Jump to content
  • Wat is aftrekbaar?


    TwaBla
    • Video\'s en Webinars Commercie en marketing Intellectueel eigendomsrecht en productbescherming

    Wat is aftrekbaar?

     

    Korte samenvatting:

    Elke Uijtewaal (site) wil zoveel mogelijk poespas voor startende zzpers duidelijk maken in Jip & Janneke-taal, liefst met stroomdiagrammen. Dit stelde ze op voor BTW-aangiften. Is volgens mij sowieso handig bij het bepalen welke kosten wel en niet aftrekbaar zijn. Als het plaatje niet werkt: ik heb ook de pdf toegevoegd.

     

    kanikhetaftrekken_30-06-18.png

     

    Waarom vind je dit interessant of wil je dit delen?:

     

    Sowieso handig, en verbeteringssuggesties zijn welkom (begrijp ik).

     

    (tikfoutjes verbeterd)

     


    Ga naar artikel

    Waarom vind je dit interessant om te delen?

    higherlevel


    User Feedback

    Recommended Comments



    Leuk schema inderdaad!

     

    en verbeteringssuggesties zijn welkom (begrijp ik).

    Hoe en waar? Het vermelde over afsluitkosten "verzekeringen en bankkosten" klopt namelijk niet :)

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Dit stelde ze op voor BTW-aangiften.

    Het lijkt me eerder dat dit uitsluitend voor de inkomstenbelasting is, niet voor de omzetbelasting. Voor de BTW wordt de informatie er een beetje onvolledig tussengefrommeld. Het zelf berekenen van BTW als het niet op de factuur staat en een drempel van 400 euro per kwartaal? Hmm... Hebben ze het hier over intracommunautaire verwervingen? Apart verhaal.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites
    Het lijkt me eerder dat dit uitsluitend voor de inkomstenbelasting is, niet voor de omzetbelasting.

    Nee, dit overzicht is echt bedoeld voor het bepalen of de omzetbelasting aftrekbaar is.

     

    Het zelf berekenen van BTW als het niet op de factuur staat en een drempel van 400 euro per kwartaal? Hmm... Hebben ze het hier over intracommunautaire verwervingen? Apart verhaal.

     

    Niet apart maar versimpeld, maar ze staat open voor verbeteringen en suggesties (hint ;) )

     

    Ik vind het sowieso knap dat je op 1 pagina ook nog vrij complexe materie als buitenlandse BTW kunt vermelden, alle hulde voor de maker, en mooie site trouwens! :-K

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    De btw op eten en drinken voor eigen gebruik (ondernemer) is volgens mij nooit aftrekbaar. Graag laat ik me overtuigen met bron dat het wel zo is.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    De btw op eten en drinken voor eigen gebruik (ondernemer) is volgens mij nooit aftrekbaar. Graag laat ik me overtuigen met bron dat het wel zo is.

    Ja, hier haalt ze waarschijnlijk kosten voor de freelancer zelf en kosten voor het personeel door elkaar. Maar in principe is die btw sowieso niet verrekenbaar.

     

    Eten en drinken voor de freelancer zelf zijn nooit aftrekbaar (want: per definitie privé). En in principe is de btw eigenlijk ook niet verrekenbaar voor kosten voor het personeel, behalve dan als het onder het Besluit uitsluiting aftrek omzetbelasting (BUA) valt te brengen.

     

    Ik was begonnen met de inconsistenties uit het verhaal te halen onder het motto "positief petje op". Maar na een uur typen heb ik het opgegeven. Ik vraag me ook af wat voor boekhouder ze hier zogenaamd naar heeft laten kijken.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Leuk schema inderdaad!

     

    en verbeteringssuggesties zijn welkom (begrijp ik).

    Hoe en waar?

    Misschien het linkje naar de website volgen ...

     

    CONTACT

    Contact opnemen kan via het onderstaand formulier. Of per post natuurlijk. Dat kan dan naar ...

    Het vermelde over afsluitkosten "verzekeringen en bankkosten" klopt namelijk niet :)
    Er kloppen wel meer dingen niet, maar Het gaat tenslotte om versie van 30-06-2018 ... dus met een beetje goede wil van iedere muggenzifter hier, kan het best een bruikbaar en waarheidsgetrouw geheel worden.

    Zie het maar als een eerste positieve aanzet om duidelijkheid te brengen in zaken die menig ondernemer, boekhouder en niet te vergeten de Belastingdienst zelf, ook niet altijd begrijpt.

     

    Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites
    dus met een beetje goede wil van iedere muggenzifter hier, kan het best een bruikbaar en waarheidsgetrouw geheel worden.

    Zullen we allemaal die moeite doen en Elke positieve feedback geven?

     

    Zie het maar als een eerste positieve aanzet om duidelijkheid te brengen in zaken die menig ondernemer, boekhouder en niet te vergeten de Belastingdienst zelf, ook niet altijd begrijpt.

    Precies :-K

     

    Misschien het linkje naar de website volgen ...

    CONTACT

    Contact opnemen kan via het onderstaand formulier. Of per post natuurlijk. Dat kan dan naar ...

     

    Hmmm... mag ik in dit geval iets anders voorstellen? Twa of ik benaderen Elke dat we graag mee helpen aan dit overzicht, en Elke kan dan in topic de aanpassingen lezen.

    Bedoeling is uiteraard dan wel dat we Elke niet alleen vertellen wat er niet klopt, maar vooral ook aangeven wat dan wel een juiste of betere tekst is.

     

    Wie doet er mee?

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    ik heb alvast feedback gegeven over de buitenlandse uitgaven. (wel gewoon via haar site)

    https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/btw_terugvragen_uit_het_buitenland/wanneer_kunt_u_een_verzoek_doen/

     

    Het jaar drempel bedrag is namelijk 50 euro. De genoemde 400 euro is alleen een drempel om per kwartaal te mogen aangeven.

     

    Juist voor kleinere ondernemers die één of twee keer per jaar naar het buitenland gaan voor bijv een beursbezoek kan dat lagere drempel bedrag toch relevant zijn.

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Dank iedereen voor het uitvoerig bekijken van het diagram! Zoals inderdaad al is aangegeven: feedback is zeer welkom :)

     

    Een paar dingen die ik eruit heb gepikt: eten gekocht in de supermarkt is aftrekbaar. Ik heb voor de zekerheid weer even gegoogled maar ik vind deze info overal (o.a. https://www.moneymonk.nl/aftrek-btw-zakenlunches-zzp)

     

    Dat van de drempel van 400,- : dat is een goeie, ik zal ook nog even met mijn boekhouder bespreken hoe hij dit precies bedoelt (deze zin is namelijk een letterlijke aanvulling van hem geweest en ik ben hier iets minder bekend mee). Dus die zal ik zsm aanpassen.

     

    Wellicht is wat context ook handig: ik ben ontwerper, maar wilde graag iets maken waarmee ik freelancers uit de brand kan helpen (omdat op veel verschillende plekken - zoals op fora - veel verschillende informatie wordt gegeven). Uiteindelijk wil ik met een partij zoals de kvk of belastingdienst zelf dit verder uitwerken zodat alle informatie zeker weten klopt, maar tot die tijd probeer ik het zelf zo goed mogelijk te doen :)

     

    Mijn boekhouder is legit trouwens (geen student of oom met wat ervaring) maar het kan altijd zijn dat er dingen tussendoor zijn geslopen. Dus tips zijn welkom ;)

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Mooi diagram!

    Maar heb ook mijn bedenkingen over de aftrekbaarheid van je eigen dagelijkse lunch...

     

    Een paar dingen die ik eruit heb gepikt: eten gekocht in de supermarkt is aftrekbaar.

     

    Misschien als het voor een zakenlunch met een klant zou zijn.

    Maar om dan met een zak krentenbollen van de supermarkt aan te komen zetten, is niet zo heel gebruikelijk... :P

     

    https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aftrekken/welke_btw_is_aftrekbaar/bijzondere_situaties/uitgaven_in_de_horeca

     

    Maakt u kosten voor eten en drinken voor uzelf, uw personeel of uw zakenrelaties? Dan kunt u de btw hierover niet aftrekken als:

     

    [*] het eten en drinken wordt genuttigd in een horecagelegenheid

    [*] een cateraar het eten en drinken verzorgt in een ruimte die speciaal daarvoor is ingericht (bijvoorbeeld een partytent of een afgehuurde ruimte)

     

    Vindt het gebruik niet plaats in een horecagelegenheid? En wordt het eten en drinken niet verzorgd door een cateraar in een ruimte die speciaal daarvoor is ingericht? Kijk dan voor uitgaven voor uw personeel bij "Eten en drinken voor uw personeel: aftrek voorbelasting" en voor uitgaven voor uw zakelijke relaties bij "Personeelsvoorzieningen, giften en relatiegeschenken."

     

    Uitgaven voor uzelf zien wij als privéuitgaven. U kunt hierover dus geen btw aftrekken.

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Uiteindelijk wil ik met een partij zoals de kvk of belastingdienst zelf dit verder uitwerken zodat alle informatie zeker weten klopt, maar tot die tijd probeer ik het zelf zo goed mogelijk te doen :)

    Beide instantie kijken in geval van twijfel naar de collectieve wijsheid van dit forum, dus je bent in de beste handen.

     

    En nou nog een link naar je website in je signatuur. ;)

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Hmm, dat is een goeie (excuses voor de late reactie). Gekke is wel dat ik dus overal lees dat je deze uitgaven - dan bedoel ik de lunch - wel kunt aftrekken als freelancer en de freelancers die ik spreek hebben van hun boekhouders dit ook te horen gekregen. Dus ergens blijkt het nog wat vaag. Ik zal nog even wat meer onderzoek gaan doen... zou fijn zijn als het wel gewoon aftrekbaar is natuurlijk ;)

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Uiteindelijk wil ik met een partij zoals de kvk of belastingdienst zelf dit verder uitwerken zodat alle informatie zeker weten klopt, maar tot die tijd probeer ik het zelf zo goed mogelijk te doen :)

    Beide instantie kijken in geval van twijfel naar de collectieve wijsheid van dit forum, dus je bent in de beste handen.

     

    En nou nog een link naar je website in je signatuur. ;)

     

     

    Oh dear, en ik wilde nog wel de belastingdienst gaan bellen met als doel een infographic te maken met 100% zekerheden... maar dat is dus ijdele hoop? :p

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

     

    Oh dear, en ik wilde nog wel de belastingdienst gaan bellen met als doel een infographic te maken met 100% zekerheden... maar dat is dus ijdele hoop? :p

    Wishful thinking ... indeed.

     

    Was het (belasting)leven maar zo eenvoudig.

    Overheidsinstanties die 100% zekerheden kunnen en/of willen geven ... die bestaan niet.

     

    "Leuker kunnen we het niet maken, wel ook niet makkelijker."

     

    Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    De btw van eten en drinken dat genuttigd wordt in een horeca-gelegenheid, party-tent of ruimte die daarvoor speciaal is ingericht, is niet aftrekbaar.

    https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aftrekken/welke_btw_is_aftrekbaar/bijzondere_situaties/uitgaven_in_de_horeca

     

    Voor het overige wel, voor zover het verbruik binnen het BTW-ondernemerschap valt.

    Maar dat laatste spreekt voor zich.

     

    De BTW wemelt overigens van de uitzonderingen op hoofdregels en uitzonderingen op uitzonderingen.

    Best knap als je dat allemaal in een stroomschema krijgt.

     

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Oh dear, en ik wilde nog wel de belastingdienst gaan bellen met als doel een infographic te maken met 100% zekerheden... maar dat is dus ijdele hoop? :p

    Als je met alle opgetelde wijsheid van onze forumdeelnemers een infografiek (stroomkaart) hebt die 95% voldoet, vinden we daar vast een zoekmachineprettig plekje voor op Higherlevel.

     

    Nou nog een goede naam. Belastingaftrekkaart? Ondernemersaftrekschema? Aftrekbaken? Ondernemerskostenkaart?

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Ik heb het schema doorgenomen.

    Mijn belangrijkste kritiek is dat niet altijd duidelijk is aangegeven of een kostenpost aftrekbaar is voor de inkomstenbelasting of voor de BTW.

    Dat onderscheid is best wel belangrijk en dient dus duidelijk aangegeven te worden.

     

    Misschien is te overwegen om 2 stroomschema's te maken: 1tje voor de inkomstenbelasting en 1tje voor de BTW.

     

    Succes, Odeon

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites
    Mijn belangrijkste kritiek is dat niet altijd duidelijk is aangegeven of een kostenpost aftrekbaar is voor de inkomstenbelasting of voor de BTW. Dat onderscheid is best wel belangrijk en dient dus duidelijk aangegeven te worden.
    Dat is voor een gewone ondernemer ook niet te snappen.

     

    Waarom zou een kostenpost wel aftrekbaar zijn van de inkomstenbelasting maar niet van de BTW?

     

    Bestaan daar overzichten van?

     

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Prins Rachid doet een poging in een ander topic. ;)

     

    De kosten zijn sowieso aftrekbaar voor het bepalen van je bedrijfsresultaat. Maar een andere vraag is of het aftrekbaar is voor de inkomstenbelasting. Of aftrekbaar voor de omzetbelasting.

     

    Aangezien het om de omzetbelasting gaat, is het afhankelijk van waar de maaltijd is gekocht. Er zit ook nog een verschil tussen aftrekbaarheid als ondernemer en belastingvrij te vergoeden van werkgever aan werknemer in de loonbelasting, en daarnaast een verschil tussen de aftrekbaarheid van de kosten voor de inkomstenbelasting en in hoeverre je de btw kunt terugvragen bij de omzetbelasting.

     

    Even heel simpel gezegd voor de omzetbelasting:

    - Eten en drinken bij een restaurant >> niet aftrekbaar

    - Eten en drinken bestellen of kopen ergens anders >> wel aftrekbaar

     

    Voor de inkomstenbelasting is het weer wat anders. Het ligt er namelijk aan waar, door wie en/of met wie het eten is genuttigd.

    - Eten en drinken tijdens werktijd zelf >> 0% aftrek als privéopname

    - Eten en drinken wegens overwerk >> 80%* aftrekbaar

    - Eten en drinken met klant >> 80%* aftrekbaar (representatiekosten)

    - Eten en drinken onderweg voor werk >> 80%* (reis/verblijfkosten)

     

    En als de btw nou niet verrekenbaar was, maar wel (deels) aftrekbaar voor de inkomstenbelasting, dan mag je de niet-verrekenbare btw vervolgens wel weer als kosten van de winst aftrekken.

     

    Wel aftrekbaar voor het bepalen van je bedrijfsresultaat maar niet voor de inkomstenbelasting?

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Dat is de formele werkwijze bij beperkt (80%) aftrekbare kosten.

    - Deze kosten drukken voor 100% op het bedrijfsresultaat.

    - In de IB-aangifte wordt vervolgens een correctie (bijtelling) voor de niet-aftrekbare 20% gemaakt.

    Er zijn dan in feite 2 winstberekeningen: een commerciële en een fiscale.

     

    Bij eenmanszaken wordt die correctie vaak al binnen de boekhouding gemaakt.

    Er is dan maar één winstberekening en het eindresultaat is hetzelfde.

     

    Overigens heeft dit alles geen invloed op de BTW.

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Ik heb het schema doorgenomen.

    Mijn belangrijkste kritiek is dat niet altijd duidelijk is aangegeven of een kostenpost aftrekbaar is voor de inkomstenbelasting of voor de BTW.

    Dat onderscheid is best wel belangrijk en dient dus duidelijk aangegeven te worden.

     

    Misschien is te overwegen om 2 stroomschema's te maken: 1tje voor de inkomstenbelasting en 1tje voor de BTW.

     

    Succes, Odeon

     

    Ja goed punt. Deze inforgraphic is in principe alleen voor de btw-aangifte (omdat ik toch ergens moest beginnen). Het idee is inderdaad om er hierna een te maken voor de inkomstenbelasting :)

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites

    Oh dear, en ik wilde nog wel de belastingdienst gaan bellen met als doel een infographic te maken met 100% zekerheden... maar dat is dus ijdele hoop? :p

    Als je met alle opgetelde wijsheid van onze forumdeelnemers een infografiek (stroomkaart) hebt die 95% voldoet, vinden we daar vast een zoekmachineprettig plekje voor op Higherlevel.

     

    Nou nog een goede naam. Belastingaftrekkaart? Ondernemersaftrekschema? Aftrekbaken? Ondernemerskostenkaart?

     

     

    Dat zou inderdaad geweldig zijn ^^ De naam die ik op dit moment hanteer is "Kan ik het aftrekken" (ofwel kanikhetaftrekken.nl) maar ik sta open voor andere suggesties die beter de lading dekken :)

    Share this comment


    Link to comment
    Share on other sites



    Join the conversation

    You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

    Guest
    Add a comment...

    ×   Pasted as rich text.   Restore formatting

      Only 75 emoji are allowed.

    ×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

    ×   Your previous content has been restored.   Clear editor

    ×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    On this forum all subjects are discussed related to entrepreneurship.

    Growing together with other entrepreneurs

    ✓     Ask your entrepreneur questions

    ✓     Share your answers

    ✓     Low profile

    ✓     Transparant

    ✓     At your convenience

    ✓     Always based on relevance, substance and expertise

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept