blaat

Newbee
  • Aantal berichten

    2
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

blaat's trofeeën

  1. Die Amerikaanse speler maakt dan hoogstwaarschijnlijk inbreuk op de licentie rechten van de spelmaker. Die sluiten bijna altijd handel en "wederverkoop" uit net zo goed als je je account niet mag verkopen. Heb je de licentierechten van het spel al nagelezen ? Bij de meeste spellen word de speler uitgesloten van verdere deelname als hij zaken uit het spel voor geld doorverkoopt. Dit klopt, je virtuele account kan in vele gevallen worden uitgesloten van verdere deelname aan het spel. Echter heb je in vele gevallen wel de mogelijk om een nieuw account aan te maken waarop je je handel zou kunnen voortzetten. Het is verder niet illegaal om virtuele voorwerpen te verhandelen voor echt geld, dus zolang het winstgevend zou zijn, is dat geen reden om te stoppen met je business. Tja je moet het zo zien, als de maker er geen geld aan verdient of heeft verdient is het vaak verboden. In game termen het zogenaamde pay-to-win oftewel wie betaald heeft de beste "wapens". En dit is natuurlijk niet eerlijk tegenover iemand die 1000 uur moet spelen om "goede wapens" te krijgen. Al zijn er genoeg gratis spellen waarbij je geld kan betalen om verder te komen zonder 1000 uur te hoeven spelen, zoals World of tanks. Je had het zelf al over digitale wapens, welke je waarschijnlijk in de game gevonden hebt of geruild hebt. Zoiets kan een aantal kanten op: - Het spel staat ruilen toe zolang er geen echt geld mee gemoeid is (meeste gevallen). - Het spel verdient geld aan abonnementen en ziet verkoop van spel-objecten voor echt geld door de vingers. maar ook: - Je hebt het spel 5 dollar incl. vat gegeven voor een schatkist. je koopt er nog 4 en in de 5e die je opent zit een goed zwaard die je zelf niet kunt gebruiken en graag wilt verkopen, misschien wel voor nieuwe schatkisten of om je huur te betalen. De maker van het spel heeft zijn geld al verdient en zou het een worst wezen wat je er mee doet. Hier start het grijze gebied. De objecten hebben meestal hun eigen interne marktplaats met een eigen soort valuta. In en verkopen gebeurd dus in het spel. Ik pak even CSGO (Counter Strike Global Offensive) als spel voorbeeld. Deze kent allemaal wapen skins, welke het wapen er mooier uit laat zien. Het wapen wordt er niet beter op, dus enkel een visueel verschil. Er zijn dan een aantal manieren om aan zo'n skin te komen (pin me er niet op vast): - Winnen in wedstrijden - Een officiële kist kopen welke een willekeurige skin bevat. Geld gaat naar de eigenaar die hier het spel onderhoud, wedstrijden organiseert etc. Een kist kopen zou kunnen met echt geld (Steam wallet), of interne valuta in het spel. - Ruilen met spelers - Kopen voor echt geld via een derde partij. Een voorbeeld van dit laatste is http://opskins.com Zij faciliteren als middle-man in een transactie tussen twee spelers om fraude te voorkomen en pakken 10% commissie. Ook zouden ze zelf de nodige skins op voorraad kunnen hebben die ze zelf verkopen. Ze zullen dan vast ook skins opkopen van spelers voor echt geld. Op hun eigen site leggen ze het prima uit onder "Sales Tax Policy". Het komt er op neer dat zij als Canadees bedrijf enkel belasting moeten afdragen voor klanten uit Canada. Een klant buiten Canada is dus altijd 0% tarief, ongeacht het type transactie. Een Canadees is dus duurder uit in eigen land en gaat dan liever naar een concurrent in de USA die geen belasting hoeft te af te dragen. De vraag hier is dan, stel ik doe exact hetzelfde, maar dan vanuit NL. Is het zo simpel dat een niet-EU klant via mijn webshop 0% betaald, maar een EU-klant 21%? Ik krijg hier dus maar moeilijk een antwoord op, ook niet via de belastingdienst. Waarom mag ik dan niet gebruik maken van de gobalisatieregeling in het volgende voorbeeld? Ik zet 1000 dollar op paypal. Ik koop virtueel goud in en verkoop het ook weer, honderden transacties op een dag. Aan het einde van de dag heb ik ook al het goud weer verkocht en is mijn resultaat 1180 dollar. De volgende dag is het goud minder waard geworden, maar ik had het al gekocht voor de hoge prijs. Aan het einde van de dag sta ik op 980 dollar. Dan komt ook nog eens het import export verhaal, wat eigenlijk niet bestaat. Je zou kunnen zeggen dat bijvoorbeeld bovenstaand goud ergens op een server staat in de USA en dan juist op die server van eigenaar wisselt bij een verkoop. Maar internet kent geen grenzen. Een spel zoals CSGO staat natuurlijk op honderden servers verspreidt over de hele wereld, welke allemaal weten dat jouw account een bepaalde hoeveelheid goud heeft en bij verkoop een kleine mutatie verrichten. Tot zover het interessante maar warrige verhaal :)
  2. Ik zou hier graag op in willen haken aangezien ik met exact hetzelfde probleem zit. Wat betreft concurrentie zit je in de EU echt verkeerd. Concurrenten uit bijvoorbeeld USA of Azië melden het zo: - Wij hanteren het 0% tarief en betalen enkel inkomstenbelasting. - Bij het ontstaan van het digitale goed is er al belasting betaald in de USA (d.w.z, het te verkopen goed kan alleen ontstaan bij een aankoop via de maker van het spel. Ik zou bijvoorbeeld dan 21% btw betalen, een Australiër 0%). - Wij hanteren een marge regeling. Wat zijn de opties voor Europeanen/NL-ers in deze? Laat ik de case even simpel houden: Het spel verkoopt 1000 goudstukken voor $100 via hun officiële site. Koop ik het hier, dan betaal ik 21% btw. Een Amerikaanse speler verkoopt (bedrijfsmatig) zijn (tweedehands) 1000 goudstukken aan mij voor $100. Ik betaal dan geen belasting. Dit lijkt krom, maar de IRS heeft aangegeven dat er voor dit goed al belasting is betaald. Zou ik hetzelfde doen dan lijkt het volgende van toepassing: Ik verkoop aan een Amerikaan: 0% tarief? Ik verkoop aan een Europeaan: btw tarief van dat land in rekening brengen? Nou zie ik door de bomen het bos niet meer qua uitspraken. Het lijkt er op dat ik geen marge regeling mag toepassen. Het lijkt er op dat ik ten alle tijde 21% moet hanteren, wat zoals de topic starter al zei, geen concurrerende positie of verlies op transacties betekend. Kan ik hier uit concluderen dat het geen zin heeft om deze zaken binnen de EU uit te voeren? Dan een stapje verder, kan ik aannemelijk maken dat dit een soort valuta handel (day trading) is? Virtueel goud is geen erkende valuta als dat uitmaakt. Maar het idee is wel om vele transacties te krijgen van virtueel goud > dollar en andersom voor de inkoop. Zie het Forex handel verhaal.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.