Jump to content
  • Partyselling? Opgepast!


    TwaBla

    Partyselling? Opgepast!

     

    Korte samenvatting:

    De Autoriteit Consument & Marketing waarschuwt voor bijeenkomsten waar op onreguliere manier producten aangeprezen en verkocht worden. Deze verkooptechniek wordt ook wel party selling genoemd.

     

    Dat kan netjes (als duidelijk is wat de bedoeling is en koper een bedenktijd krijgt) zoals we van de klassieke Tupperware Parties kennen. Maar het gebeurt te vaak dat consumenten tot aankoop aangezet worden en/of niet over hun bedenkrecht geïnformeerd zijn. Denk bijvoorbeeld aan bus- of bootreisjes met een gedwongen tussenstop.

     

    Waarom vind je dit interessant of wil je dit delen?:

    De waarschuwing is relevant voor kleine ondernemers, omdat een aantal partijen in de markt werken met zogenaamde zelfstandige verkopers (niet zelden in een netwerk- of zelfs multilevel-opzet) die dan bijeenkomsten voor consumenten mogen organiseren. Daar zijn dezelfde regels op van toepassing.

     

    De ACM vindt het belangrijk dat consumenten weten wat hun rechten zijn bij aankopen tijdens verkoopdemonstraties:

     

    - De uitnodiging moet duidelijke informatie bevatten over het karakter van de bijeenkomst;

    - De verkoper moet duidelijk zijn over de werking en de kosten van de producten;

    - De verkoper de consumenten goed informeren over de voorwaarden die verbonden zijn aan de aankoop, zoals de bedenktijd.

    - Voor producten die de consument koopt tijdens een verkoopdemonstratie geldt in de meeste gevallen een bedenktijd van 14 dagen vanaf het moment van aflevering.

    - Wordt de consument niet of niet voldoende geïnformeerd over de bedenktijd, dan geldt een verlengde bedenktijd tot 12 maanden na de aankoop.

    Let wel: die rechten gelden voor consumenten, niet perse in B-to-B. Maar het is wel interessant om te signaleren of dit fenomeen ook in zakelijke markten voorkomt.

     




    User Feedback

    Recommended Comments

    Maakt het eigenlijk nog een verschil of zoiets in het huis van een particulier plaatsvindt (zeg maar klassiek tupperware model) of tijdens een of ander reisje waar mensen al dan niet ongewenst bij een verkoopdemonstratie terecht komen?

     

    Overigens lijkt het me zeldzaam dat ondernemers iets aanschaffen langs zo'n kanaal, maar die bedenktijd kun je dan in principe op je buik schrijven.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Overigens lijkt het me zeldzaam dat ondernemers iets aanschaffen langs zo'n kanaal, maar die bedenktijd kun je dan in principe op je buik schrijven.

    Er bestaan grote netwerk-organisaties van lokale ondernemers die aan elkaar proberen te verkopen. Daar schuifelen ook energie- en telecom-wederverkopers tussendoor. En de usual suspects uit de MLM-beweging.

     

    Ben wel benieuwd naar ervaringen van andere ondernemers op dit forum.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Ik vermoed dat de ACM zich baseert op de Nederlandse implementatie van de dienstenrichtlijn, voorheen Wet Koop op Afstand, geregeld in Afdeling 2b ("Bepalingen voor overeenkomsten tussen handelaren en consumenten"), Titel 5, BW 6.

     

    Daarin is geen sprake van thuis of reisjes of wat dan ook, maar van verkoop buiten de verkoopruimte:

     

    f. overeenkomst buiten de verkoopruimte: iedere overeenkomst tussen de handelaar en de consument, die:

     

    1°. wordt gesloten in gelijktijdige persoonlijke aanwezigheid van de handelaar en de consument op een andere plaats dan de verkoopruimte van de handelaar of waarvoor door de consument een aanbod is gedaan onder dezelfde omstandigheden;

     

    2°. wordt gesloten in de verkoopruimte van de handelaar of met behulp van een middel voor communicatie op afstand, onmiddellijk nadat de consument persoonlijk en individueel is aangesproken op een plaats die niet de verkoopruimte van de handelaar is, in gelijktijdige persoonlijke aanwezigheid van de handelaar en de consument; of

     

    3°. wordt gesloten tijdens een excursie die door de handelaar is georganiseerd met als doel of effect de promotie en de verkoop van zaken of diensten aan de consument;

     

    g. verkoopruimte:

     

    1°. iedere onverplaatsbare ruimte voor detailhandel waar de handelaar op permanente basis zijn activiteiten uitoefent, of

     

    2°. iedere verplaatsbare ruimte voor detailhandel waar de handelaar gewoonlijk zijn activiteiten uitoefent;

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites


    Join the conversation

    You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

    Guest
    Add a comment...

    ×   Pasted as rich text.   Restore formatting

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    On this forum all subjects are discussed related to entrepreneurship.

    Growing together with other entrepreneurs

    ✓     Ask your entrepreneur questions

    ✓     Share your answers

    ✓     Low profile

    ✓     Transparant

    ✓     At your convenience

    ✓     Always based on relevance, substance and expertise

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept