaftrek mag je wel weer doorschuiven naar de volgende 9 jaar. Van een bijverdienste of neveninkomen is sprake als daar een hoofdinkomen zoals bijvoorbeeld uit loondienst tegenover staat.
    3 punten
  2. Dat hangt er vanaf wat en hoeveel je verkoopt. - Ondernemers die buiten Nederland zijn gevestigd en hier geen vaste inrichting hebben komen niet in aanmerking voor toepassing van de nieuwe KOR. - Verder komt een ondernemer alleen in aanmerking voor de vrijstellingsregeling, indien zijn omzet in het onderhavige kalenderjaar in Nederland niet meer bedraagt dan € 20.000. Het bedrag van de btw wordt daarbij niet in de omzet begrepen. - De vrijstelling is niet van toepassing op belastbare handelingen die de ondernemer buiten Nederland verricht. - De nieuwe KOR is niet van toepassing voor de met 0% btw-belaste intracommunautaire levering van nieuwe vervoermiddelen die door of voor rekening van de verkoper of de afnemer worden verzonden of vervoerd naar een plaats in een andere lidstaat. - De vrijstelling is voorts niet van toepassing op de levering van onroerende zaken en rechten waaraan deze zijn onderworpen en die de ondernemer in zijn bedrijf heeft gebruikt. Voor grensoverschrijdende goederenleveringen naar een andere lidstaat tussen ondernemers geldt op basis van de BTW-richtlijn 2006 dat, indien de verkoper een vrijstellingsregeling voor kleine ondernemingen toepast, geen intracommunautaire levering plaatsvindt die belast is tegen het 0%-tarief. Anderzijds verricht de afnemer ook geen belaste intracommunautaire verwerving in de lidstaat waar de goederen worden geleverd. Als gevolg hiervan wordt de intracommunautaire levering behandeld als een in Nederland belaste – en tegelijkertijd door de nieuwe KOR van btw ontheven – levering. De levering hoeft dus ook niet als intracommunautaire levering in een btw-aangifte te worden aangegeven of in de Opgaaf ICP opgenomen. Ook de afnemer heeft ter zake van de aankoop geen btw-verplichtingen. Voorbeeld grensoverschrijdende transactie met nieuwe KOR Een in Nederland gevestigde ondernemer die de nieuwe KOR toepast, levert vanuit Nederland in het betrokken jaar naar verwachting voor € 15.000 (exclusief btw) aan goederen aan een in Duitsland gevestigde ondernemer en verricht geen andere prestaties. Deze leveringen zijn belastbaar in Nederland en de vergoeding voor de levering telt mee voor de omzetgrens van de nieuwe KOR. De vrijstelling van de nieuwe KOR kan worden toegepast op deze leveringen. De ondernemer is voor de leveringen ontheven van aangifte- en administratieve verplichtingen en heeft geen recht op aftrek van voorbelasting. De afnemer hoeft geen intracommunautaire verwerving aan te geven in de lidstaat van aankomst van de goederen. Artikel I, onderdeel F (artikel 37a Wet op de omzetbelasting 1968) Voor de toepassing van artikel 37a Wet OB 1968 zijn ondernemers, die de nieuwe KOR toepassen, uitgezonderd, omdat grensoverschrijdende leveringen die worden verricht door deze ondernemer niet als intracommunautaire leveringen in de Opgaaf ICP worden opgenomen. bron: Wet modernisering kleineondernemersregeling - 35033 3 MEMORIE VAN TOELICHTING.
    2 punten
  3. Hangt er vanaf: worden er via de site ook boekingen gedaan, overeenkomsten gesloten en betalingen etc? Dat hangt sterk af van het antwoord op de vorige vraag Gaan er boekingen via je site, dan is verzekering als reisbureau uiteindelijk tóch de meest veilige manier... en ik vermoed ook de enige. Go with the flow... Maar gelukkig zijn er dan ook wel weer verzekeraars die in de prijsstelling rekening houden met het lagere daadwerkelijke risico 2 tips: ofwel wordt - ook al ben je geen reisbureau - lid van de VVKR en regel de verzekering via hun, of neem eens contact op met Goudse Verzekeringen: die wilden in het verleden nog wel eens rekening houden met het daadwerkelijke risico voor wat afwijkende reisbureaus's (of niet-reisbureau's).
    2 punten
  4. Waarom in 's hemels naam? Conversie? Wth, zeg. Dit forum is een gratis forum. De enige reden dat ik hier op zit, is om mensen eventueel verder te helpen. Net zoals mensen mij ooit hebben verder geholpen toen ik het niet wist. En verder helemaal niets. Ik verwacht geen feedback loop, feedback, een bedankje, of wat dan ook. Het is gewoon domweg vrijwilligerswerk, waar je niets voor terug moet verwachten. Als je een vraag te dom vindt, dan laat je die gewoon aan je voorbij gaan. Verder vind ik de basale vragen helemaal niet zo'n issue. Ze zijn makkelijk te beantwoorden, maar het zorgt er ook voor dat ándere mensen met dezelfde basale vragen misschien ook wel op Higherlevel uitkomen. Je hoeft de basale vraag meestal maar één keer te beantwoorden, en vervolgens wordt zo'n pagina hopelijk geindexeerd door Google. Soms moet je de vraag nog eens beantwoorden als de vorige keer te lang is geleden voor een nieuwe indexatie. Maar het beantwoorden van één iemand met een simpele vraag voorkómt mijns inziens het hoeven beantwoorden van 10 potentiële anderen. En dan is het wel zo fijn als die vraag min of meer positief is beantwoord, zodat mensen misschien iets minder schroom voelen om een iets moeilijkere vraag te stellen, zonder aan al te veel zelfcensuur te doen ("Zou ik deze vraag wel durven stellen, want misschien is die wel te dom voor dit forum").
    2 punten
  5. Niet als je de eerste zin leest: het gaat om een schade die niet verzekerd is omdat iemand geen persoonlijke aansprakelijkheidsverzekering heeft. Dat moet dus per definitie gaan om een schade buiten de werkzaamheden voor of namens de VOF. Ik wilde het voor de verandering een keer simpel houden en er op voorhand van uitgaan dat vraagsteller bewust de juiste vraag stelt Maar vooruit: Heeft de schade toch wel te maken met werkzaamheden voor of namens de VOF, dan is wel wel of niet hebben van een persoonlijke aansprakelijkheidsverzekering niet relevant: want die keert dan toch niet uit. In dat geval is de vraag: heeft de VOF wel een passende bedrijfs/beroepsaansprakelijkheidsverzekering
    1 punt
  6. Nee. Wat wel kan is dat de aansprakelijke vennoot die niet bij machte is de schade zelf te betalen, failliet wordt verklaard. Dat betekent dan alsnog dat de VOF moet worden ontbonden of failliet gaat
    1 punt
  7. Maybe it is easier if we clarify that with mixed use of assets, you may actually choose yourself if you want it to be a private or business asset. When you use something less that 10% for business purposes, you must always regard it as a private asset When you use something more than 90% for business purposes, you must always regard it as a business asset. When you use something between 10% and 90% for business purposes, you get to choose how the tax office should regard that asset. So, if you have a bank account that you use for both private and business purposes, you get to decide yourself how you want to label it. However, you must make this choice at the start of your business or the moment you start using the asset. If you say you started your business in 2018, you probably already filed your taxes for that year. How was the bank account labeled in that year? As a private or business asset?
    1 punt
  8. "enige privé-bankrekening"? Wordt die bankrekening alleen puur voor zakelijke doeleinden gebruikt? (op het 'spaar' saldo na?) Dan zou ik gewoon de volledige bankrekening als zakelijk aanmerken. Dus 3000 privé storting opgeven en 9000 opgeven in de balans als saldo. En bij de bankrekeningen aanvinken dat deze bankrekening zakelijk is (dan wordt ie niet in box 3 meegenomen). Dit spreekt dat dan weer tegen. Dan zou je dus je saldo in de balans op 0 kunnen zetten en 6000 als privé opname opgeven. (Dan geef je ook bij de bankrekeningen aan dat dit geen zakelijke rekening is)
    1 punt
  9. Ok, laten we even bij het begin beginnen. Ben je afgelopen jaar begonnen met de eenmanszaak? (want ik zie een begin Eigen vermogen van 0) Als dat zo is dan dien je nu eerst even een fatsoenlijke Winst en Verliesrekening (W&V) en Balans op te stellen voordat je de aangifte in gaat vullen. Op zich lijkt dat moeilijk maar is het eigenlijk niet. Pak bijgaande xlsx bestand en begin met het invullen van de gele invulvelden. Als alles ingegeven is dan kun je bij de aangifte alles overnemen. Waarschijnlijk zul je in de aangifte (buiten het ondernemersgedeelte) een privéstorting van 3000 aangeven (want dat is het bedrag dat je als spaargeld beschouwt, maar op de 'zakelijke rekening' staat). De uiteindelijke stelregel is ook EV eind jaar = EV begin jaar + Resultaat uit W&V + Privé stortingen - Privé opnames Als verder de activa en passiva goed ingegeven zijn zal het verschil nul moeten zijn. (zo zie je dat met de door jou verstrekte gegevens niet zomaar het EV bepaald kan worden) Balans + winst&verlies algemeen.xlsx
    1 punt
  10. Is het dan niet makkelijker om die hele bankrekening als zakelijk aan te merken? Dan boek je eenmalig een storting in de eenmanszaak van 3000 en beschouw je alles als zakelijk vermogen. (In je openingspost heb je het overigens over 3000 spaargeld en in je laatste post over 6000) Over 3000 of 6000 privégeld (cash overschot) in je eenmanszaak zal de belastingdienst niet vallen. Wanneer dit bedrag veel hoger gaat worden en je hebt het duidelijk niet nodig voor het voeren van de zaak, dan kunnen ze het wel als box 3 vermogen beschouwen.
    1 punt
  11. Use option 2. You have a private bank account, the balance on jan 1st is a privat asset (prive bezit) this is used to determine if you exeed the BOX 3 limit for non-taxable savings Income from the bankaccount is also private income and not taxable because in NL you pay income tax on a ficticious income from savings and not the actual interest. All the cost you paid can be booked as privéstorting in your books and tax statement All revenue you received on the private bankacc. can be booked as privéontrekking (of privéopname) These accounts are also grouped under Eigen vermogen
    1 punt
  12. Haha, ook een ondernemerskans voor je het weet moet je een fulltime handoekbijvuller inhuren.. in other news. Het kabinet kijkt serieus naar de mogenlijkheid om het Borgstellingskrediet MKB ook open te stellen voor "corona-problemen" te kunnen gebruiken https://www.rtlz.nl/business/artikel/5052606/keijzer
    1 punt
  13. Ik mag werkelijk hopen dat de "budgetbeheerder" (de BV dus) het ontvangen subsidiegeld - naast dat ik ook wel hoop dat het geld er nog is natuurlijk - op de balans als een verplichting heeft staan. Het is namelijk 'derdengeld'. Dan maken zij toch (accounting-technisch dus) het geld gewoon over aan de nieuwe budgetbeheerder en strepen zij dat tegen de verplichting door? Geld weg, verplichting weg, nieuwe budgetbeheerder. Naast dat zij natuurlijk ook moeten vastleggen in hun dossiers waarom dat is ("gestopt als budgetbeheerder, geld overgemaakt aan de nieuwe budgetbeheerder" enz.).
    1 punt
  14. Tussen de regels door lees ik eigenlijk dat de drempel om te gaan ondernemen eigenlijk ook erg laag is. Het stellen van een "merkwaardige" vraag is daar dan weer het gevolg van. Dit roept bij mij een paar vragen op: - kan je het een vraagsteller kwalijk nemen om zonder vooronderzoek hier een vraag te stellen? - is het verwonderlijk dat er zoveel slachtoffers in de fratsen van o.a. mkb clickservice, bedrijfswebgidsen, vandaagonline en de reis die niet meer door ging trappen? Ik vermoed ook dat door de eenvoud van alles opzoeken de motivatie om zelf uit te zoeken lager kan worden. We kunnen een vraagsteller uiteraard wel aanmoedigen om zelf op onderzoek uit te gaan door handvatten te geven zodat ze ook leren om zelf een antwoord te vinden. Zelf ben ik 7 jaar geleden ook op dit forum geholpen waarvoor ik dit forum ook nog steeds dankbaar ben.
    1 punt
  15. Niet jij-bakken alsjeblieft, @prinsrachid en @MrHTTP . Jullie hebben beide goede punten én recht van spreken. Maar spreek mét elkaar, niet tegen elkaar.
    1 punt
  16. Van de 1,5 miljoen ZZPers in Nederland is slechts 60% fulltime ondernemer. De rest (n=600.000) heeft ook een andere baan, studeert, heeft een pensioen of een andere uitkering. Het is jammer dat zij als hobby-ondernemer worden afgeschilderd en vijandig benaderd op HL - zelfs topics gesloten. Dat is een terugkerende discussie.
    1 punt
  17. Je hebt gevraagd of ze je de administratie kon sturen. Zij gaf aan "die heb je" waarop jij zei "stuur toch maar". Dat is een opdracht. Jullie verhouding is al verstoord, dus de kans dat je ex-boekhouder dacht "fuck it, dan betaalt ie er ook maar voor" lijkt me groot. Misschien loopt er op boekhouderlevel.nl ook wel een topic over die zeurklant die maar niet snapt hoe boekhouders werken zelfs ;)
    1 punt
  18. Ik denk dat je de rekening gesplitst moet opgeven. Deel 1 is zakelijk, deel 2 niet-zakelijk. Idem voor de rente en het eigen vermogen. Succes!
    0 punten
Deze erelijst is ingesteld op Amsterdam/GMT+02:00
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.