Jump to content
  • McDonald's verliest alleenrecht op merknaam BIG MAC in Europa


    Mikky Vrolijk
    • Columns en octrooiblogs Intellectueel eigendomsrecht en productbescherming Columns en octrooiblogs

    Bron: nu.nl

    McDonald's heeft het alleenrecht op de merknaam BIG MAC in de Europese Unie met terugwerkende kracht verloren. Hierdoor mogen mogelijk ook andere ketens de naam gaan gebruiken.

    Het Europees bureau voor intellectuele eigendom EUIPO heeft dit eind vorige week geoordeeld, melden verschillende media woensdag. Het Amerikaanse fastfoodbedrijf zegt in hoger beroep te gaan.

    De precieze gevolgen van het oordeel zijn niet duidelijk. McDonald's bezit een groot aantal handelsmerken in Europa. Zo ging het in deze specifieke zaak om het merk in hoofdletters, maar heeft McDonald's ook een Europees handelsmerk op de merknaam Big Mac.

    Het oordeel gaat met terugwerkende kracht vanaf 2017 in. De zaak was toen aangespannen door de Ierse hamburgerketen Supermac's. McDonald's dwarsboomde de uitbreidingsplannen van het Ierse bedrijf, omdat de naam te veel zou lijken op de naam van de iconische hamburger.

    Klein zijn is niet langer een nadeel
    Voor Supermac's, dat in 1978 werd opgericht, betekent de uitspraak dat de onderneming ook kan uitbreiden naar het Verenigd Koninkrijk en het Europese vasteland. Directeur Pat McDonagh zegt in een reactie dat het oordeel een overwinning is voor kleine bedrijven. "Klein zijn, is niet langer een nadeel", zegt hij.

    Tegen persbureau Bloomberg zegt McDonald's in een reactie teleurgesteld te zijn in het oordeel. Volgens de multinational is het substantiële bewijs dat McDonald's heeft aangeleverd niet goed beoordeeld.


    Ga naar artikel

    Waarom vind je dit interessant om te delen?

    Op ons forum komt veel info en vragen voorbij m.b.t merkrecht. Nu zou je er bij een groten keten toch van uit gaan dat ze het goed geregeld hebben met de merknamen die ze gebruiken.


    User Feedback

    Recommended Comments

    Het zijn niet altijd de grote partijen die winnen.
    Een voorbeeld waarbij een lokale snackbareigenaar zich weet te verdedigen:

     

    https://www.bndestem.nl/zeeland/snackbar-wendy-s-in-goes-houdt-al-br-17-jaar-amerikaanse-hamburgergigant-buiten-de-deur~ac4318a5/

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Opmerkelijke uitspraak die bij nadere bestudering vooral technisch van aard is. Het lijkt erop dat McDonald's te licht gedacht heeft over de bewijsvoering die "normaal gebruik" , en dan speciaal de intensiteit van gebruik zou moeten aantonen. Ze hebben wel posters en presentaties met de merknaam BIG MAC overlegd maar hebben verzuimd te bewijzen dat die ook aan de relevante doelgroep zijn getoond. Hetgeen eenvoudig gedaan had kunnen worden met het tonen van o.a. posters en ander reclamemateriaal in combinatie met bezoekersstatistieken. In hoger beroep zal, zo is de verwachting van meerdere insiders, de zaak weer "eenvoudig" recht gezet worden. Nogal slordig voor de juristen (en dat zijn er best een paar) van een wereldconcern. Daar zal wel met de nodige deuren zijn gegooid of erger. 

     

    Het volledige verhaal is wat uitgebreider dan het Nu.nl stukje. Bijvoorbeeld hier.

     

    Edited by Hans v N

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites


    Join the conversation

    You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

    Guest
    Add a comment...

    ×   Pasted as rich text.   Restore formatting

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    On this forum all subjects are discussed related to entrepreneurship.

    Growing together with other entrepreneurs

    ✓     Ask your entrepreneur questions

    ✓     Share your answers

    ✓     Low profile

    ✓     Transparant

    ✓     At your convenience

    ✓     Always based on relevance, substance and expertise

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept