Jump to content
  • Succes en faalfactoren webwinkels


    Wouter Hol

    Succes en faalfactoren webwinkels

     

    Korte samenvatting:

    Samen met de HvA, Marktplaats en diverse andere experts heb ik onderzoek gedaan naar succes en faalfactoren van webwinkels. Er is deskresearch gedaan bij 26.250 webwinkels, enquete bij 500 webwinkels en er zijn 25 webwinkeliers geïnterviewd.

     

    Waarom vind je dit interessant of wil je dit delen?:

    Veel startende ondernemers willen een webwinkel beginnen. In dit document staan veel cijfers en ervaringen van andere webwinkels en geeft je dus wat handvatten over wat je kan verwachten.

     

     




    User Feedback

    Recommended Comments

    Hoi Wouter,

     

    ik ga het rapport vanavond maar eens doornemen. Wat ik bij scannen nu zie is een overwegend kwalitatief verslag met kwantitatieve conclusies zoals je ze hier in een ander draadje plaatst.

     

    80% van de webwinkeliers verdient minder dan een modaal inkomen.

    49% heeft een omzet kleiner dan 10.000 euro en grofweg 1 op de 3 webwinkels heeft nog nooit een euro winst gemaakt.

     

    Wat is een webwinkelier? Wat is de tijdsbesteding aan webactiviteiten per webwinkelier? Is dit een 'eerste' inkomen per ondernemer of gezin? En hoe representatief is de selectie?

     

    Ik lees in een 'Management Summary' namelijk:

    Kenmerken ondernemer: overwegend een hoog opgeleide man van middelbare leeftijd. Runt het bedrijf naast een fulltime baan of voltijd studie. Besteedt gemiddeld 17 uur per week aan het bedrijf.

     

    Groet,

     

    Highio

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    (misschien discussie even verder in dit topic).

     

    De onderzoeksverantwoording en -afbakening staat ook in het rapport, maar bij deze;

    Het is zowel een kwalitatief als een kwantitatief onderzoek.

     

    Kwantitatief is gebaseerd op KVK data (N=26.250) en een enquête onder die webwinkels, welke 500 keer ingevuld is.

     

    Het kwalitatieve onderzoek is gebaseerd op 25 interviews met webwinkeliers.

     

    Een webwinkel zoals wij die definieerden is iemand die vanaf het begin een zogenaamde 'pure player', iemand die vanaf het begin puur op internet zat, is. Bedrijven die al een stenen winkel hadden en toen online gingen zijn uitgesloten, om het onderzoek beter af te kunnen bakenen.

     

    Het daadwerkelijke inkomen is -voor zo ver ik weet- niet gemeten. Er werd men slechts gevraagd of ze winst maakten en zo ja, of ze er modaal of meer aan verdienden, als ik mij niet vergis.

     

    Mod edit: link gelinkt

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Zeker bedankt voor het delen en heb het ook even vluchtig bekeken en kwam al heel wat bekende zaken tegen.

     

     

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Ik lees in een 'Management Summary' namelijk:

    Kenmerken ondernemer: overwegend een hoog opgeleide man van middelbare leeftijd. Runt het bedrijf naast een fulltime baan of voltijd studie. Besteedt gemiddeld 17 uur per week aan het bedrijf.

     

     

    Er zijn 5 typen webwinkel onderscheiden;

    Spare time ondernemer

    Parttime ondernemer

    Fulltime ondernemer

    2 eigenaren

    3 eigenaren

     

    De definities daarvan staan ook in het rapport. Omdat er te weinig webwinkels met 3 eigenaren deelgenomen hebben aan het onderzoek, is die groep verder buiten beschouwing gelaten.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Paar observaties:

     

    - KvK registreert minder webwinkels dat Thuiswinkel.org schat dat er zijn (45.000)

    - bv dienstenwinkels en extensies vanuit bestaande detailhandel zijn geen onderdeel van registratie

     

    - aantal nieuwe webwinkels is elk kwartaal ongeveer even veel als aantal nieuwe baksteen-winkels

    - faalaantal van baksteen-winkels is veel hoger (maar bestand is ook veel groter)

     

    - online vormen vrouwen helft van ondernemersbestand; bij bricks een derde

     

    - de steekproef voor deelnemers aan de enquete veroorzaakt wat afwijkingen

    - daarin is het bestand ineens N=10895

    - aantal respondenten is uitgebreid met enquetes in bestanden van oa Marktplaats Zakelijk en Thuiswinkel.org

    - van de laatste namen 2 leden deel

    - vermoede systeemfout is deels teruggewogen

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Paar observaties:

     

    - KvK registreert minder webwinkels dat Thuiswinkel.org schat dat er zijn (45.000)

     

    Dat klopt. Een paar mogelijke verklaringen;

    KVK noteert per KVK nummer 1 webshop. Thuiswinkel.org telt aantal unieke shops, maar dat kunnen er ook meerdere per onderneming zijn.

    KVK gaat uit van een paar bepaalde categorieën waarin een onderneming ingeschreven staat, zoals bijvoorbeeld postorder. Iemand zou zich bijv. ook onder 'dienstverlening' kunnen inschrijven maar alsnog een webwinkel kunnen beginnen. Zo'n onderneming valt vermoedelijk ook buiten de scope van het KVK bestand.

     

    - bv extensies vanuit bestaande detailhandel zijn geen onderdeel van registratie

     

    Dat klopt ook, om het onderzoek enigszins behapbaar te houden. Alleen ondernemingen die gestart zijn als webwinkel zijn onderzocht.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

     

    Er valt wel wat af te dingen op de projectie van de steekproefresultaten op de totale populatie (oververtegenwoordiging van mannelijke hobby-ondernemers die al wat langer een marginale webshop runnen), maar als je doorredeneert is het helemaal niet zo onwaarschijnlijk dat die webshop voor driekwart van 25.000 bij de KvK ingeschreven 'ondernemers' een bijzaak is.

     

    Als je weet wat er naar schatting omgezet wordt door alle webwinkels in Nederland en welk aandeel aan de Top 100 toegeschreven wordt, dan moet er een long tail van webwinkeliers zijn die niet of nauwelijks van zijn/haar shop kan leven. Dan zijn er zomaar twintigduizend deeltijd-ondernemers die hun inkomen bijeensprokkelen of aanvullen met een webshop.

     

    Je kan daar vanuit ondernemersperspectief op neerkijken, maar ik denk dat het gewoon een gegeven is. Een nieuw fenomeen, omdat de drempel tot online ondernemen veel lager is dan de drempel tot het openen van een echte winkel.

     

    En yep: al die mensen met deels onverkoopbare voorraad op zolder of in de garage en weggeefprijsjes voor de rest, ondermijnen de reguliere detailhandel die dan ook aan het wegspoelen is. Voor elke webshop die na verloop van tijd weer afhaakt, verdwijnen er drie detaillisten.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites


    Join the conversation

    You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

    Guest
    Add a comment...

    ×   Pasted as rich text.   Restore formatting

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    On this forum all subjects are discussed related to entrepreneurship.

    Growing together with other entrepreneurs

    ✓     Ask your entrepreneur questions

    ✓     Share your answers

    ✓     Low profile

    ✓     Transparant

    ✓     At your convenience

    ✓     Always based on relevance, substance and expertise

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept