Jump to content
  • Airbnb: een voorbeeld van disruptieve innovatie of een lelijk sprookje?


    Norbert Bakker

    Airbnb: een voorbeeld van disruptieve innovatie of een lelijk sprookje?

     

    Korte samenvatting:

    Airbnb is de lieveling van menig managementgoeroe. Het zou bewijs zijn van de werking van disruptieve innovatie, een toonbeeld van de deeleconomie en een inspirerend en prachtig bedrijf. Drie keer fout, zegt onderzoeker Richard Engelfriet. De feiten laten een heel ander beeld zien.

     

    Waarom vind je dit interessant of wil je dit delen?:

    "Disrupt" en Fake news,: nuff said

     

     

    (Met dank aan Annedien voor het spotten en delen van dit blog op FB )

     

     




    User Feedback

    Recommended Comments

    Toch even gekeken. Dat artikeltje dient ter promotie van een nieuw boek, De Succesillusie. Dat lijkt de weerslag van een pissing contest, zoals we die op dit forum ook regelmatig meemaken. Wie is de slimste; wie heeft het laatste woord?

     

    Engelfriet is tamelijk agressief tegen AirBNB, of tenminste tegen de slimmerds die suggereren dat het bedrijf disruptief is en dat de deeleconomie vernieuwend is.

     

    Dat de deeleconomie niks nieuws is, illustreert Engelfriet door te wijzen op de bibliotheek. Goh, nou je het zegt. Mijn vader leende ook weleens een boormachine van mijn oom. En vieren we met kerst niet de geboorte van een babietje die ter wereld kwam in andermans stal?

     

    AirBNB is bovendien niet echt disruptief, want hotels doen het nog prima. AirBNB veroorzaakt wel overlast in steden die overladen worden door toeristen met rolwielkoffertjes. Case closed.

     

    Toch kriebelt het. Als hotels nog steeds goed bezet zijn, waar komen die mensen dan vandaan die op airbeds slapen? De kritiek van Engelfriet is een beetje makkelijk, een tikkeltje lui, een snifje scoren voor de buhne, tamelijk dagvoorzitterig.

     

    Voor mij blijft AirBNB een illustratie van het fenomeen dat we in de deeleconomie meer gebruik maken van kapitaalgoederen die anders onbenut blijven. Er zit inderdaad iets disruptiefs in, getuige ook het effect op buurten. Investeerders ruiken een kans om schaarse woonruimte in toerismesteden voor een veel hogere prijs uit te venten. Dat heeft allerlei ongewenste neveneffecten, maar dat kan met regulering in banen geleid worden.

     

    AirBNB lift mee op business trends. Die worden vaak opgeblazen, maar zo gaat dat in het wereld van angels, consultants, goeroes en startup press. The Success Illusionists. Die willen allemaal thought leading zijn en dat gaat gepaard met ellebogenwerk.

     

    Ik hoop dat het boek meer brein bevat en minder ellebogen.

     

    ==

     

    Toch even verder gekeken. In een ander artikel bekritiseert Engelfriet het fenomeen disruptive innovation. Typisch goeroeblabla. Dat is uitstekend onderbouwd. Veel brein, weinig ellebogen.

     

    Overigens is dat wel kenmerkend voor business science en afgeleide wetenschappen (zoals marketing). Een case levert een verhaal op, daar wordt een theorie uit afgeleid en die theorie wordt als waarheid verkondigd. In echte wetenschap zijn experimenten herhaalbaar. In business laat succes zich echter minder makkelijk kopiëren. Economie is geen wiskunde.

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites
    Er zit inderdaad iets disruptiefs in, getuige ook het effect op buurten.

    Het effect op buurten is inderdaad in letterlijke zin disruptief (in de betekenis van "verwoestend"), maar AIRBnB verdringt kennelijk nog niet de bestaande hotel/overnachtingen markt.

     

    De disruptie (het effect op de leefbaarheid in buurten) is hier een maatschappelijk ongewenst gevolg en geen "innovatie accelerator waarbij dat ‘iets nieuws en nog kleins’ in korte tijd ‘iets bestaands, groots en logs’ mogelijk gaat verdringen. Waarbij de oude wereld, tot verbazing van de initiatiefnemers, verlamd staat toe te kijken en ‘het laat gebeuren’." (over "goeroe-taal" gesproken ;))

     

    Toch even verder gekeken. In een ander artikel bekritiseert Engelfriet het fenomeen disruptive innovation. Typisch goeroeblabla. Dat is uitstekend onderbouwd. Veel brein, weinig ellebogen.

    Dank voor de tip! Ga ik lezen.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Ik heb z'n boek (de Succesillusie) hier staan, moet er alleen nog wel aan beginnen :)

     

    Subtitel was genoeg om me te overtuigen het te bestellen: "Hoe trainers, goeroes en consultants u dagelijks bedriegen en hoe u daar in zeven eenvoudige stappen eenvoudig vanaf komt"

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    [off topic]

    Subtitel was genoeg om me te overtuigen het te bestellen: "Hoe trainers, goeroes en consultants u dagelijks bedriegen en hoe u daar in zeven eenvoudige stappen eenvoudig vanaf komt"

     

    Een beetje trainer, goeroe of consultant schrijft tegenwoordig een leuk boek met een pakkende ondertitel en een meerstappenplan uiteraard, en gaat vervolgens trainingen, peperdure vervolgcursussen en belachelijk dure "onderdompelweekenden (*)" geven. ;D

     

    (*= Internet succesgoeroe Eelco de B. organiseert voor "12K p.p." een onderdompelweekend)

     

    EDIT: succesgoeroe's nemen elkaars jargon kennelijk snel over: in m'n spambox zit een mail van Tonny L. die me tijdens een seminair ook wil "onderdompelen"

     

    [/off topic]

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

     

    Toch bestaat creatieve disruptie wel degelijk. De supermarkt heeft de klassieke kruidenier, bakker en groentenboer verdrongen. IKEA was dodelijk voor de meubelzaak. Fast fashion killed de modezaak. De dollar store (Action in Nederland) doet Blokker de das om.

     

    Misschien dat het wereldje van investment bankers iets te driftig op zoek is naar de next big bet. Maar als je een lijstje maakt van uitstervende giganten zie je dat de economie ook destructieve krachten kent.

     

    Subtitel was genoeg om me te overtuigen het te bestellen: "Hoe trainers, goeroes en consultants u dagelijks bedriegen en hoe u daar in zeven eenvoudige stappen eenvoudig vanaf komt..."

     

    Daar gaat het boek waarschijnlijk vooral over. De bandwagon... Je wordt als startup afgemeten aan de laatste hype en als jouw blokje in dat hokje past maak je kans op financiering. Dat is het moordend middenveldmoeras.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    De titel alleen al weerhoudt me hier verder over te lezen. 'Of' suggereert uitsluiting - wil je aardbeienijs óf chocoladeijs? -, maar 'disruptie' en 'lelijk sprookje' sluiten elkaar niet uit, sterker nog, overlappen elkaar grotendeels.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    maar 'disruptie' en 'lelijk sprookje' sluiten elkaar niet uit, sterker nog, overlappen elkaar grotendeels.

    Klopt uiteraard. Het is net als last krijgen van acute maagkrampen tijdens de Giro: disrupt én een lelijk sprookje

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Tja, maar dat onderdompelen is zo vernieuwen niet natuurlijk. Voor een overtuiging middels onderdompeling kun je al bijna 2000 jaar op diverse plaatsen terecht. Waarschijnlijk momenteel in een kerk binnen een straal van niet meer dan pakweg 10 kilometer van je woonplaats, en het is nog gratis ook.

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites


    Join the conversation

    You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

    Guest
    Add a comment...

    ×   Pasted as rich text.   Restore formatting

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    On this forum all subjects are discussed related to entrepreneurship.

    Growing together with other entrepreneurs

    ✓     Ask your entrepreneur questions

    ✓     Share your answers

    ✓     Low profile

    ✓     Transparant

    ✓     At your convenience

    ✓     Always based on relevance, substance and expertise

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept