Jump to content
  • Call-to-action buttons: is groen het nieuwe oranje?


    Mikky Vrolijk

    Call-to-action buttons: is groen het nieuwe oranje?

     

    Korte samenvatting:

    Seth Godin noemt ze bananen. Call-to-action buttons zijn er in alle soorten, maten en kleuren. Tijd voor een smaaktest: welke bananen schotelen de webmasterchefs ons zoal voor? Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: groen is niet het nieuwe oranje.

    Godin introduceert de banaan als metafoor:

    “Force yourself to design each and every page with one and only one primary objective. That’s the banana. Make it big. Make it blue (or red). Make it obvious.”

     

     

     

    Waarom vind je dit interessant of wil je dit delen?:

    Duidelijke voorbeelden over hoe je op je website visueel e.e.a. onder de aandacht brengt.

     

     




    User Feedback

    Recommended Comments

    Leuk artikel, en een mooie infographic. Aan het eind van de dag zijn we allemaal gewoon apen op het internet. ;D

     

    Godin had een hele tijd terug een artikel geschreven over waarom mensen eerder op een rode knop klikken ipv op een groene. Ik het alleen niet meer vinden, jammer.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Ik heb zelf niet zo'n goede resultaten gehad met groen als met oranje. Volgens mij is oranje nog steeds nr.1 maar een en ander is wel afhankelijk van de context.

     

    Het is wel een basisregel maar ik ben er vrij zeker van dat het niet geld voor elk site design.

     

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Het hangt ook heel erg af van welke 'action' je wilt bereiken. Neem bijvoorbeeld de 'bericht plaatsen' button op de pagina waar ik nu dit bericht aan het intikken ben. Ik ga op die knop drukken zo, ook al is ie saai grijs en heeft ie nauwelijks contrast met de achtergrond.

     

    Dat komt vooral omdat ik dat toch al van plan was, die button felgroen met ronde randjes maken zou er niets aan veranderen.

     

    Interessanter is het om te kijken wat het ontwerp van buttons doet als je bijvoorbeeld een dienst hebt waarvan zowel een betaalde als een gratis variant is. Neem bijvoorbeeld anti-virus-fabrikant AVG: http://www.avg.com/eu-en/homepage

     

    Die proberen je allereerst direct de betaalde versie te laten downloaden, en zo niet, dan de gratis trial die na 30 dagen verloopt tenzij je alsnog gaat betalen.

     

    De grap is dat er een gratis (niet trial, maar blijvend werkende) versie is, http://free.avg.com/eu-en/free-antivirus-download die op zn eigen subdomein staat. Je komt via de normale navigatie NOOIT van de betaalde versie of trial naar de gratis versie, maar andersom gaat het des te makkelijker. Als je niet erg goed oplet download je zelfs alsnog de trail, en kom je er 30 dagen later achter dat je wat fout gedaan hebt ;)

     

     

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    De onderliggende gedachte is natuurlijk dat je dit soort dingen altijd moet testen, het is leuk dat de voorkeur bij oranje ligt maar dat zijn maar gemiddelden natuurlijkm

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Het ligt ook er ook erg aan wat de kleurstellingen in de rest van de site zijn. Zo hebben diverse winkels waar ik werkzaamheden voor heb gedaan groene knoppen gebruikt omdat uit de resultaten naar voren kwam dat dit het beste werkte. Andere websites gebruiken weer blauw of oranje, dus naar mijn mening kun je niet echt een conclusie trekken dat één kleur beter is dan de andere, het ligt ook aan de omgeving van de knop :-)

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites


    Join the conversation

    You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

    Guest
    Add a comment...

    ×   Pasted as rich text.   Restore formatting

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    On this forum all subjects are discussed related to entrepreneurship.

    Growing together with other entrepreneurs

    ✓     Ask your entrepreneur questions

    ✓     Share your answers

    ✓     Low profile

    ✓     Transparant

    ✓     At your convenience

    ✓     Always based on relevance, substance and expertise

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept