dromer1967

Junior
  • Aantal berichten

    12
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    anders
  • Geslacht
    Male
  • Voornaam
    Peter

Bedrijfsinfo

  • Plaats
    Rotterdam

dromer1967's trofeeën

  1. Toch heb ik een leverancier die op zijn factuur expliciet '5 postzegels van 1 euro' vermeldt bij verzenden en daar 0% BTW over berekent. Ik begrijp dat dat dus niet mag?
  2. Over voorraadwaardering zijn hele boekwerken geschreven, Sandra 8) Op wikipedia staat een klein stukje over de verschillende manieren van waardering. Je bent redelijk vrij in de keuze van waarderen, als je je er maar consequent aan houdt. Zuiver gesproken, zou je van elk potje moeten bijhouden, wat de echte kostprijs is geweest.Een administratie op basis van FIFO kan erg arbeidsintensief zijn. Maar afhankelijk van hoe sterk de inkoopprijzen varieren, zou je kunnen kiezen om een gemiddelde inkooprijs te hanteren, of een vaste verrekenprijs. Het verschil tussen de werkelijke inkoop en de door jou gehanteerde rekenprijs, boek je dan weg op een rekening verschillen inkoopprijs. Groet, Peter
  3. Hoi Sandra, Misschien is de aanschaf van een goed boek over boekhouden een optie? Dat heeft mij in ieder geval ook veel geholpen. Ik ben by no means an expert, maar volgens mij zit het als volgt. Als je potjes los wil verkopen, moet je aan de hand van de inkoopkosten bepalen wat de (inkoop)waarde van één potje is. Bij verkoop boek je deze inkoopwaarde als kosten weg op inkoopwaarde van de omzet. In jouw voorbeeld heb je 5 potjes, olie en een piset (pincet?) gekocht voor € 8,40 ex. BTW. Ik neem even aan dat je de olie gebruikt om de vijf potjes te vullen. De pincet laat ik dan even buiten beschouwing. Stel dat één potje je €0,50 (ex btw) heeft gekost en de olie voor de vijf potjes €5,00 (ex. btw). Als je dan één potje hebt gevuld, heeft je dat €0,50 (potje) + €1,00 (deel van de olie) gekost. De kostprijs van een potje is dus €1,50 (alles ex btw). Je boekt dan Voorraad potjes €7,50 (je hebt vijf potjes gemaakt) Preparatiekosten €0,90 (ik ga er even van uit dat je de pincet gebruikt om iets te maken en dat het kosten zijn. Het is allemaal maar even als voorbeeld). Te vorderen BTW €1,60 aan Kas €10,00 Wanneer je nu een potje verkoopt á €2,50 (inc btw) dan boek je Inkoopwaarde omzet €1,50 aan voorraad potjes €1,50 en kas €2,50 (ik neem even aan dat de verkoopprijs inc btw is) aan Omzet €2,10 aan Af te dragen BTW €0,40 Je 'winst' op dit potje is dan €2,10 - €1,50 = €0,60 Ik hoop dat het een beetje duidelijker is geworden. Groet, Peter
  4. Ik las inderdaad rubriek 1 ipv één rubriek :) Overigens zegt 'mijn' boek dat de rekening prijsverschillen sowieso een onzuivere rekening is als je vvp hanteert. Aan het einde van een boekjaar ga je namelijk de echte waarde van je voorraad bepalen aan de hand van bijvoorbeeld FIFO. Het verschil met waarde bij VVP gaat dan in het nieuwe boekjaar vanuit de rekeningprijsverschillen naar de balans toe. Je wilt immers de echte waarde vastleggen. Het restant van de prijsverschillen rekening worden dan als kosten afgeboekt. Maar.... dit stuk beheers ik nog niet zo goed, dus hierover durf ik met niemand in discussie te gaan. Wat er staat klonk echter wel logisch. De prijsverschillenrekening is daarmee onzuiver en zal dat ook in het 'gangbare' schema zijn. Is er ergens trouwens misschien een beschrijving van het 'gangbare' rekeningstelsel? Dan weet ik in ieder geval hoe het zou moeten zijn. Alhoewel ik niet weet of ik de hele boekhouding weer opnieuw wil gaan invoeren met die nieuwe stelsel. De betekenis van de diverse hulprekeningen is me bekend, Roel. Ik wist alleen niet of ik ook de beginbalans moest boeken op privestorting ipv gewoon op de rekening Eigen vermogen. Maar ook hier is het inderdaad logisch om mutaties (en dat is beginvoorraad in feite ook) bij te houden op de hulprekeningen en dus in dit geval Privéstorting. Ik weet nog steeds niet zo goed, wat nu 'de' manier is, daarom misschien even wat voorbeeldbedragen om het voor mij duidelijker te maken. We hebben artikel A. Dat hebben we ooit als hobby artikel gekocht voor €5,- inclusief BTW. De inkoopwaarde voor mij van artikel A is €2,- exclusief BTW. Als VVP hanteer ik de inkoopprijs dus €2,-. Volgens de belastingman moest ik de voorraad inboeken tegen inkoopprijs ex btw. Dus stel dat we 10 artikelen A hebben: Voorraad VVP 20 aan privestorting 20 Zelf heb ik ergens gelezen dat je privéinbreng mag waarderen tegen de werkelijke prijs. Dan zou het worden: Voorraad VVP 20 prijsverschil 30 aan privestorting 50 Is de laatste optie ook diegene die jij bedoelt? Ik druk nu namelijk al direct mijn winst met €30 en ik weet niet of dat wel mag? Temeer daar die belastingman dus zei dat ik de normale inkoopprijs moest hanteren. Maar dat heb ik er zelf ooit niet voor betaald.
  5. Hoi Roel, Dank voor je uitgebreide inhoudelijke antwoord. Want daar ging het me uiteindelijk om :) Het is me gelukkig bijna helemaal duidelijk. Toch nog even wat vragen als ik mag. Ik was me helaas van geen 'kwaad' bewust dat dit een oud schema was. De studieboeken zijn toch van een recente druk (vorig jaar). Jammer dat er dan bijvoorbeeld uitgebreid wordt stilgestaan bij computerboekhouden, maar er toch een oud schema wordt gehanteerd :( Maar goed. Ik gebruik het nu al en kan het dus niet zomaar weer gaan veranderen. Bovendien maakt het zoals je zei ook niet uit, als het schema maar consequent wordt gehanteerd (en dat probeer ik). 0. Ik begrijp alleen je opmerking niet dat in rubriek 1 zowel balans- als winst- en verliesrekeningen voorkomen? Volgens mij heb ik in mijn schema alleen maar balansrekeningen (liquide middelen; vorderingen; kortlopende schulden) staan in rubriek 1? 1. Wanneer ik bij het begin van een administratie startvoorraad zou boeken, zou ik dat direct op de rekening Eigen vermogen kunnen doen, maar omdat het nu al gaandeweg het boekjaar is doe ik dat op Prive storting? Is dat het verschil? Privestorting is natuurlijk een hulprekening dus het maakt uiteindelijk niet uit. Maar ik doe het graag goed. Inderdaad moet je bij IB de stortingen en ontrekkingen opgeven. Maar je geeft er ook je EV op aan het begin en eind van het boekjaar. Dus uiteindelijk maakt het dan toch niet uit? 3. De privegoederen zijn (natuurlijk) oorspronkelijk gekocht tegen de gangbare verkoopprijs (inc btw). Dus als ik het goed begrijp zou ik deze goederen formeel gesproken moeten inbrengen onder deze (hogere) prijs (inc btw, waarbij de btw niet kan worden teruggevorderd), omdat ik daardoor de winst druk omdat het prijsverschil al direct als kosten worden geboekt? Maar omdat er geen aankoopbon is, kan ik het nu 'alleen' maar inboeken onder de gangbare inkoopprijs (ex btw; die inderdaad vrijwel niet fluctueert)? Peter
  6. Dat is heel eenvoudig, Jan. Rubriek 7 is namelijk in het door mij gehanteerde schema een balansrekening en geen W&V rekening. Een voorbeeld van dit schema vind je hier. Gr, Peter
  7. John, Daar zijn de meningen das blijkbaar over verdeeld? Want in mijn studieboek wordt bij de eenmanszaak met handelsgoederen rubriek 7 gebruikt voor de voorraad. Peter
  8. Hallo Jan, Helaas is er geen aankoopfactuur meer van de spullen, aangezien deze in eerste instantie als hobby gekocht zijn en de bonnen (daarom) niet bewaard zijn. Dus misschien dat het daarom niet met de werkelijke inkoopprijs mag. En om het dan toch nog te hebben over de rubricering: ik maak slechts gebruik van wat ik in mijn studieboeken geleerd heb: Rubriek 0: rekeningen van vaste activa, eigen vermogen en lang vreemd vermogen Rubriek 1: vorderingen, liquide middelen en korte schulden Rubriek 2: neutrale of tussenrekeningen Rubriek 3: voorraad grondstoffen, hulpstoffen en halffabrikaten Rubriek 4: kostenrekeningen Rubriek 5: kostenplaatsen Rubriek 6: fabricagerekeningen Rubriek 7: voorraden gereed product en goederen in bewerking Rubriek 8: verkooprekeningen Rubriek 9: resultatenrekeningen. Blijkbaar zijn er dus meerdere wegen die naar het boekhoudkundige Rome Leiden? :) Peter
  9. Bedankt voor je reactie, Jan! Wat betreft de rubricering wordt bij mijn weten rubriek 3 gebruikt voor de voorraad van grondstoffen, hulpstoffen e.d. Rubriek 7 wordt gebruik voor voorraad gereed product. Aangezien het hier om een handelsonderneming gaat, is de voorraad al direct het eindproduct en dus plaats ik het in rubriek 7. Rubriek 8 gebruik ik voor de verkooprekeningen en de kostprijs verkopen. Maar dat even terzijde, want ik wil hierover geen discussie starten. Het zal wel een smaak/interpretatiekwestie zijn :) Het was ook al mijn idee om ook bij de startvoorraad het prijsverschil direct weg te boeken als prijsverschillen. Mijn vriendin heeft echter bezoek gehad van iemand van de belastingsdienst (die komt langs bij nieuwe ondernemers) en bij navraag zei die persoon dat de startvoorraad gewoon tegen de gangbare inkoopprijs (ex btw) moest worden geboekt. Misschien is het op die manier doen dan het beste. De informatie komt immers van de belastingdienst zefl? Peter
  10. Ik kon mijn weg in OSF niet vinden. Ik vond het pakket verre van intiuitief. Maar ieder heeft natuurlijk zijn eigen voorkeuren. Zelf vind ik OpenERP (Open Source) een heel fijn pakket. Ik ben zelf een beginner op boekhoudgebied en kon mijn weg in dit pakket al snel vinden. Ik weet alleen niet of het ook echt een pakket is voor mensen die niet zo technisch zijn. Je moet wel een en ander installeren om het aan de praat te krijgen. Maar goed, je kunt het altijd even bekijken :) OpenERP Groet, Peter
  11. Hallo allemaal, Ik volg al een tijdje dit forum en heb er al heel veel informatie uit kunnen halen. Ik doe de boekhouding van mijn vriendin die een eigen bedrijfje is gestart. In het begin even doorbijten, maar met de hulp van wat boeken en veel googelen kom je een heel eind. Ik heb echter toch nog een aantal vragen waarop ik op het forum het antwoord nog niet heb kunnen vinden. 1) Welke tegenrekening gebruik je voor het boeken van je startvoorraad. De voorraad staat op een rekening in rubriek 7. Moet je die voorraad in het begin tegenboeken op het Eigen vermogen? Ik denk zelf van wel, maar weet het niet zeker. 2) Ik wil de voorraad gaan waarderen tegen VVP, omdat dit me de makkelijkste manier lijkt, en omdat de inkoopprijzen eigenlijk niet wijzigen. Mag ik dit doen (in Nederland) of moet ik perse FIFO hanteren? 3) Nu is er al een startvoorraad die in het verleden prive is aangeschaft (hobby artikelen). Ik weet dat je prive zaken in je bedrijf kunt inbrengen zolang je als waarde maar de prive betaalde prijs inclusief btw hanteert. Maar hoe boek je dit nu in de administratie als je VVP hanteert? Normaal gesproken als je spullen inkoopt tegen een andere prijs dan de vvp, boek je ze in tegen vvp en het verschil boek je af op een kostenrekening prijsverschillen inkoop. Maar moet ik dat ook bij de startvoorraad doen? Op die manier heb je namelijk in het begin al direct veel kosten en druk je daarmee je winst (en dus je inkomstenbelasting). En ik weet niet of dat wel mag. Aan de andere kant heb je natuurlijk de startvooraad zelf al eens ingekocht tegen verkoopprijs en maak je er dus in principe ook niet of nauwelijks winst op. Ik weet dus niet precies hoe dit nou moet :) Groet, Peter
  12. Ik doe de boekhouding voor mijn vriendin (die recentelijke zzp'er geworden is) en heb ook wat rondgekeken naar gratis oplossingen. Ik vond speedbalance en osfinancials zelf niet intuitief in gebruik, maar dat is natuurlijk smaakgebonden. Ik ben zelf uitgekomen op OpenERP en ben daar vooralsnog prima tevreden mee. Ik weet niet hoe goed het voorrraaddeel daarvan is, maar ik zou OpenERP zeker mee nemen in je overwegingen. Ik vind het een intuitief pakket met een prettige user interface.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.