Hallo Hans,
Welkom op Higherlevel,
De regels dwingen je nergens toe, het is een gevolg van je keuzes 4-5 jaar geleden.
Jij hebt er voor gekozen je fiscale voordeel qua afschrijven zo snel mogelijk te genieten.. Je hebt 4 jaar (veel) hogere kosten gehad dan de bijtelling en zo voordeel genoten, nu houdt dat voordeel op.
Je had er ook voor kunnen kiezen om de auto niet in 5 jaar maar in bijv 8 jaar af te schrijven, even aangenomen dat dit de verwachte gebruiksduur is dan had je de eerste 4 jaar wat lagere totale autokosten gehad en iets minder "voordeel" maar had je de komende 4 jaar wel ook nog steeds (ruim) boven de bijtellingsgrens gezeten en voordeel van de auto op de zaak.
En die keuze vrijheid hoe je afschrijft en wanneer je je ficale voordeel op de auto geniet is ook precies de reden waarom je niet halverwege de wedstrijd de spelregels mag veranderen..
Naast verkopen heb je ook nog de volgende opties.
1. Je gebruikt de auto, vanaf 2021 helemaal niet meer privé, je vult een verklaring geen privegebruik in en dan ben je ook van de bijtelling af. Je moet dan privé zelf een ander vervoermiddel kiezen, maar dat is aan jou, je kan met OV gaan reizen, je kan een deelauto abonnement nemen of je koopt een goedkope 2e handsauto voor privé gebruik
2. Je gebruikt deze auto helemaal niet meer zakelijk, en koopt zakelijk een andere auto. Dat kan een reden zijn om voor omzetting van de auto van zakelijk naar privé zijn.
Je ziet dat nogal eens voorbij komen bij gezinnen waarvan de partner dan in de voormalig zakelijke auto blijft rijden, precies om de reden die jij ook noemt, de auto bevalt goed, je bent eraan gewend en het is eigenlijk zonde een 5 jaar oude auto al weg te doen.
Jou optie om de auto te verkopen kan ook nog wel eens fiscaal duur uitpakken als jij de auto vrijwel helemaal hebt afgeschreven tot nog maar ca 10-20% van de aanschafwaarde zoals je veel ziet. Na 5 jaar zitten auto's nog ruim boven die restwaarde van 10-20% en als jij dan de auto verkoopt zit je met een flinke boekwinst waardoor je jaarwinst omhoog schiet en dus veel meer inkomstenbelasting moet betalen, en zo raak je per saldo ook nog een heel stuk van het vermeende voordeel van voorgaande jaren weer kwijt.
Al met al is de conclusie dat je ofwel zal moeten leren leven met autokosten die ongeveer gelijk zijn aan de bijtelling en de auto gewoon blijven gebruiken want je hebt je fiscale voordelen al genoten, danwel optie 1 of 2 toepast beide opties zorgen ook voor echte kosten in privé.
Je kunt ook eens een keer gaan zitten met je boekhouder of zelf gaan rekenen of het nu voordeliger was geweest om die auto over wat langere periode af te schrijven en misschien iets meer in lijn met de dagwaarde op enig moment. Dan heb je langer afschrijvingskosten waardoor je meer jaren het voordeel hebt dat de kosten hoger zijn dan de bijtelling.
maar goed uiteindelijk heb je in principe net zoveel voordeel alleen uitgesmeerd over een andere periode.
En ja die termijn van 5 jaar past voor de meeste ondernemers wel in het schema om eens in de 4-5 jaar een andere auto te kopen..