GGW

Junior
  • Aantal berichten

    12
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer
  1. Het volgende: In bv1 is verleden jaar enkele malen onroerend goed aangekocht en in hetzelfde jaar weer verkocht. Omdat de activiteiten toch wat te blijven scheiden is daarom bv2 opgericht waarin nu deze activeiten plaats vinden. Recentelijk is een winkelpand aangekocht door bv2 welke verhuurd wordt. De vraag is: Mag de winst welke in bv1 is gemaakt over onroerend goed (zelfde branche) in bv2 worden opgevoerd als herinvestering? Beide bv's zijn 100% eigendom van een holding Bij voorbaat dank voor het antwoord Germ Wijnia
  2. Even voortbordurend op de BV / dividenduitkering. Stel dat ik 100.000 door de BV laat uitkeren en dat de BV daavan 22% dividendbelasting afdraagt. Netto ontvang ik dus 78.000. Nu kan ik meerdere dingen doen, (zon, zee, strand) maar ik beperk met tot 2 mogelijkheden: 1. ik ga de 78.000 in deposito zetten bij de bank en krijg hiervoor 3.5% (ca) of; 2. ik ga een deel van mijn hypotheek aflossen (waarvoor ik nu dus 4.5% betaal) Wat zijn de gevolgen: 1. ik ontvang rente, maar moet daar ook weer (netto) 1.2% van afdragen 2. ik betaal minder hypotheekrente (mijn hypotheek wordt immers kleiner). nadeel is dat ik minder hypotheekrente kan verrekenen bij mijn belastingaangifte. Voor- en nadeel gelden voor meerdere jaren. Bij bovenstaande ga ik uit van inkomen van 45.000 bruto per jaar = ca 2500 netto per maand Het kan dus interessant zijn om een deel van de hypotheek af te lossen. Hoe kijken jullie hiertegen aan en wat zijn eventuele, niet genoemde voor/nadelen
  3. Het is geen BTW pand (woning) dus bij aankoop - verkoop niks met BTW te maken. Herzieningstermijn is dus niet van toepassing. pand wordt gekocht en verkocht door een van mijn bv's (BTW plichtig). Ik kan dus over de aankoop geen btw terug vragen. Mijns inziens zou het dan logisch zijn dat ik ook geen btw hoef te betalen bij verkoop (en daarmee dus ook niet over het verschil aankoop-verkoop) Echter, ik weet het niet zeker.
  4. Als makelaar-bemiddelaar stuur ik aan clienten een provisie nota + 19% BTW, welke ik uiteraard netjes afdraag. Nu heb ik echter een pand gekocht welke ik wil gaan doorverkopen. Er is dus geen sprake van bemiddeling, maar daadwerkelijke aankoop (met notariele passering etc) Wanneer ik dit pand nu weer verkoop, moet ik dan wel of niet over het verschil (de marge) BTW afdragen Stel: pand gekocht voor 100.000, verkocht voor 150.000. Moet ik over deze 50.000 nu BTW afdragen (50.000 dus inclusief 7.983 BTW) of ben ik daarvan vrijgesteld. Heb al meerdere mensen gevraagd en van iedereen krijg ik een verschillend antwoord. Wie weet hoe het zit?
  5. Hallo, volgende situatie. Heb een printer-fax-scanner staan (laser) met daarnaast een kleureninktjet printer. Daar de laserprinter wat ouder wordt en heir een daar gebreken begint te vertonene (oftewel: aan een revisie nodig is) en het gebruik van kleuren inktjet toners ook niet gratis is zit ik er sterk over te denken een kleuren laser printer aan te schaffen welke kan printen, faxen, scannen en kopieren (alles op A4, A3 niet nodig). Wij printen ca 1300 pagina's per maand, waarvan 1100 in z/w. Mijn vragen: 1. wie heeft ervaringen met zo'n printer --> wat is de beste keus 2. Mogelijkheid is om eea uit te besteden aan bijvoorbeeld OCE of Nashua. Deze zetten dan op contract zo'n ding bij je neer en je betaald per afdruk. Wie heeft ervaring met zo'n contract en welke leverancier is aan te raden. Germ
  6. Korte vraag waar ik een kort, maar duidelijk, antwoord op zoek; Vanaf welke nettowinst voor belasting is een BV fiscaal gezien te verkiezen boven een eenmanszaak? Dit in verband met de verlaagde vennootschapsbelasting voor de BV. (En ik weet, er zijn veel mitsen en maren mogelijk, maar ik zoek de grote lijn)
  7. Las net op de kvk site dat de wetgeving met betrekking tot rittenadminstratie is gewijzigd (http://www.kvk.nl/nieuws/nieuwsitem.asp?nieuwsID=15264) per 1-1-6 hoeft er bij een bestelauto geen rittenadministatie bij gehouden te worden indien er niet prive met de auto wordt gereden. Mijn vraag: Wat wordt onder een bestelauto verstaan? Aleen grijs kenteken (= BPM vrij) of zijn er aanvullende voorwaarden. Ik rij in een Mercedes ML 400 CDI met grijs kenteken (zit er toch altijd alleen in, gebruik hem alleen zakelijk en heb er een goede auto naast) waar ik nu trouw een rittenadministratie voor bijhou. Ik vraag mij echter af of voornoemde auto ook bestelauto is. HIj voldoet aan de voorwaarden van grijs kenteken, je kan er maar met 2 man in en er zit een grote afgescheiden laadbak in. Germ
  8. Rob, dank je. zal eea voorstellen aan mijn boekhouder. Zat zelf ook aan zoiets te denken, had echter niet aan die rente vergoeding gedacht. Het betreft overigens niet de 18 K voor oprichting.
  9. Er is geen leenovereenkomst of iets degelijks. Mede omdat het toen niet uitmaakte (was toen nog niet van plan om BV te starten) en het in de eenmanszaak tocht vestzak - broekzak was.
  10. Volgende situatie speelt momenteel; Na 4 jaar eenmanszaak is het, fiscaal en ondernemingstechnisch, tijd geworden om mijn bedrijf in te brengen in een BV met daarboven een beheer BV. Om voor het lopende jaar reeds de BV fiscaal te kunnen gebruiken is voor 1-10 een intentieverklaring bij de belastingdienst ingediend om zodoende de startdatum van de BV (fiscaal gezien dan) op 1-1-2005 te zetten. Nu het "probleem" Omdat ik een eenmanszaak heb/had liepen de geldstromen van prive en zakelijk wel eens door elkaar. Wanneer er een kortstondige behoefte naar liquiditeit bij de zaak was, boekte ik van prive een bedrag over naar de zakelijke rekening, waarna dit later weer terug werd geboekt. In principe een lening uit prive naar zakelijk dus. Nu is er op 28 december 2004 een aanzienlijk bedrag (> 100.000) van de prive rekening naar zakelijk overgeboekt wegens liquiditeitsbehoefte en dit is op 5-1-2005 teruggeboekt naar prive. Probleem is nu dat volgens mijn boekhouder voornoemd bedrag op de beginbalans van de BV moet omdat dit op 1-1-2005 eigendom van de zaak was. het "terug/door"boeken op 5-1 zou duiden op een lening naar prive van dit bedrag, iets wat niet klopt maar ook niet echt gewenst is. Hoe kan ik dit, fiscaal en wettelijk correct, ondervangen? Lening van prive naar eenmanszaak o.i.d.? Hoop dat het duidelijk is, zo niet dan graag een berichtje Germ
  11. Wordt het dus interessant om 2 of meer BV's te hebben. Omzet verdelen over meerdere BV's en dus meerder malen vrijstelling tot 100.000 euro hebben. Levert per BV, en voor belasting, toch een winst van 19.000 op. Of ben ik nu te enthousiast? Germ
  12. GGW

    BTW vraag

    Goedemiddag, Het volgende: Als bemiddelaar zoeken wij kopende en verkopende partijen bij elkaar. Met koper spreken we een prijs af en met verkoper spreken we een prijs af. Verschil is onze marge waarover we netjes BTW afdragen. Nu hebben wij enkele opdrachtgevers welke “snel” geld nodig hebbenen derhalve voor een relatief scherpe prijs hun zaken aanbieden. Graag zouden wij deze verkoopopdracht aannemen, op korte termijn aan de financiële verplichtingen voldoen en daarna de zaken weer verkopen. Nu is het probleem dat de aangeboden zaken vrij van BTW geleverd worden (landbouwregeling) en ook vrij van BTW verkocht worden. Derhalve kopen wij ook nooit de goederen maar bemiddelen wij erin omdat wij wel BTW moeten afdragen. Zouden wij de zaken kopen (vrij van BTW) en daarna verkopen dan moeten we BTW afdragen over het gehele bedrag (nu doen we dat alleen over de bemiddelingsmarge). Om een lang verhaal kort te maken; Hoe kan ik in een contract duidelijk omschrijven dat ik een partij tegen een vaste prijs aanneem, betaal en daarna weer vervreem aan een derde en dan alleen BTW betaal over mijn marge en niet over het gehele bedrag. Iemand suggesties?
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.