Jump to content
  • Sign in to follow this  

    Het einde van de online supermarkt


    Ab Bauer

    Het einde van de online supermarkt

     

    Korte samenvatting:

     

    Velen voorspelden het einde van de winkels. Dat bleek niet uit te komen. Niet voor kledingwinkels. Niet voor schoenenwinkels. En niet voor heel veel andere winkels. Deze winkels, in de fysieke variant, gaan juist een grote bloeiperiode tegemoet.

     

    Maar dan. De supermarkten. De onheilsprofeten hebben hier hun zinnen op gezet. 'Binnenkort doen we onze boodschappen bijna allemaal online'. Zou het? In dit artikel de feiten. Over het marktaandeel. De verdiencapaciteit. En waar je het beste in kunt investeren. Doe je dat in de online supermarkt? Of juist in de fysieke supermarkt?

     

    Waarom vind je dit interessant of wil je dit delen?:

    Als enthousiaste Picnic klant heb ik altijd gedacht dat het een kwestie van tijd is voordat Picnic, Albert en Jumbo thuisbezorging het fysieke ploeteren met je karretje door een drukke supermarkt gaat vervangen. In dit artikel wordt hier (met cijfermatige onderbouwing!) een stevig tegen geluid op gegeven.

     


    Sign in to follow this  


    User Feedback

    Recommended Comments



    interessant inderdaad, alhoewel ik een paar dingen niet onderschrijf. Zo is de gemiddelde Picnic afnemer geen Picnic klant vanwege de prijs, maar vanwege het gemak. Een iets hogere prijs dan de supermarkt is best acceptabel.

     

    En dat consumeren leuk is klopt: maar dat bewaart deze kookfanaat voor de vrijdagavond en de zaterdag. De rest van de dagen komt de Picnic langs en vervangt dat het irritante drukke spitsuur in de supermarkten door de weeks: daar is/was niks leuks aan!

     

    Verder is het - net als de fysieke retail - een kwestie van schaalgrootte: als een paar grote thuisbezorgers een flink aandeel hebben, dan krijgen ze ook de macht om de fysieke supermarkt op de knieën te dwingen en daarna zachtjes de prijzen te verhogen. Dat principe kennen we niet alleen van de fysieke supermarktoorlogen maar ook van de grote online giganten Amazon, Google en in mindere mate Bol.com: het duurde "eeuwen" voordat ze winst maakte, maar toen ze eenmaal dat dominante marktaandeel te pakken hadden, was de concurrentie voorgoed uitgeschakeld

     

    Lang verhaal kort: ik vind de toekomst van de online en offline supermarkt veel speculatiever dan - noem maar eens wat - de koers van de Bitcoin. De tijd zal het leren of 1 van de distributiemodellen de ander op de knieën krijgt, of dat het gewoon een extra verkoopkanaal erbij blijft.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Het ding is: met iets als voeding kan je veel verdienmodellen bedenken. Van de doe-het-zelver met eigen tuin, varkensstalletje en bbq, tot iemand die zelf geen eigen keuken heeft en gewoon elke dag buitenshuis gaat eten.

    Met oneindig varianten er tussenin. De consument zwabbert wat heen en weer tussen al die mogelijkheden, want we willen toch wel wat afwisseling?

     

    Dus wat mij betreft zal geen enkele speler in de voedingssector ooit over een langere periode voldoende marktaandeel verzamelen om er echt veel geld mee te verdienen. Zeker niet diegene die logistiek als USP hebben.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Amazon en Bol.com maken op hun core business nog steeds verlies.

     

    Waar je droge conserven, koelvers en diepvries gaat combineren, wordt de optelsom nooit positief. Dan kan AH of Lidl vanuit de winkel voor een scherpe prijs leveren omdat de consument zelf de laatste mijl aflegt. Wil je bezorging, dan moet de prijs stevig omhoog.

     

    En niet de beloning van bezorgers nog verder omlaag. Jouw gemak is andermans ellende. :P

     

    Nou het artikel maar eens lezen...

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites
    Amazon en Bol.com maken op hun core business nog steeds verlies.

     

    Wat is dan de definitie van de core business van Bol.com en hoe luiden de operationele resultaten Q3 of Q4 2017? Het mag natuurlijk wat kosten als je van 3 naar 5 miljard online omzet wilt groeien als Ahold/Delhaize voor 2020! ;)

     

    Groet,

     

    Highio

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Bol.com bestaat alleen nog omdat er weer een volgende investeerder zo gek was een verliesgevend bedrijf over te nemen vanwege zijn groeipotentieel.

     

    Van groei kan je niet vreten. ::)

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Hans van Tellingen en zijn maten (de auteurs) doen de ‘one trick pony’-truc die ze wekelijks uithalen: een verzonnen tegenstelling in stand houden en liever nog op scherp zetten. Dat doen ze zelfs in de inleiding:

     

    De supermarkten. De onheilsprofeten hebben hier hun zinnen op gezet. 'Binnenkort doen we onze boodschappen bijna allemaal online.'

     

    Online is slecht, offline is goed. Je wordt onmiddellijk weggezet als onheilsprofeet als je denkt dat er ruimte is voor online.

     

    Zou het werkelijk zo zwart-wit zijn? Kunnen die twee elkaar niet versterken? Is er geen groot grijs niemandsland? Ik neem het al niet meer au serieux, omdat ik het ze wekelijks hoor roeptoeteren.

     

    Wat ook niet helpt, is dat Hans van Tellingen armdiep tot aan de schouder in de vastgoedbranche zit. Winkelvastgoed, uiteraard.

     

    Het belangrijkste is misschien nog dat ik denk dat je echte veranderingen nooit helemaal de maat kunt nemen met bestaande, traditionele criteria. Het eventuele succes van een online supermarkt zit hoogstwaarschijnlijk niet in overeenkomsten, maar in een doorslaggevend verschil…

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Amazon en Bol.com maken op hun core business nog steeds verlies.

     

    Amazon maakte vorig kwartaal z'n hoogste winst ooit en ook AH Delhaize maakte recordwinsten. Deze partijen kunnen het dus lang volhouden om verlies te draaien op hun core business of een relatief klein onderdeel als Bol.com.

    Diepe zakken, lange adem en de hamvraag blijft of ze überhaupt winst moeten of willen maken op die onderdelen: het lange termijn voordeel zit wellicht ergens anders (oa in je online en offline concurrenten uitroken door een stevig marktaandeel)

     

    Bol.com is goed voor 36 procent de omzetgroei van Ahold Delhaize in Nederland. De webwinkel investeert nog zoveel in zijn groei dat het de lokale winstmarge met 0,9 procent drukt

    (bron: Emerce)

     

    Amazon posts quarterly profit of $1.9 billion, its highest ever

    (bron: The Washington Post)

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Niet alleen de koppen lezen. ;D

     

    Amazon posts quarterly profit of $1.9 billion, its highest ever

    (bron: The Washington Post)

     

    Even verderop in hetzelfde artikel.

     

    Amazon Web Services, the company’s cloud platform, continued to drive profits. That part of the business had a 26 percent operating margin in the most recent quarter, compared to 3.5 percent for the overall company. AWS sales, meanwhile, rose 45 percent to $5.1 billion.
    Dus van 1,9 miljard dollar winst komt 1,3 miljard uit de cloud services, nog geen 10% van de totale omzet.

     

    Dan is de online winkel vooral een shopfront. (Zie ook Techcrunch) :P

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Niet alleen de links lezen ;D

     

    Deze partijen kunnen het dus lang volhouden om verlies te draaien op hun core business

     

    Dan is de online winkel vooral een shopfront

     

    Yep, dat is mijn gedachte ook. Maar er zit wel een doel achter, Amazon en AH doen dat niet voor niets....

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Als enthousiaste Picnic klant heb ik altijd gedacht dat het een kwestie van tijd is voordat Picnic, Albert en Jumbo thuisbezorging het fysieke ploeteren met je karretje door een drukke supermarkt gaat vervangen.

     

    De rest van de dagen komt de Picnic langs en vervangt dat het irritante drukke spitsuur in de supermarkten door de weeks: daar is/was niks leuks aan!

     

    Ik kom juist graag in supermarkten. Zelfs na het werk tijdens spitsuur. Mensen kijken, voedsel browsen, praatje maken, even langs de afprijsbak om nieuwe dingen te ontdekken... heerlijk. Ik bestel van alles online, maar boodschappen heb ik nog nooit laten bezorgen. Ik vind boodschappen doen leuk en ik zoek graag zelf de mooiste groente uit.

     

    Ik ben vast niet de enige, dus het offline boodschappen doen zal mijn inziens nooit helemaal verdwijnen. Net als dat de papieren krant en de radio nog steeds bestaan, ondanks alle andersluidende voorspellingen uit het verre verleden. Online shoppen vereist (op dit moment) daarnaast nog steeds dat je weet wat je wilt bestellen en die bewuste doelgerichtheid ontbreekt volgens mij nog bij veel klanten.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites
    Ik kom juist graag in supermarkten. Zelfs na het werk tijdens spitsuur. Mensen kijken, voedsel browsen, praatje maken, even langs de afprijsbak om nieuwe dingen te ontdekken... heerlijk.
    Grappig dat mensen zo verschillend tegen hetzelfde onderwerp ("Wat eten we vandaag?") aankijken..

    Ik heb weinig fantasie op dit vlak en laat me graag verrassen door de app. Bij Picnic hebben ze een leger aan machine learning specialisten die met mijn data aan de slag gaan. Die kennen me beter dan ik mezelf ken op dit gebied en komen met maaltijd suggesties waar ik zelf nooit aan gedacht had.

    Net zoals iTunes mijn muzieksmaak kent, Netflix kijk tips heeft en Youtube mijn gevoel voor humor aanvoelt.

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Ik kom juist graag in supermarkten. Zelfs na het werk tijdens spitsuur. Mensen kijken, voedsel browsen, praatje maken, even langs de afprijsbak om nieuwe dingen te ontdekken... heerlijk.
    Grappig dat mensen zo verschillend tegen hetzelfde onderwerp ("Wat eten we vandaag?") aankijken..

    Ik heb weinig fantasie op dit vlak en laat me graag verrassen door de app. Bij Picnic hebben ze een leger aan machine learning specialisten die met mijn data aan de slag gaan. Die kennen me beter dan ik mezelf ken op dit gebied en komen met maaltijd suggesties waar ik zelf nooit aan gedacht had.

    Net zoals iTunes mijn muzieksmaak kent, Netflix kijk tips heeft en Youtube mijn gevoel voor humor aanvoelt.

     

     

    Wat ga je doen als de thuisbezorgers eens een weekje staken? :)

     

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Ik doe de boodschappen pas sinds een paar weken ook online (bij Jumbo, Picnic bezorgt hier nog niet). Dat bevalt eigenlijk wel prima, o.a. doordat we toch vaak elke week dezelfde artikelen nodig hebben en die redelijk gemakkelijk opnieuw kunnen bestellen.

     

    Er valt nog wel het een en ander te verbeteren bij Jumbo maar het bevalt een stuk beter dan zelf iedere week naar de supermarkt.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Winkels zijn nu nog niet dood, maar dat gaat echt wel gebeuren.

    Mijn kinderen willen niet eens meer naar een winkel die pakken een tablet om te bestellen. Over 10 jaar zijn kleding en elektronica winkels echt uitgestorven.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    De tijd zal het leren of 1 van de distributiemodellen de ander op de knieën krijgt, of dat het gewoon een extra verkoopkanaal erbij blijft.

    Lang geleden is dit omgekeerd wel gelukt. Nu is men fan van picnic en andere aflever services voor boodschappen. Maar wie kent hem nog? De rsv man. Pardon S.R.V - dank Norbert voor typefout correctie

     

    Ik persoonlijk verwacht niet dat er een einde komt aan de online supermarkt. In de grote stad, wellicht minder afnemen/koopgedrag door het grote aanbod van diverse winkels en meerdere supermarkten? Maar in de wat rustigere regio's lijkt mij het voor de consument nog steeds ideaal om online je boodschappen te doen.

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites
    Maar wie kent hem nog? De rsv man.

    R.S.V. was een Scheepswerf (die van de Parlementaire Enquête) , R.V.S. een Rotterdamse verzekeraar (met dat parapluutje) en de mannen van de rijdende supermarkt waren van de S.R.V. ;D

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites
    Ik persoonlijk verwacht niet dat er een einde komt aan de online supermarkt.
    Dat is ook een sensatiekop boven een artikel waarin helemaal niet het einde van de online supermarkt wordt voorspeld. De auteurs stellen vast dat de groei van het fenomeen vies tegenvalt in vergelijking met opeenvolgende voorspellingen de afgelopen twintig jaar. En ze rekenen voor dat de huidige online supermarkten vrijwel allemaal verliesgevend zijn.

     

    SRV is het voorbeeld waar ze mee beginnen. Dat kon ook niet uit. ;)

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites
    SRV is het voorbeeld waar ze mee beginnen. Dat kon ook niet uit. ;)

     

    Dus deze ondernemer heeft 50 jaar verlies geleden? ;)

     

    Of waren sommige SRV wagens kennelijk toch wel rendabel, en zou dat wellicht kunnen betekenen dat sommige online supermarkten ook rendabel zouden kunnen zijn/worden?

     

    Eerlijk gezegd: ik zie zowel de fysieke als de online supermarkten niet verdwijnen; het is een extra distributiekanaal, that's all.

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    En toenemende co2 footprints in deze heb je daar wel eens aan gedacht? Is het een gunstige onwikkeling al alles en iedereen in een vervuilende diesel de straat in komt rijden om een pakket of boodschappen binnen het tijdvak af te leveren?

     

    Vanzelfsprekend zijn er op dit gebied fantastische mogelijkheden, maar dragen deze daadwerkelijk bij aan een oplossing?

     

    Wat is de milieu-impact van online winkelen?

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites
    En toenemende co2 footprints in deze heb je daar wel eens aan gedacht? Is het een gunstige onwikkeling al alles en iedereen in een vervuilende diesel de straat in komt rijden om een pakket of boodschappen binnen het tijdvak af te leveren?

     

    Ja, er is nagedacht over die afnemende CO2 footprints.

     

    Als 5 van de 10 mensen nu in hun vervuilende diesel boodschappen gaan halen in plaats van op de fiets, is 1 vervuilende diesel die de boodschappen bij alle 10 komt brengen een hele verbetering; dit nog even los van het energievoordeel door de winkel over te slaan. (en het feit dat al die korte ritjes met koude dieselmotoren niet alleen slecht zijn voor het verbruik maar ook extreem slecht voor de luchtkwaliteit zijn)

    Maar eh... Picnic rijdt niet met vervuilende diesels, hun wagenpark is 100% elektrisch.

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    En toenemende co2 footprints in deze heb je daar wel eens aan gedacht? Is het een gunstige onwikkeling al alles en iedereen in een vervuilende diesel de straat in komt rijden om een pakket of boodschappen binnen het tijdvak af te leveren?

     

    Ja, er is nagedacht over die afnemende CO2 footprints.

     

    Als 5 van de 10 mensen nu in hun vervuilende diesel boodschappen gaan halen in plaats van op de fiets, is 1 vervuilende diesel die de boodschappen bij alle 10 komt brengen een hele verbetering; dit nog even los van het energievoordeel door de winkel over te slaan. (en het feit dat al die korte ritjes met koude dieselmotoren niet alleen slecht zijn voor het verbruik maar ook extreem slecht voor de luchtkwaliteit zijn)

    Maar eh... Picnic rijdt niet met vervuilende diesels, hun wagenpark is 100% elektrisch.

     

    Benieuwd hoe het model eruit ziet zodra heel Amsterdam aan de Picnic gaat.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites
    Benieuwd hoe het model eruit ziet zodra heel Amsterdam aan de Picnic gaat.

     

    Ik ook. En de 4 familiefondsen die er € 100 miljoen instopten zeker ook ;)

    (Ja, dat is een verkapte drogreden, gevallletje Ad verecundiam)

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Bij Picnic hebben ze echt wel over een aantal zaken goed nagedacht. Zo is het karretje niet alleen elektrisch maar ook nog eens heel smal. Daardoor ontstaat er minder ergernis bij het afleveren omdat de straat niet geblokkeerd wordt (handig op de gracht!) Misschien gaan steden in de toekomst binnen de ring elektrisch afleveren wel verplicht stellen.

     

    Waar ik zelf nog mee zit is het overall rekensommetje.

    Het artikel (mede geschreven door vastgoed mensen) stelt dat de huisvesting van een winkelpand maar 4% van de kosten is. Dat lijkt mij extreem weinig. Zoals ik het uitreken heb je veel minder personeel (vakkenvullers, cassieres) nodig. Dat zou de kosten van het rondbrengen moeten compenseren.

    Bovendien kun je met slimme logistiek heel veel doen. Je hoeft veel minder voorraad aan te houden (in een fysieke winkel staan lege schappen lelijk, bij een warehouse maakt dat niet uit).

    Tenslotte kun je 'realtime' inkopen, dus pas als de klant iets bestelt het gaan ophalen bij de groothandel.

     

    Maar ik ben te weinig bekend met retail om de rekensom goed te maken.

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Aha, een goeroe met visie(oenen) ...

     

    Mijn kinderen willen niet eens meer naar een winkel die pakken een tablet om te bestellen.
    Da's heel mooi, want er moet ook iemand permanent thuis blijven om al die online bestelde spulletjes in ontvangst te nemen. 8)

     

    Misschien krijgt iedere voordeur straks wel een elektronisch hondenluik om al die dozen naar binnen te kunnen schuiven.

     

    Winkels zijn nu nog niet dood, maar dat gaat echt wel gebeuren ... Over 10 jaar zijn kleding en elektronica winkels echt uitgestorven.
    Dan zal er toch wel iets moeten gebeuren met het huidige retourrecht (de veertien dagen bedenktijd). Dat heen en weer slepen van goederen is een flinke sta in de weg. Wel eens online kleding en schoenen besteld uit zo'n mooie online catalogus ... dat is vaak toch een flinke afknapper. Het voorziet overigens wel voor een flinke werkverschaffing ... al was dat nu net niet de bedoeling.

     

    Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites



    Join the conversation

    You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

    Guest
    Add a comment...

    ×   Pasted as rich text.   Restore formatting

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    On this forum all subjects are discussed related to entrepreneurship.

    Growing together with other entrepreneurs

    ✓     Ask your entrepreneur questions

    ✓     Share your answers

    ✓     Low profile

    ✓     Transparant

    ✓     At your convenience

    ✓     Always based on relevance, substance and expertise

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept