Jump to content
  • Coolblue vindt beschrijvende domeinnamen niet koel meer


    TwaBla
    • Herrie in de zaak Over Higherlevel.nl Contracten en aanverwante onderwerpen

    Coolblue vindt beschrijvende domeinnamen niet koel meer

     

    Korte samenvatting:

     

    Coolblue gaat van 327 losse shops naar één groot webwarenhuis: Coolblue.nl. Aankomende week gaan de eerste 40 webwinkels migreren naar Coolblue.nl. Dit meldde het bedrijf vandaag aan zijn affiliates. De wijziging geldt voor zowel Nederland als België.

     

    Coolblue is daar overigens al jaren mee bezig. In 2016 zei tegen Pieter Zwart Emerce dat de overgang naar One Domain waarschijnlijk een jaar in beslag zou nemen.

     

    Quote
    “Daar zijn we hard mee bezig. Het opbouwen van onze naamsbekendheid past daarbinnen. De one-domain-strategy is technisch gezien echter een erg complexe en tijdrovende verandering. Ik verwacht wel dat dat binnen nu en een jaar een feit is. We gaan daarbij werken met verticals achter de slash. Volgens hetzelfde principe als we nu doen, dus zonder een algemene landingspagina. Het mooie is dat we hierdoor veel flexibeler kunnen zijn. Nu moet dat elke keer met een specifieke url, straks kunnen we erachter hangen wat we willen. Dus niet alleen /laptop, maar ook aanvullen met ‘gaming’ en ‘roze’. Hierdoor kunnen we een oneindig aantal shops maken. Inspelend op het zoekgedrag en de voorkeuren van de betreffende klant. Mede vanwege deze omslag hebben we ook al enige tijd geen nieuwe online winkels meer geopend.”

     

    Waarom vind je dit interessant of wil je dit delen?:

     

    Quote

    Bekende voorbeelden van bedrijven die door middel van een merknaam doorschakelen naar een hogere versnelling zijn:

     

    Coolblue, dat meer dan 300 beschrijvende domeinen heeft;

     

    Quote
    De eerste webshop die werd geopend was MP3-man. De naam Coolblue bestaat al sinds de oprichting in 1999 al wordt deze naam pas de laatste jaren actiever gebruikt als verbindende merknaam tussen alle shops. De naam Coolblue is ontstaan vanuit de aversie van de 3 oprichters tegen een ander bedrijf wat destijds alles deed waar zij een hekel aan hadden: zij waren één groot warenhuis, verkochten alles van bakfietsen tot bloemen, besteedden alles uit aan anderen, waren volledig extern gefinancierd en hadden geen eigen klantenservice. De naam was precies het tegenovergestelde van Coolblue: Hot Orange. (Marketingfacts)

    Fonq, dat ook een paar honderd online merkwinkels met beschrijvende namen onder hoede heeft.

     

    Quote
    Het e-commercebedrijf beheert zelf rond de 70 webwinkels en nog eens drie dozijn winkels in opdracht van derden. Daarmee is het een van de grootste ketens van webwinkels in Nederland. Iedere winkel heeft een eigen specialisme, een apart internetadres (pui) en medewerkers met veel productkennis. Ondanks zijn grote bereik is Fonq geen bekende naam bij de meeste Nederlandse huishoudens vanwege de specialistische benadering. Directeur Patrick Kerssemakers wil daar verandering in brengen. “Ik denk dat we binnen 1 à 2 jaar tweehonderd webwinkels hebben. <...> Fonq wordt een merk. Daarbij kiezen we een vrouwelijker benadering. We hebben niet het grote marketingbudget van een multinational, dus we kiezen voor een beeldende benadering." (Emerce 2010)

     

     

     


    Ga naar artikel

    Waarom vind je dit interessant om te delen?

    higherlevel


    User Feedback

    Recommended Comments



    Via een lange omweg is Coolblue steeds meer een gewone witgoed en electronica keten aan het worden.

    Met fysieke winkels, een eigen technische dienst en bouwen aan een eigen merk.

     

    Blijkbaar toch de beste manier om winst te maken.

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Ik vind Coolblue een leuk bedrijf. Zeker sinds het zien van

    ben ik fan. Ik vind ze een heerlijk gevoel voor humor hebben, niet in de laatste plaats "eindbaas" Pieter Zwart. En dat werkt, want als ik een product wil dat bij Coolblue iets duurder is dan bij een ander koop ik het toch liever bij Coolblue.

     

    Overigens vind ik zelf beschrijvende domeinnamen nog steeds wel cool, maar die van Coolblue heb ik nooit zo heel sterk gevonden.

     

    Ik heb ze wel eens 1 van mijn domeinen aangeboden... ze wilden graag een banner op die betreffende website hebben in plaats van een andere adverteerder, maar dat vond ik geen goed idee omdat hun assortiment minder goed aansloot bij de doelgroep. Aangezien ze bleven aandringen heb ik gezegd dat ze natuurlijk altijd een bod mochten doen op die website wat ik niet kon weigeren ;D

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Ik ben benieuwd hoe het ze zal bevallen. Ergens waren al die domeinen SEO technisch natuurlijk best een goede vinding, maar coolblue is gewoon een begrip geworden.

     

    Die fysieke winkels zijn overigens wel prettig, er zit er hier eentje vlakbij, en als je iets echt snel wilt hebben is afhalen nog altijd sneller dan verzenden (mits op voorraad).

     

    Overigens denk ik niet dat je het een 'gewone winkel' kunt noemen gezien ze het meeste online verkopen, maar met de fysieke winkels heb je wel een plek waar je terecht kunt voor garantie, retouren en dergelijke zonder poespas. Bovendien hebben die winkels ruimere openingstijden dat de meeste postnl locaties, dus als je iets wilt afhalen of terugsturen ben je beter af als er eentje in de buurt zit. Ze hebben echter wel een behoorlijke inkoopkracht door alles wat ze online verkopen, waardoor de prijzen redelijk kunnen blijven.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Ik denk dat het ze giga veel centen gaat kosten :) Al die waarde kun je nou eenmaal niet terugbrengen naar 1 domein denk ik. Ben heel benieuwd.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Op korte termijn of voor de Nederlandse markt is dat misschien waar, maar het merk of de afzender 'CB' is hier inmiddels 'top of mind' als het de productcategorieën van de belangrijkste beschrijvende webshops betreft. Misschien zit er toch ook een stap met internationale sites of meerdere talen aan te komen en dat gaat niet samen met de bestaande opzet. Een Google weegt inmiddels ook heel anders.

     

    Groet,

     

    Highio

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Ik heb ik denk mijn tweede pda bij pdashop gekocht en heb daarna maar eenmaal een uitstapje gemaakt naar een andere winkel.

     

    Dat vreemdgaan doe ik voorlopig niet nog een keer.

     

    Dat "iets duurder" is maar zo weinig, dat heb ik allang terugverdiend aan de soeplesse waarmee klein en groter gedoe wordt opgelost.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

     

    Voor Google is de gigant van Nederland nog steeds een nietsbetekend bedrijf.

    Zouden ze bij Google echt zo over klanten denken?

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

     

    Voor Google is de gigant van Nederland nog steeds een nietsbetekend bedrijf.

    Zouden ze bij Google echt zo over klanten denken?

    Google zal heel beleefd zijn. Niks neerbuigends over klanten zetten. Ze graag in de etalage plaatsen als dat in de commerciële kraam te pas komt. Maar voor de zoekmachine zijn de strategische keuzes van Coolblue volstrekt irrelevant.

     

    Coolblue moet aan SEO doen, want Google doet niet aan CFO. ;D

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    wat ik zo begrijp is een belangrijke overweging de uitbreiding naar buitenland. 1 site vertalen en optimaliseren voor stap naar andere landen is stuk sneller en makkelijker als ruim 300 sites vertalen en klaar maken voor buitenland (en dan nog passende domeinnamen vinden)

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

     

    Heb niet de indruk dat ze minder content te vertalen hebben. Je kan dezelfde content in 333 potjes stoppen of in 1 grote pot doen.

     

    Volgens mij hebben ze gewacht tot de effectiviteit van beschrijvende domeinnamen zo ver gedaald was dat die aanpak niet meer nodig is. De zoekmachine kijkt naar andere aspecten. Zoiets.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Ik denk dat het hele gebeuren idd weinig tot niets met SEO te maken heeft.

    Dat verhaal over die "extra ingangen" slaat ook nergens op.

     

    Coolblue is een knap merk met een vlotte CEO, maar ik vind dat we hier op een ondernemers forum best wat kritischer naar alle persberichten die uitkomen mogen kijken.

     

    Tenslotte is de omzet/winst verhouding bij Coolblue niet echt geweldig.

     

    Wat dat betreft heeft Twabla helemaal gelijk: Voor spelers als Google en Amazon is Coolblue een vlieg op de taart die ze er met één klap vanaf meppen.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites
    Je kan dezelfde content in 333 potjes stoppen of in 1 grote pot doen.
    Je moet dan wel vaker het deksel open en dicht maken en veel meer etiketteren. Plus die potjes ordenen. Nu eet iedereen wat de pot schaft. ;)

     

    Groet,

     

    Highio

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

     

    Coolblue doet dat niet in een opwelling. Ze hebben het in 2016 aangekondigd en zijn twee jaar bezig geweest met het opzetten van een (toekomstbestendige) structuur en testen.

     

    Zij weten iets wat wij niet weten. ::)

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Zij weten iets wat wij niet weten. ::)

    Ik denk dat zij weten wat iedere web winkelier al snel weet: Je loopt leeg op de verzendkosten en op de marketing. Alleen de heel goeie webwinkels weten deze twee monsters de baas te blijven.

     

    Met schaalgrootte en slimme logistiek hebben ze de verzendkosten wat kunnen knijpen maar daar zit ook een grens aan.

     

    Waar ze nog wel op kunnen groeien is merkwaarde. Dat iedereen die een apparaat nodig heeft meteen aan Coolblue denkt.

     

    Eigenlijk is dit een heel interessant moment voor de ecommerce in Nederland. Als zelf een mega speler als Coolblue afstand neemt van het klassieke 'dozenschuiver' model loopt dat wel op zijn laatste benen.

     

     

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Leg eens uit hoe de move-to-1-domain de verzendkosten van Coolblue verlaagt.... ;D

     

    En die beschrijvende domeinnamen dienen voor SEO, niet voor SEM. Dus dat was al een besparing. Die ze nu kwijt raken.

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Leg eens uit hoe de move-to-1-domain de verzendkosten van Coolblue verlaagt.... ;D

    Dat is juist wat ik probeer te zeggen. Dat je die niet verder kan verlagen.

     

    Dus moeten ze groei vinden in het verhogen van de merkwaarde.

    Door veel op TV te zijn, prima service te geven in een echte winkel.

    En een CEO die lollige filmpjes maakt en een soort Elon Musk van de lage landen gaat worden.

     

    Van zo'n merk willen mensen fan worden.

    En het werkt want op dit forum alleen al zijn er heel wat Coolblue fans te vinden.

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Dus moeten ze groei vinden in het verhogen van de merkwaarde.

    Dat doen ze al sinds ze Coolblue zijn gaan promoten. Dus dat wisten we al een paar jaar.

     

    Maar wat draagt het afschaffen van beschrijvende domeinnamen daar aan bij?

     

    Op zich niet zo veel. Het haalt de complexiteit uit je bedrijfsvoering. Wat doen we met die nieuwe productgroep: weer tig nieuwe domeinen openen? Maar het risico is ook dat je opgebouwd zoekkapitaal kwijtraakt.

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Maar wat draagt het afschaffen van beschrijvende domeinnamen daar aan bij?

    Op zich niet zo veel. Het haalt de complexiteit uit je bedrijfsvoering.

    Op zich heel veel ... Het haalt de complexiteit uit je bedrijfsvoering en maakt de bekendheid van je merknaam groter.

     

    Wat doen we met die nieuwe productgroep: weer tig nieuwe domeinen openen?

     

    Maar het risico is ook dat je opgebouwd zoekkapitaal kwijtraakt.

    Opgebouwd zoekkapitaal is volatiel.

     

    Veel handiger te zoeken (Googelen) op 'coolblue koffiezetapparaat' of 'coolblue laptop' - om maar een paar voorbeelden te noemen - dan op kronkelige domeinnamen en -extensies die veelal reeds door anderen zijn bezet.

     

    Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Veel handiger te zoeken (Googelen) op 'coolblue koffiezetapparaat' of 'coolblue laptop' - om maar een paar voorbeelden te noemen - dan op kronkelige domeinnamen en -extensies die veelal reeds door anderen zijn bezet.

    Uh....

     

    Ik vrees dat niemand zo zoekt. Men zoekt naar een laptop of een X laptop maar nooit naar een Coolblue laptop. De naam van de retailer speelt in SEO dus een beperkte rol of zelfs helemaal niet. De beschrijvende domeinnaam doet of deed dat wel.

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites
    Maar wat draagt het afschaffen van beschrijvende domeinnamen daar aan bij?

     

    Opgebouwd zoekkapitaal is volatiel.

     

    Wat is zoekkapitaal? Is dat de bekendheid met/van handelsnamen of zijn dat organische zoekresultaten?

     

    Die domeinnamen worden echt niet opgezegd hoor, die laat je voorlopig gewoon lekker doorverwijzen naar de productgroep of -categorie. Wat dat betreft zijn de nieuwsberichten en aansluitende discussies niet helemaal correct.

     

    Met de nieuwe zoekingangen probeert CB andere adverteerders het nakijken te geven. Door betere, actuele analyse van consumentengedrag en zoekopdrachten en afgepaste weergave van gerichte advertenties.

     

    En een warenhuis verhoogt mogelijk ook het gemiddelde aankoopbedrag door meerdere producten in een winkelmandje na te streven. Manlief bestelt voor vriendin of vrouwlief en de kids mee. Zo kun je verzendkosten per product of transactie toch licht zien te drukken. ;)

     

    Groet,

     

    Highio

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites



    Join the conversation

    You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

    Guest
    Add a comment...

    ×   Pasted as rich text.   Restore formatting

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    On this forum all subjects are discussed related to entrepreneurship.

    Growing together with other entrepreneurs

    ✓     Ask your entrepreneur questions

    ✓     Share your answers

    ✓     Low profile

    ✓     Transparant

    ✓     At your convenience

    ✓     Always based on relevance, substance and expertise

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept