Jump to content
  • Onderwijs als onderneming - gaat dat wel goed?


    TwaBla
    • Ondernemen in Chemische, Milieu- en Energietechnologie Ondernemen in Life Sciences Arbeidrechtelijke onderwerpen

    Onderwijs als onderneming - gaat dat wel goed?

     

    Korte samenvatting:

    Instellingen in het hoger onderwijs hebben al langer de kenmerken van ondernemingen: sterk centraal bestuur dat alle andere belangen ondergeschikt maakt. Maar ook in het beroeps- en voortgezet onderwijs zijn de instellingen uitgegroeid tot enorme organisaties. Dan zit de leiding op afstand van de filialen en kan het soms gierend uit de klauw lopen. Zoals bij die twee scholen voor VMBO in Maastricht, onderdeel van de

    Stichting LVO: 30 locaties, 3000 medewerkers en 26.000 leerlingen.

     

    Waarom vind je dit interessant of wil je dit delen?:

     

    Schaalvoordelen of schaalnadelen? De ophemeling van een bedrijfsmatige aanpak leidt er vooral toe dat er een bestuurscultuur van zelfverrijking ontstaat, met steeds meer incapabele leidinggevenden uit het vriendjesnetwerk. In de gezondheidszorg, in de sociale woningbouw en in het onderwijs.

     

    Breng de oude bovenmeester maar weer terug!

     

     


    Ga naar artikel

    Waarom vind je dit interessant om te delen?

    higherlevel


    User Feedback

    Recommended Comments

    Financieel gezien kan men nu ook niet echt spreken van een gezonde onderneming(bijlage).

     

    De bovenmeester is al lang geleden uit beeld verdwenen, NRC schreef hier in 1998 al over.

     

    Op dit moment zitten er ruim ongeveer miljoen leerlingen op het voortgezet onderwijs, verdeeld over ongeveer 635 scholen.

     

    Gemiddeld dus +/-1550 leerlingen per school. De vraag is een beetje in hoeverre de bedrijfsmatigheid doorslaat. Financieel gezien zou het voor scholen wel handig zijn om samen te werken. Of een centraal bestuur een aanwinst is weet ik eigenlijk niet, dat geeft een beetje een gemengd gevoel.

     

    Er is behoorlijk wat mis met ons scholensysteem, althans, er is het nodige misgegaan. In mijn omgeving zijn veel kinderen net klaar met het voortgezet onderwijs, waarbij de ouders zuchtend aan de zijlijn staan te kijken, met de gedacht 'van de wal in de sloot'.

     

    De scholengemeenschappen zouden weer wat meer als 'gemeenschap' moeten gaan fungeren. Elkaar helpen, en toch de eigen identiteit kunnen behouden. Lesgeven is en blijft maatwerk, alleen voor dat maatwerk is momenteel niet voldoende ruimte.

     

    Ik denk, althans hoop, dat dit straks in grote lijnen weer wordt 'zoals het was', iedereen moet, ook op school, de ruimte krijgen zichzelf te ontwikkelen en ontplooien.

     

    Is dit ondertussen niet de zoveelste keer dat er weer iets fout is naar aanloop van, of met, de examens? Volgens mij is dit een terugkomend fenomeen, wellicht niet zo groot als nu, maar ik meen dat er elk jaar wel iets is.

     

    De scholen schijnen fouten te hebben gemaakt, het LVO probeert met een oplossing te komen, maar of dat voldoende is moet nog blijken.

     

    De vraag is natuurlijk waar de fout zit, want dit zal wel weer een vinger gewijs gaan worden.

    WFServlet.pdf

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites


    Join the conversation

    You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

    Guest
    Add a comment...

    ×   Pasted as rich text.   Restore formatting

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    On this forum all subjects are discussed related to entrepreneurship.

    Growing together with other entrepreneurs

    ✓     Ask your entrepreneur questions

    ✓     Share your answers

    ✓     Low profile

    ✓     Transparant

    ✓     At your convenience

    ✓     Always based on relevance, substance and expertise

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept