Beste Anoniem,
Koerieren is inderdaad leuk. Ik ben het destijds tijdelijk gaan doen omdat het stagebedrijf waar ik daarvoor juist was aangenomen failliet ging. Ik kwam terecht in een jong, gezellig en klein bedrijf waar ik ben blijven hangen. In de jaren die volgden kon ik een beetje meegroeien en ben ik via vrachtwagenchauffeur uiteindelijk planner geworden.
Het autorijden vind ik nog steeds leuk. Bedenk je wel dat af en toe een ritje iets compleet anders is als hele dagen in de auto zitten. Er vanuit gaande dat je met koerier worden niet bedoeld dat je voor PostNL, UPS, TNT of wat dan ook wil gaan rijden maar echt "spoedjes" en meer service leverende opdrachten wil gaan doen moet je je bijvoorbeeld wel afvragen of je als je vanuit Maastricht nog niet terug bent in Amsterdam gebeld wordt of je een ander ritje wil gaan doen, weer van 450 km.?
Natuurijk, het is goed voor de omzet maar je moet het kunnen.
Je zou kunnen besluiten je alleen te richten om als charter te kunnen gaan rijden voor andere koeriers. Je kilometerprijs is in dat geval over het algemeen wat lager maar je kunt wel nee verkopen. Want de volgende keer bellen ze je toch wel weer.
Besluit je om "eigen" klanten te zoeken dan zit nee verkopen er over het algemeen niet in want dan gaan ze op zoek naar een ander. Het gevaar dat ze die de volgende keer weer bellen is te groot.
Tegen de tijd dat je zover bent sta je allang in contact met andere koeriers. Die knappen de klus graag voor je op mits ze tijd hebben en met een beetje geluk hou jij er ook wat aan over.
De concurrentie echter is redelijk groot. En de prijzen zijn over het algemeen laag. Bij de ZZP'ers tenminste. Ze zijn redelijk goed verzameld dus ik zie ze vaak klagen (besloten FB-groepen). Ik zou me 3 keer bedenken, en dat heb ik dus ook gedaan. Ik zie op dit moment geen bestaansrecht voor kleine koeriersbedrijven die zendingen t/m 499kg aan lading mogen transporteren (inclusief het gewicht van 1 persoon en een halve tank brandstof). Mag je auto op kenteken meer laden dan is een NIWO vergunning nodig.
De grotere koeriersdiensten met een grotere diversiteit aan voertuigen doen het beter over het algemeen. Ze hebben oplossing voor allerhande transporten en dat vind een klant fijn. Die wil alle voorkomende transporten het liefst bij 1 partij neerleggen. De tarieven liggen in dat geval over het algemeen aanzienlijk hoger.
Zomaar wat dingen om rekening te houden.
Succes!