Jump to content
  • Steeds meer winkeliers onder armoedegrens


    Ab Bauer

    Steeds meer winkeliers onder armoedegrens

     

    Korte samenvatting:

    De meeste zelfstandige winkeliers kunnen niet meer leven van de opbrengsten van hun zaak. Steeds meer retailers dreigen daardoor onder de armoedegrens te belanden. Dat meldt Het Parool op basis van deskundigen.

     

    Kernzin uit het artikel:

    "Als ik accountants mag geloven, lijdt tussen de zestig en zeventig procent verlies.”

     

     

    Waarom vind je dit interessant of wil je dit delen?:

    Ik schrik hier toch wel van.

     

    Het roept bij mij ook heel veel vragen op:

    - Is het echt zo erg, of is dit een 'spin'?

    - Gaat er een grote groep straatarme winkeliers komen wiens pensioen (de Zaak) in rook is opgegaan?

    - Als de economie omhoog gaat komt het dan weer goed of is dit een heel ander probleem?

    - Zijn er niet veel te veel vierkante meters aan winkelcentra? Wat doen we daarmee?

    - Waarom zie ik telkens weer nieuwe ondernemers beginnen (weer een kledingwinkel..)?

    - Banken geven steeds minder krediet, dus waar halen ze het startkapitaal dan vandaan?

    - Zijn er oplossingen te bedenken om je wegzakkende winkel weer een positieve draai te geven?

    - Helpen nieuwe ideeën als offline/online combinaties, iBeacons en apps (mijn persoonlijke interesse)

     

     

     




    User Feedback

    Recommended Comments



    Tja, een crt beeldbuis reparateur heeft ook niet veel handel meer. Gewone winkels zijn ouderwets en niet meer nodig. Wellicht dat sommige specialistische winkels overblijven, maar zelfs dat kan worden vervangen door webshops.

     

    Ik kom dan ook nooit meer in winkels. Ik haat het dan ook echt om bijv kleding te kopen. Alles gaat via ebay, amazon, zalando of enkele kleinere webshops.

     

    Misschien moeten we gewoon af van die oude winkelstraat, en er bijv woningen, horeca, musea etc van te maken.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Link naar het oorspronkelijke artikel in Het Parool:

     

    'Meeste winkeliers leven in verborgen armoede'

     

    Dit lijkt me een lastig te kwantificeren problematiek, omdat er verschillende economische trends op korte en lange termijn spelen. Ik kan me bijvoorbeeld nog goed herinneren hoe ik als klein jongetje met mijn opa boodschappen ging doen in het kruidenierswinkeltje van een nicht van mijn oma. Dat deed de hele familie, vertelde mijn opa me, omdat ze anders het hoofd niet boven water kon houden. Dat was begin jaren zeventig: de grote zelfsbedieningssupermarkt veegde kleine kruidenierszaken van de kaart.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    De Nederlandse retail is gewoon erg achtergebleven in de tijd. In landen om Nederland heen heeft al veel langer een kaalslag plaatsgevonden omdat daar wel grote blokkendozen buiten de stad werden toegestaan. Nadat hier online shoppen volwassen is geworden kreeg/krijgt de retailer nu een dubbele dreun.

     

    Natuurlijk zal er wel wat overblijven op de beste plekjes of met de ondernemers die de markt het beste aanvoelen, maar de rest is moeilijk.

     

    Gaat ind e toekomst nog spannend worden met allerlei vastgoedbazen die volzitten met commercieel vastgoed dat de begrote huurprijzen nooit meer gaat opbrengen.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Ik woon boven een winkelcentrum en als je kijkt naar de huurprijzen schrik je je ook een hoedje.

     

    Een gemiddelde ruimte (nog geen 200 m2) voor bijvoorbeeld een kledingzaak is al 54.000 euro huur per jaar. Geen toplocatie, of geweldig 'in de loop'.. Als je dan 's morgen vier klanten hebt en 's middags zes, die allemaal een spijkerbroek of een paar shirts komen kopen kun je al op je vingers natellen dat dat niet uit gaat. Dan heb ik het nog niet over personeel, dus je zult zelf 6 dagen per week in de winkel moeten staan.

     

    Ik dacht dat verhuurders door de leegstand wel zouden zakken in huurprijs. Een lagere huur is beter dan helemaal niks zou je denken. Maar ik heb begrepen dat ze daar niet aan willen omdat dan bestaande huurders om verlagingen gaan vragen. Dus staat het maar leeg... wat natuurlijk ook geen fraai gezicht is.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Wat dacht je van winkeliers die als franchisenemer actief zijn!

     

    Opererend in een jarenlange dalende markt waarbij de franchisegever niet wenst mee te bewegen en vasthoudt aan het oorspronkelijke franchisecontract. Bij bijvoorbeeld Bruna schijnen tussen de 15-20% van de winkels (op een totaal van 300) in financieel zwaar weer te zitten. Bruna verhuurd de panden onder aan de franchisenemers en heeft dus de rechtstreekse verplichting met de verhuurder. Een winkelier zit gewoon vast, heeft geen enkele bewegingsvrijheid (lees: onderhandelingsruimte) en wordt wel gehouden aan zijn contractuele verplichtingen terwijl de formule al lang geen meer aansluiting vindt.

     

    Ik geloof dat ook hier zeer veel leed zit.....

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Steeds meer winkeliers onder armoedegrens

     

    Korte samenvatting:

    De meeste zelfstandige winkeliers kunnen niet meer leven van de opbrengsten van hun zaak. Steeds meer retailers dreigen daardoor onder de armoedegrens te belanden. Dat meldt Het Parool op basis van deskundigen.

     

    Kernzin uit het artikel:

    "Als ik accountants mag geloven, lijdt tussen de zestig en zeventig procent verlies.”

     

     

    Waarom vind je dit interessant of wil je dit delen?:

    Ik schrik hier toch wel van.

     

    Het roept bij mij ook heel veel vragen op:

    - Is het echt zo erg, of is dit een 'spin'?

    - Gaat er een grote groep straatarme winkeliers komen wiens pensioen (de Zaak) in rook is opgegaan?

    - Als de economie omhoog gaat komt het dan weer goed of is dit een heel ander probleem?

    - Zijn er niet veel te veel vierkante meters aan winkelcentra? Wat doen we daarmee?

    - Waarom zie ik telkens weer nieuwe ondernemers beginnen (weer een kledingwinkel..)?

    - Banken geven steeds minder krediet, dus waar halen ze het startkapitaal dan vandaan?

    - Zijn er oplossingen te bedenken om je wegzakkende winkel weer een positieve draai te geven?

    - Helpen nieuwe ideeën als offline/online combinaties, iBeacons en apps (mijn persoonlijke interesse)

     

     

     

     

    Een interessant topic, dat steeds actueler wordt. In De Kempen zie ik ook steeds meer winkels de deuren sluiten. Dit zijn zowel kleine ondernemers als landelijk opererende ketens. Voor de kleine ondernemers geldt heel vaak dat de panden eigendom zijn. Helaas worden deze panden nauwelijks verhuurd of verkocht en van overname is al helemaal geen sprake. Weinig pensioenvoorziening voor deze groep.

    Volgens mij is het niet alleen een kwestie van een aantrekkende economie; het koopgedrag - online - heeft een enorme impact gehad op het traditionele winkelgebeuren. Deze trend is bij veel retailers - groot en klein - te laat onderkend.

    Ik kan niet echt zeggen dat er hier teveel winkelcentra zijn. Wat mij wel opvalt dat de winkelgebieden waar een actieve ondernemersvereniging is, het veel beter doen. Gezamenlijk worden activiteiten ontwikkeld en ondersteund, bijv. beach volleybal om maar eens iets 'out of the box' te noemen.

    In mijn klantenkring heb ik een aantal winkeliers, ze zijn allemaal begonnen vanuit een vorige baan in een winkel. Hoe zij aan het startkapitaal zijn gekomen, weet ik niet, maar het zou mij niet verbazen als dit een combinatie is van spaargeld, lening/borgstelling familie en een beetje bank.

    Winkelen zou volgens mij meer een beleving moeten worden. Pa kijkt met een glas bier in de hand naar de volleybaldames terwijl Ma aan het shoppen gaat ;).

    Er zijn ideeën genoeg te realiseren, maar in een ander winkelcentrum zie ik een ingeslapen ondernemersvereniging die niet wakker te schudden is. Dit winkelcentrum kent een leegstand van bijna 50%!

    Apps, iBeacons, etc. hebben ook mijn interesse. Ik zie echter nog weinig interesse bij de winkeliers. Dat kan natuurlijk ook worden veroorzaakt door onbekendheid en mogelijkheden.

     

     

     

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Hier in de stad wordt het een na het andere evenement georganiseerd om de mensen op straat te krijgen. Moet je wel wat geluk hebben dat het stadsbestuur mee wil.

     

    Veel winkels combineren ook verschillende zaken (heb ik hier al eens vermeld denk ik): koffie + boeken, snuisterijen+bagels, live-optredens in winkels, lezingen van bekende auteurs, terras aan het water, filmvoorstellingen, comedy, speciale lokale bieren, urban golf,....

     

    Er is vooral veel creativiteit nodig om bezig te blijven.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Ik dacht dat verhuurders door de leegstand wel zouden zakken in huurprijs. Een lagere huur is beter dan helemaal niks zou je denken. Maar ik heb begrepen dat ze daar niet aan willen omdat dan bestaande huurders om verlagingen gaan vragen. Dus staat het maar leeg... wat natuurlijk ook geen fraai gezicht is.

     

    Ook, maar belangrijken is volgens mij de waarde van het vastgoed wat daalt bij een lagere huurprijs en daarmee het onderpand van de hypotheek. Vandaar dat je veel rare sprongen ziet met huurvrije periodes, de huur blijft dan op papier gelijk.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Ook, maar belangrijken is volgens mij de waarde van het vastgoed wat daalt bij een lagere huurprijs en daarmee het onderpand van de hypotheek. Vandaar dat je veel rare sprongen ziet met huurvrije periodes, de huur blijft dan op papier gelijk.

     

    Grappig, dus in plaats van de boekwaarde aan te passen aan de realiteit passen ze de realiteit aan aan de boekwaarde. Ik vind alles best hoor, als ik maar niet als het huilen wordt gevraagd wordt om mee te betalen. Dat "De 'maatschappij' de crisis in het commercieel vastgoed moet gaan oplossen" of iets dergelijks.

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Zou mij niks verbazen als de cijfers waar Parool over schrijft in de buurt van kloppen komen. Heb (niet geheel toevallig) de papieren versie van de retailagenda ingekeken.

     

    Voor wie denkt dat het komt omdat winkeliers 'niet meegaan met de internettijd' en steeds meer mensen alles online kopen: volgens deskundigen is de ontstane overcapaciteit in de fysieke retail veel minder het gevolg van internetverkopen dan van andere factoren.

     

    De lonen van consumenten zijn de afgelopen jaren weinig tot niet gestegen en er zijn meer mensen minder gaan verdienen (ontslagen, uitkering, van ww naar bijstand, zelfstandigen) dan dat er mensen meer zijn gaan verdienen. Maar de kosten van oa wonen, energie, verzekeringen en gemeentelijke belastingen zijn wel omhoog gegaan. En - niet geheel onbelangrijk - er is een nieuw soort uitgaven bijgekomen de afgelopen tien jaar. Namelijk de kosten van internetgerelateerde producten, gadgets en abonnementen die we allemaal tot onze eerste levensbehoefte hebben verheven... Het geld dat we daaraan uitgeven komt vooral terecht bij de grote bedrijven die tegenwoordig worden gezien als lichtende voorbeelden van topondernemerschap.

     

    We zijn met zijn allen de afgelopen jaren daardoor per persoon gewoon minder gaan uitgeven aan zaken als kleding, schoenen, interieur en allerlei hebbedingetjes die je in kleine fysieke winkels kunt kopen. Maar we willen ze wel. En dus hebben grote goedkope winkelketens van de kleinere omzet die naar die sectoren gaat een groot deel weggehaald bij zelfstandige winkeliers. Daardoor is de verhouding tussen huren van winkelpanden en de omzetten van die kleine winkeliers scheef gegroeid. En omdat we met een huurwet zitten die niet past bij de huidige economische situatie kunnen die huren zomaar niet worden verlaagd. Hoewel er bij veel (grote) vastgoedeigenaren best de bereidheid is (onder voorwaarden) daar iets aan te doen. Dat zie je oa aan de huurvrije periodes die nu regelmatig worden geboden. Over die vastgoedeigenaren maak ik me overigens weinig zorgen, volgens mij heeft het meeste winkelvastgoed in ons land zijn geld al wel opgebracht. ::)

     

    @Hans, met wat ik er inmiddels over heb gelezen en gehoord zijn de antwoorden op jouw vragen volgens mij: ja | ja | een beetje en deels ja | ja en oplossingen zoeken | omdat veel mensen dromen over een eigen bedrijf en je bij een fysieke winkel echt contact hebt met klanten | FFF, BBZ, franchisearrangementen en leverancierskredieten | ligt aan het soort winkel | volgens mij minder dan veel techniekliefhebbers denken (maar ook ik denk na over een modern retaildingetje waar wij het wellicht samen eens over zouden moeten hebben ;)).

     

    Tot zover mijn 2 centen.

     

    PS: voor wie het ook een boeiend onderwerp vindt en wil weten wat overheden en andere partijen gaan doen aan de huidige problemen in de detailhandel: de retailagenda staat ook online: http://www.detailhandel.nl/images/pdf/De_Retailagenda.pdf

     

     

     

     

     

     

     

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Mooie beschrijving van het retail landschap Karen.

     

    Ik heb zelf ook wat pogingen gedaan om winkeliers te helpen met 'modern retaildingetjes' van een 'winkelcentrum-kortingsbonnen' app tot aan iBeacons toe maar het valt niet mee om retail mensen mee te krijgen. Misschien is het ook allemaal te technisch waar ik mee aan kom en hebben mensen meer aan een 'Olcay Gulsen' die bij je over de vloer komt om je een peptalk te geven.

     

    Toch zijn er nog genoeg mogelijkheden. Je moet niet vergeten dat de retailmarkt nog steeds vele malen groter is dan de e-commerce markt. En dat zie ik de komende jaren nog niet veranderen.

     

    Het is vooral de passiviteit die veel winkeliers uitstralen, die me opvalt. Als een konijntje zitten ze te staren in de koplampen van de auto die op ze af komt stormen. Net zoals die man van Oad die aangaf dat ze de 'internet-reisbranche' niet hadden zien aankomen.

     

    Mathias noemt al een paar super leuke voorbeelden van creativiteit die je winkel kan helpen.

    Ik zag ook een geweldig filmpje van combinatie wasserette/lunchroom. Maar op de een of andere manier is het toch steeds "schoenenwinkel, drogist, opticien, supermarkt, broodjeswinkel, dierenspeciaalzaak, kaasboer, kledingzaak" en dan weer "schoenenwinkel, drogist, enz..."

     

    Voor mij is een winkelcentrum ook nog wel een stukje van sociale waarde voor een dorp/wijk.

    Lijkt mij een vreemd dorp zonder winkels.

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Ik wil ook nog wel even iets kleins opmerken: ik merk ook dat er een soort nostalgische trend aan de hang is bij het winkelen.

    Moest zelf bijvoorbeeld onlangs enkele van die 'klassieke' gloeilampen in bakelieten voet met stoffen snoer installeren boven een toonbank. Ook in andere winkels zie ik regelmatig van die lampen.

     

    Niet enkel lampen maar ook bvb: oude stoelen, tafels, handgebrouwen dit , handgemaakt dat,... Liefst allemaal zo ouderwets mogelijk.

     

    Het lijkt wel een tegenreactie op de huidige technologische evoluties. De mevrouw van +80jaar die nog steeds haar caféetje, koffiehuis, kleerwinkeltje openhoudt die krijgt tegenwoordig meer volk over de vloer omdat het zo 'echt' en 'tijdloos' is.

     

    Niet dat het allemaal veel invloed heeft en binnenkort zijn de mensen dat toch weer beu maar het valt mij toch wel op.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Heftig bericht ...

    Ik denk dat veel winkeliers de handen in elkaar moeten slaan en zelf creatieve concepten bedenken.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Ik wil ook nog wel even iets kleins opmerken: ik merk ook dat er een soort nostalgische trend aan de hang is bij het winkelen.

    Leuk dat je dit ook opmerkt Mathias. Zo ben zelf een grote fan van Hand Lettering. Niet omdat ik een of andere 'hipster' ben (heb zelfs geen baard). Maar omdat het zo ontzettend veel meer karakter heeft dan een plastic neon logo van een franchise keten. Kijk maar eens naar deze handgeschilderde fietskar, daar kan geen witte Volkswagen Caddy tegen op!

    fietsletters.thumb.jpg.7c476a3b02779e68e2bbfad3bca1d1cc.jpg

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    De Pro-fonts van Adobe hebben een x-aantal lettercombinaties waarmee handschrift niet meer van echt te onderscheiden is. Nooit meer die ene kenmerkende e of í die altijd precies hetzelfde is, maar steeds een andere.

     

    Niet zo heel lang geleden hadden we ook websites en e-mail vol met zogenaamd handgeschreven pijlen. Klik hier, klik daar. Zie je ook steeds minder.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    @Hans dank je. Ben het alleen niet met je eens dat Olcay alleen een peptalk geeft. Die heeft een enorm scherpe blik op wat wel en niet werkt in de (mode)retail en helpt ondernemers die bedrijfsblind zijn geworden vaak op bijzondere wijze aan een nieuwe kijk op hun bedrijf.

     

    Zelf denk ik dat de tijd nog niet rijp is om winkeliers aan iBeacons te krijgen, maar ik zie wel steeds meer winkeliers die de sociale media succesvol inzetten. Dus dat ze allemaal konijntjes zijn zie ik niet, maar een fysieke winkelier stopt nu eenmaal heel veel tijd en energie in mensen die naar hem/haar toekomen zo goed mogelijk bedienen.

     

    Om Mathias en jouw observatie even te verbinden met een praktisch voorbeeld. Heb vorig jaar samen met mijn vormgever en een webman een twittervriendin geholpen bij de doorstart van de Polarewinkel in Tilburg. Met oa crowdsourcing, crowdfunding, een communicatiecampagne en bij de nieuwe naam Gianotten Mutsaers, boekverkopers sinds 1947. (hoezo nostalgisch?)

    'Onze' winkel heeft een fantastisch eerste jaar gedraaid. (ben een van de 330 mede-eigenaartjes geworden), onze case wordt nu als voorbeeld gebruikt in de boekenbranche en we wonnen er bijna de publieksprijs van de Communicatieprijs Brabant mee. http://www.karenromme.nl/gianotten-mutsaers/ (voor wie het laatste stukje van de case leest: de deskundige uit het Paroolartikel was commissaris bij Polare). Na een verbouwing begin dit jaar voldoet de boekwinkel grotendeels aan het beeld dat Mathias schetst. http://www.bd.nl/opinie/blogs/stadsgezicht/gianotten-mutsaers-nu-echt-tilburgse-winkel-1.4797948 Jongeren blijken liever papieren boeken te lezen dan digitale én in ons voorland de VS is de verkoop van ebooks vorig jaar met 6% gedaald. De vooruitzichten voor fysieke winkels in papieren boeken die de huidige schifting in retailland overleven, lijken dus best aardig te zijn. :)

     

    PS: zie ineens een nieuwe markt voor Matthias: specialist in nostalgische elektra en winkelverlichting. ;)

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    @Hans dank je. Ben het alleen niet met je eens dat Olcay alleen een peptalk geeft. Die heeft een enorm scherpe blik op wat wel en niet werkt in de (mode)retail en helpt ondernemers die bedrijfsblind zijn geworden vaak op bijzondere wijze aan een nieuwe kijk op hun bedrijf.

     

    Zelf denk ik dat de tijd nog niet rijp is om winkeliers aan iBeacons te krijgen, maar ik zie wel steeds meer winkeliers die de sociale media succesvol inzetten. Dus dat ze allemaal konijntjes zijn zie ik niet, maar een fysieke winkelier stopt nu eenmaal heel veel tijd en energie in mensen die naar hem/haar toekomen zo goed mogelijk bedienen.

     

    Om Mathias en jouw observatie even te verbinden met een praktisch voorbeeld. Heb vorig jaar samen met mijn vormgever en een webman een twittervriendin geholpen bij de doorstart van de Polarewinkel in Tilburg. Met oa crowdsourcing, crowdfunding, een communicatiecampagne en bij de nieuwe naam Gianotten Mutsaers, boekverkopers sinds 1947. (hoezo nostalgisch?)

    'Onze' winkel heeft een fantastisch eerste jaar gedraaid. (ben een van de 330 mede-eigenaartjes geworden), onze case wordt nu als voorbeeld gebruikt in de boekenbranche en we wonnen er bijna de publieksprijs van de Communicatieprijs Brabant mee. http://www.karenromme.nl/gianotten-mutsaers/ (voor wie het laatste stukje van de case leest: de deskundige uit het Paroolartikel was commissaris bij Polare). Na een verbouwing begin dit jaar voldoet de boekwinkel grotendeels aan het beeld dat Mathias schetst. http://www.bd.nl/opinie/blogs/stadsgezicht/gianotten-mutsaers-nu-echt-tilburgse-winkel-1.4797948 Jongeren blijken liever papieren boeken te lezen dan digitale én in ons voorland de VS is de verkoop van ebooks vorig jaar met 6% gedaald. De vooruitzichten voor fysieke winkels in papieren boeken die de huidige schifting in retailland overleven, lijken dus best aardig te zijn. :)

     

    PS: zie ineens een nieuwe markt voor Matthias: specialist in nostalgische elektra en winkelverlichting. ;)

     

    Je verhaal doet me heel erg denken aan een boekhandel hier in de stad. Veel kans dat ze elkaar zelfs kennen want zoveel dergelijke succesvolle boekhandels zijn er niet.

     

    Het vergt in ieder geval veel visie, inspanning en zelfvertrouwen om zoiets voor elkaar te krijgen. Vooral dan als je kijkt naar wie hun concurrenten zijn zoals de hele grote online en offline mastodonten.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Ik dacht dat verhuurders door de leegstand wel zouden zakken in huurprijs. Een lagere huur is beter dan helemaal niks zou je denken. Maar ik heb begrepen dat ze daar niet aan willen omdat dan bestaande huurders om verlagingen gaan vragen. Dus staat het maar leeg... wat natuurlijk ook geen fraai gezicht is.

    wel hoor, huurprijzen zijn op meerdere locaties al behoorlijk gezakt, in mijn winkelcentrum al 20-30% daling. (je moet er wel zelf om vragen, onderbouwd met cijfers en prognoses)

    overigens vragen er inmiddels ook al bestaande huurders om verlaging, in een aantal gevallen ook collectief.

     

    je moet als winkelier gewoon jezelf weer uitvinden, gewoon je deur openzetten gaat het niet worden, marketinginstrumenten gebruiken om traffic naar je winkel te halen en het collectief van een centrum benutten om aantrekkelijker te worden om te bezoeken, zorg dat de consument het leuk vindt om bij jou (en je buren) te komen winkelen... ruiken/voelen/proeven kan je nu eenmaal niet via internet! ;D

     

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Zelf ben ik van mening, dat het voor een groot deel te wijten is aan stil zitten en wachten op de dingen die komen gaan bij de winkeliers. Nu ben ik allicht wat bevooroordeeld. Ik ben immers 'de vijand' in de ogen van veel winkeliers als webshop zijnde. Ik heb inmiddels ook al aardig wat haatmail van winkels e.d. gehad.

     

    Wat ik bijvoorbeeld zie als ik kijk naar winkels zijn een paar pijnpunten.

     

    Winkeliers vergeten iets heel belangrijks. De meeste uitgaven worden nog altijd door vrouwen gedaan. Voor vrouwen moet het winkelen vooral een beleving zijn.

     

    Dat bereik je naar mijn mening op o.a. een paar manieren:

     

    - Als je een winkel hebt, moet het assortiment wisselend zijn. Dan blijft het interessant om even binnen te lopen om te kijken wat je nu weer hebt, zie Kruidvat als lichtend voorbeeld hier in.

    - De klant moet zich welkom voelen. Zorg, dat de winkel er fris uitziet, het personeel vriendelijk is en als het even kan de winkel ook nog lekker ruikt ook.

     

    Deze 2 mis ik al compleet bij vrijwel elke winkel waar ik binnen kom. Vreemd genoeg heerst met name in mijn branche de perceptie, dat je niet teveel in de winkel moet veranderen, zodat de klant makkelijk vindt wat ze zoekt. Welkom voelen? Je wordt door meestal de 16 jarige achter de kassa niet eens begroet bij binnenkomt. De witte tegelvloeren zijn eerder regel dan uitzondering, het stinkt er altijd.

     

    Om nog te zwijgen over het gebrek aan kennis, advies en het totale gebrek aan service. Als een klant online iets koopt, mogen ze het als het niet bevalt gratis retourneren, ze krijgen het veelal gratis thuisbezorgd. Als er iets is, wordt het snel opgelost. Het wordt gratis thuis geleverd. Enzovoorts..

     

    Kortom, de winkels vergeten hun kracht en blijven bovendien achter op het gebied van service. Vervolgens geven ze andere factoren als 'crisis','internet', etc.. de schuld. Dat is hoe ik naar dit onderwerp kijk.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    ruiken/voelen/proeven kan je nu eenmaal niet via internet! ;D

     

    Wat wel kan is in een fysieke winkel gaan kijken/ruiken/proeven etc en het product vervolgens online bestellen bij een ander als dat goedkoper is. Zeker voor zaken als electronica is zoiets een probleem voor de retailer, slimme klant tikt het typenummer in een pricewatch en ziet dat die TV van 500 euro morgen aan huis gebracht kan worden voor 450. Scheelt hem 50 euro en een hoop gezeul.

     

    Overigens speelt natuurlijk ook dat de parkeertarieven in de grote steden de afgelopen jaren fors zijn toegenomen waardoor winkeliers in die gebieden ook een steeds groter probleem hebben.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites
    Wat wel kan is in een fysieke winkel gaan kijken/ruiken/proeven etc en het product vervolgens online bestellen bij een ander als dat goedkoper is.

    En dat noemen we dan showrooming…

    130121.showrooming.jpg

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Het is een briljante tekening Ward, maar waar ik steeds aan zit te denken is Coolblue. Die gasten zijn begonnen met webshops en hebben daarnaast fysieke winkels geopend. Misschien ligt daar de toekomst, web koppelen aan fysiek.

     

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Showrooming hou je toch. Geloof het of niet, maar daar hebben zelfs serieuzere webshops in een andere vorm last van. Klanten bellen vaak op voor adviezen. Gisteren nog had ik een klant een half uur aan de telefoon om uit te leggen hoe ze haar eigen hond kon trimmen en welke spullen ze ervoor nodig heeft. Vervolgens heb ik niets meer ervan gehoord. Die is dus ergens anders de spullen goedkoper gaan kopen. Dat soort voorvallen hou je toch.

     

    Echter denk ik, dat dit probleem niet zo groot hoeft te zijn als de beleving echt optimaal is. Dan zal de klant het immers ook gunnen. Bij elektronica is dit natuurlijk een ander verhaal, dan is het vaak meteen een groter verschil in prijs. Bij de meeste andere branches zijn de verschillen kleiner en speelt gunnen volgens mij een grote rol. Dan kom ik toch weer uit op het gebrek aan service en beleving in de meeste winkels. Dan gaat de klant terecht kijken of het niet goedkoper kan elders. Voor de service of het gunnen hoeven ze het immers niet in de winkel te kopen.

     

    Zo sta je versteld van hoe vaak in de winkel een bord hangt met 'als u een product retourneert, kunnen wij enkel een tegoedbon of een ander product bieden'.

     

    De ergste nog was een kledingwinkel die bij de balie aangaf geen garantie te geven op naden, sluitingen, ritsen, etc... en producten nooit retour accepteerde. Dan kijken ze gek op, dat klanten massaal op internet hun aankopen doen?

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Het is een briljante tekening Ward, maar waar ik steeds aan zit te denken is Coolblue. Die gasten zijn begonnen met webshops en hebben daarnaast fysieke winkels geopend. Misschien ligt daar de toekomst, web kopplen aan fysiek.

    Ja, eens Patrick: waarom moet het plaats delict altijd een winkelfiliaal zijn?

    Het kan ook ín de fabriek. Of ín je werkplaats. Of op internet.

    Of in een goede video — en die van jou is ook fantastisch!

     

    Ik denk dat omnichannel nog vaak verkeerd begrepen wordt. Omnichannel is niet “iets leuks met internet doen in je winkel”. Maar wat het dan wel is…?

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

     

    Ik denk dat naast afnemende verkopen ook oplopende kosten een rol spelen. Personeel is erg duur, wordt alleen maar duurder, en je hebt het nodig om je te onderscheiden van een online winkel. De huren van winkelpanden gaan ook niet omlaag, vanwege concurrentie met horeca, fastfood e.d.

     

    Hier in de buurt zijn een paar groentewinkeltjes, die lopen wel goed, maar ik ben bang dat de eigenaren rondkomen van weinig geld en daardoor hun winkeltje draaiende houden. Een soort lage lonen cultuur in ons eigen land. Daarom moeten we arbeid een stuk goedkoper maken, zonder de prijzen te verhogen.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites



    Join the conversation

    You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

    Guest
    Add a comment...

    ×   Pasted as rich text.   Restore formatting

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    On this forum all subjects are discussed related to entrepreneurship.

    Growing together with other entrepreneurs

    ✓     Ask your entrepreneur questions

    ✓     Share your answers

    ✓     Low profile

    ✓     Transparant

    ✓     At your convenience

    ✓     Always based on relevance, substance and expertise

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept