Jump to content
  • Oneerlijke praktijken bij incassobureaus


    TwaBla

    Oneerlijke praktijken bij incassobureaus

     

    Korte samenvatting:

    Incassobureaus duperen regelmatig consumenten ondernemers* door hun werkwijze. Dit concludeert de Autoriteit Consument & Markt (ACM). ACM heeft drie problemen vastgesteld.

     

    Incassobureaus:

    - confronteren consumenten ondernemers* met onterechte vorderingen;

    - berekenen onterechte kosten en hun rekeningen zijn onduidelijk;

    - zetten consumenten ondernemers* op ontoelaatbare wijze onder druk om te betalen.

     

    ACM heeft aanwijzingen dat deze problemen regelmatig voorkomen bij een brede groep incassobureaus. Daarbij gaat het relatief vaak om consumenten ondernemers* uit de lagere inkomensgroepen met meer schulden. Deze consumenten ondernemers* zijn extra kwetsbaar.

     

     

    * van toepassing gemaakt op ondernemers...

     

    Waarom vind je dit interessant of wil je dit delen?:

    We zien het hier op HL regelmatig. Een ondernemer wordt de dupe van een dubieuze verkoper en vervolgens geconfronteerd met aggressieve incasso. Dat zijn doorgaans geen incassobedrijven van naam en faam, aangesloten bij de NVIO die aan zelfregulering doet, maar incassocowboys die intimidatie niet schuwen. Dat merken we ook, want niet zelden krijgt HL blafbrieven namens genoemde incassobureaus die met eisen tot schadevergoeding dreigen.

     

    De ACM heeft onderzoek gedaan, dus misschien kunnen we eens kijken of daar aanknopingspunten inzitten voor ondernemers. Wie leest mee?

     

     




    User Feedback

    Recommended Comments

    Iedereen die in de gevangenis zit is onschuldig!

     

    Nee natuurlijk niet.

     

    95% van alle vorderingen door incassoburo's zijn gewoon 100% terecht en het is denk ik vaak de wanbetaler die er een sport van maakt om onder betaling uit te komen.

     

    Dat is de reden dat ondernemers soms van ene naar andere incassodienst moeten om hun geld te halen. Waarom, omdat vele incassoburo's er de ballen verstand van hebben. Die bellen, sturen emails, maken rapportje naar klant en als de wanbetaler niet op de knieen naar hun loket komt om te betalen gebeurd er verders weinig tot niets. En de ondernemers maar wachten op hun hard verdiende geld.

     

    Dat creeerd een vraag naar andere aanpak. Misschien iets harder, meer doordrukken en de druk opvoeren. Ik begrijp dat wel. Als mensen eenmaal besloten hebben niet te betalen dan moet je met wat meer dan enkel een email of telefoontje komen om ze te bewegen echt iets te gaan doen. Heeft ook met tijdsbeeld te maken. Wanbetalers beloven alles en als ze ophangen zeggen ze; zo daar ben ik ook weer paar dagen vanaf. toedeledokie.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Nadeel is dat degenen die het (op dat moment) echt niet kunnen betalen daar de dupe van worden. Als je de rekening niet kunt betalen, dan kun je die na verhoging met incassokosten ook niet betalen. De kans dat de schuldeiser dan dat geld nog gaat krijgen wordt daardoor alleen maar kleiner.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Het onderzoeksrapport van ACM heb ik gelezen. Het gaat er niet (alleen) om of incassoburo's in actie mogen komen als er sprake is van een (terechte) vordering, maar ook / met name om de handelswijze die sommige incassobureau's erop na houden.

    Mensen worden inderdaad regelmatig geïntimideerd, er wordt inderdaad regelmatig gedreigd met maatregelen waartoe de buro's de bevoegdheid niet hebben (zoals beslag leggen) en inderdaad kloppen berekeningen regelmatig niet of zijn ze niet inzichtelijk.

    Ik zie het regelmatig voorbij komen in mijn praktijk. Zeer recent nog, een incassoburo dat twee mannen stuurde naar het woonhuis van een cliënte van mij met aanzienlijke intimidatie aan de voordeur door aandringen binnen te mogen komen en te dreigen met executieverkoop en uithuiszetting, met kleine kinderen van cliënte erbij, zonder dat we zelfs maar een brief met onderbouwing van de gestelde vordering hadden gezien. Uiteraard hebben we hier gepaste actie op genomen, maar de privé gevolgen worden daar niet door weggenomen.

    Het lijkt me heel goed als hier meer toezicht en handhaving op komt.

     

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

     

    Ook bij de moderatie van topics waarin discutabele incassopraktijken aan de orde komen, merken we dat de betrokken bureaus intimidatie niet schuwen om hen onwelgevallige beschrijvingen van het internet te verwijderen. Met name incassobureaus van dubieuze acquisitiebedrijven komen fel uit de hoek met dreigingen tot smaadprocedures en hoge schadevergoedingen.

     

    De standaard reactie is dat een incassobedrijf dat zaken doet met bekritiseerde wervingsbedrijven niet moet opkijken als hun naam in de kritiek betrokken raakt. Kritiek is niet hetzelfde als smaad. Wie niet tegen kritiek kan, doet beter geen zaken met bekritiseerde leveranciers.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Intimideren hoort zoals Paul aangeeft een beetje bij de taak van het Incasso Bureau. Het laten zien van spierballen, vaak figuurlijk in de vorm van een blafbrief met juridische prietpraat, of soms letterlijk door een paar zware jongens aan de deur. Het is een beetje

    . Je hoopt dat je actie indruk maakt en de debiteur jouw rekening boven die van ander, minder intimiderende, schuldeisers stelt en over gaat tot betaling.

     

    De gemiddelde ondernemer vindt het best dat er druk uitgeoefend wordt maar waar dan de (fatsoens) grens moet liggen is een veel moeilijker te beantwoorden vraag. Zeker als de relatie al wat verstoort is.

     

    Dat druk vaak effectief is staat volgens mij buiten kijf. Bij veel grote bedrijven is het zelfs gebruikelijk om zonder druk heel laat te betalen. Er is ook nog een woord voor: credit stretching. Laat betalen zorgt voor minder aanspraak op (dure) leningen maar als er extra kosten (incasso en rente) moeten worden gemaakt dan is betalen weer goedkoper. En dan is er de misvatting dat de relatie gevaar loopt als je achter je geld aangaat. In de praktijk weet de inkoper en de administratie wie snel betaald moet worden en welke rekeningen (van de liefhebbers van een goede relatie) nog wel kunnen blijven liggen.

     

    Heel anders wordt het als een rekening betwist wordt. Dreigementen door een IB helpen dan vaak niet en als het tot een procedure komt zijn er voorbeelden dat de kosten de hoogte van de vordering overstijgen. Het inschakelen van een incassoburau kost dan (veel) geld. Bij een onbetwiste rekening wordt dus vooral geld verdient door druk en bij betwiste rekeningen door dure en onzekere procedures.

     

    Voor ondernemers is het dus altijd zaak om de kosten goed af te wegen tegen de kans op winst en er voor te zorgen dat die nooit hoger kunnen worden dan de vordering. In de praktijk blijkt dat sommige IB inkomsten boven het belang van de klant stellen. Als je daar aandacht aan besteedt op een forum heb je al snel een blafbrief te pakken. Je kan een hond niet kwalijk nemen dat hij blaft denk ik dan maar. ;D Zolang het maar bij blaffen blijft.

     

    Gelukkig zijn er ook goede incasso bureau's. Google is ook hier je vriend.

     

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites


    Join the conversation

    You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

    Guest
    Add a comment...

    ×   Pasted as rich text.   Restore formatting

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    On this forum all subjects are discussed related to entrepreneurship.

    Growing together with other entrepreneurs

    ✓     Ask your entrepreneur questions

    ✓     Share your answers

    ✓     Low profile

    ✓     Transparant

    ✓     At your convenience

    ✓     Always based on relevance, substance and expertise

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept