arie88

Junior
  • Aantal berichten

    13
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

arie88's trofeeën

  1. Duidelijk, En bij het verpachten van het volledige grond wordt je waarschijnlijk niet meer als ondernemer gezien? Omdat je naast het verpachten niets in de onderneming doet. Het idee zou dan zijn dat je het grond in de onderneming houdt en dus jaarlijks aan het verpachten verdient. Als vader overlijd blijven verpachten en als moeder overlijd blijft dochter verpachten. Zo heb je niet in 1 keer een smak geld maar kan de grondwaarde bijv. zelfs nog stijgen en heb je er jaarlijks wat inkomsten uit. en over die inkomsten betaal je dan uiteraard belasting zoals je nu doet. Loonwerkers constructie zou voor dit niet rendabel zijn gezien de kosten niet opwegen tegen de baten en er netto weinig rendement gemaakt zou worden. Iets anders kan zijn wel verkopen en bijv. 1 of meerdere appartementen kopen om te verhuren / of beleggen en jaarlijks het maximale belastingvrije deel schenken aan kinderen. We zijn puur even aan het oriënteren wat de beste mogelijkheden zijn en even ruimdenkend buiten de het direct contact met eigen boekhouder vandaar de vragen hier.
  2. Ik zit met een vraag van mijn schoonouders, zei runnen een akkerbedrijf en er is geen opvolger. Pensioenleeftijd is bereikt. Dochter is wel ZZP maar geen akkerbouw. Idee was altijd een maatschap te maken waar vrouw en dochter in plaats zouden nemen en een loonwerkers constructie te maken zodat ze niet alles hoeven verkopen (hoeft niet verkocht te worden voor het geld, liefst behouden we het grond zelfs om de waarde te houden) en er toch nog steeds wat inkomsten binnenkomen. Dit wordt door de boekhouder afgeraden omdat er na aftrek van de loonwerkerskosten te weinig over blijft. Het alleen verhuren van de grond zou niet kunnen omdat je dan geen ondernemer meer bent. (ondanks er genoeg interesse is) Andere optie is natuurlijk dat schoonvader zo lang als hij wil doorgaat en uiteindelijk het grond verkoopt en afrekent met de BD. Zijn er nog andere dingen die wij eens zouden kunnen onderzoeken? Zijn er bijv. constructies waarbij je nog wel het grond kan behouden? of moet je gaan kijken naar vastgoed?
  3. Top dat is duidelijk en eigenlijk zoals ik dacht. Nu is het project nagenoeg geen goodwill waard denk ik omdat ik van mijn zakelijke inkomsten moet leven en daar een "salaris" van moet kunnen genieten en dan blijft er weinig over. Als de site straks 10k per maand zou doen en ik besluit over te gaan naar BV met holding, is het dan aannemelijk dat het geruisloos wordt ingebracht? (eerste 3 jaar daarna niet verkopen)? Kan ik in de werkbv met holding nog wel gewoon 'uren maken' op factuur voor wat andere bedrijven wat buiten het project valt? Moet geen probleem zijn lijkt me. Je krijgt alleen iets vertekent beeld in de jaarcijfers wellicht omdat ze niet alleen bij dat project horen. Het beste moment van omzetten is denk ik aan het begin van een boekjaar? Dan kan ik ene jaar nog eenmanszaak voordelen meepakken en daarna per 1-1 over naar een BV. Als de site ruisend wordt ingebracht zal er denk ik wel goodwill gerekend moeten worden voor het project voor de stakingswinst van de eenmanszaak of zit ik mis? Denk dat ruisend inbrengen vaak alleen wordt gedaan als je direct of binnen 3 jaar wilt verkopen.
  4. Beide, maak zowel gebruik van bestaande affiliaties als bedrijven die inmiddels met mij contact opnemen of ze hun producten niet op mijn pagina kunnen plaatsen.
  5. Op dit moment run ik een simpele eenmanszaak (ict) met voornamelijk werkuren voor andere bedrijven. Simpele boekhouding en weinig poespas. (rond 40k winst per jaar en betaal klein beetje belasting na aftrekposten huis etc) Begin dit jaar ben ik een eigen website gestart vanaf 0. Het betreft een affiliate website met veel eigen geschreven content waarmee ik verwijs naar webwinkels en een bepaald % verdien over de verkopen. De structuur zit zo in elkaar dat het een groot succes lijkt te worden en besteed inmiddels ook al bepaalde werkzaamheden uit. De eerste maanden natuurlijk weinig winst omdat de website nog niet goed scoorde in Google, maar na 3 maanden kwamen de eerste verkopen. Van een paar 10tjes in de eerste maand, 100 in de 2e maand zitten we nu na 8 maanden al aan de 2000 euro winst in 1 maand. We blijven nog steeds doorgaan op dezelfde manier en nog een tandje sneller met het produceren van meer en betere content waardoor dit nog veel meer zou moeten gaan stijgen. Daarom een aantal vragen voor oriëntatie. Heeft iemand een advies wat nu zakelijk het beste is om te gaan doen qua planning? Moet dit aparte project naar een BV en maakt het nog uit of ik dat nu doe of over 1,2,3 jaar als de winst uit de website al een stuk hoger is? wat zou er financieel anders zijn? Of eerst lekker doorgaan tot winst 100/150k is per jaar. BV/holding structuur zou denk ik uiteindelijk het beste zijn, als de site bijv. over 10 jaar verkocht zou worden dan is het geld makkelijk weer direct te investeren ipv dat ik moet afrekenen met de fiscus. Eenmanszaak evt aanhouden nog voor mijn andere werkzaamheden? of gewoon samen houden op de BV? Uiteraard wil ik een boekhouder op het moment ik over ga naar een BV of BV holding structuur. Korte termijn (komende maanden/jaar/2jaar) is mijn idee: - Werkzaamheden als ZZPer wil ik zo lang mogelijk voortzetten als backup, wel draai ik al iets minder uren voor anderen. - Website laat ik draaien, ik bepaal wat er gebeurt maar besteed dingen uit waar ik niet meer aan toe kom. Langere termijn: - Fulltime richten op de website en aanverwante projecten en doorgroeien met het affiliate project - Project zo lang mogelijk houden, maar bedrijven die goed lopen krijgen natuurlijk te maken met mogelijke investeerders / overnames, dus wordt wellicht verlijd om het op langere termijn te verkopen.
  6. Toevoeging: Webshop draait al sinds 2013 met jaarlijks stabiele omzet van 3k
  7. Onlangs een webwinkeltje overgenomen voor 2000 excl. Met kleine voorraad. Alles zou volledig legaal zijn incl omzet en leverancier. Nu moest ik zojuist wat voorraad bestellen wegens bestelling van klant en geeft de leverancier aan dat er 2 maand terug inval is geweest en o. a de producten die de webshop verkoopt in beslag zijn genomen en ik die niet meer kan bestellen en ook niet meer terug komen, onderzoek daarin loopt nog omdat de leverancier (die al sinds 1974 bedtaat) het daar niet mee eens is. Producten kan ik dus niet meer inkopen Mogelijk heb ik dus ook producten die ik niet meer mag verkopen. 90% van alle producten, tevens naam van het domein en webshop kan ik dus niet meer daar inkopen en mag ik mogelijk niet meer verkopen. Aankoop zonder contract en AV, beide bedrijven zzp. Bijna 2 weken terug Kan ik hier iets mee? Annuleren op basis van wanprestatie? Mijn inziens moest verkoper dit weten en kon ik dit totaal niet verwachten. Of is dit gewoonweg ondernemersrisico en moet ik overwegen de webshop te staken?
  8. Hallo, Wij hebben een 'goedkope' bestelauto prive aangeschaft en rijden hier voornamelijk prive in. Nu hebben we van de belastingdienst brief ontvangen dat de auto als zakelijke bestelauto is aangemerkt omdat ik ZZPer ben en hierdoor minder wegenbelasting betaal. Ik reed altijd wel zakelijk in mijn prive auto maar liet mijn prive auto buiten de boekhouding en trok dus nooit de kosten af voor de gereden zakelijke kilometers. Ik lees in die brief eigenlijk niet of de bestelauto persè op de zakelijke balans moet staan of niet en/of ik hem gewoon buiten mijn zakelijke boekhouding kan houden als ik de zakelijke kilometers niet wil bijhouden maar ook geen kosten zakelijk betaal of aftrek van de winst. Er staat enkel dat ik hem minimaal 10% voor zakelijke kilometers moet gebruiken. Gezien ik regelmatig vanuit het noorden naar mijn opdrachtgever een aantal uren in de auto rij is dat geen probleem. Al ik geen KM registratie bijhoud, de auto prive heb gekocht en de rekeningen betaal, moet ik dan ook iets met mijn zakelijke boekhouding voor deze auto? (bijv 1.5% catalogusprijs verschuldigde BTW)
  9. Hallo, Ik kan voor 20 uur per week een contract tekenen bij een internet bedrijf in de Verenigde Staten (dit werk accepteren ze niet als freelancer). De werkzaamheden voer ik gewoon hier in Nederland thuis uit. Voor de overige uren ben ik nog gewoon zelfstandige. Het internetbedrijf geeft aan mij gewoon een uurloon te geven en dit uit te keren. En dat ik zelf met betrekking tot de tax dit moet regelen. Heeft er iemand ervaring hoe dit grofweg werkt. Nederland heeft een verdrag met de VS, dat document is alleen erg lang en kan daar kort helaas niets zinnigs uithalen. Heb de BD gebeld maar die medewerker wist mij daar ook niet direct antwoord op te geven. Het is wel handig te weten wat de gevolgen zijn voordat ik het contract ga tekenen en wat ik van het uurloon over zal houden en/of er eventuele andere gevolgen zijn. Heeft iemand hier ervaring mee en kan die een paar zaken kort opsommen?
  10. Hallo, Voor een kennis ben ik iets aan het uitzoeken. Hij heeft een eigen bedrijf en sinds eind vorig jaar een vaste opdrachtgever voor 40 uur per week, 38 euro excl. BTW per uur voor lange tijd. (puur werkuren schrijven) Door slechtere jaren (2013 / 2014) in het verleden is er een schuld bij de BD ontstaan en door verhogingen opgelopen naar 50k. Nu is er ook een BKR registratie van een doorlopend krediet voor zakelijke aankopen bij de bank. Een lening aanvragen is erg lastig ondanks een vaste opdrachtgever. De vrouw is wegens de issues inmiddels ook aan het werk en verdient in loondienst ook geld bij (+-1k/1.2k per maand netto) De BD doet erg moeilijk om een betaalafspraak te regelen, kennis wil 1k per maand voorstellen maar gaan ze niet mee akkoord, BD wil +- 5k per maand zien. Bij een faillissement die dreigt zijn alle inkomsten en het bedrijf weg, wordt het huis verkocht. Gezien de BKR en de schuld zit je eigenlijk vast terwijl er wel ruim voldoende geld binnenkomt. Het idee zou zijn om een tijdelijke financiering bij iemand te regelen maar overal wordt je afgewezen. (wat te begrijpen is, al ben je met een faillissement nog verder van huis) Ik snap dat het wel een worst case scenario is, maar mocht iemand een idee hebben wat er nog te doen is of eens met de kennis in gesprek willen laat het mij weten. Alle feedback , ideeën en tips voor adviseurs/bedrijven/financieringen zijn welkom.
  11. Hallo Allemaal, Ik ben voornemens mijn bedrijf te stoppen, moet ik in het jaar van stoppen nog afschrijven op mijn auto of valt alles onder de stakingswinst? Auto gaan naar prive. Enige wat op balans staat is een auto 10k waarde op balans ANWB koerslijst Situatie bij het kopen van een auto Kopen bij Bovag autobedrijf met garantie € 12.600 Kopen bij merkdealer met garantie € 13.100 Inruil bij autobedrijf € 10.750 Verkoop tussen particulieren € 11.150 Overige situaties Meeneemprijs € 11.550 Hoe wordt dit in de boekingen straks verwerkt. Auto moet over naar prive en de BTW moet ik afdragen. Moet ik hiervoor memoriaal boeken Auto naar prive (gemiddelde bedrag van koerslijst incl. BTW) / BTW 21% afdragen (dit komt dus ten behoeve van het jaarresultaat 2018) Wel of niet nog afschrijven over het jaar 2018? Of is de verhouding balanswaarde per 31-12-2017 / waarde excl. BTW van de auto de stakingswinst?
  12. Ik zal wel als ondernemer actief blijven, echter op minimale schaal en enkel vanuit huis met mijn dropship webshops waar ik nog enkele honderden euro's per maand winst mee maak. Het gaat dus echt om een heretikettering waarbij ik mijn auto nu nog zakelijk gebruik, in loondienst vanaf 1 september rijd ik nog 0km zakelijk en alles prive.
  13. Per 1 septeber stop ik als ZZPér fulltime en ga in loondienst. Zakelijk houd ik enkel nog wat webshops aan voor de hobby. Heb mijn auto zakelijk. Die zou ik omdat ik in loondienst ga kunnen heretiketteren als uitzondering op de regel omdat ik mijn auto zakelijk niet meer gebruik en vanaf dan ook 0km zakelijk maak. Waarde auto rond 10k (moet nog laten taxeren) Financial lease 9k open En de auto staat natuurlijk nog op de balans. (10.459) Heeft er iemand ervaring hoe ik dit het beste kan wegboeken? Ik heb helaas geen spaargeld prive om de auto met een echte transactie van de dagwaarde van de auto over te kopen. Ik kan dus waarschijnlijk geen transactie doen van prive naar zakelijk om de auto te 'kopen'. Is dit verplicht of kan het ook weggeboekt worden?
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.