Grandpa

Junior
  • Aantal berichten

    13
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer
  • Geslacht
    Male

Grandpa's trofeeën

  1. Het wisselt nogal, dat maakt het lastig, voor de ene klus word ik verwacht dagelijks op kantoor te zijn, maar soms (zeker sinds corona) kan ik ook een aanzienlijk aandeel van de werkzaamheden remote uitvoeren. Het zou jammer zijn als je vervolgens de auto niet meer kan gebruiken voor een vakantie omdat je dan relatief meer privékilometers gaat maken. Wat me vooral triggerde is dat ik las dat woon-werk-verkeer voor de OB als privé wordt beschouwd, maar dat is dan dus niet relevant voor de verhouding privé/zakelijk als je de auto voor de OB als zakelijk aan merkt. Een hoop uitzoekwerk is het sowieso. In mijn eigen berekening lijkt het ook meer zin te hebben dan wanneer ik het op https://www.berekenhet.nl/ondernemen/auto-van-de-zaak-of-in-prive.html in voer. Als het verschil niet noemenswaardig is zal ik hem denk ik toch gewoon privé opvoeren, maar als ik zoals in de berekening van Pieter er meer dan 1000 euro voordeel bij heb dan zou het stom zijn dat te laten liggen. Ik vind het sowieso waanzin dat de regeling er is, het was toch veel makkelijker geweest als je altijd met de dagwaarde mag rekenen ongeacht de leeftijd en dan voor de afschrijving een correctie/bijtelling doet.
  2. Het voordeel zit zo te zien vooral in het drukken van de (bruto) winst en bij een goedkope auto is de bijtelling maar klein dus dat is bijna altijd voordelig. Nu vraag ik me nog wel af of je de auto zonder meer als zakelijk mag aanmerken, ik zie op sommige sites een 10% eis genoemd worden (bij de belastingdienst zelf lees ik daar dan weer niks over), en lees ook dat woon-werk-verkeer vaak als privé wordt aangemerkt, dus als ik naar een opdrachtgever ga om daar op kantoor te werken of advies te geven, kan ik dat dan wel als zakelijk aanmerken? Anders blijft er misschien niet al te veel over en worden de privékilometers in verhouding wel een groot aandeel. Het zou jammer zijn als daar achteraf discussie over ontstaat, misschien ook lastiger als je er voor kiest geen kilometeradministratie te doen.
  3. Dank voor je uitgebreide berekening. Echter reken je je nu niet rijk, in de 257.25 heb ik toch al de factor 0.42 gehanteerd voor de belasting, de bijtelling zelf is volgens mij 1750 * 0.35 = 612.50.
  4. Ik overweeg een auto aan te schaffen uit 2006 op LPG met een cataloguswaarde van ca. 25000 en een kostprijs van ca 1750 euro. Nu begrijp ik dat het vaak aantrekkelijk is hiervoor de youngtimerregeling toe te passen. Een groot deel van de gereden kilometers zal privé zijn en ik houd liever geen kilometerregistratie bij, de auto zal ik van een particulier kopen en ik heb een eenmanszaak, dus de tenaamstelling zal dan denk ik op mijn privénaam moeten zijn. Wat ik er van begrijp is dat ik dan de volgende kosten heb: 35% van de economische waarde dien ik bij mijn winst op te tellen voor de IB: dus 0.35 * 1750 * belastingtarief (bv. 0.42) = 257.25 euro 1.5% over de cataloguswaarde: 0.015 * 25000: 375 euro Als voordeel kan ik dan de BTW kosten in mindering brengen op de af te dragen BTW. Klopt het dat die kosten dan jaarlijks 375+257.25 = 632.25 bedragen (nemen iets af door de afschrijving op de economische waarde) en dat ik zodoende pas voordeel heb als ik een totaal aan kosten incl. BTW heb van (632.25/.21)*1.21=3642.96. Dat lijkt me vrij hoog, dus ik vermoed dat ik iets over het hoofd zie. Wellicht dat ik die 1.5% verkeerd interpreteer.
  5. Kijk, dat - je weet dus dat het onder de streep niet klopt... ;) Al zou ik dat waarschijnlijk gewoon kosteloos op kunnen geven omdat het onder de vrijstelling valt.
  6. is dit dubbelop? een half procent is niet veel. Als het 50 % is kun je dit best even doen. Dat is geen 50%, maar een half procent, het grootste component zijn woonwerk kilometers, die voor de OB dus prive zijn en zodoende niet voor aftrek in aanmerking komen. Die 0,5% zou dan het restant zijn na aftrek privé en woonwerkverkeer. Als ik voor 60 euro (ex btw) tank, dan zou ik dus 3 euro als zakelijk kunnen aanmerken en 63 cent btw kunnen terugvorderen. Een bonnetje en rekeningafschrift bewaren levert me dan 63 cent op. Zo bezien nog best aardig eigenlijk ;). Correct me if I am wrong! Al denk ik dat ik het voor de OB toch maar buiten beschouwing laat, dan kan ik die chaos van bonnetjes die door de auto verspreid liggen lekker laten liggen en er in 1 keer uitharken, zonder ze allemaal te moeten doornemen.
  7. Mijn boerenlogica kijkt daar iets anders tegenaan (al gaat het me meer om de belastingdienst). Of ik die 19 cent nu zou afdragen aan de eigenaar of niet, het lijkt me dat een ieder daarin evenveel gecompenseerd zou moeten worden, de vergoeding voor het lenen zou daarin geen rol moeten spelen. Die 19ct zie ik dan meer als een schenking van de uitlener (al ga ik dat niet als dusdanig aanmerken, straks komt er nog schenkbelasting bij kijken), die neemt immers zijn verlies wat betreft onderhoud en afschrijving van zijn auto.
  8. Dank voor je antwoord. Ik heb de auto geleend (zonder huurcontract of vergoeding) van een prive-persoon voor zakelijk gebruik (en soms prive) van een bekende. Er is dus geen sprake van een huurcontract en ik weet niet of ik dit prive of zakelijk lenen moet noemen. Ik denk dat ik inderdaad 19ct per kilometer kan rekenen voor het woonwerk en puur zakelijk verkeer met de geleende auto in de IB. Voor evt. brandstofkosten is het dan denk ik: (totaal kms - prive kms - woonwerk kms)/(totaal kms) * (tankkosten + evt. onderhoud/reparaties). Ik heb een gedeelte van de tankbonnetjes, ongeveer de helft bewaard. De eerste factor is denk ik vrij klein omdat het grootste aandeel woonwerk-verkeer bedraagt. Stel dat dit ongeveer 0,5% bedraagt (klantcontact voor klanten waar ik nog geen opdracht voor uitvoer), is het dan zinvol om een gedeelte van de btw (tankkosten) op te voeren bij de OB?
  9. Ik kom er nog niet helemaal uit. Ik ben nu bezig met de aangifte omzetbelasting. Ik heb een afgelopen jaar voor het eerst een kilometeradminstratie bijgehouden en vraag me af wat ik nu met de zakelijk gereden kilometers met een geleende auto moet doen. Moet ik hier kosten voor opnemen (bv als voorbelasting) voor de aangifte inkomstenbelasting, of moet ik een kilometervergoeding uitkeren, wellicht ten laste van de omzet? Of moet ik juist een fractie van de tankkosten (voor zover zakelijk) op gaan nemen. Of heb ik hier in de OB niets mee te maken en verwerk ik dit alleen in de inkomstenbelasting?
  10. Het tweede deel (Wel...) was mijn eigen vraag en ik registreer alleen domeinen als ze ook door mij of een klant geëxploiteerd worden. Dus geen domeinkaping (het leek er eerder op dat in deze zaak mijn domein gekaapt werd). ;) De opmerking van domjur.nl geldt als ik het goed begrijp dus voor bedrijven die al handelden onder een naam die ze niet geregistreerd hadden bij K.v.K. of merkenbureau.
  11. Op domjur.nl lees ik juist Dat wil toch juist zeggen dat hij ook niet zo sterk staat in deze zaak, want het bedrijf, hoewel niet geregistreerd onder die naam bij de K.v.K., ging/gaat deze naam gebruiken in het economisch verkeer. Wel vraag ik me af hoe het zit als je al een tijdje handelt onder een bepaalde naam en vervolgens registreert iemand een vrijwel gelijke naam bij het benelux merkenbureau. Geeft het hem/haar dan rechten op jouw domein? Het betreft een beschrijvende naam, geen bedrijfsnaam, en het verschil zit hem in enkelvoud en meervoud. De problemen zijn overigens al verholpen, want er is tot een schikking besloten, zodat de domeinnaam gewoon behouden kan blijven.
  12. Ik heb een oproepkracht aangenomen om zo af en toe werkzaamheden te verrichten. Ik heb zelf een eenmanszaak. Wat moet ik regelen voor deze oproepkracht, wat moet ik inhouden op het loon (en hoe) als ik haar wil uitbetalen?
  13. Ik ben net gestart met een onderneming. Naast onze hoofdactiviteit (web control systems) bieden we ook webdesign aan. Een bekende van mij kan professioneel webdesign verrichten. Ik wil graag een overeenkomst met haar aangaan omtrent de betaling van de diensten en haar beschikbaarheid voor mijn opdrachten. Welke vorm adviseren jullie hier te gebruiken? (overeenkomst oproepkracht, freelance, anders). Weten jullie wellicht waar ik misschien een voorbeeldovereenkomst kan vinden.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.