Jump to content
  • Robertje afprijzen (Blokkers DD versus Bijenkorfs DDD)


    Highio

    Robertje afprijzen (Blokkers DD versus Bijenkorfs DDD)

     

    Korte samenvatting:

    Zijn de ‘Dolle Dagen’ eigen genoeg, of had Blokker iets originelers moeten bedenken?

     

    http://www.adformatie.nl/nieuws/poll-lijken-de-dolle-dagen-van-blokker-niet-te-veel-op-de-vroegere-drie-dwaze-dagen-van-de

     

    http://www.marketingonline.nl/nieuws/robert-bohemen-doet-een-bijenkorfje-blokker-komt-met-dolle-dagen

     

    Waarom vind je dit interessant of wil je dit delen?:

    Veelbesproken commercieel/juridisch thema op HL. Detailhandel, 'kopiëren' of 'lenen' en concurrentiebeding/vertrouwelijkheid interne info versus een idee of concept valt lastig te beschermen.

     

    Wat vinden jullie van deze praktijk?

     




    User Feedback

    Recommended Comments

    Marketingtechnisch is het natuurlijk een prima zet, geeft weer even een beetje lucht. Persoonlijk vond ik de nieuwe Blokker leuk bedacht voor de korte termijn maar redelijke kansloos voor de midden en zeker langere termijn. Een beetje make-up doet vaak even wat maar blijft niet lang zitten en kan zelfs uit gaan lopen.

     

    Inderdaad vooral interessant hoe dit juridisch moet worden bekeken. Ik denk dat de dwaze dagen als format gezien kan worden, waar bovendien veel marketinggeld in is gaan zitten. Dat een partij het format zelf niet (voorlopig?) meer gebruikt maakt nog niet dat het daarmee gratis 1:1 gekopieerd kan worden. Het zal dus vooral afhangen van de verschillen. Zoals bij elk format speelt het auteursrecht maar hier speelt ook mogelijk onrechtmatig handelen, dat zal vooral afhangen in hoeverre Bijenkorf schade lijdt. Dat kan omzet zijn maar ook imagoschade. En in hoeverre partijen dan zin hebben in een juridisch gevecht. Kan goed met een sisser aflopen.

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    De "btw-vrije dagen" en "21% btw-vrije dagen" worden ook gedeeld door onder andere Media Markt, Scheer & Foppen, Staples en Carpetright. Ik erger me daar wel eens aan, omdat er uiteraard helemaal niet btw-vrij wordt geleverd. Menig marketingboefje suggereert ook nog dat "21% btw-vrij" gelijk is aan 21% korting, maar effectief is het maar 17,36%.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

     

    Dit gekrakeel en het risico op een rechtszaak zijn allemaal meegewogen in de keuze voor deze kreet. Voor De Bijenkorf is het belangrijker om origineel te zijn dan voor De Blokker. De laatste is zo wanhopig dat elke aandacht meegenomen is.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

     

    Het proces verloopt als volgt:

     

    1. We moeten iets hebben als Drie Dwaze Dagen van de Bijenkorf.

    2. Noem het dan de Waanzinnige Week.

    3. Slappe hap. Kopieer gewoon ook de naam en noem het Dolle Dagen.

    4. Krijgen we daar geen gezeik over?

    5. Dat is allemaal extra aandacht. Niet zeuren, doen wat je verteld wordt.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    1. We moeten iets hebben als Drie Dwaze Dagen van de Bijenkorf.

    We moeten iemand hebben zoals Robertje van de Bijenkorf:

    Een saillant gegeven is dat de formule (bijna) één op één is overgenomen door van de Bijenkorf door de CMO van Blokker, Robert Bohemen. Hij verruilde de Bijenkorf eind 2015 voor Blokker.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

     

    Ja, die zat al in de kopregel verstopt. Als ex-werknemer van De Bijenkorf kende hij de gevoeligheden uiteraard al, maar niemand komt weg met de smoes: "Oh, daar had ik niet aan gedacht." Niet op dat niveau.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

     

    Toen de Bijenkorf met zijn Dwaze Dagen begon, was het ook een beetje ingeslapen winkel. Zo'n actie dient niet alleen voor de klanten, maar ook om de eigen organisatie alert te maken. Ruim winkeldochters op, koop speciale tijdelijke producten in, wees extra dol met de klant. Media Markt doet dat al jaren met de actie Gekkenhuis, ook afgekeken van De Bijenkorf die het idee op zijn beurt uit de VS gehaald heeft. Tijdens Gekkenhuis wordt altijd een branchevreemd product te koop aangeboden waar de reguliere merkdistributeur dan woest over is. UGGS! Het resultaat: extra krantenkoppen.

     

    Controversie is soms goed voor de commercie.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Misschien dat Bijenkorf er helemaal niet mee zit dat Blokker DD gaat houden?

    De Bijenkorf stopt met de Drie Dwaze Dagen, de uitverkoopdagen van het warenhuis.

     

    De Dwaze Dagen waren sinds 1984 een begrip: drie dagen lang kan het publiek ongegeneerd in bakken met koopjes graaien.

     

    Dit jaar worden ze nog wel gehouden, maar dat is voor het laatst. Wanneer precies houdt de Bijenkorf nog even geheim, maar ze zijn altijd in het najaar.

     

    Volgens een woordvoerster, die berichtgeving van deze strekking in De Telegraaf bevestigt, passen de Drie Dwaze Dagen niet meer bij de zogenoemde Premium Experience Strategie van de Bijenkorf.

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Ze zullen er niet mee zitten dat Blokker iets dergelijks doet maar dat is nog wat anders dan dat ze zullen toestaan dat Blokker gebruikt maakt van het Bijenkorf imago en IE eigendomsrechten van Bijenkorf om het eigen imago te liften. Dat is precies het tegenovergestelde wat Bijenkorf wil. Die wilde het verschil met winkels zoals Blokker juist groter maken.

     

    Of het inderdaad een lift geeft aan het Blokker "huisvrouw van de vorige eeuw" imago waar ze dolgraag van af willen is nog maar de vraag. Bij Bijenkorf kwam bij de dwaze dagen vooral een andere kopersgroep (midden inkomens) af op de designer merken maar bij Blokker komt dezelfde groep die opeens ziet dat de prijzen kennelijk opeens veel lager kunnen zijn, om zich de rest van het jaar bekocht te voelen en uit te wijken naar de Action. Eens Twabla? :)

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Toen Bijenkorf begon met zijn Dwaze Dagen was vrij snel al de grap dat daar massaal de villawijven uit het Gooi en van de Zeister Heuvelrug voor uit het bos kwamen. Dat evenement is langzaamaan steeds minder exclusief geworden. Het werd een graaifeest.

     

    Begrijpelijk dat de Bijenkorf daar vanaf wil en dat Blokker juist graag die ellebogende dames naar de winkel haalt. Hoewel het elleboogeffect een beetje verdwijnt als het overal altijd actie is.

     

    Misschien hebben ze wel afgesproken dat Blokker de traditie voortzet....

     

    De Action staat Blokker al langer aan de lippen. Blokker zit klem in het midden. Er zijn mensen die beweren dat je de dreiging met strategie te lijf moet, maar voor Blokker is er net als al die warenhuizen in het midden van de markt geen toekomst meer. Dat is gewoon handelsevolutie. Net zoals de meeste kruideniers verdwenen zijn. De V&D's en Blokkers van vroeger hebben geen enkele toegevoegde waarde meer. Dan zink je met al je vastgoed. C&A geef ik ook nog maar een paar jaar.

     

    De dreiging komt trouwens niet van het internet, dat is slechts één factor. ;)

     

    De Bijenkorf trekt zich terug op het bolwerk van selectieve distributie, met merkleveranciers die expres schaarste veroorzaken. Dat vergt beheersing. Dat is wel strategie.

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Ach voorlopig zijn er nog geen deuren en kozijnen van de blokker winkels ontzet.. bij de stormloop

    https://www.nrc.nl/nieuws/2016/09/28/het-is-geen-slagveld-in-de-blokker-4505531-a1523791

     

    Beter goed gejat dan slecht bedacht, maar ja dat eerste deel hé.. goed jatten is nog best lastig...

    Verder vermoed ik een hoop leedvermaak bij de bijenkorf, misschien een "pissig" mailtje naar de oud CMO

    maar zie er geen zaak van komen..

     

    Blokker legt het zo uit:

    uit de meest gestelde vragen

     

    Waarom starten we bij Blokker met Dolle Dagen?

     

    Met Dolle Dagen stappen we in het gat dat de Dwaze Dagen en het Prijzencircus hebben achtergelaten. Uit onderzoek van Motivaction is gebleken dat ruim de helft van de Nederlanders die bekend is met de acties Drie Dwaze Dagen en het Prijzencircus, deze dagen mist. Van deze respondenten ziet maar liefst 61% graag dat Blokker een dergelijke actie gaat organiseren.

     

     

    ik ga morgen toch maar even hardcore korting scoren bij blokker.. de stofzuiger zakken zijn 2+1 gratis. scheelt toch mooi 5,99 en ik kan met 3 van die verpakkingen toch zomaar 3-4 jaar vooruit..

    mijn wereldreis van een jaar is weer 2 biertjes dichterbij.. whoop whoop..

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Roel, je geeft precies aan waar het hier voor mij mis lijkt te gaan: Blokker heeft geen food, coffee, kleding en lifestyleproducten (echte hebbedingen). En hou het maar eens een daagje lang vol in zo'n saai filiaal.

     

    Het concept biedt misschien wel een mogelijkheid om het online klantenbestand uit te breiden. Media Markt, Coolblue, Wehkamp, Fonq en Bol scoren in de Blokker productcategorieën alle beter op beleving en/of productpresentatie.

     

    En aanbiedingen kunnen alle grote spelers brengen.

     

    Een eerste editie blijft natuurlijk altijd lastig.

     

    Ik zie een 'bij succes verlengd' aankomen... ;)

     

    Geen idee waarom De Bijenkorf geen nieuw format presenteert ter vervanging van.

     

    Groet,

     

    Highio

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Met het niet meer houden van de Dolle Dwaze Dagen wil de Bijenkorf van een graai-evenement af. Naar verluidt, omdat het niet meer bij hen concept hoort/past. En daarmee hoopt Bijenkorf ook niet "klem in het midden" te komen (zoals V&D en Blokker).

    Naar de DDD gingen de Gooise vrouwen en van de Zeister Heuvelrug dames toch al niet. Die hebben namelijk hen eigen privlege card bij de Bijenkorf en waren voorafgaand aan de DDD al aan het graaien. Deze card is trouwens (i.t.t. de DDD) niet uit het concept van Bijenkorf.

     

    Daarbij komt nog dat je tegenwoordig de sales aankopen ook online kunt doen. Dus écht deuren plat lopen zal een memorie lane zijn voor velen.

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites
    Naar de DDD gingen de Gooise vrouwen en van de Zeister Heuvelrug dames toch al niet.
    Nee, die stappen voor een paar tientjes in het vliegtuig naar Milaan, Parijs of Geneve. Dat hopshoppen is overigens geen exclusiviteit van Gooise vrouwen of Zeister Heuvelrug dames.

     

    Uitverkoop = proberen om onverkoopbare en waardeloze producten aan de man/vrouw te brengen die niemand wil kopen.

     

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Consumentengedrag is soms eigenaardig. In de Britse factory outlet centers komen busladingen Chinese toeristen aan die blijkbaar helemaal vanuit China overvliegen om in Engeland op koopjesjacht te gaan.

     

    In de VS is inmiddels driekwart van het aanbod in die fabriekwinkels speciaal MFO, oftewel made-for-outlet. Daar produceren de merken hun top-runners gewoon opnieuw, maar dan in mindere kwaliteit. Dat MFO blijft niet beperkt tot outlet stores, maar je treft het ook aan bij Saks Off Fifth. Dat is een doldwaas dumpwarenhuis uit de Hudson's Bay stal, de Canadese retailer die in Nederland de plaats van V&D wil innemen.

     

    Desondanks wordt er nog steeds ook superpremium kwaliteit gemaakt, ontstaan er in dat segment soms overschotten en zijn die overschotten voor de slimme shopper best te vinden. Net zoals de echte last-minute tickets en hotelkamers door de markt dwarrelen.

     

    DDD zal aanvankelijk als uitverkoop opgezet zijn, maar De Bijenkorf is daar steeds meer deals aan toe gaan voegen met producten die speciaal voor de gelegenheid ingekocht of zelfs gecreëerd zijn.

     

    De evolutie naar selectieve avonden voor villawijven die menen dat shoppen met een store creditcard een privilege is, past bij een strategie van gecreëerde selectiviteit. Vandaar ook minder filialen.

     

    Mag Blokker het doldwaze gepeupel bedienen.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Dat zijn in ieder geval nog twee zeer verschillende consumentengroepen. Dan gaat het kennelijk toch om 'shopping experience' (een goed gevoel overhouden aan een koop) en verkrijgbaarheid.

     

    Detaillisten- of groteketenwaanvandedaggedrag is soms nog eigenaardiger, maar daar werken natuurlijk ook mobiele managers en medewerkers... ;)

     

    Alle boeken over '(strategic) brand management' of 'brand strategy' zijn een leestip voor topic starter bij serieuze belangstelling voor dit onderwerp. Daar staan de te maken afwegingen in met talrijke cases.

     

    Weekendgroet,

     

    Highio

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Yep, dat is lijkt de Bimbobox van de V&D in Dordrecht, ik ging daar als peuter of kleuter aan voorbij bij een verschoningsbeurt of toiletbezoek op de zoveelste verdieping. Nu legendarisch, voor altijd nostalgie. ;)

     

    HBC wil daar geloof ik opnieuw openen.

     

    Groet,

     

    Highio

    vend-aapjes-dordrecht.thumb.jpg.bc9f35f1103ad3430b662527607e17f2.jpg

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites


    Join the conversation

    You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

    Guest
    Add a comment...

    ×   Pasted as rich text.   Restore formatting

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    On this forum all subjects are discussed related to entrepreneurship.

    Growing together with other entrepreneurs

    ✓     Ask your entrepreneur questions

    ✓     Share your answers

    ✓     Low profile

    ✓     Transparant

    ✓     At your convenience

    ✓     Always based on relevance, substance and expertise

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept