Oscar Bulthuis

Newbee
  • Aantal berichten

    5
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Geslacht
    Male
  • Adres
    De Starters Academie, Huizen, 1271XL, Nederland
  • Voornaam
    Oscar
  • Achternaam
    Bulthuis
  • Bedrijfs- of organisatienaam
    De Starters Academie
  • Websiteadres

Bedrijfsinfo

  • Telefoonnummer
    035-8880134
  • Branche
    Financiering & bankwezen
  • Branche 2
    Huisvesting & vastgoed
  • Branche 3
    Toerisme
  • Websiteadres

Visie op

  • Ik zoek mensen die
    gedreven zijn om als zelfstandig ondernemer geld te verdienen door te doen waar ze goed in zijn en waar hun hart ligt.
  • Mijn mening over innovatie
    Innovatie moet een doel hebben. Innoveren om het innoveren is zinloos: ontwikkel vooral 'duurzame' producten door niet op elke gril in de markt te reageren.
  • Mijn mening over ondernemerschap
    Ondernemen is een vak, dat je kunt leren. Ik vind het erg dat zoveel vakmensen niet de startfase van hun bedrijf overleven. Niet omdat ze niet goed gegoeg zijn in hun dienstverlening, maar puur omdat ze bepaalde kneepjes van het ondernemersvak niet hebben geleerd.

Oscar Bulthuis's trofeeën

  1. Bij gebrek aan 'echt ijs' ben ik met mijn kinderen wezen schaatsen op de Jaap Edenbaan in Amsterdam. Mijn zoon vroeg aan mij: “Waar heb jij leren schaatsen?” Ik zei dat ik het mijzelf had geleerd en bleef terwijl ik in de bocht werd ingehaald door een meisje van 10 nog maar net overeind. Mijn zoon keek haar vol bewondering na. Ik kwam ook nog mijn buurman tegen, die losjes met de handjes op de rug schaatsend vroeg hoe het ging. “Kan beter”, zei ik. “Maar waar heb jij zo leren schaatsen?”. “Oh, ik heb maar eens een paar lesjes genomen”, was zijn antwoord. Ik bedacht mij mij dat ik nooit een goede schaatser zou worden als ik op deze manier zou doorgaan. Ik ben – op meerdere gebieden – iemand die zichzelf vaardigheden aanleert en … ik zal het maar ruiterlijk toegeven: ik ben ook in heel veel dingen eigenlijk helemaal niet zo goed :-). Is dat erg? Ja en nee. Het is namelijk niet erg dat ik niet zo goed kan schaatsen. Ik vind het gewoon leuk om te doen en ik geniet ervan om zo met de kinderen bezig te zijn. Ik ging echter wel drie keer bijna op mijn gezicht. Eigenlijk was mijn balans gewoon niet helemaal in orde. En mijn zoon gaf aan schaatsles te willen, want dan kon hij het echt goed leren en beter worden dan zijn vader. Kinderen zijn zo slim… Autodidacten maken het zichzelf soms erg moeilijk. Ik wijs vooral naar mijzelf. Als je sommige dingen redelijk snel op denkt te pikken en je omgeving geeft daar ook nog eens een complimentje voor, dan denk je al snel dat je het goed kunt. Het gevolg is dat ik het dan niet nodig vind een les of training ergens in te volgen. En ja… dan kun je veel dingen, maar word je nergens echt goed in. En juist voor ZZP-ers is het heel erg belangrijk dat ze in elk geval heel goed zijn in hun vak. Beter dat je ergens specialist in bent, dan dat je van alles ‘een beetje’ weet. Dan gaat een klant je nooit inhuren. Een klant wil de beste websitebouwer, de beste loopbaancoach, de beste masseuse. En niet een redelijke websitebouwer die daarnaast ook nog een beetje verstand heeft van boekhouden. Hoe goed ben jij in wat je doet of aanbiedt? Kijk maar eens naar de mensen die jij zelf inhuurt. Blinken zij niet gewoon uit in één ding? En hoe komt dat? Hebben zij het zichzelf allemaal aangeleerd of hebben zij hun kennis en vaardigheden vergroot door opleiding en training? Hoe goed vind jij jezelf eigenlijk in wat je als zelfstandige doet? Maar wat nog veel belangrijker is, heb je het wel eens aan je klanten gevraagd? Klanten kunnen en willen best aangeven wat er goed was, maar vooral wat er nog beter kan. Door op deze manier met je klanten in gesprek te gaan, kun jij jezelf verbeteren. Kun je echt goed worden in je vak, zodat klanten voor je gaan kiezen en niet meer bij je weg willen. Stel jezelf steeds de vraag: "Hoe kan ik nog beter worden?" En zorg er dan voor dat je steeds beter wordt! Ook nog minder leuk nieuws Sorry, ik heb eigenlijk ook nog minder leuk nieuws voor je. Als ZZP-er is het onvoldoende om goed in je vak te zijn. En... sterker nog, het is onvoldoende om de beste in je vak te zijn. Want: je moet namelijk ook goed kunnen ondernemen: jouw doelgroep moet weten dat jij er bent en dat jij er voor ze bent. Maar hoe doe je dat? Je moet ervoor zorgen dat er meer geld je bedrijf binnenkomt, dan dat eruit gaat. Hoe zorg je daarvoor? En je moet er niet alleen voor zorgen dat je nu werk hebt, maar ook de komende maanden. Hoe pak je dat aan? Natuurlijk, een cursus of training in je vakgebied is interessant: het is je passie en je wilt er zoveel mogelijk van weten of je wilt er steeds beter in worden. Maar juist op het gebied van ‘ondernemen’ zijn veel starters echter ‘autodidact’: zij leren het zichzelf en denken dat het met wat tips van anderen wel lukt. De realiteit is anders: op deze manier word je nooit echt goed. Is dat erg? Ja. ZZP-ers die nooit echt goed worden in ondernemen, verdienen moeilijk hun geld. Zo kun je niet je droom waarmaken en blijf je krabbelen op de buitenbaan. Want stel je voor… Stel je voor dat jij echt een goede ondernemer bent. Je marketing staat als een huis, je financiën zijn op orde en je hebt voldoende afspraken en klanten. Hoe zou dat zijn? Wat zou je allemaal niet meer doen, gewoon omdat je daar eigenlijk helemaal geen zin in hebt? En, wat zou je dan juist wel gaan doen? Waar zou jij echt goed in willen zijn? Dat kan iets zakelijks zijn (in het kader van dit platform), maar het hoeft niet. En wat zou je eraan kunnen doen om daar dan goed in te worden? Ik ben benieuwd! En ik? Ik ga maar eens schaatslessen nemen…
  2. Beste Richard, dank voor je reactie en ja, dat is precies zoals ik het bedoelde: wees je bewust wanneer afleiding niet goed is voor je en op andere momenten maakt het wellicht wat minder uit. Maar voer zelf de regie hierin.
  3. Dan hebben we dus over een zzp'er met personeel ??? Want anders kan niemand anders dan jij, als garagehouder, de telefoon opnemen. En ik heb nog nooit gehoord en ervaren dat iemand het heel professioneel vindt als ik niet zelf de telefoon opneem. Na een paar keer lezen van het stuk ontgaat de logica mij nog steeds. Beste Patrick, dank voor je reactie en je vraag. De monteur in dit voorbeeld is wel degelijk ZZP-er: geen personeel. Wat hij echter kan doen, is zijn telefoon doorschakelen naar een zogenaamde virtuele assistent. Die neemt dan de telefoon aan op momenten dat hij dat niet kan. Dat kan ook een uitkomst zijn voor veel andere ZZP-ers, zoals masseuses, coaches en trainers, die het vervelend vinden als hun bellers een antwoordapparaat krijgen. Met vriendelijke groet, Oscar
  4. Beste Hans, dank voor je reactie! Ik schreef het stukje om ondernemers meer bewust te maken van alle prikkels die er zo langzamerhand in onze werkdag geslopen zijn. De een heeft daar minder last van dan de ander. Veel van die prikkels zijn vrij eenvoudig te vermijden, dat is de kern. En elke onderbreking door een pingeltje van een whats-apje of sms-je haalt je uit je concentratie, ook al ben je zelfs op dat moment 'maar je mail' aan het beantwoorden. Het uitzetten van de telefoon is in sommige gevallen een uitkomst, bijvoorbeeld als je je blog wilt schrijven of... gewoon in gesprek bent met een (potentiële) klant. Dan is het richting die klant niet professioneel om je telefoon op te nemen en voor de klant die belt is het beter om een antwoordservice te krijgen (iemand die voor jou de telefoon aanneemt, omdat je die hebt doorgeschakeld) dan een antwoordapparaat. Maar voor alles geldt: kijk of het voor jou geldt of of je productiviteit er door stijgt. Dan hou je meer tijd over voor andere dingen.
  5. Je bent als ZZP-er baas over je eigen tijd. Een zegen! Maar is dat wel zo? Zelf ben ik erg gevoelig voor afleiding. En wat loeren er veel afleidingen! Ook heb ik mijn ‘slechte gewoontes’ en ik weet zeker dat ik niet de enige ben. Ik heb een aantal van deze slechte gewoontes op een rij gezet en ik geef je tips hoe je met deze gewoontes kunt afrekenen om zo meer tijd over te houden voor je bedrijf. Meer omzet, in plaats van geld weggooien! Meer omzet door minder afleiding Wanneer je afrekent met enkele van je slechte gewoontes, krijg je meer tijd en ruimte voor omzet! Denk eens aan je dagritme, je discipline om aan het werk te gaan, je telefoon en social mediagedrag… Overigens, veel van wat ik nu ga zeggen, geldt niet alleen voor zelfstandig ondernemers, maar ook voor mensen in loondienst. Alleen is er dan een baas die op je let; als zelfstandig ondernemer ben je zelf die baas, want jij bent immers zowel baas als werknemer! Anno nu zijn we behoorlijk verslaafd aan social media, internet en de wens om toch vooral bereikbaar te zijn. Want als je niet bereikbaar bent of niet direct reageert, loop je misschien omzet mis… toch? Het hoeft niet zo te zijn. Ik reik je een aantal manieren aan om ervoor te zorgen dat je – net als ik – een beetje kunt afkicken van die immer storende omgeving. Neem afscheid van social media en internet… Social media (Facebook, Whatsapp, Twitter etc.) en internet zijn de grootste vijand voor een deel van de zelfstandig ondernemers. Ik doel hiermee met name op diegene die veel achter de computer zitten, zoals coaches, financieel adviseurs, tekstschrijvers, websitebouwers etc. Werk je in de bouw of ben je masseuse dan heb je hier – tijdens het uitvoeren van je werk - wellicht minder mee te maken. Je hebt er wel mee te maken op de tijden dat je bijvoorbeeld je administratie doet of bezig bent met acquisitie. Er zijn verschillende onderzoeken gedaan naar hoe vaak mensen tijdens hun bezigheden op kantoor gestoord worden. De schattingen lopen uiteen van 4 keer per uur tot elke 7 minuten! Het gevaar van social media en internet is dat het je telkens stoort, als je met iets bezig bent. Dan ben je er weer ‘uit’ en het kost je veel tijd om de draad weer op te pakken. Ook is het verleidelijk te blijven ‘surfen’ op het internet en voordat je het weet zit je op sites die niets met je oorspronkelijke doel van je internetbezoek te maken hebben. De oplossing is simpel, maar vergt een ijzeren discipline en daarom is het zo moeilijk: ga tijdens je werktijd NIET op social media. Zet berichtmeldingen uit. Moet je iets online opzoeken of uitzoeken, zet dan een kookwekker op 5 minuten en ga offline als die wekker gaat. Wat mij goed helpt, is dat ik de ‘opzoekdingen’ even verzamel door ze bijvoorbeeld op een post-it te noteren. Ik zoek ze dan later op één moment allemaal na. E-mail uitzetten… Misschien ben je gewend om je e-mailprogramma altijd aan te hebben staan. En had je ook nog de een melding met het envelopje rechtsonder in je scherm bij elk nieuw e-mailtje of zelfs een pingelend geluidje… En dan klikte je meteen om te kijken wat of wie het was! Herkenbaar? Tussen jou en mij: dit was mijn grootste efficiencyvalkuil. Ik had die meldingen weliswaar niet aanstaan, maar mijn e-mailprogramma stond wel bijna altijd aan, ik checkte te vaak of er iets was, ik opende de e-mail meteen en vaak vond ik het dan ook nodig om direct te reageren… Maak deze fout niet. Check je e-mail tweemaal per dag: aan het eind van de morgen en ergens in de loop van de middag of ‘s avonds. Als je echt niet anders kan, check je het nog even voor de lunch: doe dit niet na de lunch want dan begint er weer een nieuw deel van je werkdag en die wil je met jouw prioriteiten starten en niet met die van een ander (degene die jou de e-mail stuurt)! Niet zelf de telefoon opnemen… Misschien vind je dat het zelf opnemen van je telefoon leuk en persoonlijk is, maar er zitten nadelen aan. Ik noem er drie. Het opnemen van je telefoon stoort je en haalt je daardoor uit je werkzaamheden. Je productiviteit daalt daarmee dramatisch. Het kost je gewoon tijd. Probeer maar eens een telefoongesprek echt kort te houden. Dat valt voor de meeste mensen niet mee. Het is niet professioneel. Het is natuurlijk wel persoonlijk om zelf op elk moment de telefoon op te nemen, maar het is niet professioneel. Dit laatste punt vraagt misschien wat nadere toelichting, want ik weet dat er een hoop mensen zijn die het in eerste instantie niet met mij eens zijn. In feite straal je door het zelf opnemen van je telefoon uit, dat je niet aan het werk bent en dat je tijd hebt om de telefoon op te nemen. Ik geef een voorbeeld. Stel je hebt een garagebedrijf. Je ligt onder een auto te sleutelen. Je wordt gebeld en je frommelt, liggend op je rug je telefoon uit je borstzak en er belt een klant om een afspraak te maken. Uit je andere borstzak frommel je je agenda, die vol met vlekken zit van je vieze vingers en je kan de afspraken die je al maakte eigenlijk niet eens meer goed lezen! Niet professioneel, je klant verwacht misschien niet eens dat jij zelf de telefoon opneemt, omdat hij denkt dat je onder een auto ligt te sleutelen… (wat dus ook zo is!) Voor een coach – zonder vieze vingers - geldt precies hetzelfde. Je coach is bezig met een emotionele doorbraak en het laatste wat je wilt is dat hij of zij daarin gestoord wordt door een rinkelende telefoon. Geef je ontspannende massages? Wat zou je klant ervan vinden als de telefoon maar aanrinkelt? Maar ook al ben je niet met een klant bezig en zit je – net als ik op dit moment – je blog te schrijven. Dan nog stoort het je en zit je misschien met je gedachten bij hele andere zaken en kun je je klant niet optimaal te woord staan. Maar wat is dan de oplossing? Want je wilt wel dat je telefoon wordt opgenomen en niet dat potentiële klanten een voicemail inspreken (want dat doen ze vaak toch niet). Laat je telefoon opnemen door een antwoordservice of een virtueel assistent. Die nemen op een professionele manier de telefoon voor je aan en ze kunnen jou via een sms laten weten dat er gebeld is. Je belt dan zelf terug op een moment dat jou beter schikt. Wil je geen geld uitgeven aan een telefoondienst, maak dan een afspraak met een collega ondernemer om elkaars telefoon om de dag op te nemen. Wees creatief! Geef de regie van jouw werkdag niet uit handen aan een rinkelende telefoon! Multitasken… stop ermee! Talloze tests en onderzoeken bewijzen het: multitasken werkt niet. Het is inefficiënt en je maakt fouten. Geloof je het niet? Schrijf dan de volgende zin eens op en zet vervolgens onder elke letter een cijfer (1, 2, 3, etc.) en meet met je horloge hoe lang je erover doet: “Multitasking is een slechte gewoonte”. Schrijf nu dezelfde zin nogmaals, maar doe het dan op een andere manier: schrijf de M en zet eronder het cijfer ‘1’. Dan schrijf je de ‘e’ en eronder zet je het cijfer ‘2’. Etc. Doe dit zo snel mogelijk! Hoe lang doe je nu over de zin? En… heb je fouten gemaakt? De boodschap is dat je je zoveel mogelijk bij één taak moet houden. Betekenen al deze tips nu dat je voortaan als een soort van kluizenaar moet gaan leven? Nee, dat is absoluut niet het geval. Waar het om gaat, is dat je afscheid neemt van al die ‘gewoontes’ die er misschien onbewust bij jou zijn ingeslopen en die je niet helpen bij het maken van die vliegende start die ik je zo gun! Hou eens voor jezelf gedurende een week lang bij welke van de verstorende factoren op jou van toepassing zijn. En… wat ga je daaraan doen? p.s.: De lijst van 'slechte gewoontes' is eindeloos. Waar heb (of had) jij het meest last van en wat heb je eraan kunnen doen of wat zou je kunnen doen? Deel jouw inzichten hieronder, zodat we van elkaar kunnen leren!
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.