Ga naar inhoud
  • Log in om dit te volgen  

    McDonald's verliest alleenrecht op merknaam BIG MAC in Europa

    Bron: nu.nl

    McDonald's heeft het alleenrecht op de merknaam BIG MAC in de Europese Unie met terugwerkende kracht verloren. Hierdoor mogen mogelijk ook andere ketens de naam gaan gebruiken.

    Het Europees bureau voor intellectuele eigendom EUIPO heeft dit eind vorige week geoordeeld, melden verschillende media woensdag. Het Amerikaanse fastfoodbedrijf zegt in hoger beroep te gaan.

    De precieze gevolgen van het oordeel zijn niet duidelijk. McDonald's bezit een groot aantal handelsmerken in Europa. Zo ging het in deze specifieke zaak om het merk in hoofdletters, maar heeft McDonald's ook een Europees handelsmerk op de merknaam Big Mac.

    Het oordeel gaat met terugwerkende kracht vanaf 2017 in. De zaak was toen aangespannen door de Ierse hamburgerketen Supermac's. McDonald's dwarsboomde de uitbreidingsplannen van het Ierse bedrijf, omdat de naam te veel zou lijken op de naam van de iconische hamburger.

    Klein zijn is niet langer een nadeel
    Voor Supermac's, dat in 1978 werd opgericht, betekent de uitspraak dat de onderneming ook kan uitbreiden naar het Verenigd Koninkrijk en het Europese vasteland. Directeur Pat McDonagh zegt in een reactie dat het oordeel een overwinning is voor kleine bedrijven. "Klein zijn, is niet langer een nadeel", zegt hij.

    Tegen persbureau Bloomberg zegt McDonald's in een reactie teleurgesteld te zijn in het oordeel. Volgens de multinational is het substantiële bewijs dat McDonald's heeft aangeleverd niet goed beoordeeld.

    Log in om dit te volgen  


    Aanbevolen reacties

    Het zijn niet altijd de grote partijen die winnen.
    Een voorbeeld waarbij een lokale snackbareigenaar zich weet te verdedigen:

     

    https://www.bndestem.nl/zeeland/snackbar-wendy-s-in-goes-houdt-al-br-17-jaar-amerikaanse-hamburgergigant-buiten-de-deur~ac4318a5/

    Deel deze reactie


    Link naar reactie
    Delen op andere sites
    Geplaatst: (aangepast)

    Opmerkelijke uitspraak die bij nadere bestudering vooral technisch van aard is. Het lijkt erop dat McDonald's te licht gedacht heeft over de bewijsvoering die "normaal gebruik" , en dan speciaal de intensiteit van gebruik zou moeten aantonen. Ze hebben wel posters en presentaties met de merknaam BIG MAC overlegd maar hebben verzuimd te bewijzen dat die ook aan de relevante doelgroep zijn getoond. Hetgeen eenvoudig gedaan had kunnen worden met het tonen van o.a. posters en ander reclamemateriaal in combinatie met bezoekersstatistieken. In hoger beroep zal, zo is de verwachting van meerdere insiders, de zaak weer "eenvoudig" recht gezet worden. Nogal slordig voor de juristen (en dat zijn er best een paar) van een wereldconcern. Daar zal wel met de nodige deuren zijn gegooid of erger. 

     

    Het volledige verhaal is wat uitgebreider dan het Nu.nl stukje. Bijvoorbeeld hier.

     

    aangepast door Hans v N

    Deel deze reactie


    Link naar reactie
    Delen op andere sites


    Maak een account aan of log in om te reageren

    Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

    Account aanmaken

    Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

    Registreer een nieuw account

    Inloggen

    Heb je reeds een account? Log hier in.

    Nu inloggen

×

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

 Meer informatie   Oké