Jump to content
  • Sign in to follow this  

    Waar ligt de toekomst van (kleine) webwinkels?


    Highio

    Waar ligt de toekomst van (kleine) webwinkels?

     

    Korte samenvatting:

    Is er nog wel plaats voor (kleine) webwinkeliers? Het is niet meer zo eenvoudig als vroeger...

     

    In het gelinkte artikel lees je hoe artikelschrijver hierover denkt.

     

    Waarom vind je dit interessant of wil je dit delen?:

    Ik vind dit interessant om te delen, omdat op HL veel kleine webwinkeliers actief zijn. Daarbij is het een vraag die mij momenteel bezig houdt.

     

    Groet,

     

    Highio

     


    Sign in to follow this  


    User Feedback

    Recommended Comments

    Het artikel opent met een aanname die, volgens mij, niet waar is.

    Vanmorgen zat ik in de auto en hoorde ik voor de zoveelste keer een commercial van Bol.com. Dat deed mij even aan “vroeger” denken, zo’n 15 jaar geleden. Toen waren zij al vrij revolutionair.

     

    Op het gebied van online hebben ze eigenlijk altijd voorgelopen. Mede door hun slimme overstap naar een breder assortiment en het toelaten van wederverkopers, zijn zij op dit moment de grootste in Nederland.

    Bol.com is nooit "revolutionair" geweest. Bol.com is geen marktleider, maar een marktvolger. Je kunt een tijdlijn tekenen met daarop heel wat tijdstippen waarop Amazon een innovatie doorvoerde gevolgd door bijna evenveel latere tijdstippen waarop bol.com die innovatie overnam. Binnen Nederland lijkt het daardoor misschien of ze "eigenlijk altijd vooroplopen", maar als je over de grenzen kijkt, valt daarop nogal wat af te dingen.

     

    Dat lijkt de vraag niet te beantwoorden, maar zonder een goed beeld van de voorbije 10 tot 15 jaar kun je niet goed 5 tot 10 jaar vooruitkijken. Als je niet weet wat je vertrekpunt is, kun je op geen enkele kaart een route uitstippelen.

     

    De veranderingen in online retail kun je niet los zien van een veranderend retaillandschap. Mijn inschatting is dat Ahold bol.com niet slechts voor het online verkoopkanaal heeft overgenomen, maar vooral ook om versneld voet aan de grond te krijgen in non-food. Twee vliegen in één klap en heel wat minder complex en risicovol dan de hopeloze erfenis van een ten ondergaande V&D overnemen.

     

    Ik denk dat daarin nog volop ruimte is voor een kleine webwinkel, maar daarvoor moet je misschien eerst andere vraagstukken bekijken: wat is een kleine webwinkel eigenlijk en wat doet een kleine webwinkel? En wat is klein?

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Bol.com is nooit "revolutionair" geweest. Bol.com is geen marktleider, maar een marktvolger. Je kunt een tijdlijn tekenen met daarop heel wat tijdstippen waarop Amazon een innovatie doorvoerde gevolgd door bijna evenveel latere tijdstippen waarop bol.com die innovatie overnam. Binnen Nederland lijkt het daardoor misschien of ze "eigenlijk altijd vooroplopen", maar als je over de grenzen kijkt, valt daarop nogal wat af te dingen.

     

    Mee eens, dat was mij ook al opgevallen. Overigens vind ik Amazon helemaal geen prettige webshop, ik vind het altijd erg rommelig en onoverzichtelijk overkomen. Dat doet Bol.com naar mijn mening een stuk beter. Maar goed, Amazon doet het erg doet dus blijkbaar deelt niet iedereen die mening ;)

     

    Zoals sommige mensen al zeggen in de reacties op dat artikel zal er vast wel een markt blijven voor niche webwinkels, al is het maar omdat zij meer specialistische content kunnen schrijven waarmee bezoekers naar de website gelokt worden.

     

    Daarnaast zijn bol.com en coolblue geen echte prijsvechters, ze zijn vaak niet de goedkoopste. Dat biedt ook kansen voor kleinere shops. En natuurlijk biedt Bol.com kleinere webshops de mogelijkheid om spullen via hen te verkopen (wat uiteraard wel ten koste gaat van de marge).

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Mijn inschatting is dat Ahold bol.com niet slechts voor het online verkoopkanaal heeft overgenomen, maar vooral ook om versneld voet aan de grond te krijgen in non-food. Twee vliegen in één klap en heel wat minder complex en risicovol dan de hopeloze erfenis van een ten ondergaande V&D overnemen.

    Of HEMA...

     

    Bol.com geeft AH een voet tussen de deur in non-food en wel op zo'n manier dat de winkel als afhaaldesk fungeert en niet als opslagplek dient. Tesco heeft zich daar lelijk in verslikt. Bol.com heeft big data over koopgedrag in non-food, AH heeft een bonusbase: daar zit toekomstige synergie. AH kijkt naar het merchants-model in food, een opzet waar Bol.com al ervaring mee heeft. Kunnen ze een paar jaar mee vooruit.

     

    Maar Amazon heeft twee tenen aan wal. Alibaba en Rakuten snuffelen rond. Zalando, OTTO en La Redoute hebben een leveranciersingang die we van Wehkamp al wat langer kennen.

     

    Voor kleine webwinkels lijkt me logisch dat ze verkoop via zulke marktplaatsen / plaza's / platform verkennen. Doe ervaring op, zelfs als je daar wat marge voor moet inleveren. Spring op de kar en verken dan meteen ook verkoop in Duitsland, in China zelfs.

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Ik denk dat het inderdaad vooral bij niches blijft, zaken die veel productkennis vereisen om er een zinnige winkel mee te vullen.

     

    Op prijs concurreren met producten die op veel plaatsen te koop zijn heeft denk ik weinig kans: je hebt met een kleine webwinkel gewoon de inkoopkracht niet, en ook niet het schaalvoordeel in de logistiek.

     

    Overigens is in niches prima te verdienen, als je zelf kennis van zaken hebt, goede support kunt leveren en dergelijke.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Ik denk dat de kracht vooral bij kennis van een product ligt.

     

    Ik zou nooit een laptop of camera bij bol.com of coolblue kopen, gewoon omdat het aan kennis ontbreekt. Vroeger was de kennis bij coolblue wel aanwezig, maar nu zijn ze te groot en moet je geluk hebben met een medewerker.

    Ik denk dat coolblue vooral zo groot is geworden door de goede service die ze verlenen. Ik weet alleen niet of dit nog steeds zo is. In het prille begin stonden ze daar om bekent.

     

    In de evenementen branche zijn voor ondernemers niet echt grote leverancier partijen en zijn de marges zo klein geworden dat de prijzen overal hetzelfde zijn. Hierbij is kennis en service de belangrijkste punten. Voorraad en grote van een bedrijf niet echt.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Overigens is de drop shipment markt momenteel ook nog altijd flink aan het groeien.

     

    Er is een flinke professionaliseringsslag gaande op dit gebied en het kan dus behoorlijk interessant worden om een aardige (niche of niet niche) shop te starten waarbij het grootste deel van je longtail producten direct, met je eigen logo op de doos, vanuit de leverancier naar de klant kan worden verstuurd.

     

    Als je dus een shop begint met, ik noem maar even een 13-in-een-dozijn-ding, zonnebrillen, dan zou je je top 10 best verkopende producten zelf kunnen inkopen om zo mee te kunnen gaan met dagprijzen / benchmarking en de overige producten direct via de leverancier(s) laten verschepen.

     

    Het starten van een website is dan meteen een stuk interessanter omdat je je meer kunt focussen op marketing en techniek. Daar ligt namelijk de toekomst; marketing en techniek. Hoe krijg je de bezoeker op je website tegen zo laag mogelijke kosten, hoe hou ze je op je shop, hoe converteer je zo snel mogelijk, hoe ga je om met upsells, hoe profiteer je maximaal van je bestaande base.

     

    Liever 2 marketeers en 4 programmeurs in dienst dan een vol magazijn met 20 magazijnmedewerkers ;)

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Overigens is de drop shipment markt momenteel ook nog altijd flink aan het groeien.

    Een leverancier die actief aan dropshipping doet, rekent met meerdere resellers. Je wordt dus altijd omringd door concurrenten die hetzelfde leveren. Mag jij kiezen: concurreer je op prijs of vind je iets anders?

     

    In theorie zou je ook op passieve dropshipping kunnen mikken, zoals bv de webshops van de grote kranten doen. Wijnhandel X doet de webshop van medium B mits hij de hele afhandeling verzorgt. Maar dat model zie je niet zo vaak.

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Je hebt bij dropshipping uiteraard concurrenten die precies hetzelfde kunnen doen, maar als je een goede selectie kunt presenteren is het ongetwijfeld mogelijk je te onderscheiden. Er zijn zoveel producten op de markt, voor een consument is het soms lastig een keuze te maken. Probeer maar eens te vinden wat je wilt op aliexpress oid, ben je zo een half uur verder als het iets specifieks is.

     

    De vraag is wel vanaf waar je gaat dropshippen. Doe je het uit china oid dan zit je met lange levertijden, maar heb je wel enorm veel keuze.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Zullen de meest successvolle winkels mogelijk niet evolueren naar een totaalconcept? Een webshop gecombineerd met echte winkel met bijhorend klein café, plaats voor workshops, lezingen,...

     

    In belgië is men ook bezig met dit: http://www.dezondag.be/online-shoppen-op-storesquare/ Om de laatste twijfelaars over de streep te trekken?

     

    En omdat het vrijdag is ook nog even een blik op de toekomst ;) :

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Eerlijk? Ik denk dat de kleine webwinkels straks alleen nog maar in de niche-markten bestaan en de grote webwinkels de top in google bezet hebben. Op alle massatermen is het zonder een groot marketingbudget vrijwel onmogelijk om te concurreren.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Met de opkomst van grote spelers als bol, wehkamp en coolbue lijkt het mij ook dat er enkel nog niche webshops zullen zijn. Wel ben ik het niet zozeer eens dat zij de top in google zullen behouden. Een niche webshop kan zich namelijk focussen op de niche met relevante informatie/blogs etc. Dit wordt weer gedeeld waardoor deze nog een hogere positie misschien wel zou krijgen in google.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites


    Join the conversation

    You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

    Guest
    Add a comment...

    ×   Pasted as rich text.   Restore formatting

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    On this forum all subjects are discussed related to entrepreneurship.

    Growing together with other entrepreneurs

    ✓     Ask your entrepreneur questions

    ✓     Share your answers

    ✓     Low profile

    ✓     Transparant

    ✓     At your convenience

    ✓     Always based on relevance, substance and expertise

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept